Electro setup

Arv

Robot
Hee allen, ik was benieuwd wie van jullie bekend is met pure elektro, want ik heb een vraagje..

Ik luister wel is naar 'oude' en 'nieuwe' electro, en het valt me op dat als er een 808 in voorkomt, het zo lekker groovy klinkt. Ook lijkt het of de attack van de hihats en snares laag is, zodat je een soort zuigend geluid krijgt. Of komt het door een slimme compressie techniek? En zo ja, HOE?

Waar ik dus benieuwd naar ben is of het te horen is of je een echte 808 gebruikt, of dat je een sampler gebruikt met 808 samples :confused:
Zijn er hier leden met een echte 808?

gr.
Arv

Kijk anders effe op het forum van Global darkness. Daar zitten heel veel electro mannen
Je kan er ook heel veel goeie (italo, electro, synthpop) mixes beluisteren/downloaden.

Toppertje!

bunkerts2.jpg

Zij hebben idd allemaal 808's.

Aus der reihe II is cool. BOOOOooooooommmm

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik soms ook een compressor om mijn 808 loopjes vetter te laten klinken. Wat ze ook doen is een korte delay op de snare en zo zijn er nog meer truukjes. Met een echte 808 heb je seperate outs, erg handig voor eq. Ik moet het doen met Rebirth =( Maar dat is beter dan samples omdat je de geluiden op elkaar af kan stemmen.

Maar wil je echt pompende 808's horen, moet je eens naar Miami Bass muziek luisteren.

Re: Electro setup

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Origineel geplaatst door Arv
Zijn er hier leden met een echte 808?
Ik heb een 808 gehad en ik heb hem weg gedaan omdat ie al mijn energie letterlijk wegzoog. Ik weet niet wat het nu precies is, maar zelfs zonder compressor is en blijft het een super bak. Hij leeft... Dat gevoel had ik ook met de Bohm Digital Drums. Ik zou zeggen, probeer hem een keertje bij iemand uit. Er zijn geloof ik wel wat leden met een 808.

Maimi Bass? Wat is dat?

Re: Re: Electro setup

Re: Re: Electro setup

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Ik heb een 808 gehad en ik heb hem weg gedaan omdat ie al mijn energie letterlijk wegzoog. Ik weet niet wat het nu precies is, maar zelfs zonder compressor is en blijft het een super bak. Hij leeft... Dat gevoel had ik ook met de Bohm Digital Drums. Ik zou zeggen, probeer hem een keertje bij iemand uit. Er zijn geloof ik wel wat leden met een 808.

Maimi Bass? Wat is dat?

heb er ook een poos één gehad en heb er idd nog nooit een compressor of wat dan ook bij nodig gehad. dat ding klinkt van zichzelf erg overtuigend. Voordat ik hem heb verkocht heb ik er nog wat samples vanaf getrokken waar ik wel aardig mee kan werken. het enige nadeel is dat de echte 808 feel dan weg is. het is ook de manier van programmeren en sequencen die deze drumbak zo geweldig maakt.

jam met echte 808

Trekkie met 808 samples

Het is ook zo dat als je de geluiden sampelt, ze misschien wel aardig hetzelfde klinken, maar de kracht zit het em natuurlijk in de constante kleine veranderingen van de 808. Dat maakt het geluid levend. Ook meerdere geluiden door 1 output die elkaar beinvloeden. En neem nu die bassdrum decay. Die moet je eens over een grote PA helemaal opengooien, das zo leuk, dan kan je effe je hele mix dichttrekken en als je em dan weer terugdraait hoor je de rest weer. Dat is erg succesvol tijdens een liveset!!!!!!. En dan natuurlijk nog de fijne trigger uitgangen.

Wat maakt de echte TR808 zo speciaal bij gebruik van de interne sequencer (al dan niet gesync via midi)?

Nou omdat de interne sequencer aangestuurd wordt door een microprocessor (vandaar dus dat computer controlled geprint op de bovenkant).

Deze microprocessor is dus zo`n 20 jaar oud en dus ontzettend traag (relatief gezien natuurlijk).
Wanneer je dus op dezelfde step bijvoorbeeld 4 noten triggert, zullen die dus iets in iets timing verschillen ten opzichte van een step met maar een noot. En dit maakt dus de unieke TR808 groove.

Dit valt niet te sampelen. Je zou alleen in je midisequencer de noten in ms van elkaar kunnen shiften (gerelateerd aan het aantal afgespeelde tonen op dat moment) Maar dan kom je al aardig in de buurt van getallenleer etc. En dan nog is het niet the real thing.

Dit geldt ook voor de overige computer controlled reeks van Roland. TB303, MC202, TR606 etc. (bij de monosynths heeft dus accent en glide etc invloed op de timing)

De sequencer van de TR808 maakt inderdaad een groot verschil.

Ik had eerst zoiets van "don't believe the hype". Tot als ik eens op een echte 808 kon spelen. De 808 is één en al magie. Het is zo ongelofelijk intuïtief. Ik ken geen enkel ander apparaat waar je zo snel mee weg bent. Als je een bassdrum lijntje maakt, begint hij gewoon automatisch te "swingen", met samples werken is absoluut niet te vergelijken.

Origineel geplaatst door Synthesizer11
De sequencer van de TR808 maakt inderdaad een groot verschil.

Ik had eerst zoiets van "don't believe the hype". Tot als ik eens op een echte 808 kon spelen. De 808 is één en al magie. Het is zo ongelofelijk intuïtief. Ik ken geen enkel ander apparaat waar je zo snel mee weg bent. Als je een bassdrum lijntje maakt, begint hij gewoon automatisch te "swingen", met samples werken is absoluut niet te vergelijken.

als ik mij niet vergis, begint hij zelfs te swingen door de interne processor (of schakeling die het reken en speelwerk doet) die niet meer heel exact strak begint te lopen omdat hij alles moet afspelen en berekenen... of zo heb ik toch eens gelezen op dit forum :engel:

maar dat was soms net de kracht van oude hardware? dat ze minimaal afwijken en daardoor lekker gaan klinken?
en dat lijkt idd niet na te bootsen met een sampler

greetz cloudy

Ik heb 20 jaar lang een TR808 gehad en ik heb er enorm veel mee gedaan. Buiten een goeie interface (die trouwens net zo goed voor de andere TR's geldt), kan je enkele onmogelijke dingen doen. Om bv een hihat-lijntje op te vrolijken, programmeerde ik bv 8 maten 16de noten met een closed hihat. Op sommige 16de noten programmeerde ik tegelijkertijd een open hihat. Ipv deze twee geluiden tesamen te horen, kreeg je gewoon een nieuw geluid met een iets andere klankkleur. Als je dat geluid dan ging afwisselen met enkel een closed hihat met accent of met een open hihat met de kortste decay of met een maracas, dan krijg je allemaal gelijksoortige geluiden die allemaal iets anders klinken.

En de snare die in de jaren 80 als pure prul werd omschreven, kon je makkelijk boosten door er een low of mid tom over te gooien en een accent op te zetten. SImmons zat soms heel dicht bij.

Was helemaal niet slecht, maar na 20 jaar geraak je er toch op uitgekeken en heeft ie de plaats moeten ruimen voor een SY99.

:doei:

Origineel geplaatst door sander
Ja, een echte 808 klinkt uiteraard veel beter dan samples. Maar samples kunnen ook goed klinken hoor!.

nouhou. ben de laatste tijd wat aan het spelen met die Fxpansion vsti. Zit ook aardig wat power en leuke opties in.
Verder vind ik rebirth helemaal niet slecht klinken (met een beetje compressie en goede eq)..

Anyway. een tr-808 voor mij zie ik zo snel niet gebeuren.. naast de 808 zou ik dan ook nog eens een grotere mixer moeten kopen ;)

Origineel geplaatst door nomore
nouhou. ben de laatste tijd wat aan het spelen met die Fxpansion vsti. Zit ook aardig wat power en leuke opties in.
Verder vind ik rebirth helemaal niet slecht klinken (met een beetje compressie en goede eq)..

Anyway. een tr-808 voor mij zie ik zo snel niet gebeuren.. naast de 808 zou ik dan ook nog eens een grotere mixer moeten kopen ;)

rebirth heeft zo zijn goeie kanten, maar ook zeker zijn mindere kanten (909-sounds lopen niet over)
desondanks wat er allemaal goed aan is, zal het helaas nooit echt een 808 vervangen hoor... die latency en detuning is er niet he.

maar goed, dat beweerde je eigenlijk ook niet he :D

Dat is wel nieuw voor mij wat ik hier las van die "nieuwe" geluiden die je uit die drumcompus haalt, en andere vreemde neveneffecten van die apparaten :) luek om daar steeds weer over bij te lezen!

greetz

cloudy

Origineel geplaatst door Bass Bizarre
Pearl Syncussion is ook wel errug gaaf en vet voor electro al zeg ik t zelf

bedoel je deze:
http://www.hollowsun.com/donations/syncussion/ ***

ziet er idd wel leuk uit.. maarja. naast deze link vond ik gelijk een verlopen ebay veiling van 8 mei..ca 250 pond :(

[fluistermode] leuk samplepack op deze pagina onderaan :maffia: [/fluistermode]

Back