probleem 808 snare

20hz

..to the beat of the drum
Een maatje van me heeft na 2 weken eindelijk zijn 808 binnen en nu blijkt dat de
snare-sound heel erg ver weg klinkt. Zowel op de losse als in de mixoutput.
We denken dan ook dat het ergens in de electronica zit,iemand een idee? :confused:

Yeps .... komt wel vaker voor dat een bepaalde 'geluidsmodule' niet helemaal jovol meer werkt. Zou het even vragen aan boemtjak of zoe. Die weten wel hoe of wat !!

Ik hoop dat ze me kunnen helpen, is toch wel een fijn idee als die gast met z'n 808
ook een beetje kan snare'n :)

kan ook helpen om binnenin aan die schroefjes te draaien die op de printplaat zitten.
moet je wel even uitvogelen welk schroefje bij de snare hoort.
er is ook een schroefje die de reverb regelt, kan heel goed zijn dat het daarmee opgelost is.

voor de snaredrum potmeters intern moet je VR7 VR8 en de amplitude voor de snare VR9 hebben

doe het even uit mijn hoofd maar zal het nog eens ff na checken in de schema's

het is wel uitkijken met die schroefjes, sommige hebben effect op meerdere geluiden en andere dienen voor het tempo.
Ik heb die van mij onlangs helemaal getuned.
cowbell stak op de "C" gekregen wat een hele toer was maar wel de moeite waard want hij klint nu precies zoals ik wil.

Origineel geplaatst door bounce
er is ook een schroefje die de reverb regelt, kan heel goed zijn dat het daarmee opgelost is.

ehmm...reverb?

Origineel geplaatst door zoe
voor de snaredrum potmeters intern moet je VR7 VR8 en de amplitude voor de snare VR9 hebben

doe het even uit mijn hoofd maar zal het nog eens ff na checken in de schema's

Als je dat zou willen nakijken Zoe, zou ik je heel erg dankbaar zijn. :okdan:

Re: probleem 808 snare

Origineel geplaatst door 20hz
Een maatje van me heeft na 2 weken eindelijk zijn 808 binnen en nu blijkt dat de
snare-sound heel erg ver weg klinkt. Zowel op de losse als in de mixoutput.
We denken dan ook dat het ergens in de electronica zit,iemand een idee? :confused:

Of de volumepot van de snare is overleden of één van de stekkertjes op de printplaten binnenin de 808 maakt geen goed kontakt meer. Dit soort problemen kom je vaak tegen bij Roland spullen die pas een reis gemaakt hebben. Door het vervoeren trillen de stekkertjes ietsje los en hoewel ze op het oog nog stevig vast lijken te zitten, maken ze dus toch geen goed kontakt meer. De oplossing: alle stekkertjes van de printplaten loshalen en weer vastzetten.

Het draaien aan de schroefjes binnenin de 808 heeft met dit probleem niks te maken.

Zoe: dank je.

In de zoektocht van de 808man, is hij op een schema van de 808 terecht gekomen.
Iemand daar eventueel intresse in?

Naar alle waarschijnlijkheid kom er ook een scan van een originele manual.

vr7 = volume snare
vr8 = tone snare
vr9 = snappy snare

Deze vr's zijn dus de draaiknoppen waarmee je extern het geluid van de snare kunt veranderen.

vr7 zou los kunnen zitten of helemaal kapot kunnen zijn (wat trouwens niet erg voor de hand ligt).

Maar nogmaals: open die 808, trek alle stekkertjes los en maak ze weer vast en de kans is groot dat de snare weer normaal werkt. :)

Allen die hebben gereageerd , vriendelijk dank namens hem en namens mij. :)

Ik laat jullie weten of het uiteindelijk heeft mogen baten.

:geslaagd:

In deze machines zitten warschijnlijk op-ampjes.
Type van machines uit die tijd zijn JRC5445, TL071, TL074
of iets in die richting.

Als geen van de voorgaande oplossingen hebben geholpen kun je met een scope kijken of het signaal voor of na zo'n op-amp is versterkt of niet.

Kans is aanwezig dat versterkingsfactor door een defect in zo'n op-ampje 0 is en daarom klinkt hij zacht.

Op-ampjes hebben 8 pootjes en zijn in een 808 waarschijnlijk JRC type.

*Ik doe dit uit m'n hoofd overigens, heb nog nooit een 808 gerepareerd.

Succes!

Karel Post Lone Starr & Cybermax producer

Allen heel erg bedankt voor het reageren, de 808 werkt inmiddels weer helemaal
goed.
Het waren inderddad de op-amps.
Hoe een klein iets zoveel zorgen kan geven.
Gelukkig weer helemaal het mannetje nu. :)

nu heeft mijn 909 kuren.
Ach het houdt ons van de straat. :stupid

:D

Back