Welke synth moet ik kiezen?

Advies gezocht!

Advies gezocht!

Ik ben opzoek naar een goede synthesizer, any suggestions ? :)

Ik zing nu ong. 9 jaar en het lijkt me leuk om mijn eige songs te producen, alleen heb geen flauw idee welke synthesizer ik het beste kan aanschaffen daarvoor.
Mijn budget ligt rond de 900 euro.

Qua muziek: pop voornamelijk maar ook R&B, slow rock e.d.

Ik gebruik een externe geluidskaart (Emu 0404 USB).

Verder zou ik graag willen weten welk programma ik het beste kan gebruiken, ik heb Cubase FL en nog een aantal andere programma's liggen.

Bedankt!

Andere tips zijn altijd welkom!

Wow! Da's wel een erg brede vraag! Maar ook daarvoor zijn er antwoorden (wel op SF! :P ). Zie namelijk deze thread (waar de huidige thread trouwens waarschijnlijk wel snel in opgenomen zal worden). Die staat helemaal vol met vragen van mensen in een vergelijkbare situatie als jij - plus de (mogelijke) antwoorden. Okee, ik weet het, hij is een beetje lang, maar lees sowieso 's de eerste pagina door. Daar staan een paar ontzettende goede posts van Yoozer - alhoewel ook in de rest van die thread heel veel nuttigs staat (binnenkort in de gebonden versie beschikbaar bij de betere boekenwinkels :D ). Of check daarna 's de enige echte Synthwiki: ook vol goede info.

Okee, misschien geen direct antwoord op je vraag, maar die is zo breed, en afgaande op je formulering lijk je nog zo weinig idee te hebben van wat er is, wat je wil en hoe dat zich tot elkaar verhoudt, dat ik denk dat je een hele hoop wijzer kunt worden met wat gerichte inleidende info. En dat bij dezen dus - lees-ze! :okdan:

Ennuh, welkom op dit mooie forum! :biertje:

Nordlead1expanded misschien? of de 2 of 3
Simpel in bedrijf maar inyourface klanken uit te puren.

Korg Radias? is ingewikkelder maar zeer speciale sounds en karakter voor hiphop, soul, r&b, eigelijk voor alle genres bruikbaar. De nordlead ook trouwens.

Beste regel:

Luister gewoon zoveel mogelijk mp3 demo's op het net van de bakken en dan kies je daar je cup of tea op de klank en bediening af.

succes met je zoektocht en muziek! :)

Bedankt voor de snelle replies!, Net naar de prijzen gekeken, maar vind ze nét iets te hoog.

Is de Korg TR 61 misschien iets?

Ja die ziet er wel goed uit maar dat is een rompler meer, die draait samples af vanuit zen buikgehalte.

Zeg maar waarom geen USB midikeyboard met wat draaiknoppen te programmeren (M-audio axion of een 61 of 49 keys van EMU), waar je dan VST instruments mee aanstuurd? Zo geef jeniet al teveel geld uit.

Die Korg is met sequencer ingebouwd die jij aanwees en mits je al een DAW draait met je EMU 0404 is dat overbodige luxe misschien, niet?

Ja die ziet er wel goed uit maar dat is een rompler meer, die draait samples af vanuit zen buikgehalte.

Zeg maar waarom geen USB midikeyboard met wat draaiknoppen te programmeren (M-audio axion of een 61 of 49 keys van EMU), waar je dan VST instruments mee aanstuurd? Zo geef jeniet al teveel geld uit.

Die Korg is met sequencer ingebouwd die jij aanwees en mits je al een DAW draait met je EMU 0404 is dat overbodige luxe misschien, niet?

Zolang ik er goede melodies/beats mee kan maken en het professioneel klinkt ben ik al tevreden.

Wat is het grootste verschil is tussen een USB midikeyboard en bv die Korg TR 61, behave dan waarschijnlijk de prijs?

Ik weet er te weinig van af, heb geen ervaring met keyboards/synths.
Eigenlijk alleen met mijn Ibanez gitaar, cubase en guitar rig gewerkt.

Beste experts,

Ik zoek het volgende:

- tot 500 euro;
- Master Keyboard;
- Met VST controllers op het keyboard zelf;
- Eventueel (indien mogelijk) analoge synth zodat er zonder laptop ook nog wat uit te halen is.
- 70+ toetsen
- synth toetsen en aanslag
- wel (semi) gewogen, hamertjes hoeven niet

Ik heb momenteel een hele oude Yamaha keytar staan :D en voor de rest een berg dingen met snaren erop. Ik werk met Cubase SX en een hoop VST's.

groetjes en bedankt!

De RemoteSL61 en die Fatar zijn voor zover mij bekend goede midikeys, maar hebben geen eigen klankbronnen, dus je bent dan ook verplicht te investeren in softsynths en/of samples van akoestische instrumenten om met deze keys muziek te maken, icm Cubase of een vergelijkbaar programma.

Ook deze softsynths zijn over het algemeen niet gratis. Check hiervoor bijvoorbeeld Native Instruments en Arturia.

Je zou ook de volgende keys in overweging kunnen nemen:

Korg X50
Yamaha MM6
Korg TR61
Yamaha MO6 (heb ik zelf en ben er erg tevreden over!)

Ik weet even niet zo snel Roland producten te noemen die in bovenstaande range vallen, behalve de Fantom XA.

De meeste van bovenstaande keys kun je via USB aansluiten op je PC en daarmee integreren in je DAWsoftware.

Ten aanzien van sequencing in een keyboard zoals bij de TR61:
Het kan prettig werken om snel even wat ideeën uit te werken, maar mij lijkt het prettiger om via sequencersoftware te werken.

Beste tip:
Ga naar een zaak waar ze een aantal van de bovengenoemde keys op een rij hebben staan en test zelf. Ervaring leert dat er nogal wat verschil zit in de kwaliteit van het keyboard. Daar kom je alleen achter als je er even op speelt.

succes!

De ideale goedkope setup (volgens mij):

Emulator 4 of S5000 sampler met veel geheugen en outputs. (300E)
Nordlead 1 (expanded versie) (350)
Juno 60 met MIDI (350 met wat mazzel)

Zit je op 1000 euro, maar je kan bijna alles maken en met een goede sound.

De Juno gebruik je in bijna iedere track maar sampel je vooral ook.

:maffia:

- Eventueel (indien mogelijk) analoge synth zodat er zonder laptop ook nog wat uit te halen is.
- 70+ toetsen

Helaas: dit sluit elkaar uit. Dat type synths heeft gewoon 3,5, 4 of (soms) 5 octaven, maar daarboven: no way. Dus je zult het gewoon moeten doen met een masterkeyboard van zes octaven (73 toetsen, vaak semi-verzwaard) of 88 toetsen (gewoonlijk verzwaarde toetsen = piano-achtig) met veel knoppen (waar je dan vervolgens bepaalde midi cc's aan kunt toewijzen). Daar weet ik verder niks van, dus graag over naar een ander nu... Of check anders 's op de website van Feedback. Alleen nieuw spul daar natuurlijk, maar dan zie je welke merken er zoal zijn en kun je 's kijken wat ze nog meer hebben in jouw interessehoek.

Emulator 4 of S5000 sampler met veel geheugen en outputs. (300E)
Nordlead 1 (expanded versie) (350)
Juno 60 met MIDI (350 met wat mazzel)

Is niet verkeerd inderdaad! Het lijkt mij sowieso dat Jayden zoiets als een sampler of een rompler moet hebben. Aangezien-ie nog niks heeft en met r&b en poprock aan de slag wil zal hij gewoon al die standaardinstrumenten nodig hebben, zoals (e-)piano's, en misschien blazers en strijkers. Met alleen een Nordlead is-ie in ieder geval helemaal niks (ook veel te weinig polyfonie als met alleen die synth een song gemaakt moet worden).

De opties zijn dus volgens mij:
  • een combinatie zoals die van Cybermax (maar houdt er dan wel rekening mee dat het meer 'gedoe' is; een mixertje is bijvoorbeeld ook handig in dat geval);
  • een rompler (alle geluiden bij elkaar en veel polyfonie; bijvoorbeeld die TR61 of wat Daan opsomt; check ook de Fantoms van Roland, de Fusion van Alesis, en oudere modellen zoals Rolands XP-serie, de Motifs en S-serie van Yamaha, Tritons van Korg, enz.; zie ook hier);
  • een controller plus een rij VST's (softwaresynths die je op je computer draait; maar dan moet je het wel prettig vinden om alles via je computer te doen).
En echt, lees die posts van Yoozer 's goed! Daar staat zoveel in! Als je dat doet, dan hoef je echt niet meer te vragen of een midi-keyboard (dus zonder enige eigen geluiden) vergelijkbaar is met een rompler als de TR61... :erm:

De RemoteSL61 en die Fatar zijn voor zover mij bekend goede midikeys, maar hebben geen eigen klankbronnen, dus je bent dan ook verplicht te investeren in softsynths en/of samples van akoestische instrumenten om met deze keys muziek te maken, icm Cubase of een vergelijkbaar programma.

Ook deze softsynths zijn over het algemeen niet gratis. Check hiervoor bijvoorbeeld Native Instruments en Arturia.

Je zou ook de volgende keys in overweging kunnen nemen:

Korg X50
Yamaha MM6
Korg TR61
Yamaha MO6 (heb ik zelf en ben er erg tevreden over!)

Ik weet even niet zo snel Roland producten te noemen die in bovenstaande range vallen, behalve de Fantom XA.

De meeste van bovenstaande keys kun je via USB aansluiten op je PC en daarmee integreren in je DAWsoftware.

Ten aanzien van sequencing in een keyboard zoals bij de TR61:
Het kan prettig werken om snel even wat ideeën uit te werken, maar mij lijkt het prettiger om via sequencersoftware te werken.

Beste tip:
Ga naar een zaak waar ze een aantal van de bovengenoemde keys op een rij hebben staan en test zelf. Ervaring leert dat er nogal wat verschil zit in de kwaliteit van het keyboard. Daar kom je alleen achter als je er even op speelt.

succes!

Ok, even mijn post ge-edit =P
Laten we het erop houden dat ik voldoende VST's heb.

Zit nu eigenlijk tussen 3 te twijfelen.

De Yamaha MO6 (Na wat filmpjes gekeken te hebben, ben ik zeer onder de indruk!)
Korg TR 61
RemoteSL61

Hmm, dit is moeilijk kiezen!

Bedankt voor alle tips!

Laatst gewijzigd:
Ai, dat had je beter niet kunnen posten aangezien illegale software hier niet echt getolereerd wordt...

En als ik jou was zou ik eens lekker een middagje gaan prutsen in een muziekzaak.. Denk zelf dat de TR61 helemaal niet verkeerd is! Je zegt zelf geen ervaring met synths te hebben, dan lijkt me dat een prima begin-bak! vette sounds, lichte programmeermogelijkheden.. En wil je uiteindelijk meer gaan programmeren dan is het tijd voor een andere bak! :okdan:

Als je echt waar voor je geld wil hebben dan zou ik eens gaan luisteren naar de fusion hd 6 van Alesis , is een alround synth /workstation nu voor rond de 800€ ,hou je nog geld over

dr staat nu een triton le61 voor een mooie prijs te koop op tforum, daar dacht ik gelijk aan. gezien je behoefte lijkt t me nu niet zinvol om veel tijd in synthese e.d te steken, je wil gewoon nice sounds out of the box ! Kan je jezelf meer richten op het componeren zelf. Correct me if im wrong !

dr staat nu een triton le61 voor een mooie prijs te koop op tforum, daar dacht ik gelijk aan. gezien je behoefte lijkt t me nu niet zinvol om veel tijd in synthese e.d te steken, je wil gewoon nice sounds out of the box ! Kan je jezelf meer richten op het componeren zelf. Correct me if im wrong !

Ik heb net ook al feedback gebeld maar ik snap er dus helemaal niks meer van.
Wat ik wil is: beats/melodie maken en op die manier hele liedjes in elkaar zetten voor een demo album.

http://www.youtube.com/watch?v=7GP6qEhvA7k&feature=related
Dit is gewoon een klein voorbeeld, van wat ik graag wil. (dus ook bass/drums etc)

Nu vertelde die man van feedback mij, dat ik alleen een klavier nodig heb, zoals bv. die van Novation en helemaal niet aan een synth moet denken.
Ook vertelde hij dat de geluiden, bv het piano geluid van een Yamaha MO6 mooi klinkt, maar dat die van plugins nog veel mooier klinken en de mooie sound ook voornamelijk van plugins komt en het daarom overbodig zou zijn om een synth aan te schaffen.

Dus jij laat je vertellen wat mooi klinkt?
Doe jezelf een lol en ga het zelf luisteren.

Nu vertelde die man van feedback mij, dat ik alleen een klavier nodig heb, zoals bv. die van Novation en helemaal niet aan een synth moet denken.
Ook vertelde hij dat de geluiden, bv het piano geluid van een Yamaha MO6 mooi klinkt, maar dat die van plugins nog veel mooier klinken en de mooie sound ook voornamelijk van plugins komt en het daarom overbodig zou zijn om een synth aan te schaffen.
:dubbel::dubbel::dubbel:
Wat een koekwous, die verkoper.

Omdat je in het eerste bericht het had over R&B en slow rock, moest ik denken aan Ryan Leslie. Die gast gebruikt van alles maar je naar zijn studio kijkt krijg je een idee wat hij gebruikt. In principe kun je met zo'n Korg Triton beginnen zoals hij gebruikt(bah, wat is die piano wel vies, :r), of met een Yamaha MO6(kleinere broertje van de Motif). Het andere spul komt wel.

Wat cybermax voorstelt is een geweldig idee; ik had er zelf niet aan gedacht. Het is wel zo dat je dan zelf een beetje moet weten hoe je dan 3 nieuwe apparaten moet gebruiken. Ik zou zelf kiezen voor het beginnen met een MO6 of een Yamaha Radius voor het budget.

Back