Blinde test VST/Hardware !

Origineel geplaatst door Acidfever
Tjah ik vind dan weer dat de topictitel deze test ook meteen overbodig maakt.

De topictitel doet insinueren dat er hardware en software is gebruikt in de test en dit beinvloed meteen de testresultaten. Je gaat namelijk zoeken naar een hardware synth die het meeste lijkt op at je hoort. Aangezien veel softsynths gemodelleerd worden aan de hand van populaire hardware synths is het ook helemaal niet vreemd dat er veel hardware synths worden genoemd door forumleden.

Het resultaat is een test met een uitslag die je eigenlijk van tevoren al kon vaststellen. En het resultaat is ook een test die helemaal niets zegt over de verhouding tussen software en hardware synths.

Wat de test wel zegt is dat het menselijk brein redelijk makkelijk te beinvloeden is zolang je het bij aanvang van een dergelijk test de juiste informatie verschaft.

Just my 2 eurocents.......

Je kon het niet beter verwoorden.... :halleluja :halleluja

Los hiervan is zo'n niet wetenschappelijk verantwoorde proefopstelling best fun op z'n tijd. :geslaagd:

Fun is het zeker.

Origineel geplaatst door Division
Mijn virus TI komt eraan :D
Maar ik blijf erbij dat je met een goede VST echt superieure geluiden kan maken die zelfs niet aan een Virus oid moeten onderdoen, het gaat er om wie aan de knoppen zit ;)

Wie er aan de knoppen zit, inderdaad. Maar ook hoe je aan de knoppen zit, daarom blijf ik ook nog steeds enorm fan van hardware. Je kunt gewoon lekker aan knoppen draaien wat bij software op een PC gewoon moeizamer werkt.

Origineel geplaatst door Acidfever
Tjah ik vind dan weer dat de topictitel deze test ook meteen overbodig maakt.

De topictitel doet insinueren dat er hardware en software is gebruikt in de test en dit beinvloed meteen de testresultaten. Je gaat namelijk zoeken naar een hardware synth die het meeste lijkt op at je hoort. Aangezien veel softsynths gemodelleerd worden aan de hand van populaire hardware synths is het ook helemaal niet vreemd dat er veel hardware synths worden genoemd door forumleden.

Het resultaat is een test met een uitslag die je eigenlijk van tevoren al kon vaststellen. En het resultaat is ook een test die helemaal niets zegt over de verhouding tussen software en hardware synths.

Wat de test wel zegt is dat het menselijk brein redelijk makkelijk te beinvloeden is zolang je het bij aanvang van een dergelijk test de juiste informatie verschaft.

Just my 2 eurocents.......

Dus het enige wat deze test aantoont is dat het placebo-effect wel degelijk bestaat...
Maar ben wel van mening dat niemand op de dansvloer in een club kan horen of er nu hardware of software gebruikt is (en het zal ook niemand een reet kunnen schelen), als het maar lekker klinkt.

Waarom moeten VSTaanhangers toch vaak bewijzen dat software hetzelfde klinkt als hardware?

Het zal mij een worst wezen of het 1 beter is dan het andere. Ik houd van synthesizers Vind ze gewoon mooi en ik vind het heerlijk ze aan te raken. Een software synth is voor mij nog steeds geen synth hoe goed ze ook klinken. Het is een plaatje waar je naar kijkt. Ik zal zelf ook VST's gaan gebruiken, maar voornamelijk effecten en opname. Het praktische en de klank moet je los zien van de charme die het apparaat uit straalt. Wil je die design vaas met bloemen in het echt of mag deze ook op een poster staan. Het blijft een vaas met bloemen in een ander perspectief.

Origineel geplaatst door Catalunya
Waarom moeten VSTaanhangers toch vaak bewijzen dat software hetzelfde klinkt als hardware?

Het zal mij een worst wezen of het 1 beter is dan het andere. Ik houd van synthesizers Vind ze gewoon mooi en ik vind het heerlijk ze aan te raken. Een software synth is voor mij nog steeds geen synth hoe goed ze ook klinken. Het is een plaatje waar je naar kijkt. Ik zal zelf ook VST's gaan gebruiken, maar voornamelijk effecten en opname. Het praktische en de klank moet je los zien van de charme die het apparaat uit straalt. Wil je die design vaas met bloemen in het echt of mag deze ook op een poster staan. Het blijft een vaas met bloemen in een ander perspectief.

:halleluja

Ik had ze dus ook allemaal juist, maar puur omdat ik al een sterk vermoeden had dat je enkel vst's gebruikt zou hebben...

Origineel geplaatst door Jochen
Ik had ze dus ook allemaal juist, maar puur omdat ik al een sterk vermoeden had dat je enkel vst's gebruikt zou hebben...

Ja maar jij kent me al langer he 8~

Origineel geplaatst door Septic
Als het maar klinkt, hard of soft lekker belangrijk...................

Naast dat het moet klinken vind ik dat het leuk moet zijn. Een softsynth vind ik een stuk minder leuk dan een HW synth

Volgens mij is het verschil niet zo groot meer als het ooit geweest is. De DSP routines die uitgevoerd worden door de hardware in een synth of module kunnen ook worden uitgevoerd door een DSP kaart in een PC of door de CPU of door de processor van je videokaart (GPU). Er is nog verschil in DA/AD converters etc. maar als je een goede geluidskaart hebt zou die neutraal moeten klinken.

Toch is er verschil in de interface en een aantal andere zaken, knopjes op je scherm of echte knoppen... total recall in je sequencer applicatie. Van een VST plugin kun je makkelijk meerdere instanties naast elkaar draaien als je die nodig hebt je hardware kun je niet even klonen als het nodig is. Software neemt minder plek in op je buro en geeft minder kabel spagetti...

Persoonlijk vind ik het moeilijker om snel iets te maken met hardware dan met software, ook mis ik bij hardware sequencers het overzicht over mijn compositie. Met software mis ik weer wat van de live mogelijkheden van bijvoorbeeld grooveboxes.

Druid

PS: Ik ben er nog niet uit, het is inderdaad belangrijker wat je maakt dan waarmee je het maakt...

Geilen ok. Als het maar synths zijn. :D

Volgens mij is dit topic echt weer gestart door iemand die denkt van:

oja wat een sukkels met die dure analoge synths, een computer klinkt echt wel hetzelfde.
Echt stom dat mensen van die lelijke grote ouwe bakken gebruiken.

Nou hoe of wat software ook klinkt, het evenaart nooit het plezier en de pracht en praal van een echte analoge synth. Ook zal de software altijd meer sterieel blijven klinken en is het prettigeren om uren naar een analoge bak te luisteren dan zo'n software dingetje.
En met van die lullige mp3tjes van een paar sec kan je toch niet goed testen.

Origineel geplaatst door sander

oja wat een sukkels met die dure analoge synths, een computer klinkt echt wel hetzelfde.

Nou hoe of wat software ook klinkt, het evenaart nooit het plezier en de pracht en praal van een echte analoge synth. Ook zal de software altijd meer sterieel blijven klinken en is het prettigeren om uren naar een analoge bak te luisteren dan zo'n software dingetje.

Helemaal mee eens.

Ik rijd liever met een echte auto dan een need for speed snelheidsmonster
Wat is er nu leuker dan omringd te zijn door synthesizers en mooie lampjes van effectapparatuur?
De computer blijft het lelijkste gevaarte uit mijn studio, ook al heb ik nu een mooi TFT scherm

Die TFT pitchbenden?
Als je maar blijft benden komt er vast ooit wel eens een geluidje uit. (ook al is het een vette minimal bliep :D)

Goed Gezegd Sander! :halleluja

Origineel geplaatst door sander

Achja.. Ooit leren die mensen het wel horen dat analoog gewoon lekkerder klinkt en leuker werkt }:| ... Ik was eerst ook een type dat dacht alles met software ook wel na te kunnen maken en het net zo dik klinkend te kunnen krijgen.. Als ik mezelf zo een paar jaar later bekijk lach ik me kapot om m'n stupiditeit toendertijd :P Hoewel mijn gehoor nog steeds niet goed genoeg ontwikkeld is, ik heb nog verrekte veel om te leren.. gelukkig ook maar :biertje:

Back