Interview Boerman

Een eigen geluid is ook niet alleen met synhtese te bereiken natuurlijk. Misschien een zijpad, maar ik moest tijdens het lezen van deze discussie spontaan denken aan bv. The Roots, die gesamplede en verknipte drumloops weer met het traditionele drumstel brengen (qua ritme dus, en live). Dat is op zich ook een teken dat elektronische apparaten eigenlijk al traditionele instrumenten verworden en dat de klanken die ze opwekken al ruim geaccepteerd zijn (wat weer niet hoeft uit te sluiten dat er nog veel meer mogelijk is).

Maar ja, wat ik eigenlijk ook wil zeggen, is dat 't niet persee nodig is een nieuwe klank te brengen omdat de techniek 't toelaat. Denk bv. ook maar aan het eerste gebruik van de sitar in westerse popmuziek uit de jaren 60!

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Mijns inziens is de sampler de doodsteek voor de electronische muziek geworden

Hoewel ik een hekel aan samplers heb (in het 'algemeen'). Kan je met sampling wel degelijk nieuwe paden betreden! Helaas gebeurt dit maar al te weinig!!!

Laatst gewijzigd:
precies, tis eerder de luiheid van de mensen die ermee werken denk ik....
artiesten als Amon Tobin en Dj Shadow b.v. bewijzen dat het toch een vak apart is, dat samplen...
En dat het mooie muziek kan opleveren, maar dat is natuurlijk mijn mening...

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Dus ligt het dan niet eerder aan de massa die bepaalt wat succesvol is en zodoende het doet lijken dat er zo weinig vernieuwing en eigen sound is?
Als je ervan uitgaat dat sucses veel geld en volle A'dam-Arena's is, natuurlijk, dan heb je de massa nodig. Zou de massa smaak hebben? ;)

Wout

Origineel geplaatst door Meizo
Maar ja, wat ik eigenlijk ook wil zeggen, is dat 't niet persee nodig is een nieuwe klank te brengen omdat de techniek 't toelaat. Denk bv. ook maar aan het eerste gebruik van de sitar in westerse popmuziek uit de jaren 60!
In de jaren zestig ontstond er ook een interesse in de Indiaase cultuur op zich, vooral in Engeland. Het India's klank-idioom werd geaccepteerd. Dat heeft inderdaad niets met techniek te maken.

Wout

Origineel geplaatst door MSDOS
Hoewel ik een hekel aan samplers heb (in het 'algemeen'). Kan je met sampling wel degelijk nieuwe paden betreden! Helaas gebeurt dit maar al te weinig!!!
Boerman doet dat, grappig genoeg, wel :)

Wout

Over smaak valt te twisten maar je komt er toch niet uit.....

Ik heb gelijk maar jij ook.......

Origineel geplaatst door Alex Omega
Over smaak valt te twisten maar je komt er toch niet uit.....

Ik heb gelijk maar jij ook.......
De moeilijkheid is de argumenten te formuleren en die over te dragen aan de ander...
Het grappig te ervaren dat de mens eigenlijk niet weet waarom men iets leuk of lekker of aangenaam vindt...

Wout

De moeilijkheid is de argumenten te formuleren en die over te dragen aan de ander...
Het grappig te ervaren dat de mens eigenlijk niet weet waarom men iets leuk of lekker of aangenaam vindt...

Shit, je hebt gelijk. Best moeilijk :D

Ik krijg bijv. een bepaald gevoel bij goeie muziek. maar ja das nog geen argument, ik krijg ook bij k*t muziek een bepaald gevoel.....

Ik ga er nog even over nadenken....

Het enige wat ik echt ervaren heb bij mezelf is dat ik depressief word van slechte kunst, wat ik bij middelmatige kunst niet heb. Van kunst die me grijpt word ik blij...

Wat ik met slechte kunst bedoel...
Als je ooit bij het Gemeentemuseum Den Haag komt moet je eens kijken wat er naast het Gem staat, aan de grote vijver... Dat gele ding... met van die dingen er aan en daar dan weer van die dingen aan. Alles geel...
Zal een foto maken...

Wout

...
Wat ik met slechte kunst bedoel...
Als je ooit bij het Gemeentemuseum Den Haag komt moet je eens kijken wat er naast het Gem staat, aan de grote vijver... Dat gele ding... met van die dingen er aan en daar dan weer van die dingen aan.
...
Dat is inderdaad best lelijk.

Evenwichtige verhoudingen en harmonie zijn essentieel voor alles in het leven.

Boerman een beetje kennende, hoewel ik nooit persoonlijk les van hem gehad heb, doelt hij op het totale palet van mogelijke geluiden, waarvan Boerman zelf maar een deel gebruikt, zodoende zijn eigen idioom aan klanken opbouwend. Dat valt dan weer onder het individuele, maar wat hem waarschijnlijk verbaast is dat anderen dat niet deden, terwijl ze de vrijheid toch wel hadden. Ik vat het op als dat er veel mogelijk is, maar dat dat dat nu juist niet gebeurt. De muzikant beperkt zich al bij voorbaat, geleidt door de conventionele bezetting.
Dan denk ik dat Boerman niet op de hoogte is van de vele mensen die de synth toch anders gebruiken dan op de conventionele manier van nabootsen van bestaande instrumenten.
Mensen zoals Fad Gadget, Depeche Mode(in zekere zin in het begin), Einsturzende Neubauten, Trent Reznor, David Sylvian en niet te vergeten Eno.
Brain Eno's 'Music for' serie getuigt niet van gebruik van synths als vervanging van bestaande of akoestische instrumenten.

Wat ook wel eens vergeten wordt is dat zonder synths bepaalde films en videogames niet mogelijk zouden zijn. Synths die ingezet worden om allerlei niet akoestisch bekende geluiden te produceren. Ik noem maar dat gave geluid van de driepoten in War of de Worlds, laatste versie met Tom Croes. Of geluiden die voor jingles en weet ik wat voor commerciele breaks niet wordt gebruikt. Het zou met akoestisch instrumenten ook kunnen om die ondersteuning voor die producten te krijgen. Maar het economisch aspect gaat dan een rol medespelen; synths gebruiken is goedkoper. En synths geven een 'modernere' indruk.

Yoonchi

Het gaat er vaak ook om om een gevoel te omschrijven bij een ervaring die je hebt. Dat gevoel kan je dan associeren met andere ervaringen in je leven en kan je dus een voorstelling maken van waarom je iets goed of slecht of aangenaam vindt.

Nog wat (min of meer) relevante standpunten uit een tekst van Michel Waisvisz van STEIM uit 1999:

Many of the institutional research efforts however still focus on the recycling of traditional instrumental metaphors and are reluctant to 'touch the real thing'.

As with most of the new digital media technologies it seems that its creators cannot envision more than a meager recreation of existing concepts, imitation of analogue worlds. New Media, but with old content, in even older contexts.

I do not ignore the fact that the analogue world has a lot to offer, but in our field with the help of new technologies (digital and analogue !) you have the freedom to create any gestural relationship with a vast area of sound. New instrumental objects can be envisioned. One can go beyond the recreation of a sort of clarinet or bongo or baton or a supercharged cello or even joystick.

At present the music instrument industry also shows no guts at all.

I met wonderful researchers from several companies, but they never seem to get their ideas through the filter of the marketing people.

(...)

I suppose that in the years to come the widespread belief in the benefits of unlimited technological progress will slow down. The fact that technology does not really improve our wisdom and does not solve the basic problems that humanity will see itself confronted with will be recognised by many. In pop music, even in the hard core underground of new techno, there is already a longing to return to folk or folk emulation. In the new media culture the quest for new technologies as an inspiration for our living culture will probably lose its present (highly virtual) aura, and people will, as has happened before, crystallize progress into 'standards'? whereafter some completely new, or very old, medium will capture our imagination.

Link.

Back