computerplaats

saxkey

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben bezig om mijn zolderkamer in te richten als muziekplaats.
Omdat ik ook saxofoon speel wil ik een geluidsdicht oefenhok maken zodat m'n dochter rustig kan slapen tijdens mij verwoede pogingen om er fatsoenlijk geluid uit te krijgen.
Daarnaast wil ik mijn andere spullen opstellen; Mijn PC, Yamaha S80 en monitoren Absolute 4p's.
Ik vindt het leuk om zo nu en dan wat op te nemen, met Cubase SX3, en daar wat mee te mixen.
Het hoeft geen proffesionele studio te worden, wanneer ik het e.e.a. goed kan afluisteren ben ik al tevreden.
Het enige wat me wel erg stoort is het lawaai wat mijn computer maakt.
Heeft er iemand voor mij een tip, of wat zijn jullie evraringen.

Een oefenhok voor je sax, neem wat oude matrassen en wat hout, daarmee timmer je een prachtig hok dat met een beetje zorg erg goed isoleert.

Oude matrassen heb ik helaas niet. Het zal denk ik een houten frame worden met gips en steenwol. En ja, net een nieuw huis betrokken, dan wil je dat toch ook graag netjes hebben. Het hok wordt toch al gauw 2,3 x 1,3 meter uitwendig.

Origineel geplaatst door saxkey
Oude matrassen heb ik helaas niet. Het zal denk ik een houten frame worden met gips en steenwol. En ja, net een nieuw huis betrokken, dan wil je dat toch ook graag netjes hebben. Het hok wordt toch al gauw 2,3 x 1,3 meter uitwendig.

Denk bij de constructie aan het isoleren van contactgeluid. De trillingen van de binnenwand worden geisoleerd (opgevreten door de laag steen wol) maar dan moeten de trillingen natuurlijk niet worden doorgegeven door schroeven en spijkers.

Het wordt een hok in de hoek van de kamer.
Ik dacht aan een houten frame met aan weerszijden gips met daartussen steenwol, 4cm dik. Aan de binnenzijde van het hok en de deur wil ik alle wanden beplakken met isolatie, 30 mm dik, wat bij de bouwmarkt te krijgen is. Ik hoop dat dit volgoende is.
In de lange wand wil ik nog een ruitje maken. Ik ga navragen bij de glashandel of ze 2 afgekeurde kleine dubbele ruiten hebben die ik hiervoor kan gebruiken.
Het grootste probleem zal denk ik de ventilatie zijn. Hier ben ik nog niet uit.

Origineel geplaatst door Bammel
Kijk ook eens bij www.ikbenstil.nl. Daar heb ik mijn PC'tje ook vandaan.

goede tip wel, maar ik schrik behoorlijk van de prijzen zeg! Prijzen van 60 euro voor een CPU koeler zijn vrij normaal zo te zien.

Wat je ook zou kunnen doen is je pc buiten de geïsoleerde ruimte zetten. Zo heb je geen last meer van de herrie van de pc en via de bios kun je bij de meeste computers instellen dat je ze aan kunt zetten via het toetsenbord: je hoeft dan niet je ruimte uit om de pc aan te zetten. Tevens heb je dan geen last van de warmte die je pc genereert en dat is erg fijn in een dichtgemaakt hok! Gebruik, als je de mogelijkheid hebt, een TFT scherm in plaats van een CRT scherm: CRT schermen verbruiken meer stroom en zorgen daarbij voor meer warmte, dat wil je niet. Een 17" tft monitor heb je tegenwoordig al voor een euro of 160. Een breedbeeldmonitor (of 2 monitoren, in ieder geval een brede desktop) is in een programma als cubase ook erg prettig. 19" breedbeeld heb ik al voor 200 euro voorbij zien komen ergens.

Wat je ook zou kunnen doen is je pc buiten de geïsoleerde ruimte zetten. Zo heb je geen last meer van de herrie van de pc en via de bios kun je bij de meeste computers instellen dat je ze aan kunt zetten via het toetsenbord

Is misschien ook nog een optie ja, om de pc in een andere ruimte te zetten. Moet dan wel uitzoeken hoe dat dan zit met dat opstarten met het toetsenbord; ben niet zo'n held met pc's. De investering is in ieder geval kleiner. Ik heb het idee dat de fan's, met name op de CPU, toch niet echt stil te krijgen zijn. En een Silent pc aanschaffen zie ik ook niet zo zitten.

Njah, in het ergste geval moet je je pc aandrukken in een andere kamer.. Verder heb je de pc alleen nodig om cd's in te leggen of uit te halen! Lijkt mij een prima oplossing, paar verlengkabeltjes en klaar ben je! :okdan:

Misschien ietwat radicaal, maar het werkt wel:

Silence of the machines

Als ik nu ergens kom waar een compu staat, is het eerste wat opvalt de herrie. De koeling werkt ook prima, tijdens de hete zomerdagen is de lucht achter de compu's niet boven de 40 graden gekomen.

Ik heb het idee dat de fan's, met name op de CPU, toch niet echt stil te krijgen zijn.

Dat is een misvatting. Als je goed selecteert op akoestische prestaties, zijn computers tegenwoordig prima fluisterstil te krijgen.
Het kost alleen wat extra inspanning tijdens het uitzoeken van de componenten, de meerprijs is naar ik schat max 25% boven gewone kwaliteitscomponenten. Als je gewend bent een pc bij de supermarkt te kopen, tja, dan is het misschien wat anders.

Is misschien ook nog een optie ja, om de pc in een andere ruimte te zetten. Moet dan wel uitzoeken hoe dat dan zit met dat opstarten met het toetsenbord; ben niet zo'n held met pc's. De investering is in ieder geval kleiner. Ik heb het idee dat de fan's, met name op de CPU, toch niet echt stil te krijgen zijn. En een Silent pc aanschaffen zie ik ook niet zo zitten.

Bij de meeste pc's is 'wake up on keyboard' in te stellen in de bios. Hoe dit dan moet, staat in de handleiding van je moederbord. Ook als je geen held bent met pc's is het niet moeilijk om een instelling van 'disabled' op 'enabled' te zetten en de wijziging vervolgens even op te slaan :)

Voor minder dan 25 euro heb je bijvoorbeeld deze of deze cpu koeler en die zitten allebei op max. 25dba geluidsproductie: dat is niet zo veel hoor. Het hangt er vanaf welke processor/welke socket je hebt of zo'n ding past, maar onder de 30 euro zijn er genoeg mogelijkheden voor een stille cpu. Waarschijnlijk schaf ik binnenkort die zalman aan en als 'ie eenmaal in m'n pc zit, zal ik laten weten wat ik er van vind. Als je cpu fan het grootste probleem is, is het misschien wel goedkoper om zo'n nieuwe fan aan te schaffen dan dat je verlengkabels moet hebben omdat je computer in een andere ruimte staat. Computer in een andere ruimte is en blijft natuurlijk wel het stilst, plus dat de warmte die je pc afgeeft niet in je geïsoleerde hok kan blijven hangen.

Back