Microwave XT en Z1

C

crazyboris

Guest
Ik heb eens ergens gelezen (ik denk op dit forum) dat de MWXT en Z1 elkaar overlappen. 't Is lang geleden dat ik dit gelezen heb en nu ik het overweeg mij een Z1 aan te schaffen zou ik wel willen weten wat dit precies inhoudt, die "overlapping". Zijn er onder jullie die ervaring hebben met beide synths en ze dus met elkaar kunnen vergelijken? Zelf heb ik een MWXT.
Bedankt.

Ik heb ze allebei en ik vind het toch wel twee verschillende synths hoor, met een duidelijk eigen karakter. Tuurlijk zijn er sounds te bedenken die je net zo goed met een Z1 als een MWXT kan maken, maar dat hou je toch altijd een beetje.

De Z1 is van zichzelf al heel breed qua mogelijkheden vanwege de verschillende modellen die je kunt gebruiken. Je kunt er behalve "natuurlijke" geluiden ook ook echt mee freaken en wat dat betreft vind ik het absoluut een experimenteerbak.

De Waldorf is natuurlijk puur een wavetablesynth en heeft daar zijn eigen sterke punt. Hij kan vind ik niet zo zijdezacht klinken zoals een Z1 dat wel kan, maar heeft iets meer een digitaal randje zeg maar. Is voor mij geen minpunt in ieder geval :)

Wat mij betreft kunnen ze prima naast elkaar staan in ieder geval.

Waldorf = Waldorf. Niets klinkt zoals die synth. Een vriend heeft ze allemaal, maar zou nooit een Z1 kopen.

Ik vind de Z1 een fijne synth, je kunt van echt analoog naar Wavestation-achtige sounds. Het ding is één en al kwaliteit. Ik heb er eens een Microkorg naast gehad, maar die is echt minder.

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is en er nu ook de Waldorf Blofeld is, geef ik deze draad een schopje.

Ik ben nog steeds erg blij met de XT, maar vraag me wel af of deze ten opzichte van de Blofeld (waar ik zelf geen ervaring mee heb) nog mee kan. Okee, de XT heeft veel meer knoppen en dat is natuurlijk handig, maar hoe is het qua sound gesteld? Weet iemand dat misschien al?

Back