scheurtje in de woofer

Resonance

Turn up the reso!
ik zit eraan te denken een setje 2e hands monitoren over te kopen van iemand.
er zit alleen wel een scheurtje in 1 van de woofers, maar verder klinkt als volgens zeggen nog prima...

dus mijn vraag, hoe erg is het om een scheurtje in een woofer te hebben, en kan het groeien in een groot probleem?
ik neem aan dat het scheurtje groter kan worden als je de bassen eens flink laat knallen of zit ik ernaast?

en wat is hier evt. aan te doen? is er een goedkopere oplossing dan de totale woofer vervangen?

het gaat hier om tannoy reveals btw.

Laatst gewijzigd:
Ik zou hier niet aan beginnen eerlijk gezegd. Vervangen van een van de woofers zorgt al snel voor een verschil in geluid tussen de twee monitors. Dan zou je ze allebei moeten vervangen.

Re: scheurtje in de woofer

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
ik zit eraan te denken een setje 2e hands monitoren over te kopen van iemand.
er zit alleen wel een scheurtje in 1 van de woofers, maar verder klinkt als volgens zeggen nog prima...

dus mijn vraag, hoe erg is het om een scheurtje in een woofer te hebben, en kan het groeien in een groot probleem?
ik neem aan dat het scheurtje groter kan worden als je de bassen eens flink laat knallen of zit ik ernaast?

en wat is hier evt. aan te doen? is er een goedkopere oplossing dan de totale woofer vervangen?

het gaat hier om tannoy reveals btw.

Tannoy Reveals zijn zo algemeen dat ik op zoek zou gaan naar een ander paar die wel goed zijn...

ok bedankt voor de tips ....
had er sowieso geen goed gevoel bij, maar heb nu iig bevestiging dat ik er idd beter niet aan kan beginnen ....

:) hangt er idd een beetje vanaf voor hoeveel je ze zou kunnen overnemen.

Scheurtjes zijn over het algemeen geen schoonheid voor een speaker, maar het hangt er dan wel vanaf hoe dat scheurtje erin is gekomen en waar het zit, en hoe groot het is.
Zoals Richard2000 zegt, een beetje handig iemand kan het wel fixen, mits het een klein scheurtje is, zou je daar dan idd nog heel lang plezier van kunnen hebben.

Scheurtjes in de woofer (en daar gaat houtlijm niet mee werken) worden alleen maar groter. Gedeukte tweeters gaan alleen maar slechter klinken. Als je het vervangt is het inderdaad zo dat er klankverschil kan ontstaan; als je dan nieuwe woofers bestelt worden dat er dus twee.

Origineel geplaatst door Yoozer
Scheurtjes in de woofer (en daar gaat houtlijm niet mee werken) worden alleen maar groter. Gedeukte tweeters gaan alleen maar slechter klinken. Als je het vervangt is het inderdaad zo dat er klankverschil kan ontstaan; als je dan nieuwe woofers bestelt worden dat er dus twee.

Als er een klein scheurtje in het conus opervlak zit, is dat best te doen met houtlijm, als je nix aan het scheurtje doet wordt het iig niet beter, zit de scheur in de rubbere ophangrand, dan wordt het lastiger en is er ook meestal niks meer aan te doen.
Ingedeukte dome tweeters en stofzuiger (ja ik ben een boer:D ) kom je ook een eind mee, is niet netjes maar ja...hoe anders?

Resonance heeft het over mijn tannoys die ik tekoop heb gezet. Tja als ik ze aanzet hoor ik geen verschil tussen de 2 speakers, het scheurtje is echt maar 1 cm en ook niet diep. Het scheurtje zit in de midden rand dus dat kan niet eens veel kwaad. Er zitook geen diep gat in verder je kan er niet doorheenkijken zeg maar.

hai
sorry maar wat sommige zeggen klopt niet, als je een woofer vervangt wat van dezelfde serie is heb je geen noemenswaardig klanverschil tenzij die andere originele woofer al een mep heeft gehad of te warm is geweest , speakers van dezelfde serie op zich zijn al niet gelijk omdat ze binnen bepaalde toleranties gemaakt worden, geen enkele speaker is gelijk aan de ander als je precies wilt ziijn. dus 1 kant nieuwe woofer kan best.

houtlijm ? kleurloze nagellak is veel geschikter (latexhoudend dacht ik) niet ?

Origineel geplaatst door Capstan cappy
hai
sorry maar wat sommige zeggen klopt niet, als je een woofer vervangt wat van dezelfde serie is heb je geen noemenswaardig klanverschil tenzij die andere originele woofer al een mep heeft gehad of te warm is geweest , speakers van dezelfde serie op zich zijn al niet gelijk omdat ze binnen bepaalde toleranties gemaakt worden, geen enkele speaker is gelijk aan de ander als je precies wilt ziijn. dus 1 kant nieuwe woofer kan best.

Heb je volgens mij ook gelijk in, ik zou ook geen reden kunnen bedenken waarom speakers na verloop van tijd anders zouden gaan klinken.

dat heeft vooral te maken met het flexibel worden van de woofer an sich. als je 1 woofer hebt die goed is "uitgelubberd" , en eentje die nog strak staat, hoor je dat ECHT wel in de mix, je zult zeer waarschijnlijk alles naar een kant gaan draaien om het geluid in ballans te krijgen.... dus: GELIJK 2 nieuwe aanschaffen!

Heb zelf toevallig ook Tannoy Reveals met een flinke kras in een van de woofers, al twee jaar het geval- merk er qua geluid niks van, beetje lelijk aangezicht alleen. Kan dus ook best meevallen... maar ja, zit natuurlijk een nuance in een kras en een scheur. En nee, ik ben niet de verkoper ;)

Origineel geplaatst door B.S.E.
dat heeft vooral te maken met het flexibel worden van de woofer an sich. als je 1 woofer hebt die goed is "uitgelubberd" , en eentje die nog strak staat, hoor je dat ECHT wel in de mix, je zult zeer waarschijnlijk alles naar een kant gaan draaien om het geluid in ballans te krijgen.... dus: GELIJK 2 nieuwe aanschaffen!

dat kan hij dus controleren door daar naar te kijken en voelen, als je redelijk nieuwe speakers hebt en er is normaal mee omgegaan dan is dat onzin, anders zou dat betekenen dat je vanaf het moment dat je ze gebruikt elk half jaar je speakers moet verwisselen omdat ze niet meer op specs zijn, bij hele ouwe speakers die veel gebruikt zijn zou ik zeggen jah..

Origineel geplaatst door B.S.E.

Bij een goede speaker fabriek worden de woofers, voordat ze de deur uitgaan, eerst 24uur lang op 50Hz gezet zonder klankkast, dus die stijfheid is dan wel over.

Origineel geplaatst door Capstan cappy
dat kan hij dus controleren door daar naar te kijken en voelen, als je redelijk nieuwe speakers hebt en er is normaal mee omgegaan dan is dat onzin, anders zou dat betekenen dat je vanaf het moment dat je ze gebruikt elk half jaar je speakers moet verwisselen omdat ze niet meer op specs zijn, bij hele ouwe speakers die veel gebruikt zijn zou ik zeggen jah..

je leest niet wat ik schrijf.... ik zeg: na veel gebruik zullen BEIDE woofers soepeler worden, wat pas bij vervanging van EEN speaker merkbaar wordt. (dus niet hoorbaar!)

ik heb eens een hardplasticke of polyester achtige auto subwoofer van een maatje gerepareert met spulletjes die ik over had van m,n scooter die ik destijds repareerde en overspoot. was een flinke niet rechte scheur van een cm of 5, en werkte weer perfect

zo,n pakketje bestaat uit een 2 compenenten lijm/hasj die je mixt en een polyester matje/gaasje lijkt wel wat op een verband en weegt niets, en is na uitharding (wat ongev een uur is) scheurbaar

je legt dus zo,n stukje gaas achter op de conus over het scheurtje, hoeft maar heel iets groter te zijn als het scheurtje , even vasthouden dat het niet wegwaait

1 keer met een kwasje die 2 componenten hasj er over uit smeren, dan wordt het gaasje meteen mooi glad gestreken over het scheurtje. als het gaasje mooi over de scheur zit nog 2 of 3 keer erover heen met het kwastje zodat het gaasje als het ware gevult is, ik geloof dat het na een uurtje uitharden al zo hard als metaal is en het weegt echt niets en het zal zeker niet verder uitscheuren, wel zeker weten dat de conus niet scheef zit want eenmaal hard haal je het niet meer los.

wil je het helemaal goed doen dan zou je het reperatie plekje nog voorzichtig met een dremel en een kogel schuurkopje of liever een minder krachtig vergelijk baar ding kunnen scheuren tot het reperatie plekje nouwelijks meer voelbaar is

als je dit een beetje netjes doet werkt hij weer perfect mits die conus een plastic soort is, maar ik zou bij monitoren eigelijk niet gaan kutten met een fout paar en toch liever opzoek gaan naar een paar zonder scheurtje, lijkt mij dat die er ook niet zomaar in komt.

Back