VA voor noodgevallen...

Lurch

Stamgast
Beste leden, een vraag van een 'stille' (zit vaak op jullie forum, maar post vrijwel nooit):

ik gebruik in het postpunk-bandje waar ik in speel (www.keyz.nl) een polysix voor bijna al m'n toetspartijen (voornamelijk pads, leads en strings - polyfoon gepiel met andere woorden). nou levert die polysix in de oefenruimte vrijwel geen problemen op en werkt dat ding hardstikke inspirerend, maar live is een ander verhaal. dan sta ik echt met dichtgeknepen billen te hopen dat dat apparaat het een beetje blijft doen. sta regelmatig te stemmen (snappen m'n bandleden nog steeds niet) en de lfo leidt af en toe een beetje eigen leven. als het beestje een beetje is opgewarmd gaat het meestal wel, maar soms wordt ie zo warm dat ik bang ben dat dat ding oververhit raakt.

mijn vraag nu is: welke va is het meest geschikt om in dit soort situaties de plaats in te nemen van de polysix. ik zie het zo voor me dat ik in de oefenruimte lekker blijf rammen op die analoge bak en dan de patches zo goed mogelijk kopieer naar een va, die dan opstel tijdens een optreden, zodat ik elk moment kan switchen of in de toekomst wellicht alleen nog maar gebruik maak van een va live (door de veelal brakke pa hoor je het verschil toch niet).

voorwaarden waaraan de va moet voldoen: toetsenversie voor het gebruiksgemak (bovendien heb ik geen midi-toetsenbord), betaalbaar (op de tweedehandsmarkt), qua sounds dus polysix-reproduceerbaar (denk ook aan de interne effecten - die zijn zo lekker smeuig op de polysix), makkelijk vervoerbaar (wel hands-on controls, maar geen kwetsbare).

stel ik onmogelijke eisen en moet ik het gewoon bij een analoge houden of hebben jullie suggesties? zijn er leden die voor dezelfde vraag hebben gestaan? hoe hebben jullie dit opgelost?

ik heb al dco-synths geprobeerd, met name de juno-6. heb overwogen deze te verkopen en er een juno-60 voor terug te kopen, maar ik haal uit de polysix momenteel meer en betere klanken, dus dat lijkt me geen optie. andere polyfone dco-synths met hands-on controls?

bij voorbaat dank, groeten van lars

.

.

Hoi,
je zou eens een ensoniq esq-1 moeten proberen,die hebben de problemen van de p6 niet,maar wel een vet analoog geluid,dco's met analoge filters,bovendien ook nog samples van andere wavevormen ..en goed te krijgen.
Daar kun je al je p6 geluiden op maken en meer...plus een echt handige sequencer..
VA zal je denk ik kwa klank niet aanstaan,mischien een virus kb?
Succes!!:okdan:

een polyfone dco synth is toch geen va?
Maar denk je dat het live ècht te horen gaat zijn als je een andere synth neemt? Ik denk dat het voor een groot deel van het publiek sowieso niks uitmaakt, en als je over een niet zo'n beste PA speelt (of een goede PA met een slechte geluidsman!!), maakt het voor jouzelf ook minder uit, toch? Ik bedoel hiermee niet dat het niet uitmaakt op welke synth je speelt, want de een is gewoon vetter dan de ander en daar is niks aan te doen. Maar live moet je soms gewoon consessies doen en bedenken hoeveel het ècht uitmaakt om een andere synth te pakken.

ik denk automatisch aan een alesis ion:)

maar je zou bijvoorbeeld ook je polysix eens na kunnen laten kijken of een stabiel exemplaar zoeken...

at rednoiz: die ensoniq is denk ik niet helemaal wat ik zoek. vooral het gebruiksgemak lijkt me tegenvallen (geen dedicated controls, maar gescrol in menuutjes...of zit ik er naast?) en een onboard sequencer gebruik ik niet.

at icegolve: ik heb eerst gekeken naar een dco-synth ipv de polysix, maar heb vooralsnog geen geschikte gevonden. vandaar dus mijn vraag welke va-synth eventueel in aanmerking zou komen.

Origineel geplaatst door elektrovolt
ik denk automatisch aan een alesis ion:)

maar je zou bijvoorbeeld ook je polysix eens na kunnen laten kijken of een stabiel exemplaar zoeken...

Ion was ook het eerste waar ik aan dacht... Stevig gebouwd, geen fragiele knoppies ofzo, en een geluid dat staat als een huis! :okdan:

Ohja, en niet te vergeten, niet duur! 8)

inderdaad... nieuw worden ze niet meer gemaakt helaas, maar 2e hands zijn ze wel vaak te vinden voor rond de 450 euro... echt een mooie synth, ik doe 'm niet meer weg 8~

at elektrovolt: met de polysix is in principe weinig mis (geen batterijlekkage etc.),het zijn meer de gebruikelijke problemen (met die bijna oververhitting schijnen ze allemaal last te hebben?). het probleem met de lfo zit em in het frequency-ledje (de laatste weken doet ie het ineens gewoon weer) en het mod-wheel reageert soms niet direct. een ion? weet ik weinig van...heb wel al gekeken naar nordlead (1 of 2) en ms2000. nordlead lijkt me makkelijk in gebruik en de ms2000 gaat voor weinig op de tweedehandsmarkt. ion is denk ik iets duurder?

de ion voor rond d 450 - 50 3e hands, maar het is echt de moeite waard. acht stemmen is niet heel erg veel, maar dan heb je wel een synth die lekker klinkt uitgebreid is en makkelijk te bedienen.

de nordlead is wel leuk, maar de eerste versie is zonder uitbreiding slechts vierstemmig, net zoals de ms2000.

de nordlead 2 is zestien stemmig, maar ook weel duurder.

Ik denk ook dat een Nord Lead of MS2000 minder geschikt is als Polysix-vervanger, omdat die twee bekend staan om hun nogal rauwe en digitale sound. De Ion lijkt me inderdaad de beste keus.

Lurch:
ik weet niet waar je woont, maar er zal avst wel een muziekwinkel in de buurt zijn die een alesis micron heeft staan.
dez is qua klank hetzelfde als de ion, allen erg lastig te editen. voor de klank zou je die uit kunnen proberen... als je in de buurt van den haag woont zou je de ion ook bij mij mogen proberen :)

Hoelang is de ION in productie geweest, een jaar ofzo? Wel raar hoor want 't is een mooi concept, veel mooier dan de micron!
Maar als je dus toch kijkt naar een VA en het moet goedkoop, dan zou je ook naar de an1x van yamaha kunnen kijken. Kost 250 euro ongeveer en komt live goed door de mix. 8 toewijsbare draaiknoppen (ook 2 functies tegelijk voor 1 knop mogelijk), pitchbend en modwheel en een X/Z ribbon controller moeten ook wel genoeg handsoncontrol bieden. Toetsenbord is ook nog eens ok!

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Hoelang is de ION in productie geweest, een jaar ofzo? Wel raar hoor want 't is een mooi concept, veel mooier dan de micron!

misschien kregen ze teveel klachten mbt de gebruikte potmeters en werd het te duur om m goed te maken?
jp8000 niks? of toch een nord met 1 of 2 fx pedaaltjes erop geplakt?
aantal stemmen lijkt me geen bezwaar als je hem live gebruikt

ik heb zelf geen last van kapotte potmeters of andere defecten, maar ik heb er wel over gelezen.

dus als je een ion gaat kopen, check dan in ieder geval goed de draaiknoppen of de waardes niet zomaar opeens verspringen !

at leo: klein aantal stemmen is inderdaad geen bezwaar, zelfs met de vier stemmen van de ms2000 zou ik het wel redden. nord met fx misschien een idee. het moet alleen geen dure grap gaan worden, aangezien het vooral een backup-synth zal zijn.

maar om even terug te komen op de hoofdvraag: hebben meer leden voor dezelfde keuze gestaan? analoog voor het creatieve proces en dan voor de zekerheid toch terugvallen op va voor het uitvoerende werk?

Bij mij was het een keuze vooraf: als ik een synth koop moet 'ie zowel thuis als live te gebruiken zijn. Hij moet dus tegen gesjouw, warmteverschillen ed. kunnen. o.a. daarom gebruik ik een VA en geen echte analoge synth.

Origineel geplaatst door Lurch
het moet alleen geen dure grap gaan worden, aangezien het vooral een backup-synth zal zijn.

ik weet ondertussen dan muzikanten vaak tot de meest conservatieve mensen behoren, maar je weet maar nooit. de backup kan je ook gaan bevallen en de plaats van de polysix innemen. een kale nordlead zonder stemmenuitbreiding zou rond de 300 moeten kunnen, pedalen zijn er van een paar tientjes tot een paar honderdjes.
rat en mf104 erop getaped zouden mooi zijn.

maar om even terug te komen op de hoofdvraag: hebben meer leden voor dezelfde keuze gestaan? analoog voor het creatieve proces en dan voor de zekerheid toch terugvallen op va voor het uitvoerende werk?

zeker, ik heb een aantal synths in mijn studio staan die ik niet zomaar allemaal mee kan slepen bij een optreden.
daarom had ik toen een nord rack 2 gekocht omdat die meer klanken tegelijk kan (multi timbraal).
de klank vond ik op de een of andere manier te "dood".

daarna heb ik een access virus gehad, mooie klank maar veel menuutjes. toen een novation KS-rack. leuk, maar ook qua klank niet echt mijn ding.

uiteindelijk bij de ion terecht gekomen die ik zowel live als in de studio gebruik omdat hij gewoon erg goed klinkt.

hier staat een klein filmpje die ik met de ion in actie :)
geluid is een beetje slecht maar het is in ieder geval een indruk :D

ION of AN-1x

Back