Fruity VS reason

jeetn

Stamgast
Ik vroeg mij af of er nu een groot verschil is tussen reason en fruityloops?!?

Welke is het beste,gemakkelijkste,best klinkend,meest pro,enz

Laat me al jullie pro's en contra's en bevindingen eens weten aub!!!

Ben van allebei af maar....

Heb Reason geprobeerd en vond het geluid beter dan FL.
Fruityloops vond ik het grootste gebruiksgemak hebben en dat vooral omdat het VST support heeft wat een grote min is van Reason omdat je erg beperkt wordt door Re-Fills en het standaart pakket.

Ik zou voor FL gaan als je wat meer met verschillende plugs wil pielen oa. synths.

Mijn advies: Download van beiden softwarepakketten en ga stoeien en ondervind je beste.

Origineel geplaatst door Hallucinator
omdat je erg beperkt wordt door Re-Fills

De synths en samplers kunnen toch veel meer dan alleen ReFills laden? :confused:

Re: Fruity VS reason

Origineel geplaatst door jeetn
Ik vroeg mij af of er nu een groot verschil is tussen reason en fruityloops?!?

Welke is het beste,gemakkelijkste,best klinkend,meest pro,enz

Laat me al jullie pro's en contra's en bevindingen eens weten aub!!!

Ik zou zeggen download ff de trial versies en probeer het zelf even, ik zelf vind fruty op mijn zenuwen werken maar anderen zijn er weer verliefd op, reason, tjah,.... fijn pakketje maar er hangt altijd zon reason luchtje aan....

In reason kan je alleen niet recorden geloof in fruity weer wel weet niet zeker, ik zou lekker voor een goeie DAW gaan ipv je keuze bij deze 2 te houden...

Volgens mij is de truc productiviteit. Ik heb jarenlang met Cubase gwerkt, maar merkte dat voor mijn muziek - trance, breakbeat - FL een stuk sneller werkt. Kan me voorstellen dat hetzelfde geldt voor Reason.

Ik zou dus eerst uitzoeken wat je het prettigst/snelst vindt werken. Nadeel van FL is inderdaad wel de geluidskwaliteit, maar je kunt je nummers op de hoogste kwaliteit wegschrijven, waardoor ze niet onder schijnen te doen voor Cubase. Geen idee of het waar is, maar mij klinkt FL goed genoeg.

dat reason een "gesloten" pakket is kan je ook als een voordeel zien.
alles wat er in zit is van kwaliteit dus je hoeft geen vst's meer te kopen cq, downloaden.
gewoon muziek maken!

Nee natuurlijk is mijn mening belangrijk.Info is altijd welkom van mensen die ervaring ermee hebben.

IK denk dat ik terug dezelfde fout zal maken zoals vroeger.

Ik werkte altijd met van die alles in 1 toestellen zoals de roland mc-909.Ik vond bv de sound helemaal niet goed of pro!!
Ik ben dan maar overgestapt op allerhande synths die werkelijk veel deftiger klonken.

Nu is alles verkocht en wil ik overstappen op software,vooral voor de plaatsbesparing.Waar moet ik dus beginnen?!?met een programma natuurlijk!Na enig zoekwerk kwam ik bij reason en fruityloops uit,wat volgens mij hetzelfde is zoals die alles in1 toestellen.Met de negatieve kanten van zwakke sound enzo erbij.

Dus weet ik nu niet of reason of fruity wel goed genoeg is om een deftige song mee te maken of meerdere!!!

Ik heb beide en mijn voorkeur gaat uit naar Reason. Niet omdat je met Reason betere muziek kunt maken of dat de geluidskwaliteit beter is, maar de interface spreekt mij veel meer aan dan de wat abstractere en speelse interface van FL. Overigens gebruik ik geen van beide programma's zelfstandig, maar als toevoeging aan Cubase.

En om het je nog wat lastiger te maken, nog twee alternatieven:

http://www.synapse-audio.com/index.php
http://www.cakewalk.com/Products/Project5/default.asp

;)

Nee natuurlijk is mijn mening belangrijk.Info is altijd welkom van mensen die ervaring ermee hebben.

Ik werkte altijd met van die alles in 1 toestellen zoals de roland mc-909.Ik vond bv de sound helemaal niet goed of pro!!
Ik ben dan maar overgestapt op allerhande synths die werkelijk veel deftiger klonken.

Nu is alles verkocht en wil ik overstappen op software,vooral voor de plaatsbesparing.Waar moet ik dus beginnen?!?met een programma natuurlijk!Na enig zoekwerk kwam ik bij reason en fruityloops uit,wat volgens mij hetzelfde is zoals die alles in1 toestellen.Met de negatieve kanten van zwakke sound enzo erbij.

Dus weet ik nu niet of reason of fruity wel goed genoeg is om een deftige song mee te maken of meerdere!!!

Mwoh nee dat is niet zo. Uit fruity of reason worden zo ontzettend veel (kwalitatief goede) releases gehaald.. denk dat je zou schrikken als je een percentage zou zien.

Ik zelf ben Fruity aanhanger, heb met dit programma'tje ook al meedere releases op me naam (en een aantal komende) en zie nog geen reden om over te stappen. Wat me aanspreekt in fruity is de interface, gelijk geluid, dus niet eerst pielen in stilte. En natuurlijk de VST support. Er zijn een boel prima en professionele vst's gratis verkrijgbaar met een paar minuutjes googelen.

Na enig zoekwerk kwam ik bij reason en fruityloops uit,wat volgens mij hetzelfde is zoals die alles in1 toestellen.Met de negatieve kanten van zwakke sound enzo erbij.
Da's iets wat je bij FL Studio niet hebt; je kunt er elke VST instoppen die je wilt.

Reason - zelf ben ik minder gecharmeerd van de Subtractor, de rest is verdomd leuk. Reason's NN-19 heeft me overtuigd om naar software te gaan wat samplers betreft. Wat een opluchting :).

Zeker deftig; maar de vraag is (en voornamelijk dan bij Reason)

- gebruik je het ook om mee te masteren?
- hoeveel extern materiaal laat je er in?

IMHO doe je jezelf tekort met FL Studio als je alleen de ingebouwde synths gebruikt (die vind ik persoonlijk minder). Echter, ik heb genoeg FL-werk gehoord waar deftige plugins werden gebruikt, en dan wordt 't een heel ander verhaal.

Het gaat er bij FL om of je de workflow goed vindt; allemaal kleine venstertjes op 1 scherm, verschillende manieren van sequencen, en de sequencer moet je liggen. Bij Reason moet je ook van de sequencer houden; daar ga je het meeste tijd in spenderen. Vind je het overzicht goed? Kun je tot voldoende detail werken?

ik denk Fl studio XXL voor je loopjes en snel inspiratie op te doen. eventueel Cakewalk Sonar Producer voor het uiteindelijke afwerken. Je hebt ook best wat lekkere vsts, niet enkel de meegeleverde. suc6

Origineel geplaatst door trancemo6
ik denk Fl studio XXL voor je loopjes en snel inspiratie op te doen. eventueel Cakewalk Sonar Producer voor het uiteindelijke afwerken. Je hebt ook best wat lekkere vsts, niet enkel de meegeleverde. suc6

ik moet zeggen dat Fruity inderdaad handig is om even snel wat bij elkaar te zetten...
ik heb zelf de ervaring dat dit na een tijdje omslaat in onhandigheid door het systeem hoe FL in elkaar zit... op zo'n moment ben ik blij dat ik toch liever met Ableton werk ;)

in feite is het erg moeilijk om reason en fruity zomaar met elkaar te vergelijken, omdat ze een compleet andere interface hebben. en het geluid van een programma mag dan wel fantastisch zijn, maar als de inteface en manier van werken je niet liggen is het erg moeilijk om deftige songs te maken.
ik zou me als ik jou was dan ook niet gaan focussen op geluidskwaliteit. die is bij beide programma's trouwens gewoon degelijk. niet het neusje van de zalm, maar wel goed genoeg om een deftige song ook te laten klinken als een deftige song.

wat verder volgens mij de grote voordelen en nadelen van de programma's zijn:
reason
+ de interface die eruit ziet als echte hardware, waardoor alles op een logische manier werkt en waardoor je de apparaten op veel manieren kunt combineren. als je dit op de juiste manier gebruikt kun je resultaten krijgen die je met geen enkel ander programma kunt bereiken.
(zie ook deze post van me)
+ lage leercurve: als beginner ben je meteen weg met de basis, en naarmate je het programma meer gebruikt zul je er vanzelf ook meer geavanceerde dingen mee kunnen doen
- gesloten programma: je kunt alleen de synths, samplers en effecten gebruiken die in reason zelf zitten (je kunt geen vst's gebruiken) ...
+ ... maar alle virutele apparaten in reason zijn natuurlijk wel perfect op elkaar afgestemd, wat kan leiden tot unieke combinaties tussen verschillende apparaten en er naar mijn ervaring ook voor zorgt dat reason relatief weinig cpu verbruikt
- geen mogelijkheid tot het opnemen van audio
- geen midi out

fruity
+ erg handig om snel loopjes mee te maken
- het is soms moeilijk om méér te maken dan gewoon loopjes
+ ondersteuning voor vst's
- niet alle vst's zijn van goede kwaliteit, en dat geldt ook voor de eigen synths van fruity
+ midi out
+ lage leercurve
- doordat de interface helemaal niets wegheeft van hardware weet je als beginner soms niet helemaal waar je nu eigenlijk mee bezig bent

Even wachten op Ableton Live 6 zou een goede uitkomst zijn, heb je meteen alles in een (mits je ook de EIC en Sampler erbij neemt) http://www.ableton.com/ ;)

Origineel geplaatst door Galo
Even wachten op Ableton Live 6 zou een goede uitkomst zijn, heb je meteen alles in een (mits je ook de EIC en Sampler erbij neemt) http://www.ableton.com/ ;)

Ableton heeft alleen een FM synth intern. Ableton is echt geen alles in 1 oplossing ala MC909, verre van zelfs.

Dan kom je met Fruity of Reason een stuk verder denk ik. Voor Ableton ben je bovendien iets van 379 + Sampler (169?) + Operator (169?) kwijt....

Niet goedkoop hoor! De volledige fruity heb je voor 199 dacht ik....

Back