Waarom een atari?

Ik zie het voordeel niet. Logic doet alles wat ik wil. Soort valse nostalgie als je het mij vraagt.

Ik zie het voordeel niet. Logic doet alles wat ik wil. Soort valse nostalgie als je het mij vraagt.

Niet zo zeer valse nostalgie, het is weten wat je er aan hebt. Daarnaast zijn er voor de Atari zoveel editors voor een bepaalde generatie synthesizer geschreven die exact dat doen wat je er van wilt, dat je de Atari als een soort van dedicated Synth editor gaat gebruiken.

ik heb vanaf 1991 iets van 8 jaar met de ATARI gewerkt,
en kon in den beginne op de PC maar niet wennen aan die stomme kleurtjes...
....te playfull kinderachtig little pony rainbow- ig

Cubase op de ST zag er lab-achtig uit, heeeerlijk.
Alsof je met iets heel serieus bezig was.

Het liefst zou ik sequencen op een computer met monochrome crt : )
(maar dan wel met multitouch functie graag)

Misschien omdat ik op mijn werk ook achter een pc zit,
dat de magie is er een beetje vanaf is.....
daarom bouwen mensen denk ik ook dingen als een http://www.craphound.com/images/steampunkpc.jpg

zo..ff de saturation op mijn laptop naar minimaal schroeven en kijken of Cubase een beetje te pruimen is.....

Heb van medeforum lid Hilltree een link naar een tx editor gekregen en vond zelf na wat speurwerk ook wat linkies ,maarrrrr hoe krijg ik nou die editor op mijn atari? Volgens een site moet ik t programma unzippen en op een oude 720kb flop zetten maar die krijg ik niet geformatteerd op mijn pc? de atari kan wel dos geformatteerde floppys aan maar waarom geen recente dan? kan wel op de atari sequences op een 'moderne floppy' schrijven.. wie o wie helpt mij hiermee.. ben zo dichtbij :)
bijvoorbaat dank!!

Tja, Micro$oft heeft in zijn wijsheid besloten om de support voor 720 Kb floppen in Windows XP maar achterwege te laten...

De enige tip die je dan kan geven is dat Linux wel 720 Kb floppen kan formatteren. En er zijn linux distro's te vinden welke gewoon vanaf cd booten zonder dat je linux hoeft te installeren.
Namen hiervan:
Knoppix
Ubuntu
Kubuntu

en er zullen er vast nog wel meer zijn.
Als je een cd of dvd image ervan hebt gebrand en je hebt je computer daarmee opgestart...command line opstarten (een shell)

En inkloppen: mkfs.msdos /dev/fd0h720
Daarna kan je (ook weer onder linux) de flop mounten en de zip uitpakken

Of je installeerd op een oude pc windows 98....

Wat je makkelijker vind

Volgens een site moet ik t programma unzippen en op een oude 720kb flop zetten maar die krijg ik niet geformatteerd op mijn pc? de atari kan wel dos geformatteerde floppys aan maar waarom geen recente dan?
XP probleem... maar erm, nieuwe diskette gewoon formatten op de Atari, dan flop met PC gebruiken...

Of je installeerd op een oude pc windows 98....
da's idd wel makkelijk/handig voor dit soort zaken.

6 trak...flop formatteren op de atari heeft geen zin....xp kan gewoon niet overweg met 720 kb floppen...ook niet lezen.

De enige redenen die ik kan verzinnen om m'n Atari('s) weer uit te pakken, is voor de (schijnbaar) 'anders' strakke midi-groove. Ofwel: hij / zij schijnt 'n eigen midigroove te hebben vanwege de clock.

Ja, dat heb ik al heel veel mensen horen zeggen. Er zal wel iets zijn met de specifieke timing, maar ik irriteerde me meestal mateloos aan het feit dat de Atari (1040st met standaard midipoort) heel slecht was in het verwerken van veel data tegelijk. Bij heel veel noten tegelijk kon je duidelijk horen dat ze achter elkaar werden verstuurd en dat resulteerde vaak in 'onstrakke' muziek. Dit had natuurlijk ook wel weer zijn charme. 8~

Ik gebruikte er ooit nog 1 als sampler (mono in en uit, wel 16 bit 44,1 kHz, maar dan 1 stemmig. Kon ook 4 stemmig: 8 bit 11 kHz of zoiets...). Ah, die goeie ouwe tijd... :doei:

Ja man gaaaaaaf dat ding! Aansluiten weer die hap!!!
Weet je nog, hoe brak dat ding klonk als je een sample ging pitchbenden. Kreeg je gewoon een gratis bitcrusher erbij! :okdan:
Sentiment! :{

6 trak...flop formatteren op de atari heeft geen zin....xp kan gewoon niet overweg met 720 kb floppen...ook niet lezen.
erm ah... ja dat zal dan ook wel zo zijn idd... zelf nooit meer geprobeerd nl.
men moet dan toch maar ff een oud barrel opscharellen en daar win98 oppleuren idd...

ik irriteerde me meestal mateloos aan het feit dat de Atari (1040st met standaard midipoort) heel slecht was in het verwerken van veel data tegelijk. Bij heel veel noten tegelijk kon je duidelijk horen dat ze achter elkaar werden verstuurd en dat resulteerde vaak in 'onstrakke' muziek.
uitgaande van alleen noten zal dat pas zo rond de 1000 zijn voordat de bandbreedte begint te kuchen, gebruik je daarnaast ook nog veelvuldig pitchbend en modulatie (om nog maar helemaal niet te spreken van CC's of zelfs SysEx) dan gaat het heel hard idd...
maar dat had verder weinig met de atari midipoort te maken...

uitgaande van alleen noten zal dat pas zo rond de 1000 zijn voordat de bandbreedte begint te kuchen, gebruik je daarnaast ook nog veelvuldig pitchbend en modulatie (om nog maar helemaal niet te spreken van CC's of zelfs SysEx) dan gaat het heel hard idd...
maar dat had verder weinig met de atari midipoort te maken...

Ehm o ja... meestal gebruikte ik beste wel wat sysex voor het filter cutoff van de Roland Sound Canvas. Enfin... het was een leuke tijd, maar ik zou nou niet meer terug willen naar de Atari hoor!

Ehm o ja... meestal gebruikte ik beste wel wat sysex voor het filter cutoff van de Roland Sound Canvas.
geen wonder, SysEx is helemaal niet bedoeld om realtime te gebruiken tijdens een song... dat is vragen om problemen nutuulk...

het lag dus niet aan de midipoort van de Atari...

idd,
dacht dat de soundcanvas ook wel met Ctrl messages kon aangestuurd worden...
desnoods eerst effe de MSB en LSB waardes ingeven,
en daarna kun je zoveel cutoff tweaken als je wil
met data Ctrl 6 ... tot je een andere parameter wil aansturen...

Soit, tijden zullen nu wel veranderd zijn
maar sysex is echt niet samen te gebruiken met realtime data

Geeft niks anders dan problemen,
zowel in timing - hanging notes - als in de patch
die je bv. doorstuurt terwijl de Midi-sequencer loopt..

HAHA,!!
'k Dacht eerst:
"Ja wadde, waar hebben ze deze oude opname's tussen gevonden"

Maar toen ie begon over ableton, z'n controller
en op't laatste zijnen release datum...
HAHAha :dubbel:

Soit,
Al bij al is't wel een leuke presentatie,
Maar als "100% SoundStudio Tracker Artist" vind ik de Amiga's Soundstudio
toch wel Superieur hoor ! Veel meer dan 3 tracks,
en met arexx kun je 't helemaal naar je hand zetten...
't Is o zo simple om gans je toestenbord toe te wijzen
aan de SoundStudio functies.. (Muting tracks, Pattern Change, Tempo Change,...)
M'n A4000 Keyboard werkt net als een controller!

Mss je noten kunnen toevoegen zonder dat 't scrolt
is wel iets dat ik nog ni heb klaargekregen met Soundstudio.

En dat deze tracker goed zou te syncen zijn
is ook iets waar Soundstudio problemen mee geeft.

Maar van zijnen uitleg over "All Trackers need to be Freeware"
'tja,
"Het is daardoor dat we de "Tiejo" van Med/SoundStudio kwijt zijn!!!"
:bekdicht:

Maar toen ie begon over ableton, z'n controller
en op't laatste zijnen release datum...
HAHAha :dubbel:
hoezo? ...hij wil alleen maar aangeven dat je nu ook extern kan spoelen naar een bepaalde positie waarbij de tracker nu ook automatisch weet waar ie naartoe moet springen, dat was voorheen niet mogelijk met dit soort trackers...

Soit,
Al bij al is't wel een leuke presentatie,
Maar als "100% SoundStudio Tracker Artist" vind ik de Amiga's Soundstudio
toch wel Superieur hoor ! Veel meer dan 3 tracks
zoals al eerder opgemerkt;
dit is hoofdzakelijk een soundchip tracker, het max aantal sporen is gelijk aan het max aantal stemmen dus vandaar.

en met arexx kun je 't helemaal naar je hand zetten...
't Is o zo simple om gans je toestenbord toe te wijzen
aan de SoundStudio functies.. (Muting tracks, Pattern Change, Tempo Change,...)
M'n A4000 Keyboard werkt net als een controller!

En dat deze tracker goed zou te syncen zijn
is ook iets waar Soundstudio problemen mee geeft.
dat is leuk voor een "100% SoundStudio Tracker Artist" maar dit is specifiek voor Atari Tracker enthousiastelingen die zoiets voorheen nog nooit eerder hadden gezien...

Maar van zijnen uitleg over "All Trackers need to be Freeware"
'tja,
"Het is daardoor dat we de "Tiejo" van Med/SoundStudio kwijt zijn!!!"
:bekdicht:
zo gek is dat toch niet? t'iz niet meer begin 90's he ;)

Laatst gewijzigd:

?

format a: /t:80 /n:9

en je hebt gewoon een 720kb flop, lukt dat niet? dan zou ik eens een andere drive proberen.

Back