Enya koortjes

renepela

Ouwe rot
Hoi allemaal,

Zojuist had ik weer eens een oud Enya cd'tje op staan en ik vroeg me af hoe die koortjes eigenlijk gemaakt worden die ze constant gebruikt.
Volgens mij dubt ze haar eigen stem heel vaak over en gooit ze er een hele berg effecten overheen. Het klinkt in ieder geval erg fraai vind ik. Het klinkt heel " hemels" en " engelachtig". ik weet ook niet hoe ik het beter kan beschrijven.

Weet iemand hoe je zoiets maakt? Het valt me op dat ze het koortje in praktisch al haar nummers gebruikt, dus het is kennelijk nmiet al te tijdrovend om het te maken.
Ik kan me ook voorstellen dat ze haar stem heeft gesampled en op die manier die achtergrondkoortjes maakt.

Wie weet het?

Re: Enya koortjes

Origineel geplaatst door renepela
Volgens mij dubt ze haar eigen stem heel vaak over en gooit ze er een hele berg effecten overheen.

Veel anders zal het niet zijn uiteraard.
Heel fraai is hoe men dat heel breed in het stereoveld uitsmeert.

Eventide?

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Ooit wel eens vernomen dat het record layeren in een van hun songs op 300 staat :)

HA! dat deed hier toch ook iemand met hardcore kicks.... bijna hetzelfde..... 8D

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Ooit wel eens vernomen dat het record layeren in een van hun songs op 300 staat :)
wow....das wel ernstig veel

"En wat heb jij vandaag gedaan?"
"Ik heb vandaag eens lekker gelayerd!:biertje:"

Origineel geplaatst door Alex Omega
HA! dat deed hier toch ook iemand met hardcore kicks.... bijna hetzelfde..... 8D
Waarschijnlijk doel je op Xtrecist :D

Ze gebruikte veel fairlight en Kurzweil

De koortjes zijn inderdaad haar eigen stem gelayerd

Tom Holkenberg schijnt ook vaak te dubbelen. Daar doelde de ander op :D

ze gebruikt ook een choirsound uit de Prophet VS gelayerd met haar eigen stem (heb ik mij laten wijsmaken)

Ik heb echt respect voor haar, ze speelt zingt en produceert alles grootendeels zelf. En dan nog zo'n stem, talentje hoor...

En idd, alle zang en aahtjes en oeehtjes zijn haar eigen stem, vaak tig keer gelayered. Dacht vroeger altijd dat er een koortje achter zat ofzo maar nee.

Ik hoor er ook vaak een D-(5)50 in, volges mij.

Maar idd petje af voor 'r! Vind 't best fijne muziek op z'n tijd. :)

Dr zit idd een preset in de kurzweil K2600 die Enya heet en daar hoor je een grote pizzicato met een koortje erachter :)

Ik hoor er ook vaak een D-(5)50 in, volges mij.

Klopt.
De D-50 preset 'Pizzagogo' is een voorbeeld van een klank die je niet kunt beluisteren/bespelen zonder aan de muziek van Enya te denken.

groet

Tom

Origineel geplaatst door Unic
aha....

ze doet alles zelf.... Alsof ik daar zelf niet op kon komen...

8>

Gast, doe normaal...

Het is volgens mij wel duidelijk nu dat Enya haar koortjes maakt via layering van haar eigen stem. Stel nu dat ik zelf thuis zoiets wil doen. Hoe ga ik dan te werk? Als ik zelf m'n stem meerdere malen opneem, wordt alleen maar harder, niet zo fraai als bij Enya. Overigens snap ik ook wel dat dat grotendeels te danken is aan mijn (niet al te fraaie) stem, maar volgens mij doet Enya ook nog dingen met effecten en zo. Zo hebben haar koortjes vaak een lange attack tijd etc.

Ik denk mbv reverb, chorus, panning etc.

EN waarschijnlijk enkele high-end effectbakken + een redelijke mastering voordat 't op CD geperst wordt..

Zing eens Aaaaah (of Ooohh) in een hele goede galm (lange deeeeeeccccaaaaayyyyyyyyy).
Sample vervolgens de staart van de galm.
Is echt vrij eenvoudig te maken zo'n koor .....moet alleen echt een hele goede (dense) galm zijn.

De sample is ook prima te loopen omdat de galm de oneffenheden dichtsmeert.
In een beetje audio-editor met een impulse van een Quantec of een dikke Lexicon is dit zo gebeurt...

Sample in je favoriete sampler, beetje veel attack op amp en filter, decay ook laaaannnnnggg.... ;)
Op die outputs eventueel weer een galmpje...chorus..proberen gewoon..

Suk6!

Back