Sequencer voor basisschool

OJS

..............
Welk sequencer programma zouden jullie aanraden om op een basisschool te gebruiken. Volgens mij kicken we met zijn allen op zo vee mogelijk features e.d. maar ik zoek dus iets dat werkelijk heel simpel te gebruiken is en uit te leggen is aan kids van 8. Kjoebees voor Kids zeg maar........

Jullie mening graag:

- Garage Band?
- Band in a Box?
- Iets anders?

Ik heb geen ervaring met welke van bovenstaande sequencers.

Ligt er een beetje aan wat je er precies mee wil doen.

- Wil je audio kunnen opnemen?
- Wil je externe apparatuur kunnen aansturen via MIDI?
- Wil je plug-ins kunnen gebruiken?
- Is het voor de Mac of de PC?

Als het puur om muziekmaken voor kinderen gaat dan zou je eens kunnen kijken naar:
- Reason
- FLStudio (aka FruityLoops)
- Magix Musicmaker
- Cakewalk Music Creator
plus wat je zelf al noemde...

In de iets "professionelere" categorie
- Cubase SE
- Mackie Tracktion
- Cakewalk Sonar

Tunafish van Bram Bos ( www.brambos.com ) is echt de simpelste sequencer die ik ken.

Ik heb er toevallig van de week even mee zitten spelen, en ik moet zeggen, niet teveel opties en blabla heeft ook wel z'n charmes. Ik zou zeggen download de demo en kijk zelf eens of het wat is. Als ik me goed herinner kan je het sinds kort ook van een memory stick draaien, iets wat misschien ook wel van pas kan komen op school.

Plak er een paar gratis VST's in en je hebt een hoop lol voor weinig.:okdan:

Misschien is Reaper ook wel wat, ik geloof dat het nu uit de beta fase is dus helaas niet meer gratis, misschien ook waard om even naar te kijken.

Volgens mij ben ik toch iets te vroeg geboren, ik kwam op de basisschool niet verder dan wat pielen met een kwast lijm en wat papier maar tegenwoordig zit je in groep 3 gewoon vette trance ofzo te maken....:D

Laatst gewijzigd:
Tunafish!!

Tunafish!!

Ik ben net even op zoek geweest naar een geschikte sequencer en qua eenvoud lijkt me dat Tunafish onovertroffen is. Band in a Box vond ik niet erg overzichtelijk en nogal druk.
Garageband zou ik ook wel even willen testen maar ik weet niet of dat ook op een windows machine of netwerk draait. Iemand die me daar wat over kan vertellen?

Een beetje flauw om dit hier te posten, maar 't is wel precies wat je zoekt:

Le Cybersongosse
cyber1.jpg

Wat serieuzer: Renoise of een dergelijke tracker. Gratis (mitst je geen ASIO wil gebruiken), VST compettible en je ziet de noten in plaats van een puntje op een grid. Lijkt mij een makkelijke manier om kinderen iets uit te leggen.

Origineel geplaatst door Chinetti
Wat serieuzer: Renoise of een dergelijke tracker. Gratis (mitst je geen ASIO wil gebruiken), VST compettible en je ziet de noten in plaats van een puntje op een grid. Lijkt mij een makkelijke manier om kinderen iets uit te leggen.
dat lijkt me niet eigenlijk... zelfs kinderen die al muziekschool en dergelijke gevolgd hebben gaan volgens mij nog altijd niets snappen van een hoop lettertjes en cijfertjes die over het scherm rollen... mijn kleine zusje staat op het punt om haar 4 jaar notenleerlessen af te maken, maar hoe ik ook probeer, ik krijg dat snappen van het systeem met notenletters en octaafnummers er maar niet in..

ik denk dat je het dan beter meer grafisch gaat voorstellen in iets als een piano roll, waarin noten die op het scherm hoger zijn in het echt ook hoger klinken en noten die op het scherm langer zijn in het echt ook langer zijn... is denkik veel makkelijker te vatten voor de kids :)
als een soort van kleurboek dat geluid genereert of dergelijk

waarom niet gewoon een doepfer mag 16/3 met een goedkoop midi patch syntje?
Kunnen ze echt knoppen draaien, en leren ze dat er ooit eens een analoog tijdperk was.

Garageband en kids gaat altijd wel goed. Geen kid die daar niet na een paar uurtjes een deun uit trekt...

Ik zou ook zeggen die sequencer van Bram Bos.

Ook die "lunchbox battles" vond ik een leuk programmatje die volgens mij iédereen kan bedienen.

Ik heb met leerlingen van groep 7 en 8 gewerkt met Magix Music Maker 2005 schoolversie die voor basisscholen gratis te bestellen is via de webpage van Magix onder Community.

Daarna ben ik echter overgestapt op het gratis programma Sony Acid Xpress omdat dat geen timingproblemen met wav in verschillende tempi had. Leerlingen van groep 8 is in 10 minuten de werking uitgelegd en het werkt echt super. Wel lokaal installeren in een schoolnetwerk want anders belast het je netwerkverkeer te veel.
Grote voordelen van Sony Acid Xpress zijn dat het programma ook moeteloos Soundpools van Magix en derden vreet: Je ook audioopname via microfoon of lijningang kan toevoegen en het plaatsten op internet (ww.acidplanet.com) is voor bovenbouwleerlingen goed te doen.

Voor de groepen 5 en 6 is Sony Super Duper Music Looper geschikt.
Versie 2.0 kost ongeveer 25 euro via Engelse internet winkels.

Re: Sequencer voor basisschool

Origineel geplaatst door OJS
Welk sequencer programma zouden jullie aanraden om op een basisschool te gebruiken. Volgens mij kicken we met zijn allen op zo vee mogelijk features e.d. maar ik zoek dus iets dat werkelijk heel simpel te gebruiken is en uit te leggen is aan kids van 8. Kjoebees voor Kids zeg maar........

Jullie mening graag:

- Garage Band?
- Band in a Box?
- Iets anders?

Ik heb geen ervaring met welke van bovenstaande sequencers.

Zowizo, onderschat niet de kennis van kids qua computerniveau. Als je ze iets uitlegt met zoiets basics dan leren ze vrij vlot en kunnen na een tijd al redelijk veel en orgineel (lijkt mij).

Ik vind het een erg leuk idee en wens je sterkte. :okdan:

Inderdaad moet je de kinderen niet onderschatten wat betreft computervaardigheid. Ze pikken het razendsnel op.

Er is echter wel een probleem met technische beheersing/vaardigheid van een instrument en algemene muzikale kennis.
Daarom ziin programma's als eerder genoemd zoals cubase, reaper etc niet geschikt voor beginnende "muzikanten" omdat ze buiten computervaardigheid ook enige algemene muzikale vorming behoeven.

Programma's als Magix Music Maker (voor scholen gratis), Sony Acid Xpress (helemaal gratis), Steinberg Sequel (voor scholen 66 euro per licentie), Ejay, Sony Super Duper Music Looper of Garageband zijn uitermate geschikt omdat door het werken met bouwstenen (wav's) alleen maar een beroep doet op computervaardigheid en muzikaal gevoel.
Bijvoorbeeld instrumentbeheersing is dan geen opstakel.

Een aantal programma's biedt nog meer mogelijkheden, mijn keus is echter Sony Acid Xpress omdat kinderen vaak thuis er ook mee aan de slag willen. Ze kunnen het programma dan gratis downloaden vanaf www.acidplanet.com, bouwstenen krijgen ze van mij tegen inlevering van een cd-r. Van elke groep van 25 zijn er na een jaar nog 1 of 2 leerlingen die het nog actief gebruiken. En dat is toch winst.

Origineel geplaatst door JugJug
My first step sequencer...:)

http://www.niallmoody.com/ndcplugs/myfirststepsequencer.htm

Dit vind ik er wel leuk uitzien, maar zouden kinderen van 8 dat niet iets te blij vinden? Of is dat niet zoals dat je in de 1e van de middelbare iets krijgt waar je denk van: "Basisschool?" Teminste zoiets had ik toen, dus zij denken dan misschien van: "kleuterklas?". Maar ik ben niet zo heel erg op de hoogte van hoe kinderen op een leeftijd ongeveer zijn en hoever ze zijn ontwikkeld (gemiddeld).

Maar al met al, ik vind 't erg leuk om te zien dat ze ook aan de kids denken. :)

Is rebirth niet een optie?
Die is lekker simpel en leuk!
(en we kweken meteen een nieuwe generatie acidfreaks!;))

-C-

Back