Vocals

Wij beginnen hier altijd met een goeie setting in je mic-compressor of pre-eq. Dat is al de helft van al het werk. Beetje reverb erbij, wat delay, en als het goed ingezongen is, is het met een compressor uit waves dan verder klaar!

Wij nemen hier zang wel zo zacht mogelijk op, en normalizen dan naar 0 db. Op die manier heb je maximale dynamiek in je zang zitten. (ja, ik weet dat dit niet gebruikelijk is!!) Uiteraard hebben we hier de mogelijkheid om (vrijwel) geruisloos op te nemen, en das wel een vereiste als je zo werkt.

GRTZ

Origineel geplaatst door Galo

Ik hoor wel eens samples van stemmen dat ik denk DAMN wat een kwaliteit, maar vraag me dan af of dat daadwerkelijk aan goeie apparatuur ligt of aan de man achter de knoppen,

Beide waarbij een goede microfoon en pre-amp echt de helft van je geluid is en...niet te vergeten je A/D conversie.
Je kunt trouwens beter een middelmatige microfoon hebben met een goede pre-amp dan andersom. De pre-amp is het belangrijkst en dan je A/D conversie. Deze kunnen ervoor zorgen dat je geluid zo goed mogelijk opgenomen wordt (ervan uitgaande dat je de plaatsing van de microfoon en je plopscherm goed hebt geregeld)

ik neem altijd op met redelijk wat mid, minder bass en een de esser voor de spikes.... in mono, daarna maak ik de sample stereo, of ik zet 2 mono kanalen neer is maar net wat beter klinkt, ..... maar heb toch vaak het idee van shit, ik wou dat het wat vetter klonk ipv zo luchtig.... iemand daar nog een tip voor misschien...

Pre-amp, blijf het zeggen. Verder zou ik dat de-essen pas achteraf doen. Als je te veel in dat frequentiegebied weghaalt kost het je ook de'presence' van de stem.
Bas weghalen met opname is goed maar dit hangt ook weer af vanaf welke frequenties en wat de kwaliteit van dit filter is waar je het mee doet.
Vanaf 70 hz weghalen met een 12db sloop is oke. Heb je een erg goede filter dan kun je 24db slope nemen. Heb je geen beste filter,....misschien alleen vanaf 40-50 hz weghalen en de rest digitaal.

ook zou ik graag willen weten wat de regels zijn ten behoeven van ademhaling, zuchten en inhalerende tussenstukjes binnen een sample, ik heb gemerkt als je alles weghaalt klinkt het nep en geknipt, als je alles laat staan klinkt het onverzorgd, dus moet je dan somige weglaten andere er in houden ?

En stemmen opknippen ik sleep vaak de hele opgenomen sample in de seq en ga dan knippen waar nodig is maar heb ook van mensen gehoord dat ze per line knippen en soms iedere verb knippen (woord) op te knippen, maar hoever gaan ze hierin bijv in een pro studio (ja ik weet daar knippen ze echt niet met de hand maargoe... je weet wat ik bedoel

Defineer 'pro-studio'. Er zijn jongens die bedragen verdienen met hun homestudio waar een dikke studio met apparatuur alleen maar van kan dromen.
Vaak gaan grote studio's die de boel inclusief engineers verhuren helemaal niet zo ver met knippen en plakken. Zij zitten daar geld te verdienen op uurbasis, niet zozeer om net als jij hun hele hebben en houwen gepassioneerd in de ene track te stoppen.
Ik kan weleens twee uur aan één woordje van een zanglijn kwijt zijn. Gewoon omdat ik het op een bepaalde manier wil laten klinken. Het is maar wat jij wilt en hoe gek je bent denk ik... .

1 regel; oren gebruiken.
Wil je de hele zin behouden inclusief zuchtje maar vind je dit zuchtje iets te hard. Zuchtje knippen en iets in volume omlaag.
Bevalt de hele zin je niet? Overzingen. Kan niet meer? Woordje voor woordje knippen en behandelen.
Ik heb dit laatste eens gedaan met een zangeres die het refrein niet haalde en bijna elk woordje vals zong. Elke woordje gecorrigeerd, zat twee dagen werk in. Achteraf kreeg ik van iedereen de vraag waar ik die goede zangeres vandaan gehaald had...:D

Voor het dikker maken van je vocal zijn er verschillende truuks. Eén van de bekendste en belangrijkste is ambience reverb. Een goede ambience reverb is echter prijzig. Misschien dat die convolution reverbs dit aankunnen maar daar heb ik weinig ervaring mee.

Succes,

gr. Tom

Origineel geplaatst door bassio
ik heb niet de hele tread gelezen dus zal ook wel wat dubbele info intsaan , maar misschien heb je er wat aan .

we nemen meestal op met een condensator microfoon die ik in een redelijk gedempte hoek neerzet en zing er vanaf ongeveer 20cm in , met een gesloten koptelefoon op .

wat ik meestal met de zang uitspook =) :

- 2x zang opnemen(zo synchroon mogelijk) en links/rechts pannen (geeft een breed chorus achtig fx , werkt ook zeker voor hiphop)

- bij geluiden hand matig silencen op de wav-file (alles behalve de teug adem voor een stukje zang, want dat klinkt zo onnatuurlijk)

- compressie ->

- korte verb zodat je hem (bijna) niet meer hoort (of zoveel er bij het nummer past , naar smaak) ->

- volume aanpassen en in de mix eq-en ->

- eventueel nog de-essen als het hinderlijk blijkt te zijn , maar ik doe dit liever niet , je haalt er dan toch een beetje sprankeling vanaf .

wat soms ook werkt is een beetje delay op de zang , maar dit komt vaak niet ten goede van de verstaanbaarheid van de woorden .
pas zowiezo op met de verstaanbaarheid met het bewerken en mixen , als je eenmaal weet wat er gezecht/gezongen wordt dan blijf je het meestal wel hooren , maar iemand die het voor het eerst hoort , verstaat er vaak niets of weinig van . een stem mag dan ook best dik op de mix liggen (daar waar gepast natuurlijk) .

cheers!

Heb gisteren wat met reverb lopen spelen en merk dat een plate of een dark midle room erg goed werkt met lage settings puur om de stem wat meer te laten zweven, ik vind het dan tevens wel lastig om het volume te bepalen, vaak heb ik dan het resultaat dat het er te dik opligt en somige delen een beetje wegdrukt maar dat kan goed aan mijn compressor liggen, release en attack zo kort mogelijk zo rond de 3:1 maar ik zal er vandaag nog eens mee spelen.

Ik moet zeggen dat ik altijd tegen mensen heb gezegd dat het opnemen zelf al voor de mic begint, daar kun je al bepalen hoe goed iets gaat klinken in het geheel, dus niet 10 cm voor je plopkap als een gek gaan staan te blaffen, stapje terug nemen, zijn hier ook nog bepaalde handelingen in, mbt de hoek waar je mi in staat gedraaid volume whize.

Ook heb ik er een handje van om al bijna geen loweq en niet teveel higheq op te nemen, omdat ik deze later toch altijd aan het wegfilteren ben, kun je ze beter meteen niet opnemen toch...

Wij beginnen hier altijd met een goeie setting in je mic-compressor of pre-eq. Dat is al de helft van al het werk. Beetje reverb erbij, wat delay, en als het goed ingezongen is, is het met een compressor uit waves dan verder klaar!

Wij nemen hier zang wel zo zacht mogelijk op, en normalizen dan naar 0 db. Op die manier heb je maximale dynamiek in je zang zitten. (ja, ik weet dat dit niet gebruikelijk is!!) Uiteraard hebben we hier de mogelijkheid om (vrijwel) geruisloos op te nemen, en das wel een vereiste als je zo werkt.

De mic hier is ook een dual diagram condensor mic waar ook al een low cut filter op zit als wel als een enchanger, en we nemen hier op altijd met de muziek op de headphones in de achtergrond, niet zo zaqcht mogelijk maar ook weer niet in het rode (soms wel als ik ff lekkere rauwe distortie wil), maar ik heb het idee dat die pre-amp van me zo'n b-ptroduct is dus misschhien ff een nieuwe halen, eerst maar ff op mijn salaris wachten :mega:

Neemt men btw op in mono of stereo, hier doen we alles in mono omdat de mic op een kanaal staat, ook het schoonmaken wordt in mono gedaan waarnaa we de hele sample omzetten naar stereo en opnieuw invoeren.

Dus ik vroeg me ook meteen af met welke settings men opneemt, ik ben van de 48Khz/24bit's mnaar laats zei iemand tegen me dat je 48 kon verwaarlozen en beter op 44/16 kon gaan opnemen ?

Damn zon threadje kan je nog veel bijbrengen :P thanks.... next ;)

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Beide waarbij een goede microfoon en pre-amp echt de helft van je geluid is en...niet te vergeten je A/D conversie.
Je kunt trouwens beter een middelmatige microfoon hebben met een goede pre-amp dan andersom. De pre-amp is het belangrijkst en dan je A/D conversie. Deze kunnen ervoor zorgen dat je geluid zo goed mogelijk opgenomen wordt (ervan uitgaande dat je de plaatsing van de microfoon en je plopscherm goed hebt geregeld)

Pre-amp, blijf het zeggen. Verder zou ik dat de-essen pas achteraf doen. Als je te veel in dat frequentiegebied weghaalt kost het je ook de'presence' van de stem.
Bas weghalen met opname is goed maar dit hangt ook weer af vanaf welke frequenties en wat de kwaliteit van dit filter is waar je het mee doet.
Vanaf 70 hz weghalen met een 12db sloop is oke. Heb je een erg goede filter dan kun je 24db slope nemen. Heb je geen beste filter,....misschien alleen vanaf 40-50 hz weghalen en de rest digitaal.

Defineer 'pro-studio'. Er zijn jongens die bedragen verdienen met hun homestudio waar een dikke studio met apparatuur alleen maar van kan dromen.

Vertel daar eens meer over 8~ $$$ :{ nah zou of topic gaan trouwens...

Vaak gaan grote studio's die de boel inclusief engineers verhuren helemaal niet zo ver met knippen en plakken. Zij zitten daar geld te verdienen op uurbasis, niet zozeer om net als jij hun hele hebben en houwen gepassioneerd in de ene track te stoppen.
Ik kan weleens twee uur aan één woordje van een zanglijn kwijt zijn. Gewoon omdat ik het op een bepaalde manier wil laten klinken. Het is maar wat jij wilt en hoe gek je bent denk ik... .

1 regel; oren gebruiken.
Wil je de hele zin behouden inclusief zuchtje maar vind je dit zuchtje iets te hard. Zuchtje knippen en iets in volume omlaag.
Bevalt de hele zin je niet? Overzingen. Kan niet meer? Woordje voor woordje knippen en behandelen.
Ik heb dit laatste eens gedaan met een zangeres die het refrein niet haalde en bijna elk woordje vals zong. Elke woordje gecorrigeerd, zat twee dagen werk in. Achteraf kreeg ik van iedereen de vraag waar ik die goede zangeres vandaan gehaald had...:D

Voor het dikker maken van je vocal zijn er verschillende truuks. Eén van de bekendste en belangrijkste is ambience reverb. Een goede ambience reverb is echter prijzig. Misschien dat die convolution reverbs dit aankunnen maar daar heb ik weinig ervaring mee.

Succes,

gr. Tom

Kijk ik wou dus idd volgende maand een goeie finalizer aanschaffen voor niet teveel, iemand nog ideeen ?

thanks tom :mega:

Wij nemen hier zang wel zo zacht mogelijk op, en normalizen dan naar 0 db. Op die manier heb je maximale dynamiek in je zang zitten

Vaag verhaal, dat je zo zacht mogelijk opneemt. Hoe moet ik me dat voorstellen... je kijkt naar je meters, en als de stem maximaal tegen -40dB zit ben je tevreden?
Ook bij zeer dynamische klassieke opnames ben ik deze manier van werken nog nooit tegengekomen.

Vertel daar eens meer over 8~ $$$ :{ nah zou of topic gaan trouwens...

Kijk ik wou dus idd volgende maand een goeie finalizer aanschaffen voor niet teveel, iemand nog ideeen ?

thanks tom :mega:

Eh...powercore kaart in je pc, met mooie compressors, een voice channel en een finalizer?
En natuurlijk reverbs en delays van een goede kwaliteit...in 1 keer alles wat je zoekt en klaar..

http://www.tcelectronic.com/PowerCoreConcept

Ook heb ik er een handje van om al bijna geen loweq en niet teveel higheq op te nemen, omdat ik deze later toch altijd aan het wegfilteren ben, kun je ze beter meteen niet opnemen toch...

heb je wel gelijk in . maar frequenties eraf halen is vaak mooier dan erbij doen is mijn ervaring , zou dan zonde zijn als je een goeie opname verkeerd heb geequalized door b.v net iets te veel laag weggehaald te hebben . maar als je psies weet wat je doet en hoe het klinkt zie ik geen probleem .

To tactic:

-40 db is een beetje overdreven ja... maar met -8 db (wat wij hier al als erg zacht ervaren) heb je genoeg headroom over om een hele fijne lekkere opname te maken. Natuurlijk moet je complete signaalweg absoluut geen ruis hebben, maar das met de hedendaagse techniek niet meer zo'n probleem.

GRTZ

Stemmen vraag A la Puta Madre / F*cling society

Stemmen vraag A la Puta Madre / F*cling society

Ik ben bezig met een electro plaatje en wil daar heel dikke vocalen ingooien.
Een vriend spreekt ze in met een Mbox en dat klinkt op zich al goed.
Nu zou ik ze graag willen laten klinken zoals de stemmen als in die hardstyle plaat puta madre en bijvoorbeeld de stemmen uit fuckin society van reloop.
Ik heb al wat dingen geprobeerd met distortion en grungelizer maar ik kom er niet echt uit.
De stemmen uit die plaat liggen er zo dik in.. ik kom er niet aan.
Anyone een tip??

Platcompressen die vocal en vervolgens L1 ultramaximizer van waves of een andere brickwall limiter eroverheen.
Eventueel nog eerst een distortion/overdrive/bitcrusher over de stem voor het "vuil" laten klinken.

Yo ik heb ff dat zacht opnemen geprobeert en dat werkt echt dus wel ff, de stemmen zijn ineens veel schoner dan dat ik hard opneem, ik amp nu in mijn seq, dus voorbij de opname wat dus niet wordt meegerekent, thanks voor de tip...

and, im in freaking love, echt waar, ik ga dit weekend nog een powercore halen, echt super, beddankt voor de tip

Yo ik heb ff dat zacht opnemen geprobeert en dat werkt echt dus wel ff, de stemmen zijn ineens veel schoner dan dat ik hard opneem, ik amp nu in mijn seq, dus voorbij de opname wat dus niet wordt meegerekent, thanks voor de tip...

and, im in freaking love, echt waar, ik ga dit weekend nog een powercore halen, echt super, beddankt voor de tip

Als je ook interesse hebt in een PCI versie i.p.v. een firewire heb ik een 2de hands Powercore Mk1 PCI voor je,
volledige versie met X3 finalizer plugin. Kijk maar of het je wat lijkt?

Het is een prima ding maar heb hem met mijn huidige setup niet echt nodig.

Ik ben momenteel bezig een demo album te maken voor een vriend van me die zingt. Zo ga ik te werk:

We nemen gedeeltes (coupletje1/coupletje2/refrein1/etc..) appart op, zo'n 5 a 6 keer. Als alles opgenomen is beluister ik goed wat het best klinkt. Uiteindelijk knip en plak ik alles voorzichtig aan elkaar. (meestal zin voor zin, niet woordje voor woordje, dan wordt het vaak onnatuurlijk.. vind ik.) Ik gooi hier een goeie compressor overheen en Waves doubler op een subtiele setting. Hier wordt de stem wat warmer van, en klinkt in mijn oren lekkerder dan een chorus over de stem. Meestal een vleugje reverb en nog een bescheiden delay eroverheen en klaar is kees. :-)

Ik gebruik een Behringer B-2 Pro condensator mic welke direct aangesloten is op mijn EMU 1820.

Benieuwd naar de sound?

"The Least I Can Do" met Ricardo Munoz

Thanks aan alle anderen voor het delen van jullie manier van werken. Ik heb wel 't een en ander gelezen wat ik binnenkort ff ga testen!

Cya! Menno

Origineel geplaatst door Beepr
Als je ook interesse hebt in een PCI versie i.p.v. een firewire heb ik een 2de hands Powercore Mk1 PCI voor je,
volledige versie met X3 finalizer plugin. Kijk maar of het je wat lijkt?

Het is een prima ding maar heb hem met mijn huidige setup niet echt nodig.

Had jij die ook niet hier op MP in de verkoop staan voor 1100 euri's ofzow ;), ik was eigenlijk van plan de firewire te halen omdat mijn pc dan niet nog voller komt te zitten (en warmer wordt), hangen nui al 4 coolers in dus vandaar...

Maaruh wat heb jij dan voor setup dat je dat beest niet nodig hebt :halleluja moet wat zijn...

Origineel geplaatst door Marando
Ik ben momenteel bezig een demo album te maken voor een vriend van me die zingt. Zo ga ik te werk:

We nemen gedeeltes (coupletje1/coupletje2/refrein1/etc..) appart op, zo'n 5 a 6 keer. Als alles opgenomen is beluister ik goed wat het best klinkt. Uiteindelijk knip en plak ik alles voorzichtig aan elkaar. (meestal zin voor zin, niet woordje voor woordje, dan wordt het vaak onnatuurlijk.. vind ik.) Ik gooi hier een goeie compressor overheen en Waves doubler op een subtiele setting. Hier wordt de stem wat warmer van, en klinkt in mijn oren lekkerder dan een chorus over de stem. Meestal een vleugje reverb en nog een bescheiden delay eroverheen en klaar is kees. :-)

Ik gebruik een Behringer B-2 Pro condensator mic welke direct aangesloten is op mijn EMU 1820.

Benieuwd naar de sound?

Thanks aan alle anderen voor het delen van jullie manier van werken. Ik heb wel 't een en ander gelezen wat ik binnenkort ff ga testen!

Cya! Menno

SODEJU.. wat een goed nummer zeg... en opgenomen met dezelfde mic al ik hier heb, maar je sound klinkt toch een stuk beter in de mix als ik vaak voor elkaar kan krijgen, doe je ook nog iets aan schoonmaken, wegfaden, filteren ?

thanks voor de tipz...

Origineel geplaatst door Marando

Benieuwd naar de sound?

Cya! Menno
Vocal klinkt best netjes, maar ik heb wel ´t idee dat er nogal veel sibilance in zit, en je wat body mist. Komt dat door de mic, of hebt je ´t zo gemixt?

Hoi!

Thanks for the feedback.
Enig idee hoe ik de stem nog iets meer body geef? En wat de ssssss klanken betreft.. elke de-esser tot nog toe die ik heb geprobeerd klinkt beroerd, maar dat ligt denk ik aan mij.. ? Op een of andere manier kan je 't effect steeds zo goed horen en heeft het invloed op de hele sound... of hij is dusdanig ingesteld dat ik absoluut geen verschil hoor.. beetje vaag.

Back