ISRC? SDDB? database? AAARGH!!

skies

Klats, Boink, Klets
Het zit zo:

Ik ga een CD publiceren en de bedoeling is dat deze helemaal keurig in orde is. Dus mét CD tekst.

Nu is het probleem dat bijvoorbeeld Windows Media Player en Itunes géén CD tekst herkennen, Maar een ander systeem gebruiken. Nou dacht ik dat dit door middel van de ISRC code was, maar de mensen van NVPI blijken ook niet te weten hoe dat werkt als je ze opbeld.

Nou is er nog iets anders, namelijk SDDB. Het lijkt erop dat dit de code is die gebruikt wordt voor herkenning van track, artiest etc.. Nu staat echter op de site van Gracenote (Zij hebben dit database systeem ontwikkeld) wel allerlei leuke info maar geen woord over hoe de F ik zoeits kan toepassen op een CD, en hoe ik het aan die database kan toevoegen.

In iedergeval, HOE krijg ik het voor mekaar dat tracks niet alleen door CD-text CD-spelers worden herkend maar ook door andere media, en als geripte individuele track, zeg maar.

edit: over SDDB heb ik toch iets gevoenden hier. Dan blijft ISRC nog over...
edit 2: Nouja, wat heet, gewoon een vraag stellen aan die gasten dus.

ISRC is toch alleen voor de rechtenorganisaties en zo ?

Afijn...ik brand met Nero en dan geef ik cd-text mee....komt wel netjes op de cd (als je dat aangeeft bij de perser),maar als je die gaat rippen neemt ie inderdaad niet die tekst meer mee...dus blijkbaar weten ze bij Sony ook niet hoe dat moet,of doen ze dat express...

Verder zou ik het ook niet weten,mijn gok is dat je eens moet Googlen op 'Red Book'...dat is de standaard waarin de cd's geschreven worden...waarschijnlijk dat je dan wat meer info vind over wat meegeschreven kan worden en hoe...

Er is me nu uitgelegd door Gracenote hoe het in z'n werking gaat.
ISRC heeft er idd. niks mee te maken.

Door middel van de TOC (table of contents, dus de lengte van de nummers enzo) wordt de CD herkend.

Je kunt blijkbaar gewoon via Itunes ofzo de gegevens invullen, en dat wordt dan naar hun database verzonden.
Daarna moet je naar hun de tekstinfo opsturen (als hij is opgenomen in de Gracenote database) zodat ze de gegevens op slot kunnen zetten en niemand anders het meer kan veranderen..

Iedereen kan dus gewoon vrijwillig de gegevens van een CD die nog niet in de database staan opsturen. :eureka:

Dat ga ik nu eens proberen met een CD die niet herkend wordt ;)

Als je met wavelab een cd ript dan leest ie de text mee .... handig want dan hoe je het zelf niet in te vullen.

Je moet dan in het cd rip venster de button feedb kiezen en dan query track names en ...hoppa

Ja, maar daar ging het me niet om :)
Het ging me er juist om hoe die info op de CD komt, maar dat bleek dus eenvoudiger dan gedacht (die staat niet op de CD maar in een database op het internet).

Ben benieuwd of het werkt, Duurt 24 tot 48 uur voor het in de database staat, zeggen ze.

Ja het werkt. Ik kreeg het alleen eerst niet te zien in Windows Media Player, maar dat is omdat Microsoft natuurlijk weer zijn eigen database gebruikt. Kun je ook aanpassen en naar hun database sturen met de Mediaplayer.

Dat je 't maar even weet :)

Back