Roland Xp80 Of Jv80

Cleanerrr

Nieuwkomer
Hallo,
Ik heb een Roland XP-80 en ik wil waarschijnlijk er een Roland JV-80 bijkopen... Doe ik hier verstandig aan of lijken ze zoveel op elkaar dat het overbodig is..

Bedankt alvast

Re: Roland Xp80 Of Jv80

Origineel geplaatst door Cleanerrr
Hallo,
Ik heb een Roland XP-80 en ik wil waarschijnlijk er een Roland JV-80 bijkopen... Doe ik hier verstandig aan of lijken ze zoveel op elkaar dat het overbodig is..

Bedankt alvast

De XP-80 kan alles wat de JV-80 ook kan, alleen meer en beter. Een andere synth dan de JV-80 kopen ligt denk ik meer voor de hand :)

Ik dacht nl. dat de JV80 meer een synth is (ik ben nog een nieuwkomer op het synth gebied) zodat je zelf geluiden kan maken en dat de XP80 een keyboard is waar al kant en klare gesampelde instrumenten inzitten of heb ik het dan fout?

Origineel geplaatst door Cleanerrr
Ik dacht nl. dat de JV80 meer een synth is (ik ben nog een nieuwkomer op het synth gebied) zodat je zelf geluiden kan maken en dat de XP80 een keyboard is waar al kant en klare gesampelde instrumenten inzitten of heb ik het dan fout?

Yep, dan heb je het fout. Allebei full-blown synthesizers, maar de XP-80 is plusminus dezelfde synth, maar dan later, en (in dit geval) dús beter.

Trouwens, je zegt dat je een XP-80 hébt; hoe komt het dan dat je nog steeds denkt dat er weinig aan te editen is? :confused: Hoewel je wel gelijk hebt dat een XP-80 op basis van samples werkt, maar dat geldt ook voor een JV-80 en staat volledig los van de mogelijkheden op synthesegebied (even op 'rompler*' zoeken in de zoekmachine en je vindt tig threads waarin dit uitgebreid wordt uitgelegd).

In combinatie met de XP-80 zal een JV-80 niet zoveel toevoegen. Als ik het me goed herinner heeft de JV-80 wel een paar sliders en knoppen extra voor directe bediening van bepaalde parameters, maar ik denk niet dat dit opweegt tegen de hoeveelheid extra functies van de XP-80 ten opzichte van de JV-80.

De edit-functies van de XP-80 (en de JV-80 zal waarschijnlijk niet veel anders werken in dit geval) zitten in de verschillende menu's. De XP-80 kan dus eigenlijk veel meer dan je misschien in eerste instantie zou verwachten.

Om het editen wat overzichtelijker te houden zou je ook kunnen kijken naar een software-editor (als je beschikking hebt over een pc met midi natuurlijk). Bijvoorbeeld ChangeIt

tjeee.. bedankt voor alle antwoorden en tips tot zover..

Bestaat er dan ook software (ik heb even naar het samplen en romplen gekeken) dat je zeg maar via Midi je op de pc zelf gesampelde instrumenten aanstuurt?

een softsampler bedoel je? Daar zijn er een hoop van. bijvoorbeeld NI Kontakt of Steinberg Halion.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
een softsampler bedoel je? Daar zijn er een hoop van. bijvoorbeeld NI Kontakt of Steinberg Halion.

Ik denk dat-ie zijn eigen samples via de computer door de XP-80 wil halen, en dat kan niet. De samples van de XP-80 zijn ingebakken op het ROM (vandaar de SF-naam 'rompler'), en zijn niet alleen niet te wijzigen (de sample zelf, that is; dat staat los van synthese-opties), maar er is ook niets aan toe te voegen. M.a.w.: ook al werkt de XP-80 op basis van samples, het is zelf geen sampler. Misschien dat-ie een audio-in heeft, zodat je er externe geluiden doorheen kunt voeren, maar dat betwijfel ik.

Waarom zou je eigenlijk die JV-80 willen trouwens? Als je je geluidenpallet wilt verbreden zijn er allerlei synths die je kunt kopen, zoals bijvoorbeeld een Motif 6, die vergelijkbare dingen kan als de XP-80, maar een andere sound heeft (want Yamaha, niet Roland) én een sampler (zodat je dus je eigen geluiden kunt inladen). Maar goed, ik wil je geen grote uitgaven aanpraten. :engel:

Back