ja, ja, die manual is dik, maar dik de moeite waard om van dit apparaat te achterhalen wat het allemaal kan. Een mogelijk antwoord op de initiele vraag naar opslag van een multitimbrale instelling is een dump te maken van de instellingen. Je kunt in het dumpmenu een sysexdump maken van de programs per bank, (press master -> dump) maar als je ff doorscrolt voorbij de laatste bank verschijnt er ineens 'Everything' en 'Master'.
Druk op master en alle instellingen van de kanalen en de fx-processor worden opgeslagen. Die kun je dan aan het begin van een sequence zetten in plaats van een reeks program changes, volume and panning events om e.e.a. goed in te stellen. Voor zover ik weet kun je sysex niet inlezen via een floppy. Maar dit apparaat heeft me wat zijn volledigheid aan fucnties betreft al vaak verbaasd, dus het zou me niet verbazen als het wel zou kunnen.
Klein voorbeeldje van de compleetheid van VAST. Je programmeert frequenties van cutoff's in Herz, volumes in dB, van een noot kun je de frequentie aflezen (b.v. A=440 Hz) etc etc. Alles in begrijpbare en controleerbare eenheden die passen bij de grootheid die de controller aanspreekt. Dus geen vage getallen tussen 0 en 127. Klinkt als snobistisch, maar latere machines hadden daar gemakkelijk op kunnen inspringen en een tabelletje kunnen toevoegen aan het synth-os. Maar helaas, ik kloot bij al mijn andere synths maar wat aan met die 0-127 range. Lijkt me toch een kleine moeite ...
Oh ja, en waarom zijn ze niet zo high-profile?
Nou, dat zijn ze juist zeker wel, en misschien wel elitair vanwege hun prijs. De k2000 is jarenlang als samplerstandaard gebruikt om iets over nieuwe akai's en emu's te kunnen zeggen.
Oh ja en dan nog een gratis tip. Is je al opgevallen dat de fx-programm nummering van 37 naar 100 springt? Wat denk je dat er gebeurt als je als fx 38 kiest (of een van de andere tussenliggende getallen) en op enter drukt ....