Vocals

Galo

Ey, n eigen titel, Sjiek!
Hey peepz,

Ik zou graag een topic starten over technieken die gebruikt worden bij het inmixen en masteren van stemmen tot het toevoegen van effecten fiters en dynamics... dit met betrekking op hiphop vocals, zowel zang als rap,...

Is het zo dat je juist gewoon moet luisteren naar wat goed klinkt, dat het bij iedere track anders uit kan pakken , of zijn er standaarden aan te houden als basis bij meeste tracks om vervolgens de puntjes op de i te zetten ?

alle weetjes zijn welkom,

bedankt :halleluja

Wat heeft er hier niemand ervaring met vocalen op een track gooien, of delen we geen kennis meer thezse days

de "agh, mij heeft het ook een jaar of 3 gekost om er achter te komen, laat hem ook maar aan kutten" mentaliteit, toch :duivels:

cmon ppl share it..!!!

chilll ;)
mijn ervaringen zijn minimaal op dit vlak, maar als ik dan al es een vocaltje gebruik
dan zet ik er altijd beetjen reverb op (desnoods een eq-tje zelf)
zorgen dat het voordat je de vocal erin zet er op DIE freq.'s weinig te beleven valt, zodat de vocal opvalt doordat ie de grote overhand heeft in die bepaalde frequenties...

meer kan ik je niet vertellen

Greetzyz

It's a starter, thanks en sorry voor het ongeduld, zit in het aard van het beesje ;)

Zou je ook iets willen vertellen over welke frequentie range dit betreft ?

next.... :halleluja

Het beste kun je zowiezo het laag een btje eraf eq-en, aangezien die range vooral door de kick en baslijn gebruikt wordt. Verder is het sterk afhankelijk van de rest van de geluiden in het arrangement.

weet niks van hiphop, maar wel van pop/rock.

Altijd minstens een beetje compressie, soms veel om iedere lettergreep in de mix te kunnen terughoren. Maar niet zoveel dat ook de bijgeluiden van de opname een hoofdrol gaan spelen. Als het met compressie niet helemaal lukt dan met de volumefader de juiste levels tekenen in het arrangement van de sequencer.

Instellingen zo kiezen dat het niet vreemd of ongewenst klinkt.

Laag kan er meestel helemaal af, ik denk onder 200 hz. Ben je ook van eventuele boemen en ploppen af.
Midden (800 - 1500 hz) regelen naar smaak, dus boosten of dimmen, ligt aan de opname en de mix en de zanger zelf natuurlijk.
Meestel doe ik in een breed gebied 5000 - 8000 Hz een flinke boost. Als je een goede opname hebt dan krijg je air in de vocal. Ook een goed gekozen plate reverb kan air toevoegen.
Als er een mix is met veel midden, dan haal ik dat zoveel als kan weg zodat de zanger ruimte krijgt. Het is sowieso handig om dan te werken met submixes voor delen van de begeleiding, voor de leadzang en voor de bijzang/koortjes. Die kun je individueel eq-en.

Mogelijke volgorde: Laag-af filter - De-esser - Comp - EQ - Plate Reverb - Ambience Reverb

Vocals kun je vaak heel mooi dubbelen door meerdere takes te maken en dan andere takes zachter bij te mixen, pannen in het stereobeeld, soms met kleine delay tussen links en rechts.
Die gedubbelde vocals kun je extremer EQ- en compressen omdat ze bedoeld zijn als kleuring en niet de main vocal in de weg moeten zitten. Als je een extreem strakke zanger hebt met een perfecte timing dan is dat heel lekker mixen, layer na layer.

Wat reverb betreft op de vocal: een benadering kan zijn om een combinatie te maken van een korte plate met een beetje pre-delay, deze dient voor het opdikken, mooier maken. Daarna doe je een room-reverb, die aansluit bij de ambience van de totale track. Die plaatst de zanger in het geheel.

Ik heb wel eens gelezen dat je bij EQ altijd moet wegnemen, nooit moet boosten. Dan vermijd je oversturing verderop in de keten. Maar hier houd ik me niet zo aan. Als je mixt in het digitale domein dan kun je op individuele kanalen veel te hoog zitten, zolang je op de verzamel stereo bus maar onder de 0 dB blijft. Zo werkt het althans in Logic.

Meer weet ik nu ook even niet. Heb je hier wat aan?

Origineel geplaatst door Sir Ravel
chilll ;)
mijn ervaringen zijn minimaal op dit vlak, maar als ik dan al es een vocaltje gebruik
dan zet ik er altijd beetjen reverb op (desnoods een eq-tje zelf)
zorgen dat het voordat je de vocal erin zet er op DIE freq.'s weinig te beleven valt, zodat de vocal opvalt doordat ie de grote overhand heeft in die bepaalde frequenties...

meer kan ik je niet vertellen

Greetzyz

Bij zang werkt reverb heel goed maar hiphop, somige stukken waar je meer rust hebt misschien maar als dingen dicht op elkaar staan reverbt (is dat een woord ;)) hij er onder door en dat zou het geheel een blurr geven (of misschien wel een lift)... hmmm :dj:

]Origineel geplaatst door Herbert

Altijd minstens een beetje compressie, soms veel om iedere lettergreep in de mix te kunnen terughoren. Maar niet zoveel dat ook de bijgeluiden van de opname een hoofdrol gaan spelen. Als het met compressie niet helemaal lukt dan met de volumefader de juiste levels tekenen in het arrangement van de sequencer.

Laag kan er meestel helemaal af, ik denk onder 200 hz. Ben je ook van eventuele boemen en ploppen af.
Midden (800 - 1500 hz) regelen naar smaak, dus boosten of dimmen, ligt aan de opname en de mix en de zanger zelf natuurlijk.
Meestel doe ik in een breed gebied 5000 - 8000 Hz een flinke boost. Als je een goede opname hebt dan krijg je air in de vocal. Ook een goed gekozen plate reverb kan air toevoegen.
Als er een mix is met veel midden, dan haal ik dat zoveel als kan weg zodat de zanger ruimte krijgt. Het is sowieso handig om dan te werken met submixes voor delen van de begeleiding, voor de leadzang en voor de bijzang/koortjes. Die kun je individueel eq-en.

Mogelijke volgorde: Laag-af filter - De-esser - Comp - EQ - Plate Reverb - Ambience Reverb

Vocals kun je vaak heel mooi dubbelen door meerdere takes te maken en dan andere takes zachter bij te mixen, pannen in het stereobeeld, soms met kleine delay tussen links en rechts.
Die gedubbelde vocals kun je extremer EQ- en compressen omdat ze bedoeld zijn als kleuring en niet de main vocal in de weg moeten zitten. Als je een extreem strakke zanger hebt met een perfecte timing dan is dat heel lekker mixen, layer na layer.

Wat reverb betreft op de vocal: een benadering kan zijn om een combinatie te maken van een korte plate met een beetje pre-delay, deze dient voor het opdikken, mooier maken. Daarna doe je een room-reverb, die aansluit bij de ambience van de totale track. Die plaatst de zanger in het geheel.

Ik heb wel eens gelezen dat je bij EQ altijd moet wegnemen, nooit moet boosten. Dan vermijd je oversturing verderop in de keten. Maar hier houd ik me niet zo aan. Als je mixt in het digitale domein dan kun je op individuele kanalen veel te hoog zitten, zolang je op de verzamel stereo bus maar onder de 0 dB blijft. Zo werkt het althans in Logic.

Thanks voor de info gaat ik zekers even stilletjes toepassien...

Thanks cr die link had ik nog niet gevonden ;) let em come ppl,... :okdan:

misschien is het leuk om te weten dat er een plug-in bestaat die andere (waarschijnlijke betere) microfoons nabootst, ik heb hier een keer een review over gelezen en ze waren redelijk lovend erover.( ik ben ff de naam kwijt, maar volgens mij heb ik de link zelfs van het forum gehaald).

Ikzelf mix rap vocals maar ik heb nog steeds moeite hiermee, vooral om de vocal goed en mooi over te laten komen op instrumentals met veel strings en andere orkest-type geluiden.

als ik naar proffesionele nummers luister dan lijkt het wel alsof de stem gewoon ergens anders vandaan komt dan de instrumental, en hoe druk die ook is (de instrumental) de stem is altijd lekker helder te horen.

Tips?

Origineel geplaatst door Peter86
misschien is het leuk om te weten dat er een plug-in bestaat die andere (waarschijnlijke betere) microfoons nabootst, ik heb hier een keer een review over gelezen en ze waren redelijk lovend erover.( ik ben ff de naam kwijt, maar volgens mij heb ik de link zelfs van het forum gehaald).

Antares Microphone Modeler

Origineel geplaatst door Peter86
Ikzelf mix rap vocals maar ik heb nog steeds moeite hiermee, vooral om de vocal goed en mooi over te laten komen op instrumentals met veel strings en andere orkest-type geluiden.

als ik naar proffesionele nummers luister dan lijkt het wel alsof de stem gewoon ergens anders vandaan komt dan de instrumental, en hoe druk die ook is (de instrumental) de stem is altijd lekker helder te horen.

Tips?

Big suck @800 Hz. Als de stem beter wil laten zitten in de mix, kan een cut @ 800 Hz.
op de instrumenten die in de weg zitten erg goed helpen. 800 Hz. is gemiddeld waar
de menselijke stem de meest energie heeft, en door wat energie weg te halen uit andere
tracks krijgt de stem vanzelf ruimte.

Mvg.

CoolRunning

Laatst gewijzigd:
dank voor de reactie Coolrunning, ik zal het morgen eens op mijn gemak uittesten.

hier had ik het trouwens vandaan (antares microphone modeler): http://capheine0.tripod.com/ Zoiezo staan hier veel tips over het bewerken van vocals

Heb je ervaring met deze plug-in Coolrunning? en zo ja, is het wat?

groetjes Peter.

Nee, ik heb geen ervaring met die plug.

Maar dat gezegd, ik denk niet dat ik ooit zo'n plug zal gebruiken,
shit in = shit out, en een beetje EQ en distortion (da's ongeveer
wat die plugin doet) zal van een SM58 geen U47 maken :)

Het belangrijkste voor jou is dat je je vocals in de eerste plaats goed
opneemt. Besteed tijd aan de plaatsing van de microfoon, de settings
van je preamp, etc.
Alles wat goed is opgenomen is meer flexiebel als je gaat mixen...

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Nee, ik heb geen ervaring met die plug.
Het belangrijkste voor jou is dat je je vocals in de eerste plaats goed
opneemt. Besteed tijd aan de plaatsing van de microfoon, de settings
van je preamp, etc.
Alles wat goed is opgenomen is meer flexiebel als je gaat mixen...

Precies. Een microfoon modeler kan geen dingen toevoegen, hooguit weghalen. Als je met een supercombinatie van microfoon en pre-amp opneemt dan heb je warm, vol en mooi doortekend geluid, dat tot de hoogste frequenties prettig transparant is. Er zijn geen andere manieren om dat te bereiken.

Origineel geplaatst door Herbert

Heb ik zeker wat aan, de tip over de EQ niet te boosten is een algemeen weetje toch :D, maar dat van die 200Hz dat wist ik niet, ik dit zeker even proberen, EQ met low mid en high is genoeg toch, zit ook een low/high limiter op om meteen bobven de 200Hz uit te komen maar onder de 1500 te blijven...

Wat betreft de Reverb, ik pas dit echt pas op het laaste toe, die reverb vst's nemen echt enorm veel geheugen in, en om het nu in de wav te verwerken, liever niet want dat valt niet meer te tweaken achteraf.

Ik heb ook wel eens dat ik bij stemmen die wat meer ruimte hebben dat ik er een ping delay achter gooi op 5 zodat hij net tussen de worrdjes door echoot, ook leuke truuk,...

Ik hoor wel eens samples van stemmen dat ik denk DAMN wat een kwaliteit, maar vraag me dan af of dat daadwerkelijk aan goeie apparatuur ligt of aan de man achter de knoppen, want als je opneemt kun je al veel rekening houden met de frequentie range, ik neem altijd op met redelijk wat mid, minder bass en een de esser voor de spikes.... in mono, daarna maak ik de sample stereo, of ik zet 2 mono kanalen neer is maar net wat beter klinkt, ..... maar heb toch vaak het idee van shit, ik wou dat het wat vetter klonk ipv zo luchtig.... iemand daar nog een tip voor misschien...

ook zou ik graag willen weten wat de regels zijn ten behoeven van ademhaling, zuchten en inhalerende tussenstukjes binnen een sample, ik heb gemerkt als je alles weghaalt klinkt het nep en geknipt, als je alles laat staan klinkt het onverzorgd, dus moet je dan somige weglaten andere er in houden ?

En stemmen opknippen ik sleep vaak de hele opgenomen sample in de seq en ga dan knippen waar nodig is maar heb ook van mensen gehoord dat ze per line knippen en soms iedere verb knippen (woord) op te knippen, maar hoever gaan ze hierin bijv in een pro studio (ja ik weet daar knippen ze echt niet met de hand maargoe... je weet wat ik bedoel :P)

Thanks all ,... more more more let em come... :halleluja

Het gebeurt mij regelmatig dat ik juist bijna niks hoeft te doen aan een stem.. alleen wat compressie is bijna altijd wenselijk.
Een de-esser heb ik nog nooit gebruikt , en heb ik ook nooit nodig gehad, als het te sisserig is , kies ik gewoon een andere microfoon, of probeer het op te lossen door de bijv. de mic iets of-axis te draaien.*

Ik gebruik gewoon een plopkap. En die 200hz vind ik echt niet zo'n magische frequentie hoor, vaak vind ik dat er onder de 80hz weinig informatie in de stem zit die bruikbaar is.

Ik denk dat je voordat je begint aan de mixage vooral eerst eens moet gaan luisteren. Hoe klinkt de stem, hoe klinkt de stem in de muziek, en wat heb ik nodig om het eventueel te verbeteren.

* ik heb wel makkelijk praten, omdat mijn werk rijkelijk voorzien is van microfoons. (laatst Trijntje Oosterhuis door een u87... gewoon rechtdoor op de tafel, niks meer aan doen!).

lees net de gehele thread door en zag dat wat ik poste al gemeld was :z

sorry voor de lap text met dubbele info

Origineel geplaatst door Galo
ook zou ik graag willen weten wat de regels zijn ten behoeven van ademhaling, zuchten en inhalerende tussenstukjes binnen een sample, ik heb gemerkt als je alles weghaalt klinkt het nep en geknipt, als je alles laat staan klinkt het onverzorgd, dus moet je dan somige weglaten andere er in houden ?
En stemmen opknippen ik sleep vaak de hele opgenomen sample in de seq en ga dan knippen waar nodig is maar heb ook van mensen gehoord dat ze per line knippen en soms iedere verb knippen (woord) op te knippen, maar hoever gaan ze hierin bijv in een pro studio (ja ik weet daar knippen ze echt niet met de hand maargoe... je weet wat ik bedoel :P)
[/B]

Meestal werk ik met zo'n 3 goede leads. Een daarvan kies je samen met de zanger als beste.
Knippen doe ik om de volgende redenen:
- foutjes zoals vals en te laat/vroeg wegwerken
- ongewenst bijgeluid verwijderen (mondgeluid etc)
- mooiste zinnen combineren
- maken van dubbelingen in refrein bijvoorbeeld.
Als de zanger een perfecte performance heeft gegeven dan knip ik niks, maak ik alleen een korte fade in en out.

Je kunt in principe alles knippen zolang het maar lekker doorloopt en het niet gaat opvallen dat bijvoorbeeld sommige stukjes identiek zijn.
Knippen in een ademhaling of in de staart van een klank vermijden, want dit valt niet te verdoezelen. Werk met crossfades van 10-20 ms tussen knipjes.
Als de ademhaling op sommige punten storend is kun je misschien wat dimmen met de volume of destructief editen van de track. Dat doe ik toch vaak wel om delen die te zacht zijn of delen die te hard zijn meer naar het gemiddelde te trekken. Maar ademhaling bij een vocal weghalen zal ik niet gauw doen.

ik heb niet de hele tread gelezen dus zal ook wel wat dubbele info intsaan , maar misschien heb je er wat aan .

we nemen meestal op met een condensator microfoon die ik in een redelijk gedempte hoek neerzet en zing er vanaf ongeveer 20cm in , met een gesloten koptelefoon op .

wat ik meestal met de zang uitspook =) :

- 2x zang opnemen(zo synchroon mogelijk) en links/rechts pannen (geeft een breed chorus achtig fx , werkt ook zeker voor hiphop)

- bij geluiden hand matig silencen op de wav-file (alles behalve de teug adem voor een stukje zang, want dat klinkt zo onnatuurlijk)

- compressie ->

- korte verb zodat je hem (bijna) niet meer hoort (of zoveel er bij het nummer past , naar smaak) ->

- volume aanpassen en in de mix eq-en ->

- eventueel nog de-essen als het hinderlijk blijkt te zijn , maar ik doe dit liever niet , je haalt er dan toch een beetje sprankeling vanaf .

wat soms ook werkt is een beetje delay op de zang , maar dit komt vaak niet ten goede van de verstaanbaarheid van de woorden .
pas zowiezo op met de verstaanbaarheid met het bewerken en mixen , als je eenmaal weet wat er gezecht/gezongen wordt dan blijf je het meestal wel hooren , maar iemand die het voor het eerst hoort , verstaat er vaak niets of weinig van . een stem mag dan ook best dik op de mix liggen (daar waar gepast natuurlijk) .

cheers!

Back