How to start?

daimy

Nieuwkomer
Ik weet niet zeker of ik hier in het goede forum zit, vond het moeilijk een juiste categorie te vinden. Ik ben Daimy Stroeve, 17 jaar en kom uit Zwolle. Wat ik voornamelijk luister is Rap & HipHop, vooral Amerikaans.

Op dit moment ben ik maar een simpele DJ die af en toe was feestjes doet en bestaande muziek draait. Maar ik wil verder gaan! Ik wil unieke muziek gaan draaien! Maar dat kan niet zonder eigen creaties, en dat is mijn doel. Ik wil zelf HipHop beats gaan creeëren, de stijl van Kubus vind ik erg goed, hoop ook in de toekomst die richting op te kunnen gaan.

Ik beschik Cubase SX 3, Cool Edit Pro, Fruity Loops Studio 6. Maar als ik eerlijk moet zijn wordt ik er niet veel wijzer uit en weet ik niet hoe ik moet starten, ik heb wel een Cubase handleiding van 500 blz, maar ook daar kom ik niet uit. Veel voor mij onbekende termen als ik eerlijk ben, en Cubase schijnt erg uitgebreid te zijn, dus misschien wat simpeler beginnen?

Hoop dat hier mensen zijn die mij kunnen vertellen hoe ik het beste kan beginnen met het produceren van mijn eigen beats, klinkt een beetje dom misschien, maar weet niet hoe ik het duidelijker kan brengen, ik wil gewoon graag starten! Maar waar? Ik vind het 'zo' moeilijk,..

EDIT:
Had me ingeschreven voor de opleiding Beat Creator in Utrecht, werd alleen niet aangenomen omdat ik nog geen eigen creaties had, volgend jaar ga ik het weer proberen, maar dan moet ik 'eigenlijk' wel wat in elkaar geflanst hebben, en als die periode te kort is om een beetje te leren, doe ik er nog een jaartje over, of twee :) Ik hoop i.i.g. voor mijn 30e een beetje te kunnen produceren! :bekdicht:

Deze thread doorspitten! https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=67701 :)

En nog zoiets: je hebt een OVERDOSIS aan allerlei spullen staan, ik kan me niet voorstellen dat je daar lekker wijs uit wordt. Begin nou gewoon eens klein. Een simpel drumdoosje, in jouw geval. Pers die uit tot je ermee kunt lezen en schrijven. Leer tegen beperkingen oplopen. Ga dan kijken naar een uitbreiding, en ga stapsgewijs naar een setup die je snapt.

Van alles doorgelezen nu, maarr, nu weet ik nog steeds niet hoe ik moet beginnen, met welke apparatuur etc. Iemand tips? Wil zo graag starten... :walker:

Ik zou zeggen begin simpel met basistools en niet aan een monster als Cubase kwa software.
Probeer eerst eens met FL wat loopjes te maken en vind uit wat softsynthesizers doen en ook het verschil tussen VST effecten ondervinden.
Weet je bijv. al waar de letters ADSR voor staan? Mocht je dit niet weten dan zou ik echt eerst even in de wereld van softsynths duiken en je verdiepen wat klankopwekking bijvoorbeeld is.

Gewoon ergs beginnen en proberen verder te komen.. het duurt echt wel een jaartje of wat (mits je je er goed in verdiept) voordat je iets fatsoenlijks kan maken naar jou geluidssmaak en mixtechniek.

Zo denk ik er iig over!

Succes in de wereld die muziek heet!

Paul:)

Ik zou als ik jou was Cubase voorlopig even aan de kant leggen, het is een prima pakket maar niet echt geschikt voor beginners. Sterker nog, ik ben al een aardig tijdje bezig met muziek maken en ook ik heb soms nog moeite met Cubase.

FLstudio is een veel beter pakket om mee te beginnen, het bevat alles wat je zo in eerste instantie nodig hebt en is bij uitstek geschikt voor het maken van vette beats. Daarnaast zijn er voor FL plenty tutorials te vinden op het internet en met een beetje geduld moet je daar toch een heel eind mee kunnen komen.

één zoekopdracht in Google en de tutorials vliegen om je oren
http://www.google.nl/search?hl=nl&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=fl+studio+tutorial&spell=1

Lees één en ander eens door zou ik zeggen en kijk ook eens hoe een paar van de voorbeeld songs van FL in elkaar steken, daar kan je veel van leren.

Verwacht echter niet dat je in een paar weken een vet nummer kan maken, dat kost echt wel een paar jaartjes, maar als je het leuk vindt en er tijd in stopt moet het uiteindelijk toch echt wel gaan lukken.

EDIT: hmmm, ik was weer eens net te laat met me verhaaltje...

/Offtopic
@Occa: Coole avatar!! :duivels:

Origineel geplaatst door Occa
Ik zou als ik jou was Cubase voorlopig even aan de kant leggen, het is een prima pakket maar niet echt geschikt voor beginners. Sterker nog, ik ben al een aardig tijdje bezig met muziek maken en ook ik heb soms nog moeite met Cubase.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben nu ook iemand een btje aan het inwijden in het electronisch muziek maken, en heb hem meteen laten beginnen met Cubase. Leek me beter om meteen het meest uitgebreide pakket te pakken ipv 3x een programma te leren.

Ben zelf van FT2 naar FL naar Reason en daarna naar Cubase gegaan, en moest ipv muziek maken elke keer weer eerst een programma onder de knie krijgen. Dat werkt dus gigantisch contraproductief. Je hebt 100 ideeën, maar weet niet hoe je ze uit het programma krijgt.

@topicstarter: als je beats ala Kubus wil maken moet je anders Bart eens vragen of je eens bij hem in de studio mag kijken. Anders ben je ook wel een keer welkom bij mij in de studio, hoewel ik hiphop meer ernaast doe en me vooral richt op house.

Als het gaat om als DJ beats te maken met gebruik van sampels etc vraag ik me af of je uberhaupt Cubase nodig hebt gezien dit ook van origine midibased is dus meer op de muzikant gericht is.
Is live dan niet een beter iets?

Origineel geplaatst door Exzit
Als het gaat om als DJ beats te maken met gebruik van sampels etc vraag ik me af of je uberhaupt Cubase nodig hebt gezien dit ook van origine midibased is dus meer op de muzikant gericht is.
Is live dan niet een beter iets?

Ben ik helemaal met je eens, maar de topicstarter heeft nou eenmaal al Cubase en FL studio liggen thuis, dus vandaar mijn advies om met FL te beginnen.

@ Poisoner: Vergis je niet in hoe lastig Cubase is als je het als leek opstart en echt helemaal niets weet van muziek maken op je PC. Ik heb zat mensen gezien die er na 2 dagen fulltime pielen nog geen enkel geluid uit konden krijgen. Als je zoals jij bent begonnen met FT2, dan FL, vervolgens Reason en dan naar Cubase is alles al een stuk makkelijker.

Als je echt nul kennis hebt en je wilt wat maken in Cubase maar je hebt geen idee wat een vst is, wat het verschil is tussen een audio en een midi track, hoe een mixer werkt en hoe alles in Cubase aan elkaar hangt zit je toch echt wel ff te klooien als je dat in je eentje op je slaapkamertje moet uitvinden.

Zelfs de simpelste dingen als even je asio driver selecteren of je buffer omhoog gooien is echt een heel gedoe als je door tig menuutjes moet spitten die voor een leek allemaal vol staan met abacadabra.

Je hebt gelijk als je zegt dat het tijd kost en irritatie opwekt als je weer een nieuwe host moet leren, maar feit is dat iedereen in FL na 3 keer klikken met z'n muis al een pattern met een kickdrum en een hihatje heeft en dat je meteen bezig bent met muziek maken zonder eerst een week alleen maar manuals door te moeten lezen.

En daar gaat het volgens mij om , je moet er wel lol in hebben, anders ben je het heel snel zat en dat is pas echt contraproductief.

Laatst gewijzigd:
Er worden ook cursussen cubase in den lande gegeven.
Die zijn evenals de software waar het om gaat niet gratis uiteraard.
Maar zeer zeker aan te raden.
Er zijn uiteraard ook boeken en natuurlijk het internet.

Een kant en klaar recept is het nooit geweest en zal het ook nooit worden.
Iedereen hier kan wel opnoemen waar hij/zij mee zou beginnen als hij weer opnieuw zou moeten beginnen maar daar zijn vele jaren ervaring en vooral op je bek gaan vooraf aan gegaan.

Heb er nu inmiddels een paar basic tutorials Fruity Loops opzitten, ben tot een verschrikkelijk bubbling achtig iets gekomen dat zich de hele tijd herhaalt, maargoed, ik weet nu iig hoe ik op kan slaan tot MP3! :P

http://www.dstopgames.nl/images/upload/ditisechtverschrikkelijk.mp3

Heeft iemand nog een linkje naar wat goede beginner tutorials? Op google kom ik niet heel ver :X Had pas wel een redelijke volgens mij loopy.tk, maar die is down :confused:

En nog zoiets: je hebt een OVERDOSIS aan allerlei spullen staan, ik kan me niet voorstellen dat je daar lekker wijs uit wordt.

Als je het goed aanpakt hoeft dit echt niet perse.
Met een snelle Pc ,goede geluidskaart ,een setje monitors kan je behoorlijk knappe beats neerzetten.

Ik zou zeggen kies 1 programma uit richt je daar op.
Leer werken met softsynths en softsamplers.
Ga je daarna richten op de technische kant.
Hoe compress je, hoe te EQ'en ect.

Reason ,Ableton Live ,Fruityloops zijn alle drie redlijk makkelijk onder de knie te krijgen.

Ik zou zeggen succes.

:eureka: Misschien is een drumpad wel handig voor jouw kan lekker beats erin kloppen

Ik ben pasgeleden overgestapt van Magix naar Reason 3.0, en dat is pas echt een magisch pakket!
Als je op een snelle (erg fijne workflow), creatieve en inventieve manier hiphop-beats wilt maken is dit ook HET pakket voor jou!

Ik doe dit i.s.m. een Edrirol PCR-M30 (midi-controller die wel min of meer vereist is wil je dit pakket volledig benutten) en een KORG padKONTROL (ook eeen controller), en dit werkt geweldig, ik heb fruity geprobeerd maar het was niets voor mij, en als je je eenmaal hebt verdiept in de mogelijkheden van Reason gaat alles vanzelf.

groetjes, de PR afdeling van Reason:dubbel:

Het is dat ik reason niet goed vind klinken.
Anders had ik niks anders gebruikt.
Super goed gemaakt die software.:okdan:

Origineel geplaatst door Negative Plus
Het is dat ik reason niet goed vind klinken.
Anders had ik niks anders gebruikt.
Super goed gemaakt die software.:okdan:

hmm, daar heb ik eigenlijk maar weinig last van (3.0)

Tja ik vind het moelijk te omschrijfen wat het nou precies is.
Maar ik vind dat Reason het geluid op een bepaalde manier kleurt.
In alle versies.

Hoe dan ook is het een goed pakket om te beginnen.
En natuurlijk zeer licht op de Cpu.

Daar krijg ik weer een heleboel voor mij onbekende termen naar m'n hoofd geslingerd, maar weer even rond snuffelen dan! :dj:

Origineel geplaatst door Negative Plus
Tja ik vind het moelijk te omschrijfen wat het nou precies is.
Maar ik vind dat Reason het geluid op een bepaalde manier kleurt.
In alle versies.
Weet je zeker dat het niet die Genelecs zijn? }:|
Klopt je opstelling van die dingen wel? }:|
Ik heb Reason uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat het wel goed klinkt.
Moet je natuurlijk niet van die 80's samples gaan zitten importeren, want die kleuren, :engel:

:doei:
Yoonchi

Nou ja weet eigenlijk wel zeker van niet.
Met live 5 heb ik geen problemen.
Cubase ook niet.
Ik heb al meerdere speakers/monitors op mn pc'tje aangesloten.

Op mn school lopen heel wat mensen die zeggen dat ze het aan een nummer kunnen horen of het in reason is gemaakt.
Ik denk dat dit dan weer wat overdreven is.
(ben eigenlijk bang dat ik blinde test moet doen:D )

Back