Masteren in Reason 3.0

wille525

Nieuwkomer
In Reason 3.0 zit tegenwoordig een hele mooie feature voor het masteren van je eindmix. Het gaat hier om de “MClass Mastering Suite”. Het geluid van de drums en keyboard klinken veel beter nadat ze op deze manier worden gemasterd. Nu vroeg ik me af of je ook analoge opnames op deze manier kan masteren. Via de NN19 kun je nl wav-formaat importeren. Zo kun je de hele nieuwe mastersuite van Reason gebruiken. Hebben mensen hier ervaring mee, of klets ik nu uit m’n nek???

Voor alle duidelijkheid, de analoge opnames betreffen hier zang, basgitaar en electrische gitaren. Ik maak al langere tijd muziekopnames, maar met de principes van mastering ben ik niet heel erg bekend...

Dus gewoon niet gebruiken.

Die tools kun je redelijk goed gebruiken om aparte kanalen of bussen op te krikken.
Maar over de hele mix deze tools gebruiken daar vind ik ze te slecht voor.
En als je dan ook nog weinig kennis hiervan hebt zou ik het helemaal afraden omdat je dan zo makkelijk de hele mix naar de galemiezen helpt.
En Reason is ook niet speciek bedoeld om er audiosporen bij te gebruiken. Het kan idd wel via die samplers maar lijkt me verre van praktisch.
Een sequencer programma met Reason via rewire vind ik zelf erg praktisch en kun je qua mixing ook veel gecontroleerder een goede mix maken. En dan zou ik als ik jouw was eerst daarop concentreren om een goede eindmix te maken en daarna zie je wel weer verder.

Inderdaad. Reason is niet bedoeld om te masteren. Als je dat toch gaat proberen zal het je alleen maar frustreren. Je hebt geen goede meters, en als je je mix vanuit een sampler moet afspelen kun je niet nauwkeurig werken. Als je wilt masteren (en dan moet je goed weten wat je doet!!) kun je beter een programma als Wavelab of desnoods Cubase gebruiken. Het is iig al erg belangrijk dat je goede meters hebt in je programma.

Ach hangt dr van af wat je wensen zijn.
Als je je opname er mee op kan poetsen, waarom niet?
Klinkt het goed in jouw oren dan is het goed :).

-C-

Origineel geplaatst door C738

-C-

en sa is it krek!!!!!!!!!!!!!!!!!

Origineel geplaatst door C738
Ach hangt dr van af wat je wensen zijn.
Als je je opname er mee op kan poetsen, waarom niet?

Da's helemaal waar, maar ik denk dat het gewoon niet echt praktisch is
om via die NN19 sampler je audio-files in te laden..

Ik zou voor een andere oplossing kiezen met bv. cubase, wavelab oid

ik rewire altijd reason naar cubase en dan ga ik per spoor afmixen.. als je dan een lekkere eindmix hebt zou ik hem idd in cubase of wavelab doen en dan zodoende met een aantal goede mastering plugins gaan spelen..

Origineel geplaatst door 123Bug
http://www.reasonfreaks.com/modules.php?op=modload&name=Tutorials&file=article&id=2

sinds ik dit (ongeveer) doe ben ik best tevreden over de sound die ik wel eens uit Reason weet te halen.

que? hoezo onzinnig en tijdrovend??? nu moet je zeker elke track apart als een .wav gaan exporteren.. wat nou als ik 20 sporen in m'n reason heb! dan word je toch hardstikke gek?!

anyway, in reason kan je alles rewiren, dit betekent dat je elk apart kanaal op een aparte track kan pompen in cubase zodat je niks apart hoeft te gaan exporteren.. zodoende kan je al lekker bezig met het mixen in cubase en als je dan zodoende nog aanpassing in je sequence wil hebben, het zij een break in de drums, een net iets ander basslijntje, etc, kan je dat gelijk aanpassen want reason loopt perfect gesynced met cubase..

sjees, wat een nutteloze en stomme tutorial zeg

Back