Welke synth moet ik kiezen?

Dag mensen

Budget:
hmm, niet zo veel...
100 euro of zo.
Mag uiteraard tweedehandsje zijn.

moeten de toetsen van plastic zijn of is papier ook goed??

Welke synth?

Welke synth?

Hallo,

Ik ben inmiddels ondanks mijn kompas en GPS verdwaalt in het Grote Oerwoud van synthesizers.

Muzikaal gezien ben ik redelijk gehandicapt, daar wil ik verandering in brengen.

Ik zoek een synth rond maximaal 600 euro met fijne toetsen (mijn vriendin speelt piano, met 61 toetsen kan ze wel leven, maar van die toetsen die niet reageren op hoe hard je ze aanslaat en die meer lawaai maken dan het uiteindelijke geluid zelf moet ze niks hebben...).

Zelf wil ik proberen om het keyboardspelen een beetje onder de knie te krijgen en vooral spelen met het zelf creeeren van geluidjes (virtual analoog bijv., misschien zelfs op samples gebasseerd). Ik ben dol op knopjes en schuifjes.

Uiteraard heb ik zelf wat rondgekeken en kwam met onderstaande lijst, aanvullingen zijn welkom, ook 2e hands spullen:
- Roland SH-201
- Novation X-Station 61
- Korg X50

De Alesis Fusion 6HD is wat duurder, maar biedt volgens mij ook veel meer mogelijkheden.

Ik neig nu naar de Novation, wat ik proef is dat de toetsen van dat apparaat best aardig zijn. Ik zie alleen dat die mono timbral is. Mis ik daar heel veel aan (als je maar een klank tegelijk kunt creeeren)? Ik heb evt. een Roland SC-33 die zou kunnen zorgen voor een ander "instrument".

Heeft iemand tips of ervaring met bovenstaande apparaten?

Hartelijk bedankt voor uw zinvolle inbreng :okdan:

Hier hebben we tenminste iets aan...
:dubbel:

Tsja, hij heeft gelijk natuurlijk in de implicatie: dat je iets redelijk onmogelijks verwacht. Budget van 100 euro? Dan kun je al dat 'very very nice' en 'nice' direct schrappen, en zelfs dat 'must have' wordt krap. Sowieso: met ingebouwde speakers kom je direct uit bij keyboards en digitale piano's. En gezien wat je vraagt qua sounds (piano en nog een beetje) eigenlijk gewoon een digitiale piano. Dan heb je ook je speakers, en is natuurlijk ideaal om te leren spelen (totaal geen afleiding met vette sounds, synthese en geklungel met de interface). Van soorten en typen weet ik verder niks, maar anderen wel en ze zijn al vaak zat besproken. Voor andere sounds, effecten, tweaken, toepasbaarheid in techno, enzovoorts dan maar nog heel even sparen en straks een JVx0x0 of zo kopen! Dat allemaal is voor 100 euro gewoon onmogelijk, punt uit...

Conclusie: Cloudman zoekt een digitale piano van 100 euro. Wie helpt 'm? ;)

Als je vriendin er ook op wil spelen kun je de x-station van je lijstje schrappen.
Bij music-store.de hebben ze de fusion nu behoorlijk in de aanbieding ik weet niet precies meer wat hij nu kost maar hij zit wel dicht bij je budget.

Is het keyboard van de x-station zo beroerd dan?

Ik zie inderdaad dat de Fusion 6HD niet heel ver van budget is. Effe doorsparen misschien ;-)

Laatst gewijzigd:
@cloudman

ik zag net in de feedback folder de casio CTK481 pack voor 99 euro. dat voldoet aan je eisen wellicht, al is het een keyboard?

Raad nodig!

Raad nodig!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe synth, en ik had de Korg MS-2000b in mijn hoofd, alleen ik kwam er achter (heel dom) dat ie tussen 2000-2004 gemaakt werd, en het nogal lastig is om die nu nog op de kop te tikken.

Ik heb al een aantal synths uitgeprobeerd, maar ik gebruik em in mijn band, en ik speel nu op een MicroKorg, en het moet wel ongeveer hetzelfde geluid hebben als die. Mijn synth in de band dient in principe voor als wat in veel bands de leadgitaar is. dus op de voorgrond! en electrosounds!

En nu was ik gister bij een concert van Klaxons, en zag ik dat hun toetsenist op een Korg-X50 speelt, die heeel vet klonk. alleen als ik dan op internet nu daar demo's van luister, klinkt het net als een keyboard :s

Oftewel: Welke synth raden jullie me aan als een goed vervolg op de MicroKorg?

Easy dus..de korg MS2000 heeft gewoon dezelfde soundengine als de microkorg maar wel voor alle en meer functies een eigen knopje..

2e hands allemal erg in de aanbieding..

DE X50 is gewoon VEEL minder experimenteel...heeft wel Triton sounds aan boord dus klinkt wel erg goed voor het "normale "gebeuren..
eenvoudige life bediening via een matrix systeempje..zoals Waldorf-modules dat ook veel hebbeb.

de step sequence van de ms2000 kan bijvoorbeeld per step een toegewezen funtie veranderen...dat klinkt weer zeer dynamisch..! maar life is de ms2000 gewoon wel een veel lastiger instrument als de X50..x50 is ook wat duurder in de aanschaf. de combi x50 MS2000R is natuurlijk zeer interessant !!!

Murc

hmm ik vind het erg lastig... De MS-2000 heb ik in ieder geval de laatste maanden echt nérgens 2ehands/op internet kunnen vinden, en dat is vooral het grootste probleem :s

En dan nog een vraag, heeft iemand een idee of het makkelijk is met de X-50 om zelf sounds via software erop te zetten? ik heb hier zelf nog weinig ervaring mee, maar ik denk dat het me wel moet lukken.

en zijn er nog meer (iets uitgebreidere, maar)vergelijkbare synths met de MicroKorg?

Ik ben op zoek naar een analoog klinkende subtractieve synth. Het mag dus een digitale zijn die, op z'n minst, goed z'n best doet in de buurt te komen van die warme volle analoge klanken.

Wat voor sound wil ik maken? Denk aan Boards of Canada ongeveer en dan ben je al een heel eind. Warme lome pads, liefst met ingebouwde chorus als effect. Maar ook de scherpe leads van Chris Clark vind ik erg mooi. Dus als het even kan een synth geschikt voor het 'moderne elektronische muziek die oud probeert te lijken' sound.

Het hoeft niet per sé een nieuwe te zijn, al zou dat wel fijn. Heb gisteren toevallig nog een Juno 106 geprobeerd. En al vind ik het geluid nog zo mooi, de technische problemen van deze synth vind ik gewoon net iets te riskant. Ze worden gewoon een beetje oud. Maar goed. Het geluid van de oude Juno's vind ik dus prachtig.

Het hoeft niet per sé een synth met keyboard te zijn, maar liefst wel. Die nieuwste modules van Creamware, is dat misschien wat voor het type geluid dat ik graag wil maken?

Hoop niet dat ik te veeleisend ben, maar zou graag een synth met simpele aanpak prefereren. Dus veel knopjes en schuifjes..

Qua budget: Ben bereid tot ongeveer 1000 euro's te gaan.

Iemand enig idee?

EDIT: Hij moet natuurlijk wel MIDI hebben :)

Laatst gewijzigd:
Quote charles...
De MS-2000 heb ik in ieder geval de laatste maanden echt nérgens 2ehands/op internet kunnen vinden

Reactie Murc..
er stond er hier een te koop voor maar 360 de keyversie dus...

GEWOON effe opletten dus...en direct reageren...niet teveel dromen over de ideale machine..maar af en toe ook tot aktie aktie overgaan..:

Murc :yamaha:

Ik ben op zoek naar een analoog klinkende subtractieve synth. Het mag dus een digitale zijn die, op z'n minst, goed z'n best doet in de buurt te komen van die warme volle analoge klanken.

Wat voor sound wil ik maken? Denk aan Boards of Canada ongeveer en dan ben je al een heel eind. Warme lome pads, liefst met ingebouwde chorus als effect. Maar ook de scherpe leads van Chris Clark vind ik erg mooi. Dus als het even kan een synth geschikt voor het 'moderne elektronische muziek die oud probeert te lijken' sound.

Het hoeft niet per sé een nieuwe te zijn, al zou dat wel fijn. Heb gisteren toevallig nog een Juno 106 geprobeerd. En al vind ik het geluid nog zo mooi, de technische problemen van deze synth vind ik gewoon net iets te riskant. Ze worden gewoon een beetje oud. Maar goed. Het geluid van de oude Juno's vind ik dus prachtig.

Het hoeft niet per sé een synth met keyboard te zijn, maar liefst wel. Die nieuwste modules van Creamware, is dat misschien wat voor het type geluid dat ik graag wil maken?

Hoop niet dat ik te veeleisend ben, maar zou graag een synth met simpele aanpak prefereren. Dus veel knopjes en schuifjes..

Iemand enig idee?

Alesis Ion! Zoek 't forum er maar eens op na! En als je wat creatiever wilt zijn: Alesis Micron (zelfde functies als de Ion, maar minder interface; computer voor nodig is) + effectenkastje (zijn niet briljant bij de Micron) + nog een synth met goede toesten (zo'n MS2000b bijvoorbeeld; dient dan ook als mastersynth voor de Micron of Ion, die allebei geen briljante klavieren hebben). Dan moet je al je klanken wel kunnen maken en kun je weer even vooruit. :P Sowieso alles tweedehand kopen trouwens; met wat voorzichtigheid is het geen technische miskoop, en mocht dan de synth niet bevallen, dan kun je 'm verkopen en weer iets anders proberen zonder er een bak geld bij te verliezen.

Mocht je een langere keuzelijst willen hebben, dan raad ik aan de huidige thread 's van voor tot achter door te lezen. Jouw vereisten zijn vrij algemeen, dus een keer een goed uur over SF browsen en je hebt alle opties wel gezien. :)

Alesis Ion! Zoek 't forum er maar eens op na! En als je wat creatiever wilt zijn: Alesis Micron (zelfde functies als de Ion, maar minder interface; computer voor nodig is) + effectenkastje (zijn niet briljant bij de Micron) + nog een synth met goede toesten (zo'n MS2000b bijvoorbeeld; dient dan ook als mastersynth voor de Micron of Ion, die allebei geen briljante klavieren hebben). Dan moet je al je klanken wel kunnen maken en kun je weer even vooruit. :P Sowieso alles tweedehand kopen trouwens; met wat voorzichtigheid is het geen technische miskoop, en mocht dan de synth niet bevallen, dan kun je 'm verkopen en weer iets anders proberen zonder er een bak geld bij te verliezen.

Mocht je een langere keuzelijst willen hebben, dan raad ik aan de huidige thread 's van voor tot achter door te lezen. Jouw vereisten zijn vrij algemeen, dus een keer een goed uur over SF browsen en je hebt alle opties wel gezien. :)
Thanks.

Ik zat zelf ook al naar de ION te kijken en die heeft ook nog eens een FM functie, voor als ik zin heb in heel gefreakte dingen.

Maar.. Is die Ion wel zo geschikt voor Boards of Canada achtige sounds? Dacht dat het meer een trance ding was?

Iemand enig idee?

dus je wilt een Juno60 met midi-dcb converter :biertje:Hou je nog geld over ook... edit: Of misschien zelfs een jupiter6!

Laatst gewijzigd:
Thanks.

Ik zat zelf ook al naar de ION te kijken en die heeft ook nog eens een FM functie, voor als ik zin heb in heel gefreakte dingen.

Maar.. Is die Ion wel zo geschikt voor Boards of Canada achtige sounds? Dacht dat het meer een trance ding was?
Als je mooie warme Boards of Canada geluiden wilt hebben, zou ik zeker voor een oude Roland gaan, en niet voor de Ion. Ik heb de Ion een paar keer naast de Juno60 gehoord, en dan is de Juno in dit geval toch echt een stukkie beter. De Juno klinkt een stuk warmer en voller, en heeft een hele mooie chorus. De Ion is geen slechte synth, maar daar vind je niet die mooie Boards of Canada pads.

Juno60 lijkt me sowieso een goede keuze voor je. Erg eenvoudig om Boards of Canada-achtige geluiden mee te maken. Vergeleken met de 106 is de Juno60 gebouwd als een tank, en heeft zeker niet dezelfde technische problemen als de 106. Maar ook andere Roland synths uit dezelfde tijd kunnen je een eind helpen voor de Boards sound. Denk bijvoorbeeld aan de SH synths (101 en 09 lijken mij erg geschikt). Bedenk ook dat je er goede FX achter moet hangen! Boards of Canada gebruiken veel (warme) reverbs en fijne delays. Die maken een groot gedeelte van de sound, en versterken het zwoele warme van die toffe pads van hun.

Thanks.

Zie ook de posts van Hazes en ProtoHuman, maar specifiek wat dit betreft: FM zit er niet écht op. Het principe van FM is op elkaar inwerkende golfvormen (sinussen bij de DX-en, later ook andere golfvormen), wat op zich bij de Ion wel kan, maar met maar drie oscs heb je dus een FM-synth met drie operators, wat niet héél bijzonder is. Freakt wel leuk, daar niet van, maar vergeleken met de zes ops van de DX7 (of toch minstens vier van de kleinere versies) niet super.

Trance-synth: uhhhh....? :confused: Niet dus. De standaard trancebakken zijn de Virus(sen) en de JP80x0, niet de Ion. Alhoewel je met elke bak kun trancen als je wilt, en de Virussen en JP80x0 ook voor al het andere geschikt zijn. Maar voor trance heb je vooral iets supersaw-achtig iets nodig, wat op de Ion niet lukt (geen speciale wavevorm zoals op de JP of genoeg polyfonie zoals op de Virussen) en de vereiste superbak galm en delay zitten er ook niet op (de effectensectie van de Ion is niet zo bijzonder, en überhaupt zonder galm en delay; dit is toegevoegd aan de Micron).

Overigens kan een Ion ook warm klinken; gewoon er dezelfde fx-bakjes aanhangen als ProtoHuman suggereert! Alhoewel oudere synths het vaak wel beter doen, afhankelijk van welke precies; dat is nu eenmaal een feit! Maar houd dan wel rekening met minder mogelijkheden (polyfonie, scala van geluiden dat je er uit kunt halen, geen modulatiematrix), soms geen midi en mogelijke onderhoudsproblemen...

Maar hoe dan ook: als je een bepaalde sound al in gedachten hebt, dan indien mogelijk synths uitproberen! Of proberen samples en voorbeelden te vinden op internet. Dat zegt veel meer dan al dit geklets natuurlijk...

Bedankt voor alle info. Denk dat ik die ION eens in het echt ga checken. Hoe zit het met de chorus van deze synth? En ik lees trouwens ook rare dingen over de MIDI opties van de ION. Ik kan toch wel gewoon mijn noten uit cubase naar de ION sturen zonder problemen (ben een noob op synth/midi gebied)?

Kan de ION bij Feedback niet vinden trouwens. Waar staan ze nog gewoon in de winkel? Zijn er uberhaupt veel winkels in Nederland waar ik gewoon naar hartelust synths kan testen? Bij de feedback waar ik wel eens kom is het aanbod redelijk beperkt (Apeldoorn).

De Juno 60 wil ik later misschien nog eens overwegen.

Back