Welke fx-gear mag volgens jou niet ontbreken in de setup

sms303

WHAT UR WATCHIN'?!?!
Ik ben benieuwd naar :
- wie welke fx-gear gebruikt?
- waarom juist deze?
- wat is de prijsklasse?
- Analoog vs digitaal?

Dit om een mooie verzameldraad te hebben over fx-gear wat als referentie kan dienen

Zelf heb ik:
- Digitech Studioquad V2
- Boss SX 700
- Ensoniq DP2 (intern in mn EPS16+ toetsen & rack) Ik dacht dat de interne FX ook voor externe geluiden te gebruiken waren (dit kan wel met de ASR10).. (niet nagedacht en gelijk gekocht.. ik (soms) erg --> :stupid )

De studioquad en SX700 heb ik aangeschaft nadat ik op SF advies heb gevraagd. Beiden bevallen goed. Met name de flanger vanuit de studioquad gebruik ik regelmatig, de reverb klinkt ook aardig. De SX700 heb ik tot nu toe nog niet vaak of diepgaand gebruikt.

Dat ding op mijn avatar

<-----

De Roland Tape Echo, waanzinnig!!!
Zeer uitgesproken klank en ouderwetse realtime bediening, fantastisch al die knoppen.
De prijs, tweedehands tussen de 100 en 400 euro, afhankelijk van het model.
Volledig analoog.

Re: Welke fx-gear mag volgens jou niet ontbreken in de setup

Origineel geplaatst door sms303
Ik ben benieuwd naar :
- waarom juist deze?
- wat is de prijsklasse?
- Analoog vs digitaal?

Dit om een mooie verzameldraad te hebben over fx-gear wat als referentie kan dienen

Ik gebruik een hardware EQ namelijk de 1140 van T.C. Electronics.
Deze gebruik ik enkel voor mijn Rhodes piano bij gebrek aan een dure Fender Twin Reverb. Deze EQ is door Rob Coops aangeraden om zonder twin reverb toch nog een lekkere rhodes sound uit mijn piano te krijgen.

4004.jpg

Prijs betaald 90 euro (2e hands)

Verder gebruik ik een ART TPS 2 voorversterker voor mijn microfoons. Deze gebruik ik omdat hij niet duur was, doch zeer aardige reviews over heb gelezen.
Ik heb de standaard buis (crappy) vervangen voor een TungSol 12AX7 waardoor de ART toch een creamy en rijk geluid produceert voor mijn condenser mics.
artTPS2.jpg

Prijs betaald 200 euro

Verder gebruik ik nog een boel software effecten.

Re: Welke fx-gear mag volgens jou niet ontbreken in de setup

Origineel geplaatst door sms303
Ik ben benieuwd naar :
- waarom juist deze?
- wat is de prijsklasse?
- Analoog vs digitaal?

- Lexicon LXP-15, MPX-100, Boss RPH-10
- De klankt van oude Lexicon reverbs (dat is de MPX-100 niet echt), betaalbare kwaliteit van Boss, net een stapje onder de duurdere Roland FX. Ben nog van plan een Boss 19" chorus te halen.
- Dit is nog betaalbaar voor me....
- Maakt niet uit, maar geen typische analoge FX emuleren met digitaal.

De mpx-100 of mpx110.

Klinkt erg lekker als je het vergelijkt met andere galmen in deze prijsklasse. Heb ik die M300 van TC Electronic nog nooit gehoord.

En een Behringer Edison.
Niet echt een effectprocess, maar een dynamic-processor. Maar deze laat het toe om je mix op een bepaalde manier in de ruimte te plaatsen. Eigenlijk best wel een uniek apparaatje van behringer en ken geen andere apparaten die hetzelfde doen.

Ik gebruik mijn pc als budget multitracker EN effectapparaat. Ik laad ketens van freeware VST plugins in de freeware sequencer Reaper. De freeware reverbs Dasample Glaceverb en Ambience kan ik iedereen van harte aanbevelen. Ze zijn echt van topkwaliteit, en ik gebruik ze elke keer weer opnieuw. (Voor ambient tracks.) Had ik al gezegd dat het freeware was? 8)

m'n G2 engine wordt geregeld misbruikt als effectbak. Verder vooral software en interne fx op apparaten.

Ik zit een beetje te wachten totdat de Sherman voorbij komt maar is helaas niet inmijn bezit :(

Maar wat voor mij niet mag ontbreken uit de setup (en dan zeker live) is mijn kleine gele EQKiller van Electrix.
Ik hoor heel weinig erover maar voor mij een erg fijne EQ waar je ook nog mee kan filteren. :okdan:
2x stereo out en 2x stereo in (schakelbaar) :P

Een lekkere analoge delay mag in mijn setup niet ontbreken. Ik heb er dan ook twee en daarnaast nog eentje die pretendeert dat hij analoog is :D (Akai Headrush 2). Maar die klinkt ook erg okee moet ik toegeven en heeft uiteraard een veel langere delay tijd.

Die nieuwe Echopark van Line 6 lijkt me overigens wel een knaller. Begin er toch maar niet aan want heb al genoeg staan. Er is altijd wel weer iets mooiers........

Oh ja en een old school verengalm brengt vaak ook wel wat sfeer in de kille digitale studio :D

Origineel geplaatst door Hooihuis
Oh ja en een old school verengalm brengt vaak ook wel wat sfeer in de kille digitale studio :D
Kortom de Roland Tape Echo! :D

Een verengalm is toch echt iets anders dan een tape echo

Origineel geplaatst door omiel
Een verengalm is toch echt iets anders dan een tape echo

Die veren zitten er ook in!

input --> chorus --> tape echo --> spring reverb --> output

De Line6 Echo Modeler Pro
Alle oude echo's/delays in een 1u Rack (ik heb er 2 dus dat zegt wel genoeg hoe ik over deze dingen denk)

Echo-Pro-small.jpg

TC Fireworx
Voor de meer bizarre efx

c00b5277d1834947a2dd7520b4e73ed9.jpg

Voor mij is dat de Eventide H8000FW. Zowel klank als bediening is super. De prijsklasse is wel aan de hoge kant (> 6000 euro) maar je krijgt er een waanzinig apparaat voor terug. En je hebt maar 1 apparaat nodig om al je rariteiten uit naar voren te toveren.

Bovendien kun je je effecten zelf samenstellen met een windows editing programma, waardoor je zelfs complete mastering setups kunt maken.

H8000FW rules!!!

Ik zou geen van deze ooit nog wegdoen:

* TC Electronic FireworX - digitale multi-fx module - EUR 650 (tweedehands via Ebay)
* Electro-Harmonix Small Stone Phase Shifter (USA version) - analoge phaser - EUR 90 (nieuw via Thomann.de)
* Ibanez AD-202 - analoge vintage delay/flanger module - EUR 200 (tweedehands via Ebay)

Ook nog in mijn rack - mogen mss. nog wel eens de deur uit:

* Behringer Dualfex Pro - sound enhancer/exciter (gratis bij aankoop van mijn ouwe Behringer mixer)
* Behringer Virtualizer Pro - multi-fxnmodule (gratis bij aankoop van mijn ouwe Behringer mixer)

En verder nog de Waves Platinum Bundle V4 (software) hoofdzakelijk voor mastering.

Origineel geplaatst door Pimpampeter
Voor mij is dat de Eventide H8000FW. Zowel klank als bediening is super. De prijsklasse is wel aan de hoge kant (> 6000 euro) maar je krijgt er een waanzinig apparaat voor terug. En je hebt maar 1 apparaat nodig om al je rariteiten uit naar voren te toveren.

Bovendien kun je je effecten zelf samenstellen met een windows editing programma, waardoor je zelfs complete mastering setups kunt maken.

H8000FW rules!!!

*auw 6000euro....:doei: Mijn hele setup kost ongeveer zo veel (nah, niet helemaal waar ;) maar toch)

- interne FX Motif, line6podXT en soms Boss gt3 (maar die laatste staan in m'n sig nu). Verder software
- Gewoon prima apparaten allemaal!
- de motif is natuurlijk geen dedicated fx apparaat dus die tel ik niet mee, de line6 en de boss liggen tussen de 200 en 300 euro
- analoog versus digitaal hangt puur van de kwaliteit van het apparaat af. een digitale galm kan heel mooi zijn, maar de verengalm uit mijn gitaaramp is dat ook :halleluja

wat maakt me eigenlijk niet zoveel uit .. de digitech uit de kurzweil kon soms voor rare en soms mooie effecten zorgen terwjl het een goedkope ruisbak is .. een boss se70 blijft ook nog steeds fijn .. en ja die dp2/4's zijn altijd leuk .. oude harmonizers wil ik nu eigenlijk ook wel horen ..

van verengalmen en tape echo's blijf ik verwijdert .. voor galmen gebruik ik nog liever me portiek :D

Back