Je favoriete baslijn(en)

Eigenlijk alles van Bakhiti Khumalo (de bassist op Paul Simon's Graceland) is vrij geniaal. Maar goed, aangezien het meeste Pastorius/Clarke materiaal al genoemd is, bij deze:

- Scott Thunes' baslijn in Valley Girl (Frank Zappa) vind ik absoluut briljant. Heerlijk smerig geluid, hele lekkere lijn.
- Another One Bites the Dust van John Deacon/Queen, prachtig - de hele reden dat ik basgitaar ben gaan spelen.
- nauw verwant aan bovenstaande: de baslijn van Rapper's Delight (was dat nou Doug Wimbish die dat speelde?)
- de basriff uit School Days (ja Stanley Clarke was al wel genoemd, maar ja)
- vrijwel alles van Richard Bona. Prachtige soloist, die in een band zijn spel in dienst van de muziek stelt in plaats van te egotrippen.

Michael Jackson - Billy Jean

en zo'n uber bekende bassline die cypress hill ook heeft gebruikt... kweet niet meer welk nummer :P

Re: Je favoriete baslijn(en)

Origineel geplaatst door Bass
Zoals veel mensen weten zijn baslijnen een belangrijk herkenbaar ingredient in dance en popmuziek...
Er zijn zo van die nummers die zo'n lekkere baslijn hebben...(NIET je eigen nummers dus)

Welke nummers vind jij die hele lekkere baslijnen hebben ?
Ik bedoel dus in electronische muziek!

Meld je favo's hier of post 1 of 2 maten mp3 van jou voorbeeld...

Hier een paar van mijn persoonlijke favo baslijnen :

Oei Donna Summer - I feel love zit er niet bij... Maar die is ook briljant

Watzdat laatste liedje?:O

Origineel geplaatst door R-ond
idd ben k de laatste jaren veel meer funk gaan luisteren ,...http://www.remotedj.com/
daar is de bazz line toch wel de leidraad
funkadelic

goede radio zender 24 hour van onbekende disco minder bekende funk en jazz quartets,..
jaa ik luister ook ander muziq:D

dan vindt je deze ook wel goed http://www.arrow.nl/jazz/
is me favo zender:)

Luister ik ook vaak, alhoewel er overdag te veel hetzelfde zoetsappige meuq wordt gedraaid.

De bassline's waar ik aan dacht zijn:

Technotronic - de meeste tracks .. die kabbel vind ik nog steeds ERG vet.
Portishead - Only you: DIKKE lijn!

Rest volgt nog.

Origineel geplaatst door =XTRECIST=
Luister ik ook vaak, alhoewel er overdag te veel hetzelfde zoetsappige meuq wordt gedraaid.

De bassline's waar ik aan dacht zijn:

Technotronic - de meeste tracks .. die kabbel vind ik nog steeds ERG vet.

Rest volgt nog.

Technotronic basjes komen volgens mij vaak uit TX/DX bakken.

Origineel geplaatst door Alexander
Goh, dat zijn er heeeel veeeel:

Curtis Mayfield - alles
Parliament - alles
Squarepusher - een hoop, maar niet alles
Placebo - vooral de 'Sleeping with ghosts' cd heeft erg fijne basslijnen

etcetrararara

Ik ben het met Alexander eens over Squarepusher; errug vet. Zowel basgitaar met een hoop effecten als een tb303 en een sh101. Op YouTube zijn veel filmpjes over Squarepusher te vinden. Moet je zeker kijken ;-)

daan

Mijn bijdrage... Jamiroquai...:halleluja

Lekkere funky bass in 'Cosmic Girl'
phatte bass in 'Deeper Underground'
en vele anderen...

Origineel geplaatst door trigg
Michael Jackson - Billy Jean

en zo'n uber bekende bassline die cypress hill ook heeft gebruikt... kweet niet meer welk nummer :P

Dan kunnen we "I got 5 on it" van Da Luniz ook vernoemen, dat nummer heeft zijn baslijn als lead :).

Origineel geplaatst door =XTRECIST=

Driedubbeldwars mee eens! Dik, traag, vet, donker, loom en smeuig. Heerlijk....

Origineel geplaatst door Doc
Mijn bijdrage... Jamiroquai...:halleluja

Lekkere funky bass in 'Cosmic Girl'
phatte bass in 'Deeper Underground'
en vele anderen...

yeps, jamiroquai! :) ... electric mistress, nog zo 1! ook de remixen van masters at work (emerngy on planet earth)

verder aphrodit, gorillaz (feel good inc bijvoorbeeld. simpel, maar lekker), fatboy slim (slash dot dash, song for chesh, ... ), dingen van zuco103, roots manuva (witness one hope, ...), yahzoo, en tàl van andere...

bootsy_groot.jpg

Origineel geplaatst door Triphonius Z

- nauw verwant aan bovenstaande: de baslijn van Rapper's Delight (was dat nou Doug Wimbish die dat speelde?)
Nee, man. Dat is het baslijntje van Bernhard Edwards, van Chic's nummer Good Times.

Trouwens, dat Queen nummertje is gewoon een plagiaat ervan.

:doei:
Yoonchi

het is misschien een van de eerste oh-wat-is-het-allemaal toch erg nummers van Michael Jackson maar The Man in the Mirror, wat een prachtige baslijn! Lange tijd dacht ik dat dit gewoon een akoestische fretloze bas was, maar dan op het eind ineens een filtersweep! wtf !:o:
Mooie klank (Synclavier? kan iemand hier uitsluitsel over geven?) mooi gebruik van portamento en speelhulpen, ik kan er echt van genieten. :)

Re: Re: Je favoriete baslijn(en)

Re: Re: Je favoriete baslijn(en)

Origineel geplaatst door JnM92
Watzdat laatste liedje?:O

Een van de bekendste electronische disco nummers van alle tijden. Giorgio Moroder heeft het geproduceerd en in 1981(?) geremixed door Patrick Cowley in een remix van 15 minuten. Ook te horen in King of snake van Underworld.

beetje offtopic :

las gisteren in een artikel over de apparatuur van de beatles ( n.a.v. een boek erover ) dat zij een speaker gebruikten om een bas op te nemen om zo een diepere en voller basslijn op te nemen .. omdat de amerikaanse bassen veel dieper waren dan wat de engelsen voor elkaar kregen

vraag : heeft iemand ervaring mee ? en deden die amerikanen het ook al zo ?

dank !

ik ken wel de techniek om een speaker als mic te gebruiken voor de kick. om meer laag te krijgen. de zogenaamde driver. en dat zou natuurlijk ook gewoon met een bass sound kunnen!
ps. ns10 driver is echt lekker!

Back