welk mixing boek

Synthesist

Getoetst lid
Ik wil een boek kopen betreffende mixen. nou vond ik deze van bobby owinski

en deze van david gibson

Nou is mijn vraag: welk boek is 'beter'? Heeft iemand ervaring met deze boeken of kent iemand deze mix engineers? Ik hoef geen top mixman te worden maar wil er gewoon over leren en betere mixen kunnen maken. Ik heb een bol.com bon van 20 euro ter beschikking dus het boek moet wel leverbaar zijn bij bol.com en liefst niet te duur! Die van david gibson vind ik al best wel prijzig.

dank u,

Ik ben sinds twee weken in het bezit van het boek van bobby owinski. Ben er vooralsnog erg over te spreken (hoewel ik pas een paar hoofdstukken vluchtig heb doorgelezen).

ok cool! en op wat voor niveau zit je zelf kwa mixen? beginner/gevorderd/pro?

Die van Bob Katz lijken erg gericht op mastering, dit lijkt me veel minder interessant.

Ik zoek ook een goed boek over mixen, equen dynamics, waar echt goeie praktische tips in staan die je niet zelf al lang ergens anders hebt gelezen.

Dat van Bob Katz heb'k hier ook liggen en eerlijk gezegd, als je niet echt de ambitie hebt om het echt professioneel aan te pakken (zoals veel amateur homestudionisten hier), vind ik dat je er weinig aan hebt.. Hier en daar wel iets opgestoken ivm de theoretische achtergrond van Sample Rate, Headroom, Wordlength en Dither, paar Eq-trucjes maar daar houdt het ook op..

Ik heb zo het gevoel dat het boek ofwel heel erg basic is op sommige punten (bv. Dynamics, Normalisatie), ofwel heel erg specifiek is over sommige toestellen / praktijken die bij profi mastering aan't licht komen, maar waar je als doorsnee audiofiele burger weinig mee te maken hebt..

Daarom gebruik 'k het boek dan ook meer om het 'concept' te begrijpen, dan er echt praktische zaken uit te halen. Om nu te zeggen dat m'n tracks beter klinken na het lezen ervan, dan zou'k liegen, ik denk dat'k verder gekomen ben door zelf te leren luisteren en ontdekken, en hier 't Synthforum te lezen..

Ik heb er ook eentje van Katz gelezen.. (deels) maar kon er ook niet zo veel mee.. beetje zelfde mening als hierboven.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
ok cool! en op wat voor niveau zit je zelf kwa mixen? beginner/gevorderd/pro?

Tussen beginner en gevorderd. Op amazon.com kun je trouwens een aantal pagina's previewen v/h boek.

Origineel geplaatst door bobaphat
Die van Bob Katz lijken erg gericht op mastering, dit lijkt me veel minder interessant.

Ik zoek ook een goed boek over mixen, equen dynamics, waar echt goeie praktische tips in staan die je niet zelf al lang ergens anders hebt gelezen.
Ja precies dat :)

Sten bedankt voor je tip, ik zal eens op amazon kijken!

Bobby Owinski : Redelijk traditioneel boek over mixen. (veel gepraat weinig echt concreets) De eerste 100 blzn. gaan over technieken (eq, compressie ...) , in de 100 die volgen doen engineers een woordje uitleg (massenberg , ... ) . Staan zeker interessante dingen in maar je leert er niet echt beter van mixen. ( à la op die tracks gebruikten we een 1176 en Pulteq in die stand etc... staat er echt niet in)

Bob Katz: Vind ik wel leuk als referentie boek over meer technische zaken, maar is IMO niet echt een mix/lees-boek.

Ik denk dat je het meeste leert door naar nummers te luisteren die je goed vindt (panning, delay, reverb , arrangement zijn elementen die je redelijk snel kan achterhalen). Waar je misschien nog het meeste uit haalt is hier opt forum een track van bv. 1 minuut te posten (met alle tracks appart, bv. mp3 om het klein te houden) en die dan te laten mixen door mensen van het forum met gratis plugins (bv. die van Kjaerhuss) .

Interface had een paar maand geleden een korte uitleg over mixen in een paar van hun bladen.
Qua boeken is het nog wel zoeken en met een beetje moeite vind je op internet ook nog heel veel globale verhalen. Soms nog wel e-books die vaak erg oppervlakkig zijn. Ben ook nog wel DVD's met video's tegengekomen trouwens. Maar die zijn vaak helemaal voor n00bs en erg langdradig.
Al met al staat tussen al die meuk af en toe een goeie tip waar je wat aan hebt. Maar de basis is op zich redelijk makkelijk en snel te leren. De rest is allemaal ervaring vaak toch.

Ben ook nog wel DVD's met video's tegengekomen trouwens. Maar die zijn vaak helemaal voor n00bs en erg langdradig.

Welke Dvd's zijn dit als ik vragen mag? Nu ik weer wat tijd heb wil ik het leren mixen nl. van scratch af aan leren.

ens

Ik heb 'm hier ook liggen. Het boek is opgeplitst in wat theorie en wat EQ dingetjes, en daarna vooral veel interviews met engineers die met wat grotere namen hebben gewerkt. Ik vond het stuk over die New York/LA style compressie wel interessant...

Ik zou 'n ander boek nemen. Dit boek is uit 1999 en sommige dingen zijn wat gedateerd. Ik weet niet of je plannen hebt om te gaan tape flangen maar 't staat d'r in in ieder geval:)
grtz Piet

Back