Ik ben bang dat ik ook niet veel verder kom als de voor de hand liggende antwoorden.
Maar hier gaat ie.
Origineel geplaatst door Meinte37
Dat bedoel ik: als je er een signaal van 100 Hz en 5 Hz bij elkaar optelt, dan laat Wavelab keurig piekjes bij 100 Hz en 5 Hz zien en nergens anders. Als je die signalen meteen al met elkaar vermenigvuldigt (zoals in de G2 patch), allicht dat je dan meer piekjes te zien krijgt. Dat bedoel ik dan weer met: wat bedoel jij precies met "er zit een bepaalde frequentie in het signaal"?
Optellen van sinussen/signalen is wat mixers doen. De uitgang is gewoon de 2 signalen.
Als je sinussen hebt vermenigvuldigd dan mag je de frequenties optellen en aftrekken om het resultaat te krijgen (ringmodulatie)
Elk signaal bevat bepaalde frequenties.
B.v.
Ruis bevat alle frequenties.
Een kick drum gaat snel van hoge naar lage frequenties.
Een muziektoon bevat de grondfrequentie met z'n boventonen. De volume verhouding van de boventonen bepalen de klankkleur.
De vraag is dus meer: als je het ene signaal met het andere moduleert, in hoeverre zitten er bepaalde frequenties in het signaal. De 3D Fourier analyzer zal modulatie- en (vooral) verschilfrequenties vast wel laten zienen, maar in welke mate zal ook afhangen van de window size (van de FFT, niet van je Windows-window).
Welke frequenties uit de modulator komen hangt af van de soort modulator.
Om te zien welke frequenties in het signaal zitten selecteer ik gewoon de hele file en start de 3D analizer.
Ik begrijp de rest van de vraag niet.
Bekijk maar 'ns 1 golflengte van je gemoduleerde signaal. In hoeverre kun je ueberhaupt spreken van 1 golflengte? In hoeverre wijkt de frequentieanalyse af van het gemoduleerde signaal over een (flink) aantal perioden? In hoeverre is een analyse van 1 golflengte betrouwbaar, meer bepaald: hoeveel samples is een golflengte en wat zegt dat over de nauwkeurigheid waarmee je modulatie-artefacten kunt "zien"? Wat is een frequentie-analyse eigenlijk (in Wavelab of elders)?
Hoeveel samples een golflengte is hangt af van de frequentie/frequenties in het signaal.
Ik heb geen idee wat dat zegt over de nauwkeurigheid waarmee je modulatie-artefacten kunt zien.