Details in de muziek

fuse

Gepokt en gemazeld
Zijn al die kleine priegeldingetjes het geheim in de muziek die het hem doen?

Kleine priegeldingetjes kunnen goed in muziek werken, mits ze goed ingemixt worden. Het toevoegen van dit soort soundjes kan namelijk ook betekenen dat je definitie verdwijnt en dat het geheel 'modderig' wordt.

Je kan vaak heel subtiel geluidjes inmixen:

- met alleen de galm van het geluid, niet het origineel. Korte galmtijd (<800 ms), dan krijgt de mix diepte en ruimte.
- met verschillende galmen op de sounds, met verschillende pre-delays. Deze zorgen o.a. voor perspectief. Hoe langer de pre-delay, hoe verder weg de source lijkt te zijn, of hoe groter de ruimte klinkt.
- EQ, boost tussen de 1 en 3/4 kHz geeft meer definitie aan geluid, waardoor de melodie meer naar voren (kan) komen.

En zo zijn er veel meer tips te verzinnen, die de muziek 'maken'. Het zijn niet alleen de priegeldingetjes die het 'hem doen'. Er is uiteraard veel meer. Erg stijl-afhankelijk ook.

details.....hetgene dat t hem doet zijn de geluidjes die je niet kan horen, maar als je ze weglaat hoor je wel dat er iets ontbreekt....

.. Dit is een HELE moeilijke vraag die zich, dus, niet gemakkelijk laat antwoorden..

laat me even denken...hmm. details, en de eenheid, dat is een contrast, ze kunnen niet zonder elkaar bestaan.

Vaak zijn de fragmentjes die je niet plant het waardevolst, en wat je van te voren had bedacht, en wat heel gaaf leek, aardig saai.:Z

Wat je van te voren bedenkt, vorm, en wat tijdens het stukje per ongeluk ontstaat. impulsief;> ja, dat vormt het totaal, niet?

noob alert
als ik bepaalde details in een track (bijv. percussie) ver links of rechts in het stereobeeld wil laten klinken, dan klinkt het vaak zo irritant... zeg maar net zo irritant als je met 1 oor koptelefoon luistert

terwijl bij sommige muziek die ik luister, hoor je van alles links en rechts gebeuren, alleen dan klinkt het niet irritant op een of andere manier...
waaraan kan dat liggen? :)

rinkel eens met een belletje links van je hoofd. Rinkel nog eens maar hou nu je linkeroor dicht....Jawel ver links hoor je rechts ook gewoon....dus misschien wat minder hard pannen? weet niet of t dat is hoor

dit is natuurlijk niet te zeggen in een paar zinnen. En waarschijnlijk ook niet als je er een heel boek over schrijft. Maar toch wil ik een poging wagen:

Voorspelbaarheid. Voorspelbaarheid is fijn. En niet alleen commerciele nummers zijn voorspelbaar, ook alternatieve muziek. Op een paar stijlen na. Uitzonderingen zijn er altijd.
Als ik een nummer nog nooit gehoord heb, dan kan ik toch raden wanneer er een break komt of iets dergelijks. Natuurlijk moet je dit niet te letterlijk nemen, maar er zit een flinke kern van waarheid in denk ik.

Origineel geplaatst door Pjotr G
rinkel eens met een belletje links van je hoofd. Rinkel nog eens maar hou nu je linkeroor dicht....Jawel ver links hoor je rechts ook gewoon....dus misschien wat minder hard pannen? weet niet of t dat is hoor

dat heeft er misschien wel mee te maken ja
ik dacht net misschien moet je meer spreiden om dit te voorkomen, dus niet een paar dingen ver links/rechts en de rest in het midden

Mag ik er even tussendoor gooien dat de kleine priegeldingen wel cool kunnen zijn zolang ze niet te ver naar L of R gepanned zijn. Met name 's-avonds als ik dat soort muziek op de achtergrond heb draaien draaien m'n ogen onbewust mee met die geluidjes (aan welke kant ze draaien). Probeer het eens uit zou ik zeggen. Met name als je een koptelefoon op je kop doet kan dit heel irritant zijn.

om t aangenaam te houden zou je maar tot 10 uur en 2 uur kunnen pannen bijv

Origineel geplaatst door Svart Rose
Voorspelbaarheid.

Volgens mij staat dit helemaal los van die details hoor.
Die kunnen nl. ook voorspelbaar zijn.

Hoor wel eens dat een band een nummer opneemt en daarna het gemixed gaat worden en men er soms ook nog die extra dingetjes bij stopt (of die band het nou wil of niet) zodat het commercieel weg te zetten valt. (heel cru gezegd)

Zelf pak ik wel eens een midi drumloop kopieer die een paar keer en ga dan lopen schijven met de muis. De rest dan gewoon inspelen en het klinkt ook nog (hoop ik dan).

Origineel geplaatst door Pjotr G
details.....hetgene dat t hem doet zijn de geluidjes die je niet kan horen, maar als je ze weglaat hoor je wel dat er iets ontbreekt....

dat wilde ik ook gaan zeggen.
Dit is een veel gestelde vraag idd, en dit is een van de betere antwoorden.

(ik heb het al 10000x verteld aan klanten)

Origineel geplaatst door fuse

Volgens mij staat dit helemaal los van die details hoor.
Die kunnen nl. ook voorspelbaar zijn.

Hoor wel eens dat een band een nummer opneemt en daarna het gemixed gaat worden en men er soms ook nog die extra dingetjes bij stopt (of die band het nou wil of niet) zodat het commercieel weg te zetten valt. (heel cru gezegd)

Zelf pak ik wel eens een midi drumloop kopieer die een paar keer en ga dan lopen schijven met de muis. De rest dan gewoon inspelen en het klinkt ook nog (hoop ik dan).

Ik was een beetje van het onderwerp afgedwaald. (ik zat meer te denken aan wat een nummer mooi maakt) Maar details in de muziek die een beetje voorspelbaar zijn, dat is juist mooi, over het algemeen.

en: God is a DJ... dus toch details in de muziek ;)

Back