Raken de synths op ?

dextah

Ouwe rot
Ik zit de laatste paar dagen een beetje te surfen op zoek naar een synth "vintage" analoog etc ..
Zoek ik niet goed of klopt het dat er minder aanbod is dan voorheen ?
Wat ik tegen kwam vond ik echt te duur .
Raken ze nu toch echt op ?
Mocht iemand nog een leuk adresje weten pb me dan even zodat de anderen het hier niet zien ;)

Misschien blijft er wel steeds meer bij de liefhebbers plakken die ze vervolgens niet meer weg willen doen.
Echter stonden er deze maand al 4 TB-303's te koop hier op het forum. :)
De prijs van vintagegear schommelt af en toe wel wat bij sommige apparaten. Persoonlijk vind ik de Korg MS-jes wel behoorlijk prijzig worden tegenwoordig. €750 voor een MS-20 en €400 voor een MS-10 zijn vraagprijzen die ik al meermaals ben tegengekomen.

Ik denk dat je gewoon een potje moet reserveren voor die dingen die je niet zoekt maar die je wel tegen komt. In plaats van bedenken wat je wil hebben en dan tegen jezelf zeggen 'ik zie maar geen SH-101 voorbij komen'.

ja die kwam ik laatst tegen een stuk of 10, allemaal beginnende bij de 400 a 500 euro. De SH-101 dan he?

Wat heeft een synthfreak aan een aantrekkende economie als de prijs van de primaire levensbehoefte jaarlijks met 50% stijgt? :D

Origineel geplaatst door bikkel
Ik denk dat je gewoon een potje moet reserveren voor die dingen die je niet zoekt maar die je wel tegen komt.
Ik denk dat dat inderdaad wel het handigst is bij vintagedingen. Ik heb ook wel eens langere tijd gezocht naar specifieke apparaten die dan een tijdje niet aangeboden werden, zoals bijvoorbeeld een 909. Tegen de tijd dat ik voor dat geld net iets anders had gehaald, werden er weer een paar aangeboden. :D

Volgens mij is deze discussie al eens geweest, maar wij hechten waarde aan deze instrumenten. Wij zien er waarde in. Er zijn hele volksstammen waarvoor een MS-20 of een Juno 60 gewoon een hoop oud metaal en kunststof is die je het liefst zo snel mogelijk op de stort moet dumpen. Die mensen moet je zien te vinden voordat ze dat gedaan hebben. Vreemd? Nee hoor, er zijn er hier denk ik genoeg die een VIC-20 / Atari 800XL gewoon bij de vuilnisbak zetten.

Origineel geplaatst door MadDonna
..... Nee hoor, er zijn er hier denk ik genoeg die een VIC-20 / Atari 800XL gewoon bij de vuilnisbak zetten.

Neeeeeeee! arme VIC'jes..

Origineel geplaatst door MadDonna
Volgens mij is deze discussie al eens geweest, maar wij hechten waarde aan deze instrumenten. Wij zien er waarde in. Er zijn hele volksstammen waarvoor een MS-20 of een Juno 60 gewoon een hoop oud metaal en kunststof is die je het liefst zo snel mogelijk op de stort moet dumpen. Die mensen moet je zien te vinden voordat ze dat gedaan hebben. Vreemd? Nee hoor, er zijn er hier denk ik genoeg die een VIC-20 / Atari 800XL gewoon bij de vuilnisbak zetten.

Mooi verhaal .... maar daar heb ik het niet over ..
Er is gewoon minder aanbod .
Komt dat nu omdat omdat er toch een hoop overlijden of dat het beter gaat met de economie ?

Nou eigenlijk wel, ondanks het feit dat er hier mensen zitten die er van kunnen leven, is iedereen die hier zit hobbyist. Men weet wat er is en wat het waard is, men zoekt elkaar op om eindeloos over geluid, soft- en hardware te discussieren, naar elkaar te luisteren etc.
De mensen die hier zitten houden ook in de gaten wat er op de markt komt en tipt elkaar op het moment dat er iets interessants te vinden is.
Het grootste gedeelte, waarvan je dus ook een groot deel hier niet vind, die hebben die band niet zo met hun instrumenten. Op het moment dat er dan ook een nieuwe komt, ligt het 'oude' gewoon te verstoffen op zolder.

Dus ze zijn er wel, in behoorlijke aantallen zelfs, alleen ontzichtbaar voor ons. Je moet dus die mensen zien te vinden die vanwege nostalgie, uit een erfenis of wat dan ook, gewoon een Yamaha CP80 in hun garage hebben staan. Waar je toevallig komt, onder de koffie heb je het over wat je leuk vind, gastheer/vrouw zegt, oh we hebben nog zo'n oude bak in de garage staan, als jij hem niet wil hebben gooien we hem weg, jij mee naar garage en probeert te verbergen dat daar gewoon een heftige bak staat weg te kwijnen.

Weer een heel mooi verhaal .. maar dat is altijd al zo geweest .
Feit blijft dat er gewoon minder aanbod is op het moment ... in mijn ogen dan .. mischien zoek ik wel verkeerd .
En dat komt echt niet omdat mensen elkaar nu allemaal gaan tippen of opeens het licht hebben gezien .
Mischien is het wel zo dat er meer blijft plakken bij mensen .
Ik heb het over het aanbod in het algemeen .. niet over het aanbod op het synthforum .
Er was toch altijd een bepaalde " voorraad" die rond circuleerde heb ik het idee .
Ik bedoel er zijn een aantal (sletten)bakken die alleen al op het forum een groot aantal verschillende eigenaren heeft gehad .
Wat voor een verhaal je ook verzint .. voorheen was het makkelijker om aan een bv 808 etc te komen .
En dan heb ik het niet over jaren terug .
Er blijven altijd mensen die stoppen met hun hobby of gewoon een apparaat uitproberen en dan weer door verkopen .
Ik denk zelf dat de voorraad toch slinkt .. mischien dat er meer via ebay etc naar het buitenland gaat ? of gewoon dood wegens ouderdom ?

Het is een beetje een golfbeweging denk ik. Misschien wordt er op dit moment wel veel aangeboden, maar zijn dat net niet de spullen waar je je op richt.
Ik denk dat het overlijden van apparaten niet zo'n grote rol speelt. De meeste mensen die een juno, 808 of ander vintage apparaat hebben staan (en zeker als ze dit onlangs aangeschaft hebben) zullen ongeveer de waarde weten en zullen er wel 3x over nadenken om m bij het grof vuil te zetten in plaats van het geven van een servicebeurt.

Wie weet staan de Juno's, 808's, MS-20's en Jupiter 6-en over 2 maanden bij bossen te koop, maar misschien wil iedereen op dat moment toch ook alleen maar van zn Electribes en Machinedrums af. Je weet t niet hè ;)

Origineel geplaatst door Flying Panther
Het is een beetje een golfbeweging denk ik. Misschien wordt er op dit moment wel veel aangeboden, maar zijn dat net niet de spullen waar je je op richt.
Ik denk dat het overlijden van apparaten niet zo'n grote rol speelt. De meeste mensen die een juno, 808 of ander vintage apparaat hebben staan (en zeker als ze dit onlangs aangeschaft hebben) zullen ongeveer de waarde weten en zullen er wel 3x over nadenken om m bij het grof vuil te zetten in plaats van het geven van een servicebeurt.

Wie weet staan de Juno's, 808's, MS-20's en Jupiter 6-en over 2 maanden bij bossen te koop, maar misschien wil iedereen op dat moment toch ook alleen maar van zn Electribes en Machinedrums af. Je weet t niet hè ;)

Is inderdaad wel waar wat je zegt .

Er is op het moment zoveel keuze op de markt dat de meeste synths naar een liefhebber gaan. En omdat er van de oudere synths steeds minder zijn worden er ook minder aangeboden en blijven ze langer bij een persoon staan.

Maar gezien het aantal advertenties hier op het synthforum is er altijd wel een alternatief te vinden. 8)

Origineel geplaatst door BananaWorld
Er is op het moment zoveel keuze op de markt dat de meeste synths naar een liefhebber gaan. En omdat er van de oudere synths steeds minder zijn worden er ook minder aangeboden en blijven ze langer bij een persoon staan.

Maar gezien het aantal advertenties hier op het synthforum is er altijd wel een alternatief te vinden. 8)

Maar dat vind ik juist een beetje tegenvallen .
Mischien zoek ik toch niet goed genoeg .
En wat me opvalt is dat mensen die iets te koop aanbieden niet/slecht reageren op mailtjes .

Een maand of 2 geleden stonden hier zoveel mooie oude bakken, er was misschien zelfs een overkill aan aanbod van analoge synths.

Ik denk dat het te maken heeft met de periode van het jaar...de zomervakantie is voorbij, alle knulletjes die hard hebben gespaard met een vakantiebaantje kopen een synth, mensen die hun vakantiegeld aan een Elka Synthex hebben besteed (een synthfreak gaat toch niet op vakantie :D) enz.enz.enz. zoiets denk ik.

In het voorjaar als er belastingen moeten worden betaald, of rond de kerst of zelfs weer voor de vakantie als er geld nodig is voor op vakantie te gaan (er zullen ook synthlui zijn die wel op vakantie gaan dus geforceerd door het gezin :D) dan zal het aanbod weer groter zijn...

Het is maar een theorie hoor.

ik sta wel achter die theorie. Vlak voor de zomervakantie en in januari wanneer blijkt dat er in december toch iets teveel geld doorheen is gegaan zie je een hoop leuke spullen te koop.

Back