advies gevraagd

OJS

..............
Beste Allemaal,

Vanochtend heb ik iemand geholpen om zijn thuis-setupje weer op gang te krijgen. Het betreft een oudere collega die vooral geinteresseerd is in klassieke muziek en kerkorgel en dergelijke.

Hij heeft momenteel een EPS16+ staan en daar laadt hij braaf iedere keer zijn OS en sampletjes in. Ik denk dat hij veel meer gebaat zou zijn bij een workstation dat een beetje makkelijk te bedienen is en dat aansluit bij zijn muzikale voorkeur.
De ultieme oplossing zou waarschijnlijk een Kurzweil K2661 met orchestral board zijn, maar dat gaat het budget te buiten.

Oh ja, voordat iemand op het goede idee komt om te suggereren dat hij beter op software kan overstappen: je hebt waarschijnlijk gelijk, maar ik denk dat deze persoon de overstap naar VSTi's e.d. als een te grote overgang zou zien.

De vraag is dus:

Wie weet een workstation dat voldoet aan de volgende eisen:
- gebruikersvriendelijk
- mooie klassieke sounds (strings, piano, kortom de hele orchestrale rimram)
- niet te duur
- sampler zou leuk zijn.......
- eventueel ter inruil van een EPS16+.

Eventuele bijbetaling kan in overleg.

Oh ja, als iemand een prijsindicatie kan geven voor een tweedehands Ensoniq EPS16+ is dat ook welkom.

Bedankt allemaal!

Attachments

• ensoniq_eps16+.jpg
    ensoniq_eps16+.jpg
    7,6 KB · Bekeken: 107
Goeie genade, een Kurzweil is meteen wel een reuzensprong vooruit.
Qua advies is dat natuurlijk goed bedoeld, maar ik vraag me af of je collega dat eraan af hoort.
Kortom, is top-of-the-bill gewenst, of is hij, om een extreem voorbeeld te noemen, ook gelukkig met een Korg M1?

Als het gaat om piano vraag ik me meteen af, wil deze persoon naar 88 toetsen en gewogen / hammer action keyboard, of is het meer een geval van leuke hobby, en kan je ook makkelijk toe met een relatief simpeler apparaat / workstation met kleiner keyboard en niet-gewogen toetsen.

Een tweedehands Triton / Fantom / Motif, daar zou ik eigenlijk als eerste aan denken.
De precieze uitvoering hangt vooral af van het antwoord op m'n tweede vraag.

Ik ken het apparaat totaal niet maar ik zie steeds die Gem S2 Turbo voor dumpprijzen voorbij komen.
Volgens mij half gewogen toetsen, ik vermoed dat er best wel wat "standaard" keyboard achtige sounds in zitten (blazers, strings, orgels etc.)

Is dat niet een goede optie voor weinig geld ?

en bovendien;
volgens mij heeft die man gewoon een goed controller keyboard nodig en Reason

Ik denk dat de enige goed optie is een Kurzweil K2500 of K2000, kijk even op het te koop forum. Hiermee kan je zelf alles doen, er zit een goede sequencer is en een K2500 is bijna een K2600 (verschil in geluid is er niet, alleen in de k2600 zit bijna alles standaard en in de k2500 is het een optie). Prijzen zijn op dit moment ook redelijk.

Origineel geplaatst door Hanz

Een tweedehands Triton / Fantom / Motif, daar zou ik eigenlijk als eerste aan denken.
De precieze uitvoering hangt vooral af van het antwoord op m'n tweede vraag.

motif is best lastig te doorgronden hoor, ik zou t nie doen als het makkelijk moet blijven!

roland xp80 is misschien wel wat, staat er een incl. case voor 500 euro hier!

GEM Promega 2 of 3. Dit lijkt op het eerste zicht een rare keuze, maar ze zijn gebruiksvriendelijk, hebben goeie orgelgeluiden, strings, harpsi en pianoklanken en beschikt over een EQ en wat effecten. Als het klankenpallet en de klankeditmogelijkheden niet zo groot moeten zijn en vooral de nadruk ligt op gebruiksvriendelijkheid, dan zou ik deze eens overwegen (veel eenvoudiger dan een workstation). 2de hands moet je een Promega 3 voor 1400 EUR vinden, een 2 moet dus voor minder lukken.

Overweeg het eens.

:doei:

Origineel geplaatst door Synclavier
Ik denk dat de enige goed optie is een Kurzweil K2500 of K2000......

hoe kan je een zin nou zo formuleren? het gaat natuurlijk om niks, maar je wilt toch niet echt beweren dat deze persoon alleen bij een k2500 of k2000 gebaat is en dat er geen goed alternatief is?

ojs: xp50 60 of 80 zou toch wel een aardige keuze zijn? samplen lijkt me geen halszaak als ik je bericht lees, het is verder een goed workstation, zonder al te veel toeters en bellen, en voor een paar tientjes kunnen er 1 of 2 expansion boards in die je collega zeker zullen aanspreken. (60 euro per stuk bij verspuy, nieuw)
van xp50 naar 80, zal de prijs zo rond de 300 tot 500 liggen, denk ik. ze worden plenty aangeboden en zo hard gaan ze niet.

xp 80 speelt lekker ook. De synth kan veel maar de menustructuur is niet al te moeilijk.

hoe kan je een zin nou zo formuleren? het gaat natuurlijk om niks, maar je wilt toch niet echt beweren dat deze persoon alleen bij een k2500 of k2000 gebaat is en dat er geen goed alternatief is?

Indien je op zoek gaat naar eeen K2661 en je budget is te laag, is een K2500 het enige alternatief. Het is natuurlijk anders indien je alle merken opnieuw gaat vergelijken, maar het probleem is dat de keuze op dat gebied zo groot is en het prijs en kwaliteit verschil.

Het grote probleem van alle music workstations is natuurlijk dat mogelijkheden en gebruikersvriendelijk rechtlijnig tegenover elkaar staan. De K2661 is niet gebruikersvriendelijk, je zal eerst de mogelijkheden moeten leren.

Een XP50 is natuurlijk een goede alternatief.

Bedankt

Bedankt

Beste Medeforumleden,

Alvast bedankt voor alle reacties. Ik ga mijn collega verder inlichten en dan vermoed ik dat ik hem eens een XP50 of XP60 te laten proberen. Gewogen toetsen zijn geen optie voor hem, hij is organist en bovendien heeft hij in zijn setupje geen ruimte voor een 88-toetsen instrument.

Tweedehands classic Motif of Phantom zou wellicht ook wat zijn, maar dan hebben we het waarschijnlijk al over een hele andere prijsklasse.

Gr.

OJ

Liever de XP-60 dan de XP-50 :). Overigens heb je dan ook nog de MO-6 ipv de "hele" Motif.

Back