D&R EQ mengpaneel reparatie vraagje

Voor zover ik het schema begrijp, heb ik het idee dat er drie essentiële componenten zijn die deelfde waarde moeten hebben: de twee weerstanden bij '13' / opamp 5 (aan de input), en de potmeter die ik rood gekleurd heb.
Verander één van die drie componenten, en de verhouding qua geluidsterkte is wezenlijk anders.

De waarde van de andere componenten (links van opamp 5), zijn meer bedoeld om de freq van de EQ te bepalen.

De aansluiting tussen de + input opamp 5, zou ik ook even doormeten, om te zien of deze wel echt aan aarde hangt.

Soldeer de 'rode' potmeter eens los, en kijk of de waarde klopt, of de behuizing géén sluiting maakt of zo?

Soldeer de potmeter eens los

Da's helaas geen optie zonder enorm veel hak en breekwerk; de rails lopen door de printplaten heen en de prints zitten met de potmeters vast aan de bovenplaat. Maar ik zal wel eens de in-circuit waarde vergelijken met die van een goed kanaal, dat zou dan ook al verschillend moeten zijn.

Origineel geplaatst door richard2000
Heb je meetgegevens met je scoop vergeleken met werkende kanalen, dan kan je igg zien waar het misgaat, dus kijk of er verschil in de outputs van de opampen is to van de werkende kanalen.

Yep (zoals ik ook al gezegd had). Dual-channel zelfs, dus direct A/B.
Op de uitgang van opamp 3 zijn ze nog hetzelfde en op de uitgang van opamp 4 niet meer. Dan zou je denken: oh, dan hebben we het defecte componenten zo gevonden... maar niet dus. Maar gezien al die feedback lussen hoeft het ook niet noodzakelijk in die paar weerstanden tussen die twee opamps te zitten, denk ik? Sowieso zijn die weerstanden allemaal goed.

Origineel geplaatst door MrM
die sweep pot is mijn hoofdverdachte :smeris:
met name de lopers lijken mij :duivels:

Die heb ik gister beide aan de meter gehad. Ze lopen van 0 tot ca. 139k (in-circuit), zonder uitval onderweg (maar dat had je ook wel gehoord in het geluid). Ik heb diezelfde meting nog niet op een goed kanaal gedaan overigens, meer omdat ik alleen aan het kijken was of hij wel contact maakte.

Origineel geplaatst door MrM
die sweep pot is mijn hoofdverdachte :smeris:
met name de lopers lijken mij :duivels:

Ja dat vermoeden krijg ik ook, zeker omdat wat uit opamp 3 komt nog goed is, je heb de R's en C's doorgemeten, hoe op waarde of op dat ze het "nog doen", heb je de R en C's losgesoldeerd tijdens het meten?

Dat werkt niet echt goed, je zal ze ff los moeten maken aan 1 kant.

Als ik opamps 3, 4 en 5 eruit trek zitten alle weerstanden daaromheen min of meer los, dus kan ik ze redelijk in-circuit meten. Ik kan me niet voorstellen dat als wat ik dan meet klopt (tot binnen een paar procent) ze uitgesoldeerd iets heel anders zullen opleveren.

Probleem is dat je er erg slecht bij kunt, dus dat ik uitsolderen tot een minimum wil beperken. Vandaar dat ik vroeg naar de werking van het EQ-circuit, want dan kun je wat gerichter zoeken. Alles lostrekken en doormeten is zo'n doelloze bezigheid en helaas ook niet altijd mogelijk in deze mixer...

Tja, en ik maar denken dat je de boel repareren wou...

Als ik ervan overtuigd ben dat lossolderen een ander meetresultaat geeft dan niet-aangesloten
op de print meten, dan doe ik het, maar dat ben ik niet. Tussen de broodjes zit ongeveer drie
centimeter ruimte. Daar kun je met je meetpennen nog wel redelijk bij, maar lossolderen is een drama.
Vandaar mijn opmerking over "doelloos" zoeken. Ik ben niet te beroerd om gericht wat dingen beter
te checken, maar om van voor naar achter de boel los te solderen dat is in deze mixer onbegonnen werk.

Je moet er wel wat moeite in stoppen

Even serieus, ik doe dit in mijn vrije tijd en voor nop. Ik moet niks.

Nou ok, als het te moeilijk is om ze los te solderen, vergelijk dan de waarde met die van een werkend kanaal, het lijkt mij dat het tussen opamp 3 en 4 zit, dus meet dat nauwkeurig na.

Zal ik doen (wordt morgen denk ik). Ik hou jullie op de hoogte.

Even los van dit verhaal; als het inderdaad een weerstand is, hoe zou het dan komen dat die in meerdere kanalen de geest heeft gegeven? Ontwerpfout? Slechte batch weerstanden?

Back