kraken bij opnemen

AlonsoMos

Vintage Schmintage
Als wij gitaar of vocalen opnemen in cubase, overstuurt het ingangssignaal wel eens.

Wat is een goede techniek om tijdens het opnemen geen oversturing te krijgen?
Moet er dan een compressor/limitor op het ingangssignaal?
En kan dat in cubase?

Je kunt een compressor of limiter op de input zetten, om zodoende een brede dynamiek te versmallen.

Maar, je moet er ook voor zorgen dat je signaal niet overstuurt alvorens het cubase binnenkomt, kortom, zorg ervoor dat je line-in nivo niet overstuurt; dat wat aan de ingang van de ADC al overstuurt is, kun je niet meer ongedaan maken.

Kun je wat vertellen over de routing die je mic en gitaar aflegt?

Voorbeeld; bij mij gaat de mic rechtstreeks op de mic input van mijn SI-24, en aldaar regel ik het nivo dusdanig, dat deze niet overstuurt op de SI-24 (hardware digitale mixer met onder meer ingebouwde mic en line ins).
De gitaar gaat ook rechtstreeks op een hoog ohmige ingang, en wederom wordt het ingangsnivo dusdanig afgereld, dat de gitaar niet overstuurt op de ingang.

Voor een gitaar is zo'n instelling in principe éénmalig (per element).
Voor een mic, is het afhankelijk van de luidheid van de stem/persoon, dus je zult even de persoon op zijn/haar luidst moeten laten blèren, en regel daar je ingangsnivo op af.

Zelf neem ik alles op zonder effecten; geen compressie, geen limiter of zo, ik heb 24 bit ADC's, da's genoeg.

Laatst gewijzigd:
Hey MrM,

bedankt voor je antwoord.
Mijn Microfoon gaat naar een tacsam us-428 geluidskaart.
Deze heeft 4x line in.
Ik kan de gain instellen per line in.
Hiermee kan ik keurig onder een bepaald nivieau blijven.
Het probleem is dat ik de uithalen van de zangeres en gitaar wil limiten zodat die niet oversturen.

Maar als ik je goed begrijp kan ik beter het ingangsniveau lager maken zodat zelfs de harde uithalen niet zullen oversturen.

Ik ben nu aan het experimenteren met zang in een mix. Dat is voor mij een compleet nieuwe wereld.
Wel erg leuk om te doen
:)

Origineel geplaatst door AlonsoMos

Het probleem is dat ik de uithalen van de zangeres en gitaar wil limiten zodat die niet oversturen.

Maar als ik je goed begrijp kan ik beter het ingangsniveau lager maken zodat zelfs de harde uithalen niet zullen oversturen.

Ik ken de US 428 vrij goed, het was mijn vorige control surface / audio kaart :)

Als de line in van de 428 naar jouw smaak niet genoeg open staat, dus als je meer wilt uitsturen, maar gelijktijdig niet wil clippen, dan moet je wat hardware toevoegen. Je zou dan een hardware compressor / limiter kunnen plaatsen tussen de mic en de preamp (van de 428 ).
Maar ik denk dat je dan dus eerst een mic preamp moet nemen, om dat uitgangssignaal aan te bieden aan een compressor, en dat dan weer aan de line in van je US 428. Want een compressor die mic signalen kan bewerken, die zijn er volgens mij niet.

Als ze er wel zijn, hoor ik het graag!

Nu ga ik effe wat toesten aanslaan, weer een half uurtje oefenen :)

Want een compressor die mic signalen kan bewerken, die zijn er volgens mij niet.

nou, er zijn wel plenty preamps met ingebouwde compressor, misschien is dat wat?

heb je de US 428 gehad?
dan kun je me vast vertellen welke ingang jij gebruikte voor opnemen van een microfoon.

zoals je weet zitten er maar 2 XLRs op.
Maar deze zijn alleen voor line in, terwijl de jacks een MIC/LINE IN stand hebben.

ik heb zo'n convertplug van XLR naar jack maar weet niet of dat slechter is dan XLR

Ik heb even de us428 wat beter bekeken, want ik zette wat vraagtekens bij je opmerking. Zoals ik het zie heeft de us428 2 ingangen met XLR/jack aansluitingen en 2 ingangen met jackaansluiting. De XLR's zijn bedoeld om rechtstreeks een microfoon op aante sluiten via (jawel) een XLR aansluiting. Alle jack-ingangen kun je ook gebruiken voor microfoons, maar dan met een jack-aansluiting... (of met zo'n xlr naar jack converter plug). Het omschakelen op ingang 3 en 4 heeft niets te maken met schakelen tussen een mic en een line in stand. Zoals het ik het op de foto's zie, schakel je om tussen enerzijds mic/line (in te stellen met de gain) en anderzijds een Hi-Z (ingang met hoge impedantie) om rechtstreeks een (bas-) gitaar op aan te sluiten. Gebruik dus niet de stand Hi-Z op de kanalen 3 en 4 als je een microfoon hebt aangesloten, maar bij voorkeur de XLR's op kanaal 1 en 2.

Origineel geplaatst door AlonsoMos
heb je de US 428 gehad?
dan kun je me vast vertellen welke ingang jij gebruikte voor opnemen van een microfoon.

zoals je weet zitten er maar 2 XLRs op.
Maar deze zijn alleen voor line in, terwijl de jacks een MIC/LINE IN stand hebben.

ik heb zo'n convertplug van XLR naar jack maar weet niet of dat slechter is dan XLR

Er zijn ook kabels van die van TRS naar XLR gaan. Ik zou die aanschaffen en gebruiken in plaats van die pluggen. Die gaan alleen maar condenseren op den duur.

Bezuinig NOOIT op je kabels.

Back