Synth of module en midikeyboardje?

onzefree

synths are alive
Allo,
Ik ben al een tijdje grondig op zoek naar een degelijke synth, maar ik vind maar niets echt naar mijn zin. Nu is mijn vraag, zou ik best een module en een keyboardje (midi) kiezen of een synthesizer? Ik denk deels aan de prijs- en deels aan kwaliteitsverschillen?
Ik ben op zoek naar iets dat een pianoklank heeft, maar ook degelijk kan samplen etc.
Kan iemand mij raad geven? Of een tip voor aankoop?
(ik denk aan 300-400 €)
Alvast bedankt

Synth met toetsen of module (rack) + MIDI-keyboard is echt een kwestie van:
a] smaak,
b] ruimte, en
c] geld

Over 't algemeen zijn modules goedkoper dan de keys-versie, en vaak ook een bult minder knoppen (duh..), dus meer met sub-menuutjes werken.

2e Hands heb ik het liefst rack-versies, omdat ik 't gevoel heb dat de knoppen, etc. (iets) minder mis/gebruikt worden dan bij de toetsen-versie; worden vaak aangestuurd door van alles. :D Kan ook psychisch zijn van me..

Maar da's dus meer een 'smaak' kwestie.

Anderzijds is het soms zo dat het toetsenbord van een fabrikant gewoon waardeloos aanvoelt naar je zin en dat je een betere MIDI-keyboard op 't oog hebt..

Kortom: legio mogelijkheden; net wat je prettig vind werken.

Voor merken/types/soorten synths met allerlei goeie ...-geluiden, kun je op dit forum ZAT terugvinden. typ maar eens 'piano klank', ofzo in bij de zoekmachien.

:biertje: succes met je keuze!

Wellicht kun je eens aan een 2e hands Yamaha CS6R denken. Veel geluiden en de mogelijkheid deze uit te breiden met extra kaarten (Piano kaart, VA kaart etc. etc.) Alleen heb je dan nog geen toetsen.

Een andere OPtie is een Xboard van EMU (www.emu.com) daar krijg je de ProteusX bij. Erg veel leuke geluiden en je kunt deze updaten. Het enige is dat je dan wel vast zit aan een computer om de configuratie te gebruiken.

Maar er zijn natuurlijk nog veel meer andere opties,

Iig succes!

VasC

Alvast hartelijk dank voor de antwoorden, ik ben al volop jullie posts aan het doorzoeken naar goede respons, en het is echt wel nuttig!!

Tip:

Neem niet ALLE antwoorden van IEDEREEN zo maar aan..
Er zitten grappemakers bij, die het leuk vinden om normale (veelgestelde) vragen af te zeiken met onzinnige antwoorden.. :gaap: :z :Z

:D Maar die filter je er zo uit na wat simpel googlewerk, neem ik aan.

Re: Synth of module en midikeyboardje?

Origineel geplaatst door onzefree
Allo,
Ik ben op zoek naar iets dat een pianoklank heeft, maar ook degelijk kan samplen etc.
Kan iemand mij raad geven? Of een tip voor aankoop?
(ik denk aan 300-400 €)
Alvast bedankt

Als het je puur om de pianoklank gaat, kan je natuurlijk ook een goede sampler kopen, met daarbij een sampleCD met piano-sounds. Dan kan je daar de pianoklanken van je keuze uithalen, maar ben je ook volledig vrij in het samplen van andere geluiden.

Je kan hierbij denken aan een hardware sampler, bv. een 2e hands Akai, Roland, Yamaha of Emu, met daarbij een midi-keyboard. Je kan ook (als je al een computer en een goede geluidskaart hebt) kijken naar een software sampler en een midikeyboard.

Als je toch naast je pianoklanken ook veel andere geluiden tot je beschikking wilt hebben zou je ook kunnen kijken naar een 2e hands synth uit de Roland JV (rack) of XP (toetsen) serie.

Daarnaast zijn er misschien (waarschijnlijk ;)) nog wel alternatieven die nog veel beter bij jouw situatie passen, maar dat is allemaal een kwestie van smaak en wat je er mee wilt gaan doen. Kijk in ieder geval eerst goed rond en probeer niet iets blind te kopen, dat maakt de kans op een miskoop een stuk kleiner!

Wel, ik speel soms wel klassieker, dus pianoklanke zijn wel welkom, maar ik ga graag de technotour op!!!
Ik zou graag beginnen met uitbreiden en ineens een zo degelijk mogelijke installatie aanschaffen (ik zit nu met een psr-172 van yamaha:confused: )
Ik dacht zo om de psr als tweede klavier te behouden. Daarom zou ik graag een tweede set (module+midi of synth) aanschaffen. Ik zit nu echt wel op mijnen honger.
JUNO's lijke me interessant, maar blijkbaar toch ook niet?
Zo heb ik nu een rs-5 opt oog, die ik zaterdag ga uitPROBEREN, maar er is zoveel aanbod, ik kan het niet bijhouden, ik weet het kaf niet meer te scheiden van het koren!
Voor de ruilhandel kan ik wel een D-20 direct verkrijge viavia, kwestie van de klant tegemoet te komen voor te ruilen.

Origineel geplaatst door smackos
Ik zou een ARP 2600 kopen, dat lijkt me de beste oplossing voor jouw probleem.

YES! Ik lag 3 minuten in 1 deuk. werkelijk een geniale droge opmerking! :D :D :D

Laatst gewijzigd:
Ik heb nu een rs-5 voor 300€ kunne krijge, met echt goede gesampelde klanke.
Ik zou nu eigenlijk een module willen zoeken, niet met gesampelde klanken, kwestie van vanalles een beetje te hebben hé ;) . Weet er iemand een écht goedkoop en simpel moduleke? (max 200) Ik ben minder thuis bij modules...
thx

Naast de AN200 zou je ook eens kunnen kijken naar een Novation bass-station of A-station. Ook kan je kijken naar een Korg Electribe EA (mkII) maar dan moet je wel van step-sequencing houden.

Iets boven je budget, maar wel veel hands-on controle heeft bijvoorbeeld de Korg MS-2000R. De laatste tijd zie je die wel eens voor rond de 300 euro voorbij komen.

Waarom geen Motif6 met een PLG150 AN? Heb je een goede pianoklank, een sampler, een sequencer met een VA aan boord.

ik zou geen midi keys kopen met module als je echt een toetsenist bent..

de gewogen keys van een yamaha motif of een korg triton komen staan kilometers ver boven de beste hamer gewogen midi controlers

oftewel.. ik zeg, koop een synth.. tenzij je gewogen toetsen niet belangrijk vindt

dan kun je beter een midi controler kopen met module

Een jaartje later nu en watheb ik zoal aan uitbreiding gedaan?

Mijn opstelling is bijna zoals ik het wil, in mijn ogen ruim genoeg, woensdag is hij "klaar".

Een keystation 88es (met de nodige pedalen) gelinkt naar een psr-172
(voor sommige van die onnozele klankjes, zijn toch wel handig soms, en ik heb de begeleiding van da onding nodig voor sommige lessen)
en een jv1080, welke weer is doorgelinkt naar een kc-500.
De jv, keystation en de psr zitten samen in een mooie, stevige, zelfgemaakte (tis te zegge, ne vriend die excellent kan lassen) en gespoten z-stand. De kc is prachtig ingewerkt in de omgeving, en staat los van de grond, geen storende trillingen in mijn kamertje! (behalve op fa#, hoe raar dat ook moge klinken),
ik voel me zo trots achter mijn 152 toetsen...Ook al is dit echt een newb-setup voor sommige:gaap: .

En ik zit nog ruim onder de 1000euro, ben blij :biertje: .
Allemaal bedankt voor de raad en tips:yamaha: .8)

Back