Hoe ver analoge hardware staan in 2010?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Valt wel mee denk ik. Een stukje software in de synth zelf, dat je via midi programmeert. Soort Nord Modular model. En in feite gaat de evolver ook al een heel stuk die kant op, en die heeft eigenlijk al een soort semi-modulaire opzet, met 4 LFO's, 4 sequencers, 4 extra modulatie slots, extra env, bijna 4 modulatie destinations. Alleen qua audio routing zou 't nog wat uitgebreider mogen.

Kijk je bedoel dus een uitgebreide routing modulatie pad.
Dit heeft niks met semi modulair te maken imho.
Nog uitgebreider bij de Evolver dus matrix12/6 kant op?
Dat is er dus al he :D
Volgens mij kan je nu al behoorlijk je geluid verne*ken zonder ff vlug door te hebben waardoor.
En je kan zo veel lfo's en sequencers in een bak stoppen als je wil.
Alleen de prijs is de limiet he.
En natuurlijk moet het nog wel logisch werkbaar zijn.
Doe mij maar gewoon een simpele analoge monosynth ipv een evolver of andromeda.

haaaaaaaaaaaaaaaak

haaaaaaaaaaaaaaaak

Ik denk dat er drie soorten synthesizer liefhebbers zijn:
a) Muzikanten die bijvoorbeeld in bruiloft bandjes en zo werken.
2) puristen zoals denk ik de meeste op het synthforum.
III) Succesvolle artiesten die het als een soort van synthesirsers hun hobby gemaakt hebben.

Zijn wij ( 2 ) niet maar een heel klein gedeelte van de synth markt. Clavia bijvoorbeeld maakt mooie synths voor ons synth nerds, maar bestaansrecht ontlenen ze daar niet aan. Roland en Yamaha ook. Zonder toetsenisten van bruiloft en rock bandjes ( a ) zijn ze failliet, die willen Nord Leads, Motifs en andere meuk. En ze zijn er ook niet bang voor om daar wat voor te betalen. Wij ( 2 ) zijn veeeeeeeeeeeeeeeel kritischer en ik denk dat wij onze centen veel moeilijker uitgeven. De meeste muziekzaken zullen dit wel kunnen bevestigen. En dan heb je groep III.. De Tools, Monster Magnets, NINs en Beat Meat Manifestos... Die hebben daar wel geld voor over... Dus misschien is er wel markt voor die duurdere fabrikanten, maar zijn die kopers gewoon een stuk stiller op het internet. Heeft MarcMarc omzet? [/B][/QUOTE]

ik kan mezelf wel aardig vinden in dit .....app evolutie verhaal
de thuis muzikanten = best een grote groep
maar een fabriek/compagnie/of klein bedrijf als sherman kan niet bestaan dmv ons soort mensen
de 2nd hands synthfreaks,..er moet gewoon een groot aantal verkocht worden om t rendabel te houden
of je moet net als bv yamaha / roland ...tig byproducten hebben ,...
ik denk wel dat de thuismuzikant de 2nd hand markt lekker aan t rollen houd zo en door mondelinge reclame er wel veel meer mensen aan zo,n nieuwe bv sherman of ander app gaan denken
als ik iet wil hebben ,...komt niet van tv of radio ,..ik kom bijna nooit in een muziek winkel ,...

en waar t heen gaat ;....kijk maar naar hoe we gingen van junos naar jx-en naar de jd800
[mega hybride analoog feel en digy synth] naar de x & jv series van roland tot het workstation tydperk ala triton/motifs waar we nu ongeveer zijn!

om uiteindelijk weer terug te zijn waar we 15 jaar geleden waren
in de muzikale rondvraag naar goedklinkende [analoog of niet ] synths rompler/digi/analogof hybide idd
wegaan wel de goede kant op met de anologe app van dave smith en meer van dit soort hybride equipment
analoog pad en digi controle [
waldorf goed voorbeeld ....kben dr wel weg van de micrwave&pulsebv ...en betaalbaar
bucla = niet betaalbaar voor de meeste onder ons ,..en dan heb ik t niet alleen over t forum gasten
,...meer over de semi pro muzikanten ,...die muziek maken puur voor t genot soms wat uit brengen en niet voor t geld

de mx5/3en cwejman en meer van dat soort semi modulair geweld dat zie ik graag de komende 10 jaar goedkoper worden worden en meer verschijnen ,....
maar ja tis goedkoper om er een digi gestuurde matrix in te zetten ala vroeger de vx600/matrix 12 en soo had
handson control mag wat meer kosten ,...

en wat jhonny zei = is een hele goeie ; marc marc ik heb t een en ander gezien waar ik mn wenk brauwen omhaag van gingen ,..eg fatt spul ,..wie koopt dat bell laboratoryzzz
anders nog iets

oja voor hybride plaatjes verwijs ik u ...
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=14495&goto=nextoldest

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mono-poly
Kijk je bedoel dus een uitgebreide routing modulatie pad.
Dit heeft niks met semi modulair te maken imho.
Nog uitgebreider bij de Evolver dus matrix12/6 kant op?
Dat is er dus al he :D
Volgens mij kan je nu al behoorlijk je geluid verne*ken zonder ff vlug door te hebben waardoor.
En je kan zo veel lfo's en sequencers in een bak stoppen als je wil.
Alleen de prijs is de limiet he.
En natuurlijk moet het nog wel logisch werkbaar zijn.
Doe mij maar gewoon een simpele analoge monosynth ipv een evolver of andromeda.
Ja, dat klopt. Het wordt er niet echt overzichtelijker van. Maar het illustreert wel wat de mogelijkheden zijn. En een simpele analoge monosynth is natuurlijk ook nooit weg. Ik ben dan ook al lang blij dat er nog steeds bedrijven zijn zoals SE, DSI, MacBeth en MFB die dergelijke dingen bouwen. Alleen jammer dat ze toch wel erg vaak de (mini)moog als basis voor een nieuwe synth gebruiken. Wat meer variatie hierin zou geen kwaad kunnen lijkt me. En zoiets als de SE ATC-X, met verschillende soorten filters, vind ik toch ook wel een interessante ontwikkeling. Hopelijk komen er in de nabije toekomst meer van dat soort ontwikkelingen.

De minimoog is de moeder der synths he.
En een monosynth lijkt daar alweer snel op.
De nieuwere merken kunnen mij niet zo bekoren qua klank.
Hoewel McBeth en Cewjman een uitzondering zijn en gewoon goed zijn.
Maar er worden inderdaad fraai weinig analoge monosynths gemaakt vind ik.

drumz in future

drumz in future

kijk asje t hebt over de betaalbaare kant van de synthesizers in de komende ,...?5a10jaar
ik denk dat ze veel in een kastje zullen gaan stoppen waarom omdat t kan 10 jaar geleden konden ze ook meerder lfos env in een chip stoppen ,...en dat gebeurde dan ook

maar de dedicated synths zoals een mcbeth = puristen werk word ook maar in een beperkte oplage gemaakt

wat mij intressant lijkt is dat ze weer met eg intressante drummachines komen
machinedrum en spectralis is ook weer zo,n hybride app
wel erg ok dat wel maar erzijn toch nog geintreseerden in bv een remake van een programmerbare cr68/78
of tr serie drummachine
er is toch wel meer dan jomox en ....uhhh
:halleluja

tenk ook een sort van hibryde aneloge bak , sort motertjes over de echuifen en knope , elemaal diegitaal bestuurd
en analooge geluid eruit

:kroon:

Dat had Vermona al eens geprobeerd met de Mephisto en dat werd zo bizar duur volgens mij dat ze niet verder zijn gekomen dan een prototype.

Ontwikkeling in analoge techniek zou er eigenlijk voornamelijk voor moeten zorgen dat de bouw goedkoper moet kunnen. Het is toch eigenlijk absurd dat onderdelen gematcht en nagekeken moeten worden door mensen - kan zo'n proces niet geautomatiseerd worden?

Verder zie ik een mooie optie zoals ook bij de Acidlab het geval was; bedenk je schema, maak het goed, optimaliseer de bedrijfsstromen en bied het aan voor een niet-astronomische prijs.

Het valt me tegen dat er uit China nog geen kloontjes zijn gekomen, eigenlijk ;).

Je heb natuurlijk al chips met matched compononenten er in.
Maar door techniek verbeteringen zal dit in de toekomst wel meer worden denk/hoop ik.
Het zal zeker niet echt goedkoper worden hoor om gear te maken.
Want onderdelen zelf zijn meestal helemaal niet zo duur.
Maar goede potmeters en jack connectors etc en knoppen maken de prijs wel behoorlijk.

En wat is er nou zo bijzonder aan de acidlab?
Het is de 4 miljoenste 303 clone die toch niet zoals een 303 klinkt.

Re: drumz in future

Re: drumz in future

Origineel geplaatst door R-ond
kijk asje t hebt over de betaalbaare kant van de synthesizers in de komende ,...?5a10jaar
ik denk dat ze veel in een kastje zullen gaan stoppen waarom omdat t kan 10 jaar geleden konden ze ook meerder lfos env in een chip stoppen ,...en dat gebeurde dan ook

maar de dedicated synths zoals een mcbeth = puristen werk word ook maar in een beperkte oplage gemaakt

wat mij intressant lijkt is dat ze weer met eg intressante drummachines komen
machinedrum en spectralis is ook weer zo,n hybride app
wel erg ok dat wel maar erzijn toch nog geintreseerden in bv een remake van een programmerbare cr68/78
of tr serie drummachine
er is toch wel meer dan jomox en ....uhhh
:halleluja

Machinedrum is niet hybride.......zit niks analoogs in.
EDIT: lees net dat je dat misschien ook wel niet bedoelde :D

Spectralis wel, en de nieuwe Jomox Xbase999 ook....stukje samples en analoge klankopwekking.

Je heb natuurlijk al chips met matched compononenten er in.
Maar door techniek verbeteringen zal dit in de toekomst wel meer worden denk/hoop ik.
Het zal zeker niet echt goedkoper worden hoor om gear te maken.
Want onderdelen zelf zijn meestal helemaal niet zo duur.
Maar goede potmeters en jack connectors etc en knoppen maken de prijs wel behoorlijk.

Ik denk dat dit juist de begrenzing opleverd voor nieuwe verfrissende en complexe gerouteerde volledig discrete analoge systemen. Zeker omdat mensen toch steeds meer gaan verwachten (ik wel tenminste) dat ook de discrete bakken polyfoon gaan worden zonder dat je gelijk echt 6fysieke synths (6 minimoogs of bijv 3 x een Arp Odyssey)moet chainen voor een 6voice discreet opgebouwde bak. Niet voor Jan Modaal in ieder geval. Jammer want dit lijkt me het mooiste geluid geven.

Waarschijnlijk ook de reden waarom de Moog Little Phatty zo weinig realtime controllers heeft en daardoor ook een stuk goedkoper dan de voyager, de 3e osc en cv in en uits daarbuiten gelaten)Puur om het een beetje betaalbaar te houden.

Een discreet gebouwde polyfone synthesizer moet helemaal geen probleem zijn.
Maar vaak willen synthbouwers weer zo diep in de modulatie gaan dat er bezuinigd gaat worden.

Misschien een soort fly-by-wire analoge bak, net zoals je nu vliegtuigen hebt die zonder software niet eens in de lucht kunnen blijven (die dus eigenlijk instabiel zijn maar door software continu bijgestuurd worden) je ook discrete analoge bakken krijgt die wel constant op de juiste temperatuur etc gehouden worden.

Hahahahahaha.
Als je nu een nieuwe analoge bak maakt is die echte rete zuiver en strak in het geluid.
Welke oude analoge synth was nou niet stem zuiver?
Zo veel waren dat er niet hoor.

Het gaat er om dat je dan de best klinkende onderdelen kunt gebruiken in plaats van concessies moet doen ivm stabiliteit van je synth. Niet dat een groot deel van de nieuwe analoge synths niet vet klinken, maar het kan natuurlijk altijd beter!

Welke oude analoge synth was nou niet stem zuiver?
Zo veel waren dat er niet hoor.

Nou, ummm... vrijwel iedere VCO synth? (als je een auto-tune mechanisme even buiten beschouwing laat...)

Okee, ik moet me corrigeren. Een M3x is bijv. loepzuiver en behoeft geen autotune. Maar ja, da's modern spul.
Ik bedoel voornamelijk oudere bakken, in ieder geval de oudere analoge poly's waarmee ik ervaring heb (Yamaha CS -helaas geen autotune... -, Oberheim OB-Xa, Roland MKS-80 etc.) die hoorde je toch wel verlopen, met name gerelateerd aan de temperatuur.
Is verder geen drama, ik vind het bij de charme horen... wil je een wat rauwere sound, gewoon minder vaak op autotune drukken. En in het geval van de Yamaha CS valt er niets te kiezen... :D
En laten we het nou helemaal niet hebben over beruchte dingen als de Moog 901, die daar ongeveer legendarisch in is.
Vraag maar aan Wendy Carlos...

Maargoed, probeer je nu te vertellen dat oudere bakken wel stabiel waren?
Waarom is er dan uberhaupt zoiets als autotune uitgevonden? :D

Met een polyfone bak heb je er gewoon mee te maken dat het eerder opvald.
Omdat de stemmen onderling dan verschuiven dus eerder merkbaar.
Bij monofone synths zal het ook wel nihil zijn maar toch minder snel opvallen daar ze mono zijn.

Origineel geplaatst door Hanz
Waarom is er dan uberhaupt zoiets als autotune uitgevonden? :D

er zijn nou eenmaal ook mensen die dat als hobby hebben: auto's tunen.

minimoog heb ik toch altijd als behoorlijk stabiel ervaren. de source ook trouwens. en eigenlijk viel het allemaal wel mee op een enkele na.
heeft er misschien mee te maken dat de spullen bij mij onder tamelijk stabiele omstandigheden, rustig in mijn kamaertje stonden.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back