de vetste écht digitale synth?

Origineel geplaatst door gerrie79
De nord mod G2 natuurlijk!!!!! (ennatuurlijk een beetje de fs1r)

Mijn hoop is terug! Er zijn toch mensen die het helemaal snappen!

G2 vet om zijn mogelijkheden en Fs1r: Komop man...vettere sounds dan dat krijg je uit geen andere digitale bak!
Klein minpuntje voor de Fs1r wegens ernstig bedieningsdrama!

:luv: :halleluja :biertje: :okdan:

Origineel geplaatst door trash
Dx 7
Microwave 1
PPG

Helaas is een microwave 1 niet volledig digitaal....analoog filter!

En dus niet aan de orde in deze thread. Misshcien moeten we ook een vetste hybride synth thread starten? :D

Origineel geplaatst door dione
Ik heb nu de Virus TI...qua mogelijkheden ongetwijfeld top op dit moment....maar qua klank blijf ik toch zeggen : Novation Nova of Supernova...maar dat zijn VA's...

Verder : de Nord G2 doet z'n best,maar is naar mijn mening een overschatte synth,vooral qua sound (en het gebruiksgemak is ook niet echt om over naar huis te schrijven)...

Als je kijkt naar welke digitale synth de grootste stempel op de hedendaagse muziek heeft gedrukt ben ik toch bang dat het de Roland JV-1080 is...niet normaal hoeveel presetjes daaruit gebruikt zijn/worden....

Hmmm de JV1080 is toch een rompler en geen echte synth toch? Of zit ik nu fout?

G2 verhaal van je ben ik het totaal niet mee eens onderbouw het eens i.p.v. globale argumenten geven? En hoe wil je een modulaire systeem met praktisch eindeloze mogelijkheden op gebied van gebruikersgemak gaan vergelijken met een synth met een relatief statische architectuur als bijvoorbeeld Nova's en virussen?

Ik hoor veel mensen klagen over de G2 en dan vraag ik verder en dan blijkt dat ze een paar presets uit de v1.0 release hebben geprobeerd en niks uit de zeer uitgebreidde user database. IK zeg dus niet dat jij jouw oordeel daarop hebt gebaseerd.

Daar zitten namelijk de juweeltjes! En zelf bouwen natuurlijk.

Uiteindelijk was de vraag van Hanz sowieso "Wat is nou volgens julllie de allermooiste bak die nou eens wat verder gaat dan het stereotype Virtueel Analoge / Substractieve idee?" Vallen de Virus en Nova niet gewoon in het stereotyp van een Virtueel analoog dan?

Origineel geplaatst door Acidfever
Helaas is een microwave 1 niet volledig digitaal....analoog filter!

En dus niet aan de orde in deze thread. Misshcien moeten we ook een vetste hybride synth thread starten? :D

Maak hem maar aan met de titel 'De MicroWave I is de vetste hybride synth' en een poll waarbij je kunt kiezen tussen 'ja' en 'nee, de Wave'.

Origineel geplaatst door Acidfever
Hmmm de JV1080 is toch een rompler en geen echte synth toch? Of zit ik nu fout?

Net zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde jd800 en kurzweil. Vraag is dan gelijk: horen sample based synthesizers hier niet thuis? Waar ligt de grens dan als synthesemogelijkheden deze bepalen :).

Het gaat er niet om om alle digitale synths die we mooi vinden op te noemen. Het gaat erom welke digitale synths het vetste zijn. En dan denk ik wel dat de vetste spullen al de revue zijn gepasseerd:

Synclavier II
Yamaha VL-1
Yamaha SY99
Yamaha EX5
Roland V-Synth
Kurz K2600
Korg OASYS

Enige die ik nog niet ben tegengekomen: Korg Wavestation A/D. Ongeëvenaard voor soundscapes (dat is dan buiten de OASYS gerekend, natuurlijk :) ).

Dit voor mijn bescheiden rekening.

:doei:

Rode Waldorf Wave

Rode Waldorf Wave

Origineel geplaatst door Ramoonus
novation supernova 2

Zijn de (super)nova's niet "gewoon" VA-synths?

Deze is trouwens ook geweldig, de waveforms van de Microwave zijn erop gebaseerd:

Attachments

• red_wave.jpg
    red_wave.jpg
    18,6 KB · Bekeken: 120
Waldorf Wave

Waldorf Wave

En in de traditionele kleur:

Attachments

• wave.jpg
    wave.jpg
    182,8 KB · Bekeken: 121
Origineel geplaatst door klausito
Zijn de (super)nova's niet "gewoon" VA-synths?

Deze is trouwens ook geweldig, de waveforms van de Microwave zijn erop gebaseerd:

De MicroWave I was er eerder dan de Wave, tijdens de introductie van de Wave werd er een nieuw OS, 2.0 uitgebracht voor de MicroWave I waar weer wat nieuwe functies die de Wave had min of meer werden teruggezet.

Er zijn trouwens ook MicroWave I's met een ander soort filter. Je hebt de multi-mode versie van de VCF-VCA-VCP chip en de lowpass versie van de VCF-VCA-VCP chip. Alleen de eerste wordt gebruikt voor de Wave, maar beiden kunnen in een MicroWave I zitten.

De waveforms in de MicroWave zijn 1:1 over gezet uit de PPG, en er zijn nog een paar nieuwe waves toegevoegd.

Origineel geplaatst door bikkel
De MicroWave I was er eerder dan de Wave, tijdens de introductie van de Wave werd er een nieuw OS, 2.0 uitgebracht voor de MicroWave I waar weer wat nieuwe functies die de Wave had min of meer werden teruggezet.

O, dat wist ik niet.
Er zijn trouwens ook MicroWave I's met een ander soort filter. Je hebt de multi-mode versie van de VCF-VCA-VCP chip en de lowpass versie van de VCF-VCA-VCP chip. Alleen de eerste wordt gebruikt voor de Wave, maar beiden kunnen in een MicroWave I zitten.
Dat heb ik ook eens gehoord. Hoe kun je zien welke versie je hebt? Toen ik die van mij kocht zei de verkoper tegen mij dat dit er eentje was met "echte" analoge filters....

O, dat wist ik niet.

Dat heb ik ook eens gehoord. Hoe kun je zien welke versie je hebt? Toen ik die van mij kocht zei de verkoper tegen mij dat dit er eentje was met "echte" analoge filters....

Euhm.

Je kunt het zien aan de manier waarop de coating op het metaal zit. Ik weet alleen niet meer precies welke welke is, maar ik weet wel dat ik de multimode versie heb (waarmee de MW ook alleen maar lowpass doet :( ).

Alle MicroWave I's, de WaveSlave, de Wave en de Q+ van Waldorf hebben analoge filters, de rest heeft alleen digitale filters.

Het is trouwens zo dat wat mij betreft de VCA ook erg belangrijk is voor het geluid, als je de attack op 0 zet dan is het ook echt 0, en dat is sneller dan welke synth ik ken (sneller dan een MiniMoog). Dat geeft zo'n direct geluid, dat vaak je andere geluiden een beetje tam beginnen te klinken in vergelijk. Het is wel zaak dat je daarbij geen complexe waveforms pakt en de waveform altijd reset bij een toetsaanslag, anders krijg je tikken.

O, dat wist ik niet.

Analoog filter hebben ze allemaal, alleen niet allemaal dezelfde chips.

Dat kun je zien aan de kleur. Je hebt revisie A en revisie B

Revisie A heeft een donkerblauwe front, revisie B een grijs-blauwe. Revisie A gebruikt de curtis chips uit de Wave, revisie B heeft weer een andere chip. Ik meen me van het Waldorf forum te herinneren dat het geluidsgewijs weinig verschil oplevert.

Origineel geplaatst door bikkel
Alle MicroWave I's, de WaveSlave, de Wave en de Q+ van Waldorf hebben analoge filters, de rest heeft alleen digitale filters.

Vergeet de pulse en de analoge filters van Waldorf niet (afb16, miniworks, xpole) 8~

Bijna vergeten... de kans dat je er eentje aantreft op de rommelmarkt met koninginnedag is wat klein... maar wat een bak!

yamaha_vp1_frontview.jpg

Ladies and gentlemen, I give you the Yamaha VP-1... die doorgaat waar de VL-1 ophoudt!
Demo's: http://www.smartroots.ch/vp1

Wavestation A/D vind ik een goeie toevoeging, Danny!
Het is toch de synth die je keer op keer terughoort in ambient muziek, soundcapes, drones...
Wavesequencing en vector synthese blijft een leuke toevoeging op het bekende rompler-werk.

korgwavead.jpg

De NordModular serie blijf ik lastig vinden, qua wat ik er van moet denken.
Ik heb nooit een G2 gehad (wel de 'classic'), alleen een aantal keer geprobeerd; je kan er bijna alles mee.
Maar de sound vond ik nooit ... overdonderend, verpletterend, ongelofelijk.
En geldt niet een klein beetje: "a jack of all trades is a master of none?" ;)

PS, over de verschilllende versies van de Microwave I: hier een pagina met meer informatie -> http://faq.waldorfian.info/mw1-inside.html

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mc_kwok
Vergeet de pulse en de analoge filters van Waldorf niet (afb16, miniworks, xpole) 8~

Gaat heen uit dit fijne digitale draadje, gij ketter!

Origineel geplaatst door Danny
Het gaat er niet om om alle digitale synths die we mooi vinden op te noemen. Het gaat erom welke digitale synths het vetste zijn. En dan denk ik wel dat de vetste spullen al de revue zijn gepasseerd:

Nee het gaat om deze regel:

"Wat is nou volgens julllie de allermooiste bak die nou eens wat verder gaat dan het stereotype Virtueel Analoge / Substractieve idee?"

Dat is de originele vraag....dus niet "noem de vetste VA synth die je kent" ofzo! Maar goed dat gaf ik enkele posts terug ook al aan!

Origineel geplaatst door dione

Verder : de Nord G2 doet z'n best,maar is naar mijn mening een overschatte synth,vooral qua sound (en het gebruiksgemak is ook niet echt om over naar huis te schrijven)...

dat vind ik nou van de virus :D

@ Hanz: VP1 is zo'n bak die je echt nooit tegen gaat komen of wel? Volgens mij zijn er daar maar héél weinig van verkocht.

Back