Ik ben op zoek naar de ideale tool om techno mee te maken

Absynth

Born 2 chill!
Hallo mensen, ik ben alweer een tijdje niet meer bezig met muziek maken, omdat ik nog steeds geen snelle en makkelijke manier heb gevonden om een beetje leuke technotraxx mee te maken, ik heb echt al vanalles gehad, en nu zelfs een tr-909 met wat synthjes eromheen, ik heb er erg veel lol mee gehad met deze setup, maar het lukt me gewoon niet om lekker rammende techno te maken (zoals in de harde tent van awakenings), dus heb ik besloten mijn setup weer helemaal om te gooien.

Een van mij ideen was om al mijn hardware te verkopen, en over te stappen op ableton, aangezien ik een laptop heb en ik in een studentenflatje woon leek me dit ideaal, dan heb ik lekker veel ruimte over in me crib, en ben mobiel, daar wilde ik dan het korg legacy pakketje bij kopen (kost tegenwoordig geen drol meer), en alleen mijn nord rack 2 erbij houden om toch nog wel een leuke hardwaresynth erbij te hebben.

Een ander ideetje was dat ik een mpc-2000XL ga kopen en die helemaal volgooi met loopjes die ik live aan en uit kan zetten....en zo lekker snel en gemakkelijk techno kan maken (die loopjes maak ik dan in reason en rebirth ofzo...)

Dan had ik ook nog mischien een su-700 in gedachten, maar daar weet ik vrij weinig van...

Of last but not least een electribe esx (die rooie ja)

ik moet sowiezo nog ff een leuke geluidskaart voor me laptoppie hebben.

kan iemmand mij mischien vertellen wat echt lekker makkelijk is en wat snel werkt...want ik ben erachter gekomen dak toch wel een klein beetje lui ben en gewoon 1 oplossing wil hebben om hele liedjes mee te maken (fruityloops en reason vind ik leuk...maar niet voor hele songs), de hele roland MC-... word me afgeraden, en de rs-7000 vind ik toch op de een of andere manier niet zo intressant..........HELP!!!:P

P.S ik maak dus hardtechno en ook wel wat electro.

er is geen standaard antwoord op jouw vraag. Wat lekker werkt is zeer persoonlijk. Een setup opzetten die voor jou werkt, heeft tijd, geduld, uitproberen en simpelweg oefening nodig. Het gaat niet om de keuken maar om de kok. Met een aftandse sampler en een simpele sequencer kun je al prima techno of electro maken.

dat snap ik ja....

maar ik zoek gewoon een makkelijke alles in 1 tool.....ableton bijvoorbeeld, mischien dat mensen hun ervaringen met een van deze apparaatjes neer kunnen zetten.

ik ben erg gemakzuchtig en heb weinig geduld, dus dan is zo's alles in 1 tool wel makkelijk, dan raak ik ook minder snel afgeleid door het hele technische midi gedoe eromheen, wat ik nu dus heb, ben meer met techniek bezig dan met muziek

Gewoon een enkel een machinedrum!

Problem solft!

Ps: als je ableton koopt is een mpc een beetje overbodig.

Dan kunt u beter een controller kopen of zoiets!

zie

Attachments

• korg-padkontrol_350_fffef1_75.jpg
    korg-padkontrol_350_fffef1_75.jpg
    16,8 KB · Bekeken: 138
Origineel geplaatst door Absynth
dat snap ik ja....

maar ik zoek gewoon een makkelijke alles in 1 tool.....ableton bijvoorbeeld, mischien dat mensen hun ervaringen met een van deze apparaatjes neer kunnen zetten.

ik ben erg gemakzuchtig en heb weinig geduld, dus dan is zo's alles in 1 tool wel makkelijk, dan raak ik ook minder snel afgeleid door het hele technische midi gedoe eromheen, wat ik nu dus heb, ben meer met techniek bezig dan met muziek

Begrijp me niet verkeerd, maar als ik je antwoord lees snap je het volgens mij niet... Gemakzuchtig en weinig geduld is moeilijk te combineren met electronische muziek maken. Uitvinden wat goed voor je werkt kost gewoon tijd en moeite. Ik kan je wel vertellen wat voor mij werkt maar daar schiet je weinig mee op denk ik. Mijn manier van werken is het resultaat van jarenlang uitproberen, geduld hebben en oefenen en is daardoor ook erg persoonlijk. Ga gewoon wat apparatuur uitproberen in een goede winkel, download wat demo's van software om mee te experimenteren en heb het geduld om je apparatuur en software te doorgronden. Dan pas kun je bepalen wat je wil en nodig hebt.

zo'n machinedrum met samplefunctie, dat lijkt me idd wel wat, eens een beetje uit gaan zoeken wat de prijzen en de mogelijkheden, van deze machine zijn.

2 carnivore: okay dat gedeelte van lui heb je gelijk in, en mischien had ik dat ook niet moeten zeggen, ik bedoelde denk ik meer, makkelijk en snel muziek maken, zoals ik op de electribes deed in het begin of met rebirth ofzo, maar de electribes werd ik een beetje zat qua sound....en rebirth piel ik soms in de trein nog wel es mee.

Gewoon een machinedrum zonder sample optie voor 800 euro 2e hands aanschaffen.
Als het niet bevalt ,"wat me sterk lijkt", of je wil de nieuwe versie met sample optie dan verpats je hem gewoon weer voor 800 euro!

De machinedrum kun je gerust blindelings kopen! (2e hands)

Die "sampler" op de machinedrum is niet wat jij onder sampler verstaat waarschijnlijk.

Check deze treath om te weten wat die sampler inhoudt
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=44761&highlight=sps1

de machinedrum is een heel leuk apparaat, ik heb m zelf ook (voor de zoveelste keer), maar voor mijn gevoel niet de oplossing voor de problemen van absynth.
ik ben niet zo thuis in de harde techno, maar een 909 lijkt me geen slecht begin. prophet600 erbij of een evolver, of allebei. lekker hard en vuil, en sequencen doe je verder vanuit je laptop.
hoe lekker het ook klinkt, de muziek zal je toch zelf moeten maken, daar loop ik ook nogal eens tegenaan.
succes.

Ik heb net besloten dak em houd, daar zal diegene niet erg blij mee zijn die hem zou kopen, maarja, ik had al mijn twijfels of ik het zou doen of niet.....maandag had ie em eigenlijk op moeten komen halen, maar hij was toen ziek, en nu op vakantie, dus kan die em niet op komen halen, en ik vind het eigenlijk toch wel weer onwijze leuk om met dat ding te piellen en patterntjes te maken, zou er echt spijt van krijgen als ik hem weg zou doen...

maarja, hopelijk is ie niet al te kwaad en kan ie het begrijpen...

Alleen een Machinedrum is niet genoeg, alhoewel je samen met de Nord (en een filtertje + fxje?) best leuke minimale beuk herrie kan maken.

Su700 + ESX samen is een sterke combi (voor mij hè!! Your mileage may vary.) Zeker omdat je er samples ik kan knallen die je op de pc heb gemaakt (voor de SU ff opslaan alse Apple AIFF op een DOS floppy:confused:. Maar daar wen je aan.)

Ze hebben ook beide sterke effecten, lekker snel over-the-top en hard.

Ik ben ook nog steeds bezig met m'n werkwijze aanpassen, synthje erbij, synthje er af, van alles uit proberen. Maar de combi SU700 + ES-X staat al heel lang onveranderd centraal in mijn setup. Ik heb ook een RS7000 maar ik zit nog te vast geroest in deze combi en daar komt dan ook mijn gemakzucht bij, dus blijf ik een beetje hangen bij deze combo..

Origineel geplaatst door Absynth
Ik heb net besloten dak em houd, daar zal diegene niet erg blij mee zijn die hem zou kopen, maarja, ik had al mijn twijfels of ik het zou doen of niet.....maandag had ie em eigenlijk op moeten komen halen, maar hij was toen ziek, en nu op vakantie, dus kan die em niet op komen halen, en ik vind het eigenlijk toch wel weer onwijze leuk om met dat ding te piellen en patterntjes te maken, zou er echt spijt van krijgen als ik hem weg zou doen...

maarja, hopelijk is ie niet al te kwaad en kan ie het begrijpen...

Damn, we hadden moeten zeggen dat die 909 komplete brol is, dan verkocht je hem mss :D

Reason al getest?

Hmmm... ik zie dat je alles al te koop hebt gezet. Terwijl ik denk dat je huidige setup prima geschikt is voor techno:
TR909: DE techno drummachine....
Nordlead: Dikke leads, pads en fills
DX200: FM-bassen, strings en rare geluiden

Aangezien je zware techno maakt, denk ik dat je wat fx tekort komt. Een simpele overdrive en/of een sherman zou 't erg goed doen denk ik. Koop er nog een pattern based hardwaresequencer bij (MP7, RM1x, MPC), en je hebt echt een dikke techno setup. Daar kan geen reason tegenop.

Pas op dat je niet altijd ontevreden bent met wat je hebt en niet met muziek maken bezig bent maar met dromen over andere gear. (heb ik nog welles last van... en ben niet de enige op dit forum denk ik)

Zelf kan ik snel en makkelijk werken met de Yamaha RM1x, dat is een kwestie van smaak natuurlijk maar ik kan hem je wel aanbevelen. Het is ook geen duur apparaat dus is het best te proberen. (rs7000 kan ik je ook aanbevelen ook al lijkt het je niet zo, prima geschikt om snel mee te werken)

Uit eigen ervaring weet ik ook dat minder meer is, het is makkelijker snel een leuke track te maken met 2 plugins of met 1 groovebox dan met 100 plugins of een ingewikkelde midi setup met 5 apparaten.

Succes,

Druid

PS: Ik heb m'n gear gehouden op momenten dat ik het wilde verkopen, het staat niet in de weg. Als ik met cubase een track maak kan ik altijd nog loopjes knippen en die in m'n sampler laden bijvoorbeeld. Als je spul verkoopt ga je er bijna altijd op achteruit.

ja, heb reason ook al:P, mischien moet ik maar weer klein beginnen, zoals alleen de 909 en de dx-200, en vanuit daar weer me andere spulletjes er langzaam bijhalen, weer ff inspiratie opdoen enzo.....

ben ook best wel een dromer wat dat soort dingen betrefd...moet maar weer es met beide benen op de grond staan:P

kep ook nog ergens een ouwe atari staan met cubase, als ik daar nou die nord op aansluit en nog een samplertje, de dx-200 en de 909, dan kom ik al een heel end, nu nog ff wat extra fx bakkies.

echt thanx voor alle tips!

De meesten zijn het hier blijkbaar wel eens:

Drums:
Machinedrum SPS-1 (zonder sampler) of
TR-909 (volgens mij beperkter)

Sequencer/Sampler:
Akai MPC (1000 of 2000xl-MCD) of
Korg ESX-1 (heb ik geen ervaring mee)

Synth:
Nord Lead voor leads/pads (Nord Modular G1 lijkt me nog beter (kan ook FM)).
FM synthese voor bassen (bvb. DX200, FS1r of iets Yamahanders.)
Eventueel bijkomende loopjes op VSTs maken en in je sampler laden.

FX:
delay, filters en distortion naar smaak...

=> Persoonlijk zou ik:
1) Een MPC2000xl kopen: momenteel +/- 500 euro
2) Je TR-909 wisselen voor een Machinedrum SPS-1.
Met een beetje geluk hou je er nog wat geld
aan over voor een kleine FM synth of FX unit.

Back