Digitaal opname probleem

Cornerman

Ouwe rot
Sinds een tijd gebruik ik mijn nord rack2 weer erg veel. Ik heb al een aantal leuke sounds af en die wil ik graag gaan gebruiken. Echter dit levert een (in mijn ogen) vreemd probleem op.

De nord zit ingeplugged op mijn Roland Vm-3100 digi mixer. De VM-3100 is met spdif uit verbonden met de geluidskaart, een Terratec EWS 24/96, uiteraard op de spdif in.

Welnu zodra ik een opname maak in wavelab, (of dat nu met de nord is of een ander apparaat.) en deze weer afspeel krijg ik te maken met een raar soort "digitale ruis" die de opname overheerst. (anders kan ik het niet omschrijven)

Ik heb al een beetje zitten klooien met verschillende selecties in wavelab.

Iemand enig idee waar dit probleem zijn oorzaak heeft ?

Bij voorbaat dank.

Trouwens heel slim om via je mixer digitaal naar je computer op te nemen. Alleen dat het soms lastig is om die verbinding een beetje fatsoenlijk te krijgen. Maar master clock is inderdaad het eerste waar je naar kunt kijken.

Origineel geplaatst door Pim
Staat de Roland als master ingesteld?

Orgineel geplaatst door fuse
Trouwens heel slim om via je mixer digitaal naar je computer op te nemen. Alleen dat het soms lastig is om die verbinding een beetje fatsoenlijk te krijgen. Maar master clock is inderdaad het eerste waar je naar kunt kijken.

Niet dat ik weet, dat zal ik vanavond gelijk even nakijken, ik had nog niet van die functie gehoort. Thanx.

Moet ik die master clock functie zo zien dat die dan bepaalt hoe mijn geluidskaart het geluid ontvangt en behandelt? bv 20 bit 44.1 Khz ?

Als je een keten van digitaal aangesloten apparaten maakt, dan moet je zorgen dat ze precies op het zelfde moment een sample recorden of weergeven.

Dat gebeurt bijvoorbeeld 44000 x per seconde. Loopt er één apparaat niet synchroon, dan kun je nare bijverschijnselen krijgen.

Zet je jouw kaart op 20 bits en zendt de Roland uit op 24 bits, dan worden de laatste 4 bitjes genegeerd.
D.m.v. dithering kun je 24 bits netjes omzetten naar 20. Alle data wordt dan doorgegeven.

By the way: Het negeren (truncate) van bits levert niet jouw "ruis" op. Dat is dus niet jouw probleem....

Wat het wel is? "digital is always the problem, never the answer"

De master functie heeft met het volgende te maken:

Als je meerdere digitale apparaten digitaal op elkaar aansluit, moet er eentje de zgn. wordclock sturen aan alle anderen. Dit is een sync signaal, die de sample rate bij alle anderen vaststeld. Een clock is nooit compleet stabiel, er is vaak een iets lagere/hogere clock actief (bv. 43.995 i.p.v. 44.100). Dit wordclock signaal zorgt ervoor dat iedereen naar dezelfde samplerate luistert en zo voorkom je veel problemen, zoals jitter en click geluiden. Check inderdaad de settings van Wavelab en de geluidskaart, meestal zie je iets als 'internal/external clock' of iets dergelijks.

Zorg dat 1 apparaat de master is, en de rest slaves.

Het had idd met de master functie te maken, ik heb nu het eea aan instellingen veranderd en ben van de "digitale ruis" af.

Bedankt voor jullie hulp.

Back