Encore Frequency Shifter

DSC_1910_2_400.jpg

De encore frequency shifter was voorheen alleen in motm en modcan formaat verkrijgbaar.
Nu dus ook in frackrack formaat.
Dat word dus bestellen levka!!

:D

http://www.encoreelectronics.com/cont_fs2.html

Origineel geplaatst door Patat Met
Analiseer m'n filetje maar.
Vast wel, maar niet hier. Het klinkt i.i.g. alsof je zelf al vooraf voor ringmod. gespeeld hebt door het signaal van 104Hz alvast met 5,15 Hz te vermenigvuldigen en anders is het te kort om er iets van te maken (welk "snellere deel"?)...

Wat betekent het dan precies als je zegt dat "er een frequentie zus-en-zo in het signaal zit"?

Origineel geplaatst door Meinte37
Vast wel, maar niet hier. Het klinkt i.i.g. alsof je zelf al vooraf voor ringmod. gespeeld hebt door het signaal van 104Hz alvast met 5,15 Hz te vermenigvuldigen en anders is het te kort om er iets van te maken (welk "snellere deel"?)...

Wat betekent het dan precies als je zegt dat "er een frequentie zus-en-zo in het signaal zit"?

Ik bedoel met analiseer: Stop de file in wavelab en laat de 3D frequenty analizer er op los.
Zo kan je zien welke frequenties er in het signaal zitten.

De bijlage is de G2 patch van het geplaatste filetje.
Demo is gratis te downloaden bij clavia.

Variatie 1 is ringmodulatie.
Variatie 2 is amplitude modulatie (VCA)

Het verschil zit hem in Lfo C2.
Bij de VCA is die unipolair en bij de ringmodulatie bipolair.

Attachments

• var1=ringmod var2=vca.pch2
    911 bytes · Bekeken: 114
Ik bedoel met analiseer: Stop de file in wavelab en laat de 3D frequenty analizer er op los.
Zo kan je zien welke frequenties er in het signaal zitten.
Dat bedoel ik: als je er een signaal van 100 Hz en 5 Hz bij elkaar optelt, dan laat Wavelab keurig piekjes bij 100 Hz en 5 Hz zien en nergens anders. Als je die signalen meteen al met elkaar vermenigvuldigt (zoals in de G2 patch), allicht dat je dan meer piekjes te zien krijgt. Dat bedoel ik dan weer met: wat bedoel jij precies met "er zit een bepaalde frequentie in het signaal"?

De vraag is dus meer: als je het ene signaal met het andere moduleert, in hoeverre zitten er bepaalde frequenties in het signaal. De 3D Fourier analyzer zal modulatie- en (vooral) verschilfrequenties vast wel laten zienen, maar in welke mate zal ook afhangen van de window size (van de FFT, niet van je Windows-window).

Bekijk maar 'ns 1 golflengte van je gemoduleerde signaal. In hoeverre kun je ueberhaupt spreken van 1 golflengte? In hoeverre wijkt de frequentieanalyse af van het gemoduleerde signaal over een (flink) aantal perioden? In hoeverre is een analyse van 1 golflengte betrouwbaar, meer bepaald: hoeveel samples is een golflengte en wat zegt dat over de nauwkeurigheid waarmee je modulatie-artefacten kunt "zien"? Wat is een frequentie-analyse eigenlijk (in Wavelab of elders)?

N.B.: Ik kan zelf wel de voor de hand liggende antwoorden op bovenstaande vragen geven!

Ik ben bang dat ik ook niet veel verder kom als de voor de hand liggende antwoorden.
Maar hier gaat ie.

Dat bedoel ik: als je er een signaal van 100 Hz en 5 Hz bij elkaar optelt, dan laat Wavelab keurig piekjes bij 100 Hz en 5 Hz zien en nergens anders. Als je die signalen meteen al met elkaar vermenigvuldigt (zoals in de G2 patch), allicht dat je dan meer piekjes te zien krijgt. Dat bedoel ik dan weer met: wat bedoel jij precies met "er zit een bepaalde frequentie in het signaal"?
Optellen van sinussen/signalen is wat mixers doen. De uitgang is gewoon de 2 signalen.
Als je sinussen hebt vermenigvuldigd dan mag je de frequenties optellen en aftrekken om het resultaat te krijgen (ringmodulatie)
Elk signaal bevat bepaalde frequenties.
B.v.
Ruis bevat alle frequenties.
Een kick drum gaat snel van hoge naar lage frequenties.
Een muziektoon bevat de grondfrequentie met z'n boventonen. De volume verhouding van de boventonen bepalen de klankkleur.

De vraag is dus meer: als je het ene signaal met het andere moduleert, in hoeverre zitten er bepaalde frequenties in het signaal. De 3D Fourier analyzer zal modulatie- en (vooral) verschilfrequenties vast wel laten zienen, maar in welke mate zal ook afhangen van de window size (van de FFT, niet van je Windows-window).
Welke frequenties uit de modulator komen hangt af van de soort modulator.
Om te zien welke frequenties in het signaal zitten selecteer ik gewoon de hele file en start de 3D analizer.
Ik begrijp de rest van de vraag niet.

Bekijk maar 'ns 1 golflengte van je gemoduleerde signaal. In hoeverre kun je ueberhaupt spreken van 1 golflengte? In hoeverre wijkt de frequentieanalyse af van het gemoduleerde signaal over een (flink) aantal perioden? In hoeverre is een analyse van 1 golflengte betrouwbaar, meer bepaald: hoeveel samples is een golflengte en wat zegt dat over de nauwkeurigheid waarmee je modulatie-artefacten kunt "zien"? Wat is een frequentie-analyse eigenlijk (in Wavelab of elders)?
Hoeveel samples een golflengte is hangt af van de frequentie/frequenties in het signaal.
Ik heb geen idee wat dat zegt over de nauwkeurigheid waarmee je modulatie-artefacten kunt zien.

Bedankt voor alle algemeenheden die ik zelf al wist! :D

Om te snappen waar ik naartoe wil, zul je wat meer wiskunde achter de kiezen moeten hebben. Een opmerking als "elk signaal bevat bepaalde frequenties" heeft wel een intuitieve betekenis, maar geen nauwkeurige. Dat komt vooral door het temporele aspect van geluid. Als je een volledig statisch of periodiek geluid hebt, dan is het antwoord niet zo moeilijk. Als dat niet het geval is, is het al veel moeilijker. Het gaat eigenlijk al mis als je even 2 sinussen met elkaar vermenigvuldigt: de Fouriertransformatie (wat de 3D analyzer van Wavelab eigenlijk is) is alleen zinnig als je limiet neemt, maar dat druist bijv. nogal in tegen de aard van een VCA.

Zeggen dat een signaal een bepaalde frequentie bevat, is dus niet zo(-maar) goed gedefinieerd. Vandaar ook mijn vraag: waar zou dat 95Hz signaal in je voorbeeld vandaan moeten komen?

De nauwkeurigheid van een frequentie meting is idd afhankelijk van hoe lang je meet.

Als je 5 Hz wilt meten zul je minstens 0,2 sec moeten meten.

Of als je FFT meet window 0,2sec is dan is de laagste frequentie die je kan meten 5Hz.

Pak je een 0,02 sec window dan kan je maar tot 50Hz komen.

Het 95Hz signaal is het verschil tussen 100Hz en 5Hz. En duidelijk te zien in de 3D analizer.

De nauwkeurigheid van een frequentie meting is idd afhankelijk van hoe lang je meet.
Als je 5 Hz wilt meten zul je minstens 0,2 sec moeten meten.
Of als je FFT meet window 0,2sec is dan is de laagste frequentie die je kan meten 5Hz.
Pak je een 0,02 sec window dan kan je maar tot 50Hz komen.
Het 95Hz signaal is het verschil tussen 100Hz en 5Hz. En duidelijk te zien in de 3D analizer.
Uhmmm, ja...kun je me ook al uitleggen waarom?

Uhmmm, ja...kun je me ook al uitleggen waarom?

Een sinus van 1Hz heeft een golflengte die 1 seconde lang is. Je moet dus minstens 1 seconde meten om die frequentie te meten. Anders is de golf nog niet op z'n oorspronkelijke punt terug.

Back