Mengpaneel kleuring?

mooi vehaal capstan.....
ook mijn ervaring ... er zijn ENORME verschillen tussen mengtafels...
sommige tafels komt het geluid er gewoon mooier uit dan dat je het er in stopt... en dat zijn helaas geen budget tafels....
De 01V96 van Yamaha is een tafel voor niet al te veel geld die iig erg transparant is en heel weinig kleurt (in tegenstelling tot oudere 02R's enzo), wel digitaal, en de eq's vindt ik weer niet zo fantastisch..

Alsof vintage electronica beter is dan hedendaagse.
Dat SMD per definitie minder geluid geeft volgens jouw is best wel overtrokken.

vintage electronica werd met een andere gedachte gebouwd, namelijk klinken, en dat is tegenwoordig wel anders...dat is het niet, elke verkleining in de geluidstechniek heeft tot nu toe verlies geleden,dat is een feit kun je niet omtoe

Duurdere merken gebruiken gewoon onderdelen en schakelingen die ervoor zorgen dat het geluid natuurlijker klinkt. En goedkopere wordt daar minder op gelet en meer op de prijs.

dat hoeft niet, en in die tijd koste een goed onderdeel helemaal niet zoveel dat was heel gewoon om die qualiteit te maken, maar dat is toch wel waar het om gaat? daar komt bij er zijn een boel oudere mengtafels die goedkoop in de vingers te krijgen zijn , das toch de beste combinatie?? als jij een auto bouwer bent wil je toch ook heel van A naar B??

En als je de opamps van zo'n goedkoop behringertje vervang voor eentje met hogere kwaliteit dan scheelt dat enorm. En kan me ook goed voorstellen dat dit met condensatoren ook zo geldt.[

veel succes, duurt wel ff wat langer dan twee weken met SMD componenten en daar komt bij al het SMD materiaal is gewoon industrie, er word geen rekening gehouden met ESR en dergelijke, SMD is niet door audio mensen bedacht maar is een product van de normale technologische vooruitgang in alledaagse dingen, SMD hoort niet in de audio industrie thuis daar is het niet voor bedoelt maar er zijn een paar slimme HBO economy mensen geweest die op die manier iets maken wat geluid produceerd en verkopen met een dikke dikke winst

En tegenwoordig kunnen ze met nieuwe materialen en betere ontwikkelmethodes standaard meuk elektronica nog nauwkeuriger/goedkoper maken als 20 jaar oud spul.
Het hoeft dus helemaal niet groot lomp en teringduur te zijn maar optimaal voor wat je ervoor betaald.
En dan snap ik ook wel heel goed dat jij al je broodjes gaat zitten om te solderen (lekker rotwerkje zeker ;) ). Maar voor mij zou er echt wel een grens zijn die ophoudt bij m'n oren

nou daaar durf ik wel een uitdaging met jou aan te gaan zeg , standaard meuk beter dan vintage spul van 20 jaar oud??,laten we zeggen dat ik dat 4 kanaals oude rommel mengtafletje die ik gepost heb ff tegenover jou moderne spul zet en dan mag je het duurste van het duurste kiezen, je verliest!!! betere ontwikkelings methoden??, zoals wat??, geatomatiseerde soldeer het maar op de print apparaten?, we hebben toch geen nieuwe materialen nodig?,alles is al uitgevonden, alleen op condensator gebied kun je nog een paar truukjes uithalen en wat stabilere en ruisarmere transistoren produceren, betere ic's etc maar het blijfen ic's vlak en glad, niet recht in je bek geluid...het gaat om de schakeling EN het materiaal het is zeker niet nauwkeuriger dan 20 jaar terug en ik zal je ook vertellen waarom, heb je wel eens van de "braunbuch" standaard gehoord?, hoger gaat niet en al het spul is allemaal al gebouwd vanaf de jaren 50 en ook allemaal duitse broadcast deze standaard hebben we verlaten met de intrede van digitaal en ic's simpel zat ...en wie zegt dat vintage lomp is, onzin...wat dat solderen aangaat is het heel simpel, ik wil het beste geluid halen uit mijn spul en dan dus doe ik dat, zo zijn er meer. het idee dat hoe verder in de toekomst hoe meer we weten is op audio gebied echt totaal FOUT!!, het is precies andersom, en ik weet dat omdat ik beide zijdes ken, het oude EN het nieuwe...

Placebo effecten etc is wel leuk, maar levert uiteindelijk niets op voor een dik pak met geld.
En als je dan ook doorschiet krijg je al net van die kuren die audiofiele hifi freaks ook krijgen dat condensatoren met goudfolie of electrolieten etc gaan kopen om het nog beter te laten klinken. [/B]

dat met die rare hifi dingen ben ik wel met je eens daar kun je snel doorschieten maar een goeie polyprpylene condensator is net zo gewoon als het brood in je kast....
het doel is dat je het beste geluid wilt, als ik jou zo hoor intereseert je dat niet zoveel , das wel jammer want je weet niet wat je mist...no offense

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door shiftr
mooi vehaal capstan.....
ook mijn ervaring ... er zijn ENORME verschillen tussen mengtafels...
sommige tafels komt het geluid er gewoon mooier uit dan dat je het er in stopt... en dat zijn helaas geen budget tafels....
De 01V96 van Yamaha is een tafel voor niet al te veel geld die iig erg transparant is en heel weinig kleurt (in tegenstelling tot oudere 02R's enzo), wel digitaal, en de eq's vindt ik weer niet zo fantastisch..

dank je
de reden waarom digitale eq's niet zo fantastisch klinken heeft te maken met de "killheid" van deze eq's dat word weer bepaald door de converters en de manier waarop ge eq'ed word, een analoge eq werkt als volgt, als jij 50 hz ophallt haal je ook de hogere frequencies op..
bijv, 50hz haal je op dan gebeurt er ook wat op 100hz, 200hz, 400hz, 800hz, 1600hz etc..alleen veel minder, een digitale eq zoals ik het begrijp haal je echt alleen op 50hz wat op mischien met een slope een beetje meer rondom 50hz maar dan houd het wel op, dat is de scharme van annaloog, de 1 doet het beter dan de ander moet ik zeggen, digitaal klinkt transparant 90% van de tijd omdat je gewoon niet alle informatie hebt , digitaal heeft tenzij je "dan lavrey" converters hebt (8000 dollar per stereopaar) niet alle informatie tot zijn beschikking, daarom klinkt het zo clean zogenaamd, harmonische structuur is zo complex dat kan hij gewoon niet afrekenen dus zet hij harmonischen op de verkeerde plek of neemt het helemaal niet waar waardoor je dat steriele geluid krijgt, en diepte is ook iets wat niet aanwezig is in digitaal, het zijn 2 dimansionale apparaten...het word zo overschat ...zon lang verhaal echt :biertje:

Laatst gewijzigd:
Humor dit.

Dat je een dure smaak hebt en een kundig audioengineer bent geloof ik well.
Maar je haalt iig van alles door elkaar en ik vraag me af of je uberhaupt wel meer ervaring hebt van elektronica dan componentjes vervangen.

Ik ben onlangs van een Mackie 1202VLZPro overgestapt naar een Audient Sumo. De Sumo is een analoge klasse A somversterker met ingebouwde compressor, eigenlijk het master gedeelte uit een grote (lees dure) Audient tafel. Het verschil met de Mackie is erg groot, je kunt er niet omheen. Het stereobeeld is breder, de plaatsing van de instrumenten is veel beter. Volgens mij heeft dit allemaal meer met fasegedrag dan met frequentiegedrag te maken.

Wat betreft SMD's (surface mounted devices), deze zijn uitgevonden om het productieprocess goedkoper te maken. Alleen bij het bouwen van moederborden is het een voordeel dat ze klein zijn, voor audio toepassingen bieden SMD's geen voordeel. Zelf SMD's vervangen is bijna niet te doen, om te beginnen moet je een soldeerstation voor SMD's hebben (vacuumpincet, heteluchtbout etc), dit kost waarschijnlijk meer dan de gemiddelde Behringer mixer. Printen met SMD's zijn gemaakt om te vervangen, niet om te repareren of aan te knutselen.

Origineel geplaatst door fuse
Alsof vintage electronica beter is dan hedendaagse.
Mwa, er is wat van te zeggen over het gebruik van "broodjes" of van die platte parallele kabels, toch?

En tegenwoordig kunnen ze met nieuwe materialen en betere ontwikkelmethodes standaard meuk elektronica nog nauwkeuriger/goedkoper maken als 20 jaar oud spul.
Wat ik hoor als er oudere synths gerestaureerd moeten worden is dat er voornamelijk naar de voeding gekeken moet worden omdat daar vaak een hele hoop verbeterd kan worden, en dat de onderdelen die vervangen moeten worden equivalenten met hogere nauwkeurigheid en kleinere toleranties moeten krijgen.

En als je dan ook doorschiet krijg je al net van die kuren die audiofiele hifi freaks ook krijgen dat condensatoren met goudfolie of electrolieten etc gaan kopen om het nog beter te laten klinken.
Ik hoopte altijd dat muzikanten niet voor dergelijke snake-oil verhalen zouden vallen omdat ze zouden weten in hoeverre een signaal door allerhande dingen verkloot wordt voordat 't in de eindmix komt :P.

Sander er staat zo een mooie 24 kanaals D&R ergens hier op het forum, als die in goeie staat is is dat wel interessant. 300 eurootjes was die ofzo.

Koop nooooit en nooit een Yamaha digitale mixer :D

Origineel geplaatst door smackos
Koop nooooit en nooit een Yamaha digitale mixer :D [/B]

het is maar wat je er mee wil doen denk ik .... als je muziek wil maken met een sound zoals die van jou (:halleluja ) dan niet... maar ik mix af en toe ook live muziek in grote thaterzalen met een goede acoustiek en D&B geluid. En dan kan je met zo'n yamaha mixer een fantastisch eerlijk en open geluid neerzetten. Zoiets kan natuurlijk ook analoog, maar dan heb je het wel over midas mixers e.d. van 4x de prijs... en dan heb je nog niet de randapperatuur erbij... maar goed we dwalen af t was hier een synthforum.
Ik heb zelf trouwens een Soundtracks FM staan, voor 225 eu van MP, daar zit best een strak diep geluid in.

En al helemaal niet twee want dat zit er écht een draadje los bij je. :D

Op zich is het heel logisch dat als je kleuring wilt bij het mixen je voor bepaalde features bij mixers gaat, maar overdrijven hoeft nou ook weer niet. Als je een bekend duur merk koopt hoeft niet eens automatisch te betekenen dat dit metteen goed is en jij dat ook maar zo moet vinden anders val je af.
Er is gewoon zoiets als smaak en daar valt niet over te twisten zoals bekend.

Weet nog goed hoe ik vroeger liep te zwoegen over differentiaal vergelijkingen om afwijkingen in elektronische schakelingen te berekenen maar na al die ervaring die ik nu heb weet ik ook wel dat zelfs die eenvoudige berekingen nog maar een versimpeling van de werkelijkheid zijn.
Per electronisch omponent heb je altijd nog met niet lineair gedrag in o.a. voltages, frequenties en temperaturen te maken hebt en dan kan een componentje met 0.01% afwijking al het verschil uitmaken dat je op 12kHz nou net die 1dB minder krijgt zodat het wat warmer gaat klinken.
Wat dat betreft is het dan ook een echt vak om je schakelingen zo te ontwerpen dat je eruit krijgt wat je precies had verwacht. Met uiteraard wel de kanttekening dat zelfs de topmerken wel eens water bij de wijn doen ten gunste van de prijs. Want ze moeten ook wat verdienen.

Mensen, dit is allemaal heel fijn om te lezen. Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties.
Het is altijd fijn om advies te krijgen van eeen aantal experts. Ik ben blij dat ik dit topic gestart ben.

Mijn budget is niet zo'n probleem, maar toch ben ik een krent en zal ik er weer niet
teveel geld aan willen besteden. Eurootje of 800 max denk ik zo.

Ik wilde altijd ook wel heel graag zo'n oude vintage mixer zoals een D&R, alleen het probleem
is dat ik momenteel gewoon niet met zo'n grote bak thuis kan aankomen.
Zelfs een 12 kanalen D&R is al minimaal 80 cm breed ofzo en 12 kanalen is eigelijk wat
ik nu ook ter beschikking heb. Ga natuurlijk liever voor minimaal 16 of gewoon gelijk 20 tot 24.

Ok, ik mot ff aan m'n werk.

Origineel geplaatst door sander
Mijn budget is niet zo'n probleem, maar toch ben ik een krent en zal ik er weer niet
teveel geld aan willen besteden. Eurootje of 800 max denk ik zo.

Ik wilde altijd ook wel heel graag zo'n oude vintage mixer zoals een D&R, alleen het probleem
is dat ik momenteel gewoon niet met zo'n grote bak thuis kan aankomen.
Zelfs een 12 kanalen D&R is al minimaal 80 cm breed ofzo en 12 kanalen is eigelijk wat
ik nu ook ter beschikking heb. Ga natuurlijk liever voor minimaal 16 of gewoon gelijk 20 tot 24.

Ok, ik mot ff aan m'n werk.

Die D&R hier op 't forum, waar smackos het over heeft, is 1 meter 42 breed en 78cm diep.
Er zijn vast nieuwere 24 kanaals mixers die een stuk smaller zijn, maar of die binnen je budget zullen vallen? Er staat nu bijvoorbeeld een 32 kanaals Tascam op Marktplaats, maar daar is al 875 voor geboden... Allen & Heath is ook niet echt goedkoop als je het over dat soort formaten hebt, laat staan Midas... De enigen die misschien rond de 800 euro of minder zullen zijn, zijn bijvoorbeeld de Soundcraft LX7 en de Behringer MX serie... Als je zoekt vind je vast wel wat fatsoenlijks, maar de prijs bij dit soort (24 kanaals) mixers wordt ook bepaald door de leeftijd... En oudere mixers zijn vaak groter, dus je zal misschien toch consessies moeten doen wat betreft de afmetingen... En vergeet niet: met de Gamma en Praxis kun je nog een hoop doen aan je kamer, zoveel dat die mixer misschien met wat ergonomische aanpassingen prima past :)

Origineel geplaatst door metatron
Als we het toch over mixers hebben! :)

Ik hoor van veel mensen dat je geen Allen & Heath moet kopen, weet iemand waarom of is het gewoon bullshit?

Wil ik ook wel graag weten. Gebruik vaak een Allen & Heath tafel vaak voor bandjes (live) en zou dus best willen weten wat er eventueel mis mee is. Vind het een erg robuuste tafel persoonlijk, en de klank....tja die bandjes zijn niet altijd mijn ding......:D

Of toch maar digitaal gaan.
Je kan nu nog snel een nieuwe behringer ddx scoren voor onder de 700 eur. Is klein, goedkoop, heeft veel kanalen, ingebouwde effectje en compressors enzo en klinkt ook best wel goed.
Heb jaren een soundtracs solo gebruikt, klinkt lekker warm maar eigenlijk bevalt die behringer ook best. Bij de soundtracs had ik altijd moeite om veel geluiden in een mix kwijt te kunnen. De mix klonk zeg maar al vol met een paar geluiden. Dat lukt met de behringer veel beter omdat die minder warm klinkt. Voeg aan die behringer een dbx compresser en wat outboard effecten toe en je hebt een prima klinkende setup. Zeker voor dat geld.

Origineel geplaatst door Toon
Sander deze tafel moet jij hebben : http://cgi.ebay.de/Solid-State-Logi...ryZ46956QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem . :D

Misschien is een soundtracs topaz wel iets voor je, zijn redelijk klein dacht ik en niet zo duur.

9000 serie al eens overwogen van bovengenoemd merk:D

Tja ik weet het niet. Zowieso alles is een kwestie van smaak. En ook met minder zijn hele bekende platen en cd's gemaakt. De echte kwaliteit van je muziek hangt nog steeds van je compositie en musical skills af. Een dure mengtafel veranderd er niets aan als je muziek zelf gewoon zwaar kut is...

Overigens, mix je nog in mono of al in stereo? (mag het laatste aannemen)

Origineel geplaatst door metatron
Als we het toch over mixers hebben! :)

Ik hoor van veel mensen dat je geen Allen & Heath moet kopen, weet iemand waarom of is het gewoon bullshit?

Volgens mij bedoel je de soundcraft ghost :D
Dat is echt zware bagger.
Qua compos en geld.

Origineel geplaatst door Slipperman
Overigens, mix je nog in mono of al in stereo? (mag het laatste aannemen)

De enkele keer dat ik nog muziek maak is het gewoon mono. Niks mis mee.

Back