Va --> Analog Sound

Chulukinat

Ouwe rot
Is het mogelijk om een VA-synth ( ik heb de ms2000r ) echt te laten klinken alsof het een analoge synth is?
ik had hem namelijk vd week bij een vriend staan en hij heeft een akai ax ( analog synth ) en we gingen door de presets van de ms2000r en op een gegeven moment zei hij "hey die sound zit ook in mn ax" en inderdaad het was dezelfde sound alleen uit de ax klonk hij echt veel voller en warmer vooral in het laag.
Is het mogelijk om bijvoorbeeld door een buizenpreamp te gebruiken die analoge sound echt te emuleren, of is dit echt verre van de analoge sound? ( graag voorbeelden geven van niet al te dure oplossingen )

bvd

Chulukinat

Echt hetzelfde wordt gewoon moeilijk.

Je kan 't wat "opleuken" met buizenspul of analoge filterbakkies, maar echt 't zelfde weet ik zo net nog niet.

Je moet die VA koesteren om zijn eigen sound.

Koop analoog als je analoog wil, en het hoeft zeker niet oud te zijn zoals die AKAI. Er worden prima analoge synths nieuw verkocht die net zo makkelijk te integreren zijn in je setup als die Korg van je.

Echt t zelfde lukt natuurlijk niet, als t zo makkelijk was ....

Analoge synths bestaan uit.. ja je raad t al , analoge onderdelen.. daarnaast is t hele circuit anders op analoge synths als digitale synths, de sound die dit met zich mee brengt is (jammer genoeg) niet te krijgen door ff een filtertje aan je digitale synth te hangen.. maar zoals al werd gezegd kun je je digitale sound absoluut wel analoger laten klinken als je t door een degelijk analoog filter haalt :)

maar jah. dit is idd meer ''opleuken'' dan dat je ineens een analoge synth heb staan :)

ok maar ik vraag me af of dit dezelfde warmte kan toevoegen. kunnen jullie eens wat voorbeelden noemen van apparaten ( merk en typenummer ) die niet al te duur zijn.
komen misschien oude analoge gitaaramps in aanmerking? ( zoals sansamp psa-1 )
zou iemand voorbeeldjes kunnen laten horen? ( before & after )

p.s. het liefst heb ik iets wat ik ook kan gebruiken om mn drums doorheen te halen en ze lekker rauw te laten klinken ( ik maak voornamelijk hiphop )

Als je van een digitale bak iets analoog-achtigs wilt maken lijkt me een echt analoog filter de beste oplossing. Tuurlijk, met een buizenbakkie kun je het wat opleuken, maar dat klinkt niet als een analoge synth (daar zit meestal geen buis in).

Van wat ik gehoord heb is de MS2000 een erg digitaal klinkende VA. Met bijvoorbeeld een Micron of Ion kom je al wat dichter bij de digitale sound. Toch is het misschien wel de moeite waard zelf zo'n Akai te gaan zoeken. Ze zijn erg goedkoop, en heel erg analoog (VCO's; lekker driften :))

komt wat dichter bij de digitale sound? haha analoog moet dat zijn neem ik aan?

kijk het probleem is dat ik geen ruimte heb voor al die grote apparaten. ik had een microkorg maar die userinterface vond ik niet fijn en ik wou losse knopjes. vandaar de overstap naar de ms2000r.

welke analoge filter zou je me aanbevelen dan? ( akai mfc, sherman filterbank, electrix etc.???)
hou er wel rekening mee dat ik hem ook voor drums wil gebruiken.

ey ik heb jou laatste toch die sx verkocht? haha
heb je nu ook een nord lead? komt die ook al wat dichter in de buurt van analoog of niet?

Hehe, dat moest 'analoog' zijn inderdaad. SX bevalt goed. Ik dacht trouwens al dat ik die username van je ergens van kende :)

De Nord Lead klinkt niet echt analoog, wat dat betreft vond ik de Micron beter; Maarja, daar heb ik hem niet voor en voor de analoge sound pak ik gewoon m'n Akai AX73 of Evolver. De Korg Legacy Collection vind ik trouwens ook erg lekker klinken. Je hebt (zeker met de MS20-controller) helemaal niet het idee dat je met software zit te werken.

Met losse filterbakkies heb ik verder geen ervaring. Ik gebruik zelf de Evolver altijd, en je zou ook nog naar de Frostwave Resonator kunnen kijken. Da's een stompbox op basis van het MS20-filter.

hmm ok thnx. ja ik vind van die ms-20 weer jammer dat ie met kabels is. geef mij maar knopjes. 8)

over de drums.. je hebt toch een s950? als je goede samples hebt kan je ze keihard in je bek laten klinken met dat ding lijkt me
lekker aansturen met de mpc, best of both worlds :)

je hebt natuurlijk ook nog verschil in analoog he, de ene klint dikker, de ander vetter, de ander bruter

die kabeltjes op de ms20 is geen enkel probleem, de meest hands on synth die ik ken. gelukkig heb ik er pas ook 1 gekocht. zulk geluid haal je never nooit niet ergens anders uit. die sound heeft identiteit, een eigen plek in je spectrum, noem maar op

ik weet niet welke ax t was, maar heel warm is een ax volgens mij niet, meer ijzig bruut, vooral door dat vreselijk snerpende onvriendelijke filter. gaaf :)

met analoge filters geef je er wel een smaakje aan, met t gevaar dat je elk onderdeel dat smaakje geeft

wel weer lekker voor de drums overigens :) lekker ranzig maken. hats gaan bij mij nu ook standaard door de ms20 :D

als je veel dikte in het laag zoekt is een juno60 een vrij betaalbare oplossing. 23786237456% waar voor je geld en dikke gruwelijk volle bassen
een superbassstation is ook een vet ding wat dat betreft

maar nogmaals ten overvloede:
niet alleen je mpc voor de beats gebruiken he ;) die s950 niet uit laksigheid links laten liggen

ik heb een vx90 staan voor je. is een analoge synth. gelijk aan de ax73. maar dan rackformaat.er zit een input in. voor bv. je s950 (daar is tie voor bedoeld, heeft zo'n 13polige stekkeringang) maar je kan er ook andere dingen doorheen halen.
best een scheurbakkie.

Origineel geplaatst door fjoesz
over de drums.. je hebt toch een s950? als je goede samples hebt kan je ze keihard in je bek laten klinken met dat ding lijkt me
lekker aansturen met de mpc, best of both worlds :)

je hebt natuurlijk ook nog verschil in analoog he, de ene klint dikker, de ander vetter, de ander bruter

die kabeltjes op de ms20 is geen enkel probleem, de meest hands on synth die ik ken. gelukkig heb ik er pas ook 1 gekocht. zulk geluid haal je never nooit niet ergens anders uit. die sound heeft identiteit, een eigen plek in je spectrum, noem maar op

ik weet niet welke ax t was, maar heel warm is een ax volgens mij niet, meer ijzig bruut, vooral door dat vreselijk snerpende onvriendelijke filter. gaaf :)

met analoge filters geef je er wel een smaakje aan, met t gevaar dat je elk onderdeel dat smaakje geeft

wel weer lekker voor de drums overigens :) lekker ranzig maken. hats gaan bij mij nu ook standaard door de ms20 :D

als je veel dikte in het laag zoekt is een juno60 een vrij betaalbare oplossing. 23786237456% waar voor je geld en dikke gruwelijk volle bassen
een superbassstation is ook een vet ding wat dat betreft

maar nogmaals ten overvloede:
niet alleen je mpc voor de beats gebruiken he ;) die s950 niet uit laksigheid links laten liggen

ik weet dat het een schande is maar ik heb die s-950 nog helemaal niet gebruikt. ik heb hem nog niet zo lang maar mijn struggle is gewoon de opslag. hetzelfde probleem als bij de asr-10. ik heb echt geen zin om voor elke beat die ik maak overal floppies vandaan te moeten halen en elk apparaat te moeten laden om even die beat te kunnen luisteren.
en dan zou ik ook nog een overzicht moeten gaan bijhouden welke apparaten ik voor welke beat heb gebruikt.
ik zit wel te denken aan een nieuwe werkwijze waar ik alles meteen in audio opneem op de computer zodat ik alles gewoon in wav heb. ik ben alleen nog op zoek naar een geluidskaart die de sound van mijn asr-10 en s-950 dan wel behoud. ( ik had een edirol fa-101 maar als ik het hiermee opnam vond ik het teleurstellend dat de sound van mijn asr-10 niet meer zo vet klonk )
ik zit te denken aan een e-mu 1820m, alhoewel ik ook niet zeker weet hoe deze het gaat doen en ik eigenlijk liever firewire heb, maar om 800 euro uit te geven aan een fireface vind ik ook weer een beetje erg veel.

p.s. jij praat denk ik over de echte ms-20 he? wij hadden het volgens mij over de software + midi controller

zit er trouwens ook midi op zon ms-20?

Mocht je je muziek wat willen opwarmen kan je er ook voor kiezen om je hele mix nog eens door wat buizenapparatuur te halen of door een of ander analoog apparaat met karakter.

Origineel geplaatst door Chulukinat
ik weet dat het een schande is maar ik heb die s-950 nog helemaal niet gebruikt. ik heb hem nog niet zo lang maar mijn struggle is gewoon de opslag. hetzelfde probleem als bij de asr-10. ik heb echt geen zin om voor elke beat die ik maak overal floppies vandaan te moeten halen en elk apparaat te moeten laden om even die beat te kunnen luisteren.
en dan zou ik ook nog een overzicht moeten gaan bijhouden welke apparaten ik voor welke beat heb gebruikt.
ik zit wel te denken aan een nieuwe werkwijze waar ik alles meteen in audio opneem op de computer zodat ik alles gewoon in wav heb. ik ben alleen nog op zoek naar een geluidskaart die de sound van mijn asr-10 en s-950 dan wel behoud. ( ik had een edirol fa-101 maar als ik het hiermee opnam vond ik het teleurstellend dat de sound van mijn asr-10 niet meer zo vet klonk )
ik zit te denken aan een e-mu 1820m, alhoewel ik ook niet zeker weet hoe deze het gaat doen en ik eigenlijk liever firewire heb, maar om 800 euro uit te geven aan een fireface vind ik ook weer een beetje erg veel.

p.s. jij praat denk ik over de echte ms-20 he? wij hadden het volgens mij over de software + midi controller

idd een schande!

t gaat om je sound.. wezenlijk onderdeel van je muziek. ook wezenlijk onderdeel van de overtuiging in je muziek
wel gebruiken hoor!!
ook al is t gepiel met floppies

ja over de echte

de soft is leuk als soft, maar tuulk iet te vergelijken

Origineel geplaatst door BananaWorld
Mocht je je muziek wat willen opwarmen kan je er ook voor kiezen om je hele mix nog eens door wat buizenapparatuur te halen of door een of ander analoog apparaat met karakter.

dat weet ik maar ben dan aub iets specifieker noem wat apparaten die je me zou adviseren.

Origineel geplaatst door fjoesz
idd een schande!

t gaat om je sound.. wezenlijk onderdeel van je muziek. ook wezenlijk onderdeel van de overtuiging in je muziek
wel gebruiken hoor!!
ook al is t gepiel met floppies

ja over de echte

de soft is leuk als soft, maar tuulk iet te vergelijken

ik ga dat ook wel doen maar je andere apparatuur moet er ook op afgestemd zijn want zo had ik laatst die fa-101 die vond dat de asr-10 zn sound niet mooi was ofzo dus die ging dat zelf lopen veranderen. en zo ook mijn spirit folio sx die ik pas geleden aan een forumlid heb verkocht vond het nodig om de sound van de asr te veranderen.

Back