Origineel geplaatst door fuse
Nou ja ik zal het wel weer uit m'n duim zuigen maar wat dacht je ervan op alle 8 outputs een MTC/midi clock te zetten en een synth/module per poort hierop laten syncen om te kijken hoe strak die blijft? Novation K-station is wat dat betreft lekker picky.
Ruim 3 jaar geleden was dit een uitstekende test.
4 redenen waarom dit geen goed idee is:
1) De K-station kan geen statistische meetgegevens over een RUIME hoeveelheid data uitspugen.
Ten overvloede, ik ben op zoek naar een *objectieve*, meetbare, statistisch verantwoorde, voor iedereen herhaalbare en rapporteerbare manier om deze test uit te voeren. Even kijken en wat roepen is dus niet goed genoeg. Daarbij lijkt het me wat ondoenlijk om iedereen een K-station te laten kopen om zelf te kunnen meten. Laat staan 8 K-stations... want stel je dat nou serieus voor?
Ten overvloede; het gaat met name om de meet-gegevens latency, jitter en peak jitter.
MidiTest kan dit alles leveren, een K-station niet.
Zijdelings, ik kan me niet voorstellen dat jouw K-station aan MTC synced. MTC <> Midi Clock.
2) Zowiezo heb je te maken met een apparaat met een bepaalde implementatie van midi-clock, die absoluut niet correct hoeft te zijn, of indicatief voor strakheid van inkomende midi commando's. De implementatie van de K-station is een black box, waarvan je niet weet welke bewerkingen worden uitgevoerd om van midi clock naar intern tempo te komen. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er een smoothing of 'freewheel' systeem inzit (op zich een goed idee om de sync van de K-station 'strakker' te laten werken), waardoor deze teste weinig hoeft te zeggen over de timing van inkomende midi.
Ik heb inmiddels meerdere apparaten gezien met een bijzonder eigen en curieuze opvatting over tempo strakheid en het volgen van Midi Clock. Kortom, om nou op de implementatie van één apparaat af te gaan lijkt me geen goed plan.
3) Verder is een test van MIDI clock commando's niet representatief voor het bepalen van de latency en jitter van de complete set MIDI commando's (die zoals je vast weet uit verschillende hoeveelheden bytes kunnen bestaan, om maar eens wat te noemen).
Het MidiTest programmaatje doet tenminste een representatieve selectie uit ALLE mogelijke MIDI commando's en zegt derhalve veel meer over feitelijke real-world latency, jitter en peak jitter van een interface.
4) Midi clock geeft zeker in het geval van geavanceerde MIDI interfaces een slecht beeld over de 'strakheid' van MIDI-commando's in het algemeen, zeker als je meerdere poorten tegelijk wilt testen, omdat er allerhande trucs worden uitgehaald om dit soort commando's goed af te handelen over meerdere poorten.
Een heel concreet voorbeeld: de Unitor8 pakt de inkomende klok van één systeem MIDI port en distribueert deze clock automatisch over alle MIDI outputs. Heeft dus geen zin om meerdere poorten te willen belasten met MIDI clock.
Voorlopig vind ik het een interesant idee, om meerdere poorten tegelijkertijd in de test te willen betrekken.
Aan de andere kant heb ik m'n vraagtekens over de meerwaarde hiervan; op het moment dat je een enkele poort compleet voldouwt met midi events, heeft de interface het (volgens mij) even druk als dat ik meerdere poorten tegelijkertijd zou belasten. Tenzij je de absolute verwerkings-capaciteit van de interface overload.
De vraag is: gebeurt dit in real-life situaties? Ik denk van niet.
Waarom denk je dat zo'n belangrijke factor is? Heb je concrete aanleiding om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van MidiTest?