De Vrijwilligers Master Thread

Resonance

Turn up the reso!
Aangezien ik naast het bouwen van tracks het ook erg leuk vindt om pogingen te doen andermans muziek te masteren
En ik ook zeker weet dat er andere mensen zijn op t forum die dit leuk vinden.

Leek het mij een leuk idee een thread te starten met de bedoeling:

* Heb je een stukje (liefst een hele track) muziek
* Vindt je t niet erg als mensen dit materiaal gebruiken om mee te oefenen
* Post hier je audio mixdown hoge kwaliteit mp3 (liefst wave file)
* geen compressie / limiting of effecten op de main bus
* geen per ongeluk overstuurde mix aangezien we hier weinig mee kunnen

Wij blij met een stukje oefen materiaal en misschien houd jij er een stukje muziek aan over dat je beter vindt klinken wat vooral vaak t geval is met muziek die enkel met software is gemaakt.. Je heb iig niks te verliezen :)

het lijkt me ook vooral leuk en interessant om eens te luisteren naar verschillende eind resulaten van de mensen die een gepost trackie of (lange) snippet hebben gemasterd....

Dit is dus vooral een oefen thread met de bedoeling ervan te leren! reacties en feedback op elkaars master versie of feedback van mensen die luisteren naar de gemasterde versies is dus heel belangrijk!

:biertje:

geweldig idee!!

maarre, masteren is toch vooral alle nummers op een album als '1 geheel' laten klinken???

ik denk dat jij meer iets bedoeld in de trant van "mix rescue" van Sound on Sound. iig erg tof dat je dit wil doen!!

bliepbliep

mijn track hoeft van mij niet gemasterd te worden ofzo maar ben wel benieuwt naar wat je er mee uitvreet

klik

Origineel geplaatst door MrM
Als het je gaat om het mixen, en de muziek an sich buiten beschouwing laat:

Oefening 1
Oefening 2

interessant! zeker goed oefen materiaal.. vindt t persoonlijk alleen geen leuke muziek om mee te werken..
maar voor degene die van dit soort muziek houden, zeker een aanrader..

misschien als ik ff geen ander oefen materiaal beschikbaar heb, vindt t ook erg jammer dat je eerst alles nog eens moet gaan converten..

eerst maar eens met de track van anoniempje aan de gang, dat vindt ik nou wel weer leuke muziek om mee te werken

:okdan:

- EDIT -

Origineel geplaatst door bliepbliep
geweldig idee!!

maarre, masteren is toch vooral alle nummers op een album als '1 geheel' laten klinken???

ik denk dat jij meer iets bedoeld in de trant van "mix rescue" van Sound on Sound. iig erg tof dat je dit wil doen!!

bliepbliep

masteren is een ruim begrip, maar ik doel vooral op het kijken of de eind mix te verbeteren is qua EQ / Dynamics

ben er de laatste tijd bijv achter gekomen dat ik er beter in ben iemand anders muziek beter te EQ dan mn eigen muziek..
en dan heb ik t niet over muziek dat al door pro's onder handen is genomen, maar puur de muziek die door amateurs zoals ik zelf wordt gepost .. en het is trouwens ook andersom, als ik iemand iets laat horen krijg ik vaak te horen dat t nog iets mist, en ik me achteraf afvraag hoe t kan dat ik t zelf niet hoorde .. natuurlijk is t belangrijk dat je afentoe eens pauze neemt van een trackie zodat je die doofheid wat kwijt raakt, maar toch is t voor veel mensen makkelijker om andermans muziek te beoordelen qua EQ en mix verhouding van kanalen dan zn eigen trackie..

dus ik was erg benieuwd wat t zou opleveren als we elkaars muziek eens onder handen zouden nemen

Laatst gewijzigd:
bedankt voor je toelichting!! dit maakt het al een stuk duidelijker,

ik ga het idee steeds toffer vinden.

als ik een track heb waarvan ik denk dat je er wat mee kan dan post ik het hier wel.

succes :okdan:

ik ben benieuwd naar het resultaat!

bliepbliep

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
eerst maar eens met de track van anoniempje aan de gang, dat vindt ik nou wel weer leuke muziek om mee te werken

Eh, ja...
Als ik dat nummer van Anoniempje hoor, begrijp ik dat je mijn muziek minder leuk vindt.

Ik wel meer multi tracks, dus allemaal losse sporen. Maar dat is vrijwel allemaal rock geörienteerd.

Ik weet wel dat er af en toe online remix contests zijn, daar kun je ook aan mee doen.
Je hoeft dan niet in te zenden, maar je kunt wel de tracks downloaden om mee te oefenen.

Origineel geplaatst door anoniempje
mijn track hoeft van mij niet gemasterd te worden ofzo maar ben wel benieuwt naar wat je er mee uitvreet

klik

hier zit dus al een compressor op?

heb je mp3 ff in cubase geimporteerd en wat zitten equalizen, krijg t eigenlijk niet echt zoals ik wil..
komt volgens mij omdat t melodietje te hard staat, en de hi-hats vaak net iets te zacht..
de kick mag ook wat meer laag hebben ... heb t geheel onder andere iets meer laag gegeven, maar ik krijg t niet echt goed zo.. dus volgens mij moet je de kicks zelf iets tweaken .. of misschien dat de kicks beter gaan klinken zodra de melodie iets zachter staat ....

http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=0328044B7E6ED515

de kick en de melodie gaan inderdaad door de zelfde compressor maar die staat heel erg laag ingesteldt, ratio 1 op 1,5 zonder die compressor wordt het denk ik een zootje ongeregeld op de plekken waar geen kick is

ik zal misschien straks de mix overnieuw maken zonder de compressor eroverheen, en zal de hihats wat harder proberen maar ben bang dat het dat een metalig klinkende bende wordt.

eerst effe lekker uitgebreid wakker worden hehe

heb hem even geluisterd , en de kick heeft inderdaad meer laag maar de kick mist nu ook wat van het mid, dat wel terug te horen is in het origineel

en als ik snel switch tussen het origineel en de gemasterde dan mis ik bij de master wel een hoop details in het mid en hoog vooral de lead is een beetje platjes geworden, de hihats beetje dofjes

ik zal even bijde stukjes achter mekaar zetten om het verschil te goed te kunnen horen

Attachments

• mix down.mp3
    63,7 KB · Bekeken: 123
Heb ook even de track van anoniempje (niet echt m'n uitverkoren muziekgenre, maar wel een goed nummer wat mij betreft) door mijn normale 'masterpluginsequentie' (multibandcomp - > eq -> limiter) gehaald..

Wel louter op headphones gemixt, zal vanavond nog eens zien wat'k eraan kan verbeteren.. (mss nog een de-esser voor de limiter zetten, heb de indruk dat het tophoog wat schettert, probably hoor ik dat nu niet omdat'k gisteren de ganse avond vlak langs de podium monitor zat :stupid)

De .mp3 conversie heeft wel wat geclipte samples opgeleverd zie ik, de .wav file die'k oorspronkelijk had clipte niet, mss de masterlimiter nog laten afronden op -0.2dB ipv op 0dB.

Straks hopelijk meer (als m'n gehoor weer in orde is)

gait distortion - it sucks (mrt master)

zoals ik al zei krijg ik t ook niet zoals ik wil ..

toen ik probeerde het geheel wat meer laag te geven ging t al snel minder klinken..

daarom denk ik ook dat t beter zal klinken als de individuele tracks wat beter worden getweaked..
en dat is iets wat ik niet kan als ik alleen 1 mp3 heb misschien kun je eens een expander op de beat proberen
en de melodie iets zachter... denk dat de rest dan wat beter naar voren komt

mix van mrt heeft zelfde probleem .. denk dat t vooral komt omdat die hi-hats dus te zacht staan .. als je dan t geheel meer bass gaat geven blijft er weinig over van de hi-hats ..

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
mix van mrt heeft zelfde probleem .. denk dat t vooral komt omdat die hi-hats dus te zacht staan .. als je dan t geheel meer bass gaat geven blijft er weinig over van de hi-hats ..

Daar heb je toch multibandcompressors voor?

Voor zo'n problemen moet je niet direct voor een remix vragen lijkt me.

Als'k de compressorband > 11 kHz naar een ratio van 4 ofzo breng dan vind ik alles te schel klinken.. Ik vind dat de hihats er wel goed inzitten en de kick rond stuitert.. Ik hou gewoon van een dijk van een kick, hihats zijn opvulling.. En 't klinkt nu niet bepaald dof zou'k zeggen.

edit: ik bedacht me net dat mp3 conversie van 't origineel naar 160 kbps toch ook tot bandwidth limiting leidt? dus ik denk dat het ook moeilijk is frequenties te boosten die er niet zijn?

Laatst gewijzigd:
ik vindt juist in dit soort muziek de hi-hats heel belangrijk .. die moeten juist sterk aanwezig zijn en niet op de achtergrond als opvulling luister maar eens rond 4:28 ergens ... je hoort wel vaagjes iets (een clap) .. dat moet iig veel duidelijker en verderop als de crash erin komt daar blijft ook heel weinig van over als de kick er weer in komt rond 4:40 tm 4:50 dat geluid is erg irritant in zn geheel moet ik zeggen .. tis iig niet te dof.. maar meer te schel

denk echt dat t geheel veel beter kan klinken als er eerst wat aan de mix wordt gedaan

Laatst gewijzigd:
hoi

ik heb de ion vandaag terug gebracht dus ik kan niet verder met de track
misschien was het handig geweest als ik de ion parts even had opgenomen maar helaas hehe ben erg impulsief persoon.

ik heb nog wel de originele wav liggen, als jullie die liever hebben ipv de mp3 versie dan gooi ik hem nu even online

Origineel geplaatst door anoniempje
ik heb nog wel de originele wav liggen, als jullie die liever hebben ipv de mp3 versie dan gooi ik hem nu even online

Voor mij is't niet nodig hoor, ik denk dat het hier meer over persoonlijke interpretatie van de muziekstijl gaat (en hoe je dit overbrengt in je master) dan over daadwerkelijke problemen met de mix op zich :dj:

ik ga zo even jouwe luisteren eerst even flinke pot schijten

Back