Rhodes kopen van Amerikaanse particulier

Funkwalker

Ingeburgerd
Goedemiddag,

De tijd is rijp om mezelf een Rhodes aan te schaffen, maar omdat ik op marktplaats nog niet mijn ding heb gevonden zit ik er over te denken er eentje uit Amerika te laten komen.
Kopen via eBay.com is wel veilig, maar hoe doe je dat als je iets koopt van een particulier uit de USA (dus NIET via eBay)? Hoe zit het bijvoorbeeld met de betrouwbaarheid, invoerrechten, de koersen, verzendkosten, betaling (paypal?)?

iemand ervaringen? (ik ben namelijk een absolute leek op dit gebied ;) )

alle reacties zijn welkom!

NB: mods, ik heb geen idee waar dit topic hoort, dus als hij hier verkeerd staat...

ja, ik heb ervaringen met een betrouwbare amerikaan. en nu maar hopen dat het toevallig net die ene is, waarvan jij je rhodes gaat kopen!

iemand in tilburg wil een mooie rhodes ruilen met een nord electro. misschien kan je beter op zoek gaan naar een tweedehands nord electro en ruilen in tilburg?!

kan me niet voorstellen dat je goedkoper uit bent met verzenden uit amerika...dan liever op ebay duitsland toeslaan en daarheen karren. stel je voor dat de verpakking ook nog es matig is en de helft van de tines het niet overleeft...dan praat je over serieus geld...en geloof me, pakketdiensten laten dingen vallen, zetten er zooi bovenop en wat alles nog...

maw...niet doen dus.

Origineel geplaatst door bikkel
Waarom is eBay veiliger?

Nou ja, als je van iemand koopt die iets va 99% positieve feedback heeft geloof ik toch niet dat ie je naait...

Maar inderdaad, als er dingen tijdens het vervoer kapot gaan, daar zit wel wat in.. bedankt in elk geval! :halleluja

Mijn 2 centen: laat een Fender Rhodes inderdaad niet door een koerier uit de VS verschepen. Het is een robuust en zwaar apparaat maar de tines zijn niet UPS/Fedex-proof. Ik zou als ik jou was de Franse, Duitse en Engelse markt uitkammen, daar is op elk gegeven moment wel een Fender te vinden.

En natuurlijk, heb een beetje geduld om juist die versie te vinden die je zo graag wilt hebben. Het lijkt me een behoorlijke demper als je een 73 koopt om er dan achter te komen dat je die hoge belgeluiden tijdens solos à la Herbie Hancock niet kunt spelen. Maar misschien dat een 73'er voor je toepassingen genoeg is. Scheelt een hoop ruimte overigens. Of ga je juist voor het grungy sound van een vroege Suitcase? Het verschil tussen een pre-Fender Rhodes en een Fender MKI en een MKII is onderling latent aanwezig.

Als je een paar honderd euro over hebt om te experimenteren zou ik zeggen, kijk eens voor een Fender Rhodes sample set van Scarbee. Ze hebben 'm in allerlei types en jaargangen. Het kost wat werk om 'm met net zoveel dynamiek te laten klinken als je eigen spel maar het scheelt een hoop ruimte en je hebt beschikking over allerlei tunings (terwijl je bij een echte Fender maar één tuning hebt). Sinds ik een aantal Scarbee sets heb speel ik de Fender Rhodes alleen live.

Ambitieus plan, maar raad ik af:
- vervoerskosten zijn buitensporig (een Rhodes is ZWAAR!)
- invoerrechten zijn niet sfeerverhogend
- en inderdaad kans op beschadigingen
- omdat iedere Rhodes weer anders is, zou ik 'm eerst willen bespelen voordat ik 'm kocht.

www.advertentiezoeker.nl al geprobeerd?

Origineel geplaatst door Funkwalker
Nou ja, als je van iemand koopt die iets va 99% positieve feedback heeft geloof ik toch niet dat ie je naait...

True, maar het hangt er van af hoe je die particulier tegen komt. Hier op SynthForum is het ook allemaal particulier, maar als ik ooit nog iets van Leo of Grooveron wil kopen, vertrouw ik er blind op dat het goed zit. En andersom zul je ook niet de eerste zijn die genaaid wordt door iemand met hele goede feedback, zeker als je niet dubbelcheckte of het echt geen gehacked account was.

Origineel geplaatst door bikkel
True, maar het hangt er van af hoe je die particulier tegen komt. Hier op SynthForum is het ook allemaal particulier, maar als ik ooit nog iets van Leo of Grooveron wil kopen, vertrouw ik er blind op dat het goed zit. En andersom zul je ook niet de eerste zijn die genaaid wordt door iemand met hele goede feedback, zeker als je niet dubbelcheckte of het echt geen gehacked account was.

en hoe ze aan die feedback komen is ook niet onbelangrijk :)

Nee ok... genaaid worden kan overal.
Maar het verschil tussen via eBay kopen
en van iemand van een één of andere website, waarna je alleen nog per mail contact hebt..

maar jullie hebben me wel overgehaald.
ik zoek lekker op nederlandse en duitse (veel aanbod) sites.. en dan is het een kwestie van tijd (en geld ;) )

Ik heb inmiddels ruimte ervaring met het kopen van spullen via Ebay, zowel in de VS als in Engeland en Duitsland.

Ebay in de VS lijkt erg aantrekkelijk. De prijzen liggen in de regel lager. Maar een aankoop heeft altijd een staartje. Je betaalt ten eerste BTW bij invoer, ook als je van een particulier koopt. Dus 19% bovenop de prijs. En ook over het vervoer betaal je die 19%. Invoerrechten betaal je bij mijn weten niet over een Rhodes.
Een Rhodes laten overvliegen raad ik je af! Vanwege de enorme vervoerskosten en de kans op schade. Hou er sowieso rekening mee dat je nog wat geld kwijt bent aan revisie, stemmen en afstelling. Maar eerdere schrijvers hebben gelijk; ik zou er even op willen spelen voor aanschaf.

Ebay.de is ook erg groot en er worden regelmatig mooie spullen aangeboden. Met een beetje mazzel tref je een verkoper die in de buurt van de grens woont en dan ben je met een dagje heen en weer karren klaar. Geen BTW, wel benzine.

België ken ik net zo goed maar ik heb wel eens Ebay.be afgestruind en het is in ieder geval groter dan de Nederlandse Ebay.

Engeland vind ik vaak verrassend duur. Ik weet niet waarom maar het lijkt wel alsof daar gemiddeld de prijzen hoger liggen.

Ik zou je aanraden om hier in Nederland te proberen: marktplaats, muziek.tweedehands.nl, speurders.nl, etc. en in Duitsland ebay.de en de kleinanzeigen van Thomann. Er zijn nog een paar andere sites genoemd.

Ik heb net even gespiekt op marktplaats en Ebay.de. Er staan minstens 10 Rhodes te koop. Redelijk aan de prijs overigens. Ik kan me herinneren dat ik ooit mijn Mark I voor 1000,- heb verkocht aan iemand.

Het lijk mij dat je, afhankelijk van de staat van het instrument, voor 1100,- tot 1500,- een hele mooie Rhodes moet kunnen vinden.

Hou je rekening met houten/plastic toetsen, koffer (MET deksel), legs, dwarsstang en sustainpedaal? Koop alleen een complete is mijn advies.

Gr.

OJ

Origineel geplaatst door OJS
Ik heb net even gespiekt op marktplaats en Ebay.de. Er staan minstens 10 Rhodes te koop. Redelijk aan de prijs overigens. Ik kan me herinneren dat ik ooit mijn Mark I voor 1000,- heb verkocht aan iemand.

Het lijk mij dat je, afhankelijk van de staat van het instrument, voor 1100,- tot 1500,- een hele mooie Rhodes moet kunnen vinden.

Hou je rekening met houten/plastic toetsen, koffer (MET deksel), legs, dwarsstang en sustainpedaal? Koop alleen een complete is mijn advies.

Gr.

OJ
Dank OJS, ik zal er op letten! :okdan:

Back