De JD990 kun je beschouwen als de voorganger van de JV serie. De JV1080 geeft je wat meer uitbreidingsmogelijkheden op het gebied van sample ROM, het display is echter kleiner. Ik heb zelf de JD-990 en vind het editten op dat grote scherm erg doenbaar.
Wat ik verder nog heb horen zeggen over de JD t.o.v. van de JV:
Op de JV-serie is een beetje beknibbeld als het gaat om uiteindelijke geluidskwaliteit. De samples worden op een lagere kwaliteit afgespeeld dan bij de JD-serie of de latere XV-serie. Ook zouden er mindere goede converters zijn gebruikt. Ik meen ergens op dit forum te hebben gelezen dat de JV880 kwalitatief juist een positieve uitzondering is in de JV-serie.
Rest natuurlijk de vraag of je met 3 Roland romplers die in de lijn-der-opvolging liggen niet per definitie eerder overlap dan vernieuwing in je setup introduceert. .
JV880 eruit en JD990 erin. Of beide eruit en de JV2080 kopen, als je veel bread 'n' butter sounds nodig hebt, en SR-JV80 kaartjes sparen. Of de XV5080, maar da's echt wel even doorsparen. Groot display is wel fijn hoor.
FF zoeken op het forum, is al ergens een uitgebreid topic over de voor en tegens van de hele serie. Conclusie was wel dat de JD990 een stuk beter klinkt.
de jd990 klinkt het beste, op een of andere manier zit er iets in die sound wat het net even warmer maakt.
de jv 2080 is voor mij echt een snel geluid apparaat dus vol proppen met kaartjes en als je snel een soundje nodig hebt kan je hem daar in vinden ( met alle kaartjes zit je al gauw over de 3000 geluiden), de 1080 heb ik ook in het verleden gehad en daar is ook niets mis mee alleen het voordeel met de 2080 vin dik dat het display groter en overzichtelijker is en er gaan 4 extra expansions in, ook zitten er iets meer effecten in.
als je mijn mening wil weten dan gaat de 880 er uit en ga op zoek naar een jd990 en de jv1080 kan je evt later nog vervangen voor een 2080 maar tussen die 2 zit ook een verschil van sound, vele vinden de 2080 iets te helder klinken.
het is maar nete hoe je hem gaat gebruiken en als het een toevoeging word of een hoofd apparaat voor je muziek,
Zelf heb ik de JD800 & JV1080 gehad. Van de JD serie altijd gegrepen dat de filters een stuk beter zijn dan uit de JV serie. En de JD filters waren weer gebaseerd op de Roland S750 / S770 samplers (ook in bezit gehad). En die filters waren altijd een stuk beter als die van de Akai sampler reeks. Snappie ?
Naar mijn smaak is een JD de veel betere keuze boven een JV.
JV880 opruimen, niet echt een bijdrage en halen die JD. De JD's hebben idd gelijkenissen met de S7XX samplers en klinken beter/anders dan de JV1080. Zelfs tussen de JV1080 en 2080 zitten klankverschillen, persoonlijk vind ik de 1080 iets warmer en ronder klinken. Ook de effecten (galm) klinken verschillend!
Bij de JD990 kunnen vanwege interne verschillen niet alle SR-JV expansion patches gebruikt worden.
Persoonlijk zou eerder een JD990 dan een XV2020/5050/5080 aanschaffen. Deze XV modules zitten volgestopt met de oude JV2080 presets van begin jaren '90, die zeker tegenwoordig een tikje truttig klinken hoewel ze 24bit gesampled zijn. Het aantal Fantom sounds is erg krap, gemiste kans voor Roland! Daarnaast kunnen de effect instellingen per part, in performance mode, niet via midi gewijzigd worden (cc93/cc91)en moet je dus altijd in je Xv editor duiken!
Als de beurs dik genoeg is zou ik ook zeker over de nieuwere modules denken zoals Fantom, Motif, Triton enz. of een uitgebreide VA doos.
Grappig, heb zelf zowat de hele JV reeks (JV1080 (4x), JV2080, JD990 en XV5080) en een hele reeks kaarten. De reden hiervan is dat ik deze synths nooit multitimbraal gebruik. En JV1080's kostten op een gegeven moment geen drol meer. En wat gebruik ik in de praktijk het meeste? De 1080. Het verschil tussen een JV1080 (of 2080) en een JD990 heb ik nooit zo dramatisch ervaren. Een XV5080 klinkt daarintegen helderder, en heeft de mogelijk van true-stereo samples. De golfvormen van de JD990 zijn meer synth gericht, maar het aantal is veel minder dan een 1080,2080. De JD990 is meer synth zou je kunnen zeggen, terwijl de JV's meer romplers zijn. Maar een groot verschil? Nee.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.