Melodie thread

Leendert

Gedeactiveerd account
Omdat iemand op het idee kwam heb ik het thread maar aangemaakt.
Je kan hier gewoon je melodie plaatsen, mag best onripbaar zijn
natuurlijk als je dat liever hebt.

Ik heb al gelijk een vraag:
Bestaat er een programma waarmee je mp3 naar midi kan opslaan om bijvoorbeeld
een remix te maken op een nummer en zo de melodie te rippen?
Want ik kom er niet echt uit als ik een nummer hoor om de melodie in noten voor
me te krijgen en dan op te schrijven. :erm:

Wat denk je van de tip "hard werken" om melodieën na te spelen? Het komt niet gratis hoor, je moet er veel tijd in steken om een goeie muzikant te worden...

Jah, ik begrijp dat wel.. maar het is moeilijk voor mij.
Ik zal even eerlijk zeggen ik heb een autisme en denk dat ik het niet begrijp daardoor.
Ik ken de situatie niet, ken het gevoel niet, weet niet hoe het moet.
Ik snap niet hoe het werkt denk ik zo, misschien een klein beetje uitleg ofzoiets? :halleluja :okdan:

Volgens mij is voor iedereen alle begin moeilijk en transcriptie (melodisch/ritmisch dictee) is daar al helemaal een goed voorbeeld van. Ik ben geen expert, maar ik denk niet dat een autisme zondermeer een negatieve invloed hierop heeft. Ik zou beginnen met wat solfege om een idee en gevoel voor toonsafstanden en het tikken van ritmes van blad om een ritmisch "vocabulaire" te kweken. Daarna kun je 'ns aan wat simpele melodietjes beginnen, liefst van nummers waar bladmuziek van is (hoeft niet uit je beoogde genre te komen), zodat je je transcriptie kunt controleren. Als je dat kunt, dan ben je al weer een heel eind (en veel tijd) verder...

Het helpt vaak trouwens om het te transcriberen fragment met een factor 1.5 of 2 te vertragen.

bestaat er een programma met maar 1 knop waardoor je gelijk een no1 hit krijgt in heel de wereld met gelijk een wereld tour er achter aan?

Origineel geplaatst door Mostatic
bestaat er een programma met maar 1 knop waardoor je gelijk een no1 hit krijgt in heel de wereld met gelijk een wereld tour er achter aan?

Dat bestaat! Ik heb het zelf geschreven. Slechts 1 exemplaar uiteraard, en dat heb ik verkocht aan Michael Jackson. Natuurlijk heeft die daar (zoals met alles) misbruikt van gemaakt... :D

Maar OT: echt waar hoor: oefenen, oefenen en nog eens ...

Origineel geplaatst door Mostatic

Een heel eenvoudige radio en dat ticket kan je zelf wel ophalen bij hert reisbureau.

Voor Leendert:
Op zich een goed oefen-apparaat voor melodiën te leren analyseren.
Autisme hoeft geen belemmering te zijn om muziek te maken.
Gezien het feit dat je goed met een computer om kunt gaan en je vragen goed kan stellen, dan denk ik dat er geen reden zal zijn om je niet te kunnen toeleggen op het onder de knie krijgen van de Algemene Muziek Vaardigheden, te volgen aan iedere muziekschool. Hooguit zal je tempo wat lager zijn.

Wout

Jah. maar ik kan ook wel bijvoorbeeld (van een vriend gehoord) via magix musicmaker die kun je gebruiken om de tonen te zien alleen snap ik der neit zo veel van. Het gaat er meer om dat ik dat snap en zelf de melodie dan in elkaar kan zetten, of heel goed kan luisteren maar dat zal nog wel een tijd duren voordat ik dat snap. Het punt dat ik de melodie wil is simpelweg om te oefenen door een remix te maken. gewoon proberen dat andere artiesten ook hebben gedaan en zelf wat dingen doen die je liever anders wil. maar gewoon uit scratch zegmaar.

edit: Ik gebruik alleen music maker voor die noten dan he :dubbel:
Voor de rest doe ik alles met fruityloops en inelkaar zetten met cubase. :okdan:

Attachments

• mijnscherm.gif
    mijnscherm.gif
    66,3 KB · Bekeken: 138
Wel, ik denk dat jij slechts een zeer lichte vorm van autisme hebt, want de autisten die ik in mijn leven heb meegemaakt, die kunnen hier totaal niets van of zijn er werkelijke wizzards in... Maar dat terzijde.

Om de waarheid te zeggen... Een melodie zie ik niet in dat screenshot, tenminste, geen melodische informatie, wel een hoop gegevens, onder andere een grafische voorstelling van het geluid. Die informatie is een hoop lijntjes of heuveltjes, die de sterkte van het geluid aangeven. Een bepaald programmaatje kan wel eens de hoogte van de toon (frequentie) er uit halen, maar dat is nogal onzuiver. Die C# majeur zou ik dan ook met een korreltje zout nemen, indien dat via een mp3tje is uitgerekend.

Een grafische voorstelling van een melodie is bijvoorbeeld het notenschrift (notenbeeld) of die balkjes in de pianorol edit mode van CuBase.

Ga eens naar een goede muziekwinkel, die ook bladmuziek verkoopt en voer dat eens in bij CuBase. Gebruik dan wel die pianorol. Dan kan je de melodie via Midi afspelen. Er zijn ook scan-programma's, maar die zijn nogal kostbaar, heb ik begrepen.

Maar naspelen zal ook nooit weg zijn, want je leert er wel veel van.
Velen zijn op die wijze groot geworden, niet door uit boekjes te leren.
Je vrienden vertellen de rest wel...

Wout

Ga lekker pingelen of teken wat in tot dat het lewuk klinkt. Leer een beetje de kennen die goed bij melkaar passen, vind ik pers nog al handig. Zet een noot neer en ga elke noot af totdat je een noot hebt gevonden die daar bij past en dat dan herhalen totdat je een melo hebt.

Gewoon lekker freaken en proberen tot je er bij neer valt. Vroeger toen ik net begon had ik ook nergen nog kaas van gegeten maar naar 2 jaartjes snapte ik het eindelijk en nu 4 jaar verder kan ik eindelijk goeie melodienen maken (iig dat vind ik persoonlijk dan) of te wel geduld mijn jong want anders kun je beter gaan punniken of wat dan ook.

Zo te merken maak je hardcore. Waarom wil je dan noten kunnen lezen? Lijkt me VOLSTREKT overbodig.

ten eerste : illegale mp3's ? :D

ten tweede : je hebt talent of je hebt het niet...de meeste (hardcore-) producers die ik ken hebben geen moeite om een melodie die ze horen na te spelen...een kwestie van luisteren en proberen...hoe denk je dat ze remixen maken ?

als ik een remix moet maken krijg ik meestal alleen wat vocal sampletjes,de melodie speel ik zo wel na...en zo doen anderen dat ook...we werken echt niet met speciale programmas of zo...tis gewoon een kwestie van ervaring en oefenen....trial and error...;)

klinkt hard,maar als je dat niet eens kunt,kun je beter wat anders gaan doen dan muziek maken...

1. ik bedoel dat ze de melodie alleen na kunnen maken en niet kunnen rippen.
2. Tja, dan maar weer freaken.
3. Ik heb de vocals al. :okdan:

Iig bedankt allemaal. :peukie:

Origineel geplaatst door dione
ten eerste : illegale mp3's ? :D

ten tweede : je hebt talent of je hebt het niet...de meeste (hardcore-) producers die ik ken hebben geen moeite om een melodie die ze horen na te spelen...een kwestie van luisteren en proberen...hoe denk je dat ze remixen maken ?

als ik een remix moet maken krijg ik meestal alleen wat vocal sampletjes,de melodie speel ik zo wel na...en zo doen anderen dat ook...we werken echt niet met speciale programmas of zo...tis gewoon een kwestie van ervaring en oefenen....trial and error...;)

klinkt hard,maar als je dat niet eens kunt,kun je beter wat anders gaan doen dan muziek maken...

Direct zo na spelen? of met een beetje gepuzzel? als ik een melodie hoor en wil na spelen dan lukt dat mij UITEINDELIJK
maar niet dat ik zo iets hoor en gelijk ff kan naspelen.. het keyboard is voor mij een puzzle .... uiteindelijk kom ik er wel uit ... Misschien moet ik eens de tijd nemen die keyboard les af te maken die ik hier ooit via t forum heb gekocht en na 3 lessen weer ergens in de kast heb gegooit.... spijtig genoeg heb ik t geduld niet ..

had ik vroeger op school ook al last van ... en jammer genoeg merk ik de laatste tijd dat ik zelfs t geduld niet heb om dingen te willen leren die ik echt graag zou willen kunnen ...

wie o wie heeft er tips om het leren van melodietjes spelen wat leuker te maken?

mn favoriete melodietjes proberen na te spelen heb ik spijtig genoeg ook niet t geduld voor ....

misschien kan ik beter vragen wie er een grote bus met peper heeft, een trechter heb ik zelf wel :kont:

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
wie o wie heeft er tips om het leren van melodietjes spelen wat leuker te maken?

Toonladders en accoorden leren :)

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE

Wat ik zelf heel verfrissend vind, is het spelen van melodieen zonder keyboard.
Dan heb ik het wel vooral over 'simpele' melodieen zoals in housemuziek, geen heftige akkoorden etc.

Zo kan je bv zo'n plugin gebruiken waarmee je via je pc toetsenbord kan spelen. Vroegah in mijn tracker tijd deed ik niet anders. Ableton heeft dit standaard, en ik dacht dat er ook dingen te vinden waren voor Cubase etc.

Wat mij ook heel goed bevalt is een drumpad midicontroller. Ik heb een m-audio triggerfinger, en dat is ook weer heel anders dan een standaard keyboard. Bij veel drummaps is de 'plaatsing' van de tonen compleet anders (bv ipv a-b-c-d... heb je nu opeens g-c-a-f# oid) waardoor ik veel meer op gevoel dingen kan maken. Je kan natuurlijk ook de tonen normaal plaatsen, dat speelt nog steeds heel anders.

Op één of andere manier krijg ik op dat soort manieren weer een ander soort inspiratie als bij een gewoon keyboard. Leuk als afwisseling.

Origineel geplaatst door Meinte37
Volgens mij is voor iedereen alle begin moeilijk en transcriptie (melodisch/ritmisch dictee) is daar al helemaal een goed voorbeeld van. Ik ben geen expert, maar ik denk niet dat een autisme zondermeer een negatieve invloed hierop heeft. Ik zou beginnen met wat solfege om een idee en gevoel voor toonsafstanden en het tikken van ritmes van blad om een ritmisch "vocabulaire" te kweken. Daarna kun je 'ns aan wat simpele melodietjes beginnen, liefst van nummers waar bladmuziek van is (hoeft niet uit je beoogde genre te komen), zodat je je transcriptie kunt controleren. Als je dat kunt, dan ben je al weer een heel eind (en veel tijd) verder...

Het helpt vaak trouwens om het te transcriberen fragment met een factor 1.5 of 2 te vertragen.

Hoeft niet perse met autisme kan je volgens mij juist goed zijn op details.
En een detail van muziek is bijvoorbeeld melodie.
Mijn neefje heeft een lichte autisme.
Bij een test kreeg hij een circel met een lijn er door te zien.
En moest dat natekenen. De meeste mensen zien een circel met een lijn erdoor en tekenen dat ook.
Hij tekent echter de circel en de lijn apart.
Maar wil je melodie in de context zien van de akoorden en heel het nummer dan zal dat denk ik moeilijker zijn.

Back