de vetste écht digitale synth?

Wat is vet??? of beter, wat noemen jullie VET ? In de oscillatoren kan het niet zitten, lijkt me. Dus waarschijnlijk in de filters? kwestie van wegfilteren van de hoogste tonen? "loudness"??? harmonische vervorming?
Op sommige forums zou je zo ongeveer levend worden verbrand als je de microkorg "vet" noemt, zoals hier gebeurt.

Uitdaging: laat me een vette sound horen, gewoon een paar noten, en ik maak het zelfde met m'n V-synth xt, (zonder sampling)

Een beetje onstabiliteit in een analoge oscillator maken we toch ook gewoon even na?

Origineel geplaatst door MrStrangeSound
Wat is vet??? of beter, wat noemen jullie VET ? In de oscillatoren kan het niet zitten, lijkt me. Dus waarschijnlijk in de filters? kwestie van wegfilteren van de hoogste tonen? "loudness"??? harmonische vervorming?
Op sommige forums zou je zo ongeveer levend worden verbrand als je de microkorg "vet" noemt, zoals hier gebeurt.

Uitdaging: laat me een vette sound horen, gewoon een paar noten, en ik maak het zelfde met m'n V-synth xt, (zonder sampling)

Een beetje onstabiliteit in een analoge oscillator maken we toch ook gewoon even na?
Zoals Hanz al aangaf: "Weer es wat anders dan analoog, analoger, analoogst...
Wat is nou volgens julllie de allermooiste bak die nou eens wat verder gaat dan het stereotype Virtueel Analoge / Substractieve idee?"

Het gaat dus niet zozeer om de warmst klinkende of meest analoog klinkende bak ofzo maar om de interessantste niet zozeer substractieve apparaten. De Microkorg hoort dan ook niet in deze thread thuis (daar hebben we deze thread dan weer voor :D).

Kijk, dat is nou de spirit. We komen er natuurlijk alleen achter welke digitale synth de coolste is als we praktijkvoorbeelden hebben.

http://pu.solidbasics.com/tracks/MWXT1.wav
http://pu.solidbasics.com/tracks/MWXT2.wav

Beide voorbeelden zijn uit de Microwave XT (met misschien wat teveel reverb erover. :)

hahaha, die tweede sound!
ik heb een tijd geleden ook een patch gemaakt die er op lijkt met als naam r2d2onAcid :D

Origineel geplaatst door reddread
ja dit kwam toch als eerste in me op.
Vet en compact!

Gameboy Camera wint het in ieder geval in de <€20,- klasse! Vetter dan welke casio dan ook :D

Origineel geplaatst door chielos
hahaha, die tweede sound!
ik heb een tijd geleden ook een patch gemaakt die er op lijkt met als naam r2d2onAcid :D
Hmmm, nu je het erover hebt... ik heb vorige week wel Starwars: Episode V gekeken waarin R2 in een moeras koppie onder gaat; ik denk het daarop geïnspireerd is. :D

Is de MachineDrum al genoemd ? (Dat is de reden waarom er geen SY99 meer staat hier)
SPS-1-Machinedrum-large.jpg

:{ :{ :{

Maar een Microkorg is ook VET...dat ding heeft gewoon MOOG laag (niet in die suffe presets)...

De vetste digi bakken die ik heb:
DX7 en DX21 (met zijn analoge chorus) klinkt gewoon analoog bijna.
Clavia G2 (of telt dan niet ;) )

Die Kawai K5000 ben ik wel benieuwd naar, erg exotisch lijkt mij.

@ MrStrangeSound.
ehmmm kan me vergissen maar dat was dus echt geen vocoder!
dat zijn nou wavetables :D

eeh, de MINST vette ken ik wel!

de kawai K1m

het mooiste is om er na 10 minuten door menu's heen zappen erachter te komen dat er geen filter op zit.

hij kan wel mooie geluidjes produceren, daar niet van, maar hij is gewoon niet vet! maar meesterlijk dun...

kawaik1m.jpg

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door bliepbliep
eeh, de MINST vette ken ik wel!

de kawai K1m

het mooiste is om er na 10 minuten door menu's heen zappen erachter te komen dat er geen filter op zit.

hij kan wel mooie geluidjes produceren, daar niet van, maar hij is gewoon niet vet! maar meesterlijk dun...

k1m.jpg

kawai K1 rocks! luister maar es naar LFO van LFO ;)

De DX-synths zijn trouwens top voor het maken van überbrute bassen. :P

Toch heb ik de DX de deur gewezen omdat ik niet snel FM gebruik voor mijn sounds (maar dat komt vast wel weer eens); met name de niet al te intuïtieve interface die de DX7 heeft, zorgde er bij mij voor dat ik liever een VA of analoogje gebruik.

Origineel geplaatst door olafmol
kawai K1 rocks! luister maar es naar LFO van LFO ;)

ga ik doen! ik zeg niet dat het een SLECHTE synth is, integendeel! hij is iig niet vet vind ik. veel vettigs heb ik hier nog niet uit weten te krijgen, wel veel low-fi sequences en dergelijke.

wat ook heel vet is: een home keyboard een ritme en begeleiding af laten spelen via de k1, gaat ie lekker van stotteren! wel opletten dat het niet meer dan 8 noten tegelijk worden. vooral met een orgel preset klinkt het erg leuk.

ik gebruik de spulletjes eigenlijk nooit waar ze voor bedoeld zijn kom ik net achter ;)

(hoewel mensen met een TB-303 maken er ook geen brave begeleidings-partijen mee voor bij hun pianospel :D ik hoef me nergens schuldig om te voelen)

Origineel geplaatst door chielos
@ MrStrangeSound.
ehmmm kan me vergissen maar dat was dus echt geen vocoder!
dat zijn nou wavetables :D

Da segt me nix... snap dus niet hoe die sound gemaakt werd. Maar nou effe echt vergelijken:

http://www.znarfelectronix.de/frames/hoertest.html

Luister maar naar de verschillen tussen digitaal en analoog! (helaas, ik vond de nr 46 het mooist. toch eens met mijn synths proberen.)

Da segt me nix... snap dus niet hoe die sound gemaakt werd. Maar nou effe echt vergelijken:

http://www.znarfelectronix.de/frames/hoertest.html

Luister maar naar de verschillen tussen digitaal en analoog! (helaas, ik vond de nr 46 het mooist. toch eens met mijn synths proberen.)

Een hoertest.....natuurlijk ga je voor analoog :D

Uit nieuwsgierigheid welk geluid in LFO is met die Kawai gemaakt dan? Die dikke sweepende stringschords? nee toch?

Ik zeg niet snel dat een synth slecht is maar de Kawai K1 is wel een van de mindere synths die ik heb gehad...oer en oersaaaai :D. Niet dat het een filter nodig heeft ofzo de TG33 van Yamaha wat een soort vanzelfde idee is (en ook een pookje :D) was wel een stuk spannender.

Back