Hoeveel compressors hebben jullie?

Op de (3) cassettes en de eerste cd 0, op de 4 volgende cd's een Behringer Composer, maar die heb ik laatst aan een vriend weggegeven. Ik heb nu op elk kanaal een compressor tot mijn beschikking, maar ik gebruik ze spaarzaam. Ik heb er ook veel mee moeten oefenen. Ik vind een compressor goed inzetten moeilijker dan een synthklank maken. Het is wel een luxe: ik verdeel de frequentiegebieden meestal over de kanalen (dat gaat onbewust of routineus) en dan geeft bijvoorbeeld alleen compressie op een mimimoog bas en op de percussie veel betere resultaten dan een overall compressor.

Ik heb er 2 , uit nostalische overwegingen :

1 Barth Dynaset ( is dit al vintage?)
1 burnie (schijnt een prototype te zijn van de DNA Dymand, duur ding)

Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die een dynaset hebben, het is jaren lang een omroep standaard geweest.

Wat me wel opvalt , is als je deze compressors gewend bent, dat de goedkopere compressors zo gigantisch tegenvallen, met name de DBX 166XL, ik heb altijd het gevoel dat dat ding maar wat doet. Hij staat pompen , of hij doet niks.
Wat op dit moment voo rmij echt DE compressor is , die betaalbaar is, is de Klark Teknik Square One ! 8 compressors in 1 doos, en heeel betaalbaar. Niet te vergelijken met de goedkopies !

klarksodyn.jpg

Laatst gewijzigd:
4 Hardware

Joemeek SC 2.2
2 x Aphex Compellor 300 (22 jaar oud inmiddels maar heerlijk wat betreft het aftoppen van pieken)
Avalon 747

Het nodige aan software
TC Works
Waves
Uad
Kjaer
Fishfilets

Compress graag maar mild. Geen pompen etc.

Oh ja, de Klark Teknik kost bij feedback 1500 euro. Gedeelt door 8 is dat dus best voordelig!

Origineel geplaatst door sander
0

nou ja ik heb er wel 1, maar das alleen opvulling voor m'n rack.

Ben dus niet de enige die zijn compressor daar voor gebruikt! :D

ik zou graag eens voorbeelden horen van wat jullie "pompen" noemen, en van compresse op vocals. Ik gebruik compressie alleen om iets luider te krijgen en pieken in te dammen, op vocals, en soms op de snare van Battery2, om die meer "lengte" te geven zodat ie rock-achtiger klinkt in plaats van kort en funky.

kan iemand es mp3 snipjes posten?

een vriend van mij heeft een UAD en haalt vaak vocals door de UAD LA2A of die andere...dat klinkt dan wel goed maar ik snap niet goed wat er gebeurt....

Origineel geplaatst door Tactic
Oh ja, de Klark Teknik kost bij feedback 1500 euro. Gedeelt door 8 is dat dus best voordelig!

dat zegt dan ook weer iets over de kwaliteit mag ik aannemen ..

heb hem ooit 1 keer live gebruikt als gates maar daar kon ik in de korte tijd niet veel mee .. ik geloof niet dat ik de klik artifacts eruit kreeg .. ook als ik de attack langer maakte en de treshold kleiner .. maar kan ook mijn onkunde liggen natuurlijk

Wat wel klote is, is dat de knoppen 'verkeerd om ' werken. En dat is wel lastig met even snel instellen. Ik heb heb live gebruikt , en in opname, en ik blijf het voor het geld absoluut de beste compressor vinden.
(hoewel de 1176 het op snare en bas ook erg leuk doet live ;) )

Origineel geplaatst door Tactic
Wat wel klote is, is dat de knoppen 'verkeerd om ' werken. En dat is wel lastig met even snel instellen. Ik heb heb live gebruikt , en in opname, en ik blijf het voor het geld absoluut de beste compressor vinden.
(hoewel de 1176 het op snare en bas ook erg leuk doet live ;) )

omgekeerd ? mmmmm .. dat zou iig een hoop verklaren .. voor de volgende keer dus ! txs

Origineel geplaatst door Stage73
ik zou graag eens voorbeelden horen van wat jullie "pompen" noemen, en van compresse op vocals. Ik gebruik compressie alleen om iets luider te krijgen en pieken in te dammen, op vocals, en soms op de snare van Battery2, om die meer "lengte" te geven zodat ie rock-achtiger klinkt in plaats van kort en funky.

De term pompen&zuigen&knijpen (mbv compressors geen vunzige dingen :D ) je moet je dan voorstellen dat je de muziek als ware in een storm hoort.....de compressor begint te werken bij de harde passages die hij dan naar beneden drukt en de zachte weer omhoog de volume is dan de hele tijd aan 't fluctueren ......maar dit gebeurd pas als je al behoorlijk de comp. extreem hebt ingesteld .......de DBX-en doet dit al heel gauw.
Het wordt meestal toegepast als een soort effect vooral op de drums.

Op dit moment maar 1 compressor, de alesis 3630. Af en toe doe ik wat met software. Een aantal maanden geleden heb ik me wat verdiept in de werking en gebruik van compressors en wil over een aantal maanden mijn studio wat gaan herzien, o.a. hoe ik mijn compressor gebruik.

Die Klark Teknik Square One ziet er trouwens wel erg leuk uit en idd per kanaal valt de prijs wel mee.

Op dit moment 9 stuks,allemaal stereo of dubbel mono in gebruik..

Ik heb een JBL/UREI 7110, een DBX 166xl (lekker op sommige vocals) en 2x een Alesis MicroLimiter die ik nog moet aansluiten. Ik ben nog 2x een Teletronix LA2A clone aan het bouwen en ben van plan om misschien de Empirical Labs EL8X-S aan te schaffen.
Ik gebruik vaak software compressie en de main mix compress ik meestal niet (dat doet de mastering).

heb 3 compressorplugins voor mijn uad-1 kaart. en die zijn voor software in ieder geval erg goed :) ieder duidelijk zijn eigen karakter.

de fairchild en de nieuwe la-3a compressors staan ook op mijn verlanglijstje voor mijn uad-1.

de meer ik leer te compressen (heeft ff geduurt en gaat nog steeds niet altijd soepel) de meer ik begrijp dat als je losse geluiden of subgroepen wat spice nodig hebben of juist wat getemperd moeten worden de juiste compressor(-instellingen) al een groot deel van je mixage kunnen vergemakkelijken. alleen moet je wel opletten wat je doet want voor je het weet is het juist nog meer een rommeltje dan toen je je mix wilde verbeteren met compressie.

als ik de hoofdgeluiden in mijn tracks werkbaar heb gecomprest gaat het werken aan de track en het afmixen vaak een stuk sneller heb ik gemerkt :) ik zit veel minder te zoeken en te klooien naar precies die klank dat de geluidjes nodig hebben maar kan lekker verder werken en doe de rest van de fx / details van de klankvorming gaandeweg of tijdens het afmixen. vroeger zat ik vaak al heel vroeg in de track al alle geluiden te mixen aan en op elkaar anders kon ik niet verder werken voor mijn gevoel omdat de geluiden nog net niet klinken zoals ik wil. en het nog een onsamenhangend geheel was (software euvel waar ik vele uren aan kwijt ben geweest die ik beter aan het produceren had kunnen besteden) als ik de kick en de synth eventueel en bv de snare en clap heb gecompresst kan ik nu vaak al verder werken :D

niet alle geluiden hebben compressie nodig natuurlijk, maar net als dat alle geluiden een reverb / delay / chorus / eq / distorsion etc nodig hebben om het geluidje te vormen tot wat jij wilt is compressie ook een tool om je sounds / muziek die jij in je hoofd hebt te kunnen maken :) niet iedere synth / sampler / drummachine is megadik van zijn eigen en heeft daar dus soms wat hulp bij nodig. meeste van de goedkopere gear kunnen ineens heel erg tot leven komen met een goede compressor erachter van een paar honderd euro...

natuurlijk kan je zo puur mogelijk blijven werken en al die dingen niet nodig hebben.... maar al die tientallen topics over "hoe kan ik dat geluid nadoen" "hoe maak ik mijn drums/geluidjes/muziek vet" "hoe maak ik schranzkicks" laten vaak zien dat mensen DE sound direct uit de box / synth etc. zoeken en uiteindelijk uit ellende andere of duurdere apparatuur gaan zoeken. dan heb ik vaak zoiets van probeer eens bv een focusrite, spl, presonus, dbx, drawmer en fmr pre-amp/compressor... die merken hebben allemaal betaalbare compressors die zeker goed bruikbaar zijn als je bereid bent er meer dan 2 uur in te steken om met die bakken te leren omgaan.

de uad-1, focusrite liquidmix, urs en voxengo plugins zijn de software opties die zich goed onderscheiden en sommige hardwaremerken die ik net opnoemde het laten afleggen en vaak nog stukken goedkoper zijn ook :)

Laatst gewijzigd:
Back