Wah-wah's en synthesizers

Fulltone(clyde deluxe,duur) is een hele goeie wah. De REAL MCcoy is ook heel mooi(iets subtieler). Tube zipper is een mooie auto wah/filter(denk dat ik er nog 1 ga kopen, en dan sovtec LPS buizen erin)

Die Real McCoy, ik zie dat ze het daar hebben over behoud van het laag en/of volume, en dat ze super tweakbaar zijn sommige pedalen (de 2 en 3 vooral geloof ik). Is dat in praktijk bruikbaar die tweakbaarheid?

De Dunlop daar vroeg ik me meteen bij af of hij niet aan te passen was.

Ja, in theorie wel. Afhankelijk van de precieze implementatie gaat het om een highpass of bandpass met vrij hoge resonance, waarbij de afsnijfrequentie wordt gemoduleerd.
interessant.
Maar in de praktijk zullen de implementaties toch een stuk complexer zijn, niet ?
In zo'n filtersweepje herken ik toch niet meteen een "wah"-klank...

Tips om een mooie wahwah te maken op een modular ?

Het is misschien een waardeloze tip voor sommigen, maar ik denk dat het een gouden tip is:

Zorg ervoor dat je de CV van de wah bedient met je voet.
Niet me je hand.
Met de voet bedienen is moeilijk in het begin.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die benadering geen invloed heeft op de authenticiteit van het effect.

Houdoe en bedankt,

Mootthijs

Het is misschien een waardeloze tip voor sommigen, maar ik denk dat het een gouden tip is:

Zorg ervoor dat je de CV van de wah bedient met je voet.
Niet me je hand.
Met de voet bedienen is moeilijk in het begin.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die benadering geen invloed heeft op de authenticiteit van het effect.

Dat idee heb ik ook.
Maar zoek eens naar een eenvoudige midi controller met 1 voetpedaal. Niet te vinden. Ik heb het dan over de synthers die de filter van hun eigen synth willen gebruiken als wah-effect.

Ik had deze thread helemaal gemist, nou ja in elk geval, ik heb zelf een Morley Bad Horsie aan m'n Motif hangen (en een Line 6 Otto Filter en EH Nano Bassballs, ja als je eenmaal begint dan eh.. is het einde gauw zoek natuurlijk)

op m'n Nord Electro zit dan ook nog een auto wah, voor bij de clav of Rhodes... al kan een orgel ook wel maf klinken met wah (of phaser of ring mod of weetikveel)

Het makkelijkst is natuurlijk naar een muziekzaak rennen en daar met een synth naar keuze en een paar wah wahs testen, ze zijn toch wel smaakgebonden, ik bedoel wat ik leuk en handig vind klinken, kan iemand anders onhandig en onleuk vinden, het ligt ook aan je speelstijl en welke sounds je gebruikt (clav, rhodes, brass, leads?) dus ....

de envelope follower van zo'n auto-wah, wat stuurt die precies aan ? De snelheid van de wahwah-cyclus ?
En dat wil dus zeggen dat wanneer je luider speelt (met velocity je toetsen harder aanslaat), het wahwah effect sterker / sneller zal zijn ?

de envelope follower van zo'n auto-wah, wat stuurt die precies aan ? De snelheid van de wahwah-cyclus ?
En dat wil dus zeggen dat wanneer je luider speelt (met velocity je toetsen harder aanslaat), het wahwah effect sterker / sneller zal zijn ?

Een envelope follower volgt je volumeniveau (dus eigenlijk de VCA ADSR van je synth).
Hoe harde je speelt hoe verder het filter (of de wah) open gaat.

Ik vind het een erg cool effect.
Soms is deze techniek (het volgen van de envelope) ook terug te vinden in niet-filter gerelateerde pedalen.
Voorbeelden zijn de PolyPhase en de Graphic Fuzz van Electro Harmonix.

Ik heb vroeger veel met een Wah op mijn Rhodes gespeeld, en dat was super vet ook de combie phazer wah is super!!!!!

cry baby fuzz wah
5-6 tientjes voor 2 effects waarvan 1 wah
fuzz wah of wah fuzz te schakelen en allebei aan uit, mate van fuzz ook draaiknoppie
top shizzl
env follower is ook dik natuurlijk
heb ook een tubezipper maar das gelijk duur
die werkt ook erg gaaf over een bass overigens
maar wat matt al zei, bedien m met je voet dat werkt nice
net zoals met de expression pedal op de voyager bv..

cry baby fuzz wah
5-6 tientjes voor 2 effects waarvan 1 wah
fuzz wah of wah fuzz te schakelen en allebei aan uit, mate van fuzz ook draaiknoppie
top shizzl
env follower is ook dik natuurlijk
heb ook een tubezipper maar das gelijk duur
die werkt ook erg gaaf over een bass overigens
maar wat matt al zei, bedien m met je voet dat werkt nice
net zoals met de expression pedal op de voyager bv..

hoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan?

-C-

Back