projectmix m-audio vs. 01X yamaha getest...

Origineel geplaatst door gremlin23
Op Mac misschien. PC drivers zijn optimaal :)

Ook geen driverproblemen hier...

Promix - o1x

Promix - o1x

Toch zit er wel degelijk een klank verschik tussen beide. Ik heb ze beide nu uitgebreid getest in mijn studio zelf en de Yamaha klinkt echt minder dan de M-Audio. De test die ik gedaan heb is de volgende.

3 verschillende stukken muziek opnemen met beide, Diitaal en via 2 analoge kanalen. (identiek opname wijze)
Dus Analoog in - Analoog uit AD\DA vergelijk
En Digitaal in en Analoog uit. DD\DA

Klank Yamaha = Y
Klank M-Audio = M

Y - Wat schel, hard bij klassike muziek. (Wagner, Beethoven)
Y - Veel kleinere ruimte dan de orginele opname het is net of de zaal de helft kleiner is.
M - Mooi hoog, wat harder dan het orgineel maar zeker mee televen.
M - Ruimte wel wat kleiner maar veel duidelijkere plaatsing van de instrumenten en frisser geluid.

Y - Rafelig hoog bij Rock en pop muziek, wel een mooi midden (Niel Young, Blue Nile, Peter Gabriel)
M - Duidelijk mooier hoog weergave midden vergelijkbaar met de Yamaha

Y - Bas wat minder vol en vet bij Dance muziek (Moloko, Tiesto, Faithless)
Voor de rest de zelfde opmerkingen, vooral bij opnames met 0.0 DB in het digitale gedeelte lijkt het alof het vol loopt
M - Wel wat verschil maar minder als via de Yamaha.

Ergo - Vooral bij AD\DA opnames is het verschil duidelijk hoorbaar. (ik luister wel met een monitor set van 3500 Euro)
Bij DD\DA is het verschil minder maar de klank van de Project Mix is echt wel een tikje beter.

Ik heb het hier dus niet over de functinalteit maar puur over de klank.
Gee van beide kan met mijn Benchmark mee, maar de M-Audio is echt goed als je ziet wat je er voor krijgt.

Ruk klinkt de Yamaha niet maar hij is ook verre van perfect.
Hij zit zeker niet in de klasse van een 01V96 bv van Yamaha, die klinkt vele malen beter.

-De effecten van de 01x zijn helemaal niet zo verkeerd. Ze hebben veel gemeen met de SPX2000 unit van Yamaha en dat zegt wel wat. De reverbs zijn dik in orde en ik vind ze mooier en fijner klinken dan de reverbs op een Powercore kaart!
De andere effecten zijn ook zeer ok!:)

absolute onzin, het klinkt helemaal niet als een SPX 2000. Mischien als een REV 500 van Yamaha maar zelfs dat durf ik tebetwijfelen. De convertors van de SPX2000 zijn die uit de DM 1000 / DM 2000 serie. Absolut beter dan converters van de 01x. en de programma'z zijn ook vele male beter. Die uit de 01x zijn eerder vergelijkbaar met een REV100 tje.

Dit is net zo'n vergelijking als dat van een MPX 100 van lexicon met een PCM 81 van hetzelfde merk.
Die hebben beide ook een reverb met de zelfde parameters maar de klank ligt mijlen ver uit elkaar.

Geloof me een all in one machine voor 1200 Euro is niet tevergelijken met een stand alone effects unit van 2000 Euro.

Over smaak heb ik het hier niet want de een vindt een TC powercore mooier de andere een Yamaha reverb en weer een andere een Lexicon of een Eventide. Allen hebben hun eigen sound en karakter. Dat karakter van de SPX zit mischien in de 01x maar de kwaliteit is zeker 2 mischien wel 3 stappen minder.
Dat uit zich in.
A - Dichtheid van de reverb.
B - Echtheid van de reverb.
C - Diepte van de reverb (ruimte werking etc)
enz enz.

How about de Tascam FW 1884, die zit kwa specs en prijsklasse ondertussen ook ernstig in de de buurt van de 01x en Projectmix. Iemand ervaring met deze bak?

Verschillen (of juist overeenkomsten) die ik zo al weet op te noemen:

- Uitbreiding mogelijk via ADAT
- 4 mic pre-amps
- Minder visuele feedback (geen dot-matrix schermpjes)
- ASIO driver (:halleluja )
- 4x midi in/uit
- 100 mm faders

Ik heb 1 keer foley effecten opgenomen via de FW, dat klonk goed, maarja ik kan het nergens mee vergelijken.

Groeten, Maurice

alles op 44.1/24 bit en op 88.2/24 bit enkel voor de klassiek muziek.

ik heb zelfs een cross luister test gedaan met opnames van de 01x naar de M-Audio en vice versa.

Duidelijk was dat de ingangs gedeelte van de Yamaha wat onder doet tegenover de M-Audio.

Uitgangen waren wat gelijkwaardiger waarbij nog steeds de M-Audio net wat beter klonk.

Origineel geplaatst door technomauriesje
How about de Tascam FW 1884, die zit kwa specs en prijsklasse ondertussen ook ernstig in de de buurt van de 01x en Projectmix. Iemand ervaring met deze bak?

Verschillen (of juist overeenkomsten) die ik zo al weet op te noemen:

- Uitbreiding mogelijk via ADAT
- 4 mic pre-amps
- Minder visuele feedback (geen dot-matrix schermpjes)
- ASIO driver (:halleluja )
- 4x midi in/uit
- 100 mm faders

Ik heb 1 keer foley effecten opgenomen via de FW, dat klonk goed, maarja ik kan het nergens mee vergelijken.

Groeten, Maurice

Klinkt ook erg goed, ik heb hem niet vergeleken tijdens de test maar ik ken hem redelijk goed.
Wat klant betreft zeker niet slechter dan de M-Audio imho, maar wel volgens mij wat minder functies.

Wel is de bouw kwaliteit erg goed.
Daar had ik het nog niet overgehad maar zowel de M-Audio als de Tascam zijn mooi sterk gemaakte machines met goede faders en knoppen. De Yamaha voelt tegenover deze 2 wat minder aan maar dat heeft natuurlijk niets met de klank kwaliteit.

Gooveron thanx !!

Voor mij is de kogel nu helemaal door de kerk ( ben inmiddels gaan luisteren voor de 2de keer )

Bedankt voor je toch wel uitgebreidde test !

Hoe komt het eigelijk dat je ze allebei hebt kunnen testen in je studio ??

Werk je toevallig in een muziekzaak ? ;)

Mooie vergelijking maar het zegt uiteindelijk niet zo veel :)
Stel dat de Projectmix inderdaad wat scherper en helderder klinkt, dan is dat nog geen reden om te zeggen dat de aanschaf van het ene apparaat een betere keus is dan het andere (dit zegt Grooveron niet, maar ik maak het even duidelijk).
Het verschil is uiteindelijk heel klein en dus zal het gebruik van de 01x of de Projectmix er niet voor zorgen dat je muziek beter gaat klinken. Dat doe je allemaal zelf.
De 01x biedt echter veel en veel meer mogelijkheden voor een gelijkwaardige prijs:
EQ op elke channel.
Dynamics (compressie, limiting, ducking) op elke channel.
2 Goed klinkende Send FX.
EXTRA bussen voor externe FX Units.
mLan!

De 01x is gewoon een volledige op zichzelf staande mixer en daarnaast is het ook nog een mega vette controller !:)

Hiermee vergeleken is de M-Audio Projectmix eigenlijk een firewire-geluidskaart in een groot plastic omhulsel (voor controller functies).

Ik ben zelf uitermate tevreden met de 01x. De geluidskwaliteit vind ik top. Ik ben echter niet in de gelegenheid om dit apparaat zei aan zei met een projectmix te vergelijken. Wie weet, misschien zou ik toch de 01x beter vinden klinken. Misschien ook niet.
Als er voor mij sprake is van een geluidsverschil dan is dat tussen de pre-amps van mijn Yamaha i88x en die van de 01x en ik weet wel zeker dat de i88x preamps (1&2) beter klinken dan de projectmix.

Uitendelijk vind ik maar een ding echt mooier en cooler aan de Projectmix en dat is de doos waarin het apparaat wordt verkocht!!
*D

Daar hebbie wat aan!
Laat Ron maar schuiven. :)

Vraag me dan wel af hoe de gemiddelde mixert dit verschil in geluid gaat merken.
Als je van een ruizige aftandse mixer overstapt naar dees nieuw.
Of dat je alsnog je geluid moet oppimpen om hem door die beugel te krijgen (reeds).

Re: Promix - o1x

Re: Promix - o1x

Origineel geplaatst door Grooveron
(ik luister wel met een monitor set van 3500 Euro)

Ja,.. dan moet je wel verschil horen! 8o)

Origineel geplaatst door jaccis
Gooveron thanx !!

Voor mij is de kogel nu helemaal door de kerk ( ben inmiddels gaan luisteren voor de 2de keer )

Bedankt voor je toch wel uitgebreidde test !

Hoe komt het eigelijk dat je ze allebei hebt kunnen testen in je studio ??

Werk je toevallig in een muziekzaak ? ;)

Yep, volgens mij ben je er zelfs geweest :-)

Mooie vergelijking maar het zegt uiteindelijk niet zo veel :)
Stel dat de Projectmix inderdaad wat scherper en helderder klinkt, dan is dat nog geen reden om te zeggen dat de aanschaf van het ene apparaat een betere keus is dan het andere (dit zegt Grooveron niet, maar ik maak het even duidelijk).
Het verschil is uiteindelijk heel klein en dus zal het gebruik van de 01x of de Projectmix er niet voor zorgen dat je muziek beter gaat klinken. Dat doe je allemaal zelf.
De 01x biedt echter veel en veel meer mogelijkheden voor een gelijkwaardige prijs:
EQ op elke channel.
Dynamics (compressie, limiting, ducking) op elke channel.
2 Goed klinkende Send FX.
EXTRA bussen voor externe FX Units.
mLan!

De 01x is gewoon een volledige op zichzelf staande mixer en daarnaast is het ook nog een mega vette controller !:)

Hiermee vergeleken is de M-Audio Projectmix eigenlijk een firewire-geluidskaart in een groot plastic omhulsel (voor controller functies).

Ik ben zelf uitermate tevreden met de 01x. De geluidskwaliteit vind ik top. Ik ben echter niet in de gelegenheid om dit apparaat zei aan zei met een projectmix te vergelijken. Wie weet, misschien zou ik toch de 01x beter vinden klinken. Misschien ook niet.
Als er voor mij sprake is van een geluidsverschil dan is dat tussen de pre-amps van mijn Yamaha i88x en die van de 01x en ik weet wel zeker dat de i88x preamps (1&2) beter klinken dan de projectmix.

Uitendelijk vind ik maar een ding echt mooier en cooler aan de Projectmix en dat is de doos waarin het apparaat wordt verkocht!!
*D

Dat ligt er maar aan, Als je een orgineel signaal erdoor haalt en dat wil je zo orgineel mogelijk houden.
Ergo je wilt je sound source niet verkleuren. Dan is de M-Audio natuurlijker dan de 01x. Dat heeft niets met smaak temaken. Vandaar dat ik het ook niet vergeleken heb met een soft synth of zo maar met een goed orgineel.
E dat wil ik uiteindelijk zo natturgetrouw zonder kleuring in dit geval terug hebben.
Ik ken de preamps niet van de i88x maar die zijn vermoedelijk gelijk aan de 01V96 en die zijn inderdaad beter dan die van de 01X. En ik denk ook wel beter dan die van de M-Audio. Maar daar gaat het hier niet over. De vergelijking is tussen een Projectmix en een 01X. Want voor die i88x als interface weet ik ook nog wel wat alternatieven die ik liever hoor. Maar zoals al eerder aan gegeven ik heb het niet over de functionaliteit. die vind ik beide voor en nadelen hebben.
En da nog zou ik denk ik voor de M-Audio gaan, ff doorspare daarna en er een UAD kaart bijkopen.
Dat zet al de effecten als comp/EQ/ ed van de Yamaha in d schaduw. En werkt perfect binnen diverse programmas.

Maar goed dat is mijn mening. en ieder mag die hebben van mijn even goede vrienden:luv:

Ik neem aan dat deze discussie gaat over de M-audio ProjectMix I/O - Control Surface with Motorized Faders and 18 x 14 Audio Interface.

Nou heb ik een aantal vragen die wellicht iemand kan beantwoorden i.v.m eventuele aanschaf.

1. Er wordt protools bijgeleverd M-audio waarmee je 32 tracks kan opnemen.
Kan je dan met de die interface dan ook achteraf ook de 32 opgenomen sporen in protools mixen en heb je voleldige controel daarover.
(Misschien een domme vraag.)

2. Er zitten 2 adat aansluitingen op? Ik neem aan dat dat ik dat kan gebruiken in combi met mijn m-audio light bridge die ik nu al heb aangesloten op mijn PC.

3. Kenr de ProjectMix I/O ook effect sends voor externe effect appratuur.
Of moet ik in dat geval volledig over naar plug-ins in protools.
En zijn die dan bestuurbaar via de ProjectMix I/O. Of te wel hoe zit dat?

Back