Welke synth moet ik kiezen?

Re: Gitaar synth

Re: Gitaar synth

Origineel geplaatst door Tymon
Hallo allemaal! Eerste berichtje hier en meteen vraag ik om een gunst :)

Mijn situatie: Ik ben gitarist maar hou ervan soms ook andere geluiden te kunnen bespelen dan de "normale" gitaar sounds. Nu speel ik sinds enkele jaren ook gitaar synth. In principe niets anders dan een systeem wat pitches omzet naar MIDI informatie en deze met een crappy synth module afspeelt. Gelukkig zit er MIDI out op het apparaat zodat ik ook VSTi en andere modules kan gebruiken. Alhoewel ik mij goed thuis voel in software vind ik het niet altijd even prettig om VSTi te gebruiken voor het bespelen van mijn gitaar synth. Hier zullen ongetwijfeld dezelfde redenen gelden als bij toetsenisten om hardware of software te prefereren dus daar zal ik verder niet over uitweiden.

OK, so far voor de introductie, hier een lijstje met wat ik graag zou willen:

- Het bedoeld gebruik is:

Een module die aan wordt gestuurd door een gitaar synth. De gitaar synth gebruikt voor elke snaar een eigen MIDI kanaal, om deze reden moet de synth minimaal 6 voice multitimbral zijn. Ik wil ook gerust akkoorden kunnen pakken dus een niet te lage polyfonie is ook fijn.

Ik ben vooral geinteresseerd in vette, warme pad sounds en vloeiende, zeer expressieve, lead sounds. Geen steriele digitale klanken (geen Sherinian lead sounds dus, voor diegene die weten wie ik bedoel) maar vooral organische, expressieve klanken. Met een gitaar synth heb je aardig wat MIDI controllers om aan te sturen en die zou ik ook graag allemaal willen benutten om vooral de leads zo expressief mogelijk te maken, vroeger of later zou het ook gaaf zijn om een breath controller te kunnen gebruiken voor nog meer expressie mogelijkheden. Ik hecht weinig waarde aan imitatie van akoestische instrumenten, ook al is het leuk om die mogelijkheid te hebben. Voor leads zoek ik het denk ik vooral in een kruising van synth en "echte" blaasinstrumenten, denk aan synthy dwarsfluiten enzo. Programmeerwerk ben ik niet vies van en ik wil de sounds dan ook 100% naar mijn eigen hand kunnen zetten (geen preset bak dus). Qua genre zit ik vooral in de experimentele, ambient, prog, fusion kant.

- Mijn budget is:

Het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk :) 2e hands maakt me niet uit, ik hoef niet perse de nieuwste state-of-the-art turbo synth, als de sounds mij maar liggen. Denk in principe tot 500 euro. Mocht ik niet kunnen vinden wat ik zoek met dat budget dan spaar ik gewoon langer door en zou mijn budget tot max 1000 euro groeien.

- Eventueel andere gear die je hebt

Geen nog. Ik ben dan ook van plan al mijn synth sounds uit 1 apparaat te halen, voor zover dat mogelijk blijkt natuurlijk.

Voor diegene die de specs van de gitaar synth willen bekijken: http://audioen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1

Ik verwacht geen super uitgebreide verhalen terug met wat voor mij wel of niet geschikt is (ook al stel ik dat natuurlijk wel erg op prijs!) dus een simpel lijstje met synth modules helpt mij al veel verder in het oerwoud der synths! Ik zoek daar zelf wel de bijbehorende info bij.

Bedankt alvast!!!

Novation Nova?

Bedankt voor de vele antwoorden, de bovenstaande synths ga ik zo even de specs bekijken en wie weet zit er inderdaad wel een mooie tussen.

Owjah, ik zag nog een goeie vraag van iemand over op hoeveel midi sporen tegelijk wil je dat je synth kan lopen, als ik mij niet vergis is dit de multi-trimbal functie of zoiets(??) Ik wil hem graag op meerdere sporen laten lopen tegelijk net zoals ik bijvoorbeeld NI Kontakt 2 gebruik. is dit mogenlijk?

Nogmaals dank voor de Tips en Kunde.

Groet,
Jan

Origineel geplaatst door JanWieringa
Bedankt voor de vele antwoorden, de bovenstaande synths ga ik zo even de specs bekijken en wie weet zit er inderdaad wel een mooie tussen.

Owjah, ik zag nog een goeie vraag van iemand over op hoeveel midi sporen tegelijk wil je dat je synth kan lopen, als ik mij niet vergis is dit de multi-trimbal functie of zoiets(??) Ik wil hem graag op meerdere sporen laten lopen tegelijk net zoals ik bijvoorbeeld NI Kontakt 2 gebruik. is dit mogenlijk?

Nogmaals dank voor de Tips en Kunde.

Groet,
Jan

Ja hoor maar dan valt de ms2000 serie af omdat ie maar 4 tonen tegelijk of zelfs meer 2 verschillende geluiden op 2 sporen omdat ie maar 4 stemmen heeft.
De Ion heeft volgens mij maar 1 synthpart en daar kan je 8 tonen tegelijk afspelen (8 toetsen tegelijk indrukken) dat is dus 8 stemmen polyfonie.

De Virus, Waldorfs, en de Supernova (niet de gewone Nova die is beperkter) kunnen veel meer geluiden tegelijk aan over verschillende sporen.

Origineel geplaatst door Sly Dog
ps. Vergeet de vraag van nieuw lid Tymon enkele posts hierboven ook niet, hè? :)

Dat lijkt me een goed plan ja 8o)

Hallow,

Ik ben op zoek naar een soort synthesizer, met ook wel eigenschappen van een stage piano, maar ik zou niet weten wat ik juist moet hebben. Ik ken namelijk niets van synthesizers, dus als ik als een leek overkom: vergeef het mij! Ik speel al 7 jaar gewone, klassieke piano, maar dit is mijn eerste synthesizer.

-Hij moet kunnen samples inladen, en met die samples verder 'bouwen'. Het zou dus een soort sampler moeten zijn.
-Minimum 48 toetsen.
-De toetsen zouden aanslaggevoelig moeten zijn, met wel wat tegengewicht en een beetje aanvoelen zoals bij een echte piano, gewogen toetsen zou perfect, maar waarschijnlijk te duur zijn.
-Het is niet alleen de bedoeling om te samplen of synth sounds mee te maken, maar er zou ook een zeer goede piano sound op moeten staan. Eigenlijk zou het een soort stage piano moeten zijn, maar dan met de mogelijkheid er samples op te laden, en deze ook verder aan te passen. Of eventueel eigen sounds te maken.
-Hij zou ook een USB midi poort moeten hebben, om hem te gebruiken als midi-controller, bij fruity loops of cubase,...
-De bedoeling is om hem te gebruiken in een bandje, dat van pop tot jazz en lichte rock speelt, waarbij hij dan oftewel de piano kan spelen, of de special effectjes, zoals een hammond sound of zo als de piano in het intro-tje van 'song to say goodby' van placebo of iets anders.
-Een keyboard is niet echt goed omdat ik die drums en styles en songs niet nodig heb, en meestal zijn die toetsen niet aanslag gevoelig (genoeg).
-Mijn budget ligt rond de €500, dit is waarchijnlijk wel te weinig, maar ik kan toch niet hoger gaan dan €800
-Hij moet geen song kunnen opnemen, of een sequencer bezitten.

Als iemand een synth kent die in de buurt komt of die ik wel zou kunnen gebruiken, of iemand heeft een tip over wat soort synth ik best kan kopen: laat maar komen

THe Pianist

Als ik zo je wensen lees denk ik meteen: Motif 8. Maar de laatste keer dat ik er zo een te koop zag staan, werd er 1400 euro voor gevraagd en dat heb je niet te besteden.

Veel synths met een ingebouwde sampler hebben ook een ingebouwde sequencer. Of je 'm nou wilt of niet, hij zit er bij maar je hoeft 'm niet te gebruiken.
Is USB echt een verplichting? Er zijn namelijk ook midi naar USB convertors en deze bijvoorbeeld kost maar 20 euro

Gewogen toetsen zijn waarschijnlijk te duur voor je en helaas, alles wat niet gewogen is voelt ècht niet aan als een piano. Semi-gewogen, zoals op de meeste duurdere workstations, speelt erg prettig maar lijkt niet op een piano. Van de andere kant, hoe prettig zou je het vinden om hammondslides op een pianotoetsenbord te spelen?

Voor 500 a 600 euro zou je wel een Yamaha Ex5 moeten kunnen vinden, misschien dat die wat voor je is.

Je zou naar de Alesis Fusion kunnen kijken. Die is erg veelzijdig, en voor een workstation relatief goedkoop. Ik vrees alleen dat je voor 500 euro niks gaat vinden dat aan al je eisen voldoet.

Ik heb een An1x maar zou eigenlijk ook wel iets met een ander karakter willen. Daarom de vraag:

Welke VA vult een An1x mooi aan? Wil wel tot 5 à 600 euro gaan denk ik. Nieuw heeft niet de voorkeur en ik heb niet echt haast ofzo. 't Mag ook best rackmount zijn. Boven het budget gaan zou wel mogen, maar dan gaat de an1x eruit en wil ik een bak mèt toetsen hebben.
Ik wil graag iets veelzijdigs, van lekker subtiel en zacht naar schreeuwend en stoer! :)

edit: het heeft wel de voorkeur om een redelijke polyfonie te hebben. Pads met een lange releasetijd die polyfoon gespeeld worden moeten niet lelijk afgekapt worden.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Ik heb een An1x maar zou eigenlijk ook wel iets met een ander karakter willen. Daarom de vraag:

Welke VA vult een An1x mooi aan? Wil wel tot 5 à 600 euro gaan denk ik. Nieuw heeft niet de voorkeur en ik heb niet echt haast ofzo. 't Mag ook best rackmount zijn. Boven het budget gaan zou wel mogen, maar dan gaat de an1x eruit en wil ik een bak mèt toetsen hebben.
Ik wil graag iets veelzijdigs, van lekker subtiel en zacht naar schreeuwend en stoer! :)

edit: het heeft wel de voorkeur om een redelijke polyfonie te hebben. Pads met een lange releasetijd die polyfoon gespeeld worden moeten niet lelijk afgekapt worden.

wat voor type sound wil je hebben, op welke gebieden moet ze de AN-1x aanvullen?

bliepbliep

Moeilijk uit te leggen...

Laat ik het zo proberen te zeggen: De an1x vind ik òf heel donker klinken, òf heel scherp en schreeuwerig. Ik zoek het wat helderder en subtieler denk ik, maar dan wel weer zonder iel te worden. Als 'ie dan ook nog kan schreeuwen is natuurlijk cool, maar dat doet de an1x ook al wel.
Ik weet niet of je hier iets mee kunt?

Hmm waldorf is wel echt iets aparts he? Dat is wel cool natuurlijk!
Maar over de MicroQ bijvoorbeeld lees ik toch vrij vaak dat mensen 'm dun, steriel en metalig vinden. Nou denk ik dat ik daar ook FM voor kan gebruiken, gezien ik een PLG150DX heb.
Weet 't allemaal niet hoor, zal er nog wat meer onderzoek naar doen :)

Welkom, en wlke synth?

Welkom, en wlke synth?

Hallo,

Dit is mijn eerste berichtje hier :)
Na hééél vroeger eens een kleuterkeyboard te hebben gehad en na jaren muziek gemaakt te hebben met een PC wil ik nu eindelijk serieus muziek gaan maken met

een wat professioneler apparaat. De reden dat ik mij heb aangemeld bij dit forum is enerzijds het feit dat er zeer veel informatie te vinden is over dit

onderwerp en anderzijds omdat ik m.i. slecht wordt geholpen door de gemiddelde muziekwinkel (althans, in de 4 die ik bezocht heb dan...)
Men denkt altijd dat ik een keyboard wil hebben en als ik dan naar de synths vraag dan pakt de verkoper steevast het goedkoopste model (?) en speelt zelf

even in 1 minuut een riedeltje en gaat weer voordat ik kan vragen of ik zèlf even mag spelen, maargoed...

Ik heb een aantal "eisen" waar m'n nieuwe synth aan moet voldoen. Ik zal er vast bijzeggen, ik ben een beetje een "noob" op dit gebied omdat ik 15 jaar

geleden voor het laatst een keyboard had en daarna nooit meer, laat staan een synth ;-)

Hier volgens de punten die ik wil zien in de synth:

Ik wil gaan voor een workstation en ik twijfel op dit moment tussen de Roland Fantom X7, Yamaha Motif ES 7 en Korg Triton Extreme 76 (?) Het kan natuurlijk

zo zijn dat meerdere synths hiervoor in aanmerking komen.

- min 76 toetsenklavier
- geluidskwaliteit moet zo hoog mogelijk liggen. van zowel de sampler als de weergave zelf.
- optische/coaxiale digitale output (Motif heeft deze helaas niet standaard, wel met een I/O board die in de VS zo'n $200 kost, maar in NL kan ik deze niet

vinden?
- Sampler aanwezig met ruim uitbreidbaar geheugen (triton maakt gebruik van SIMM (superouderwets?) en max 96MB?)
- Sequencer aanwezig met min 16 tracks.
- aanslaggevoeligheid instelbaar
- een beetje vloeiend lopende modulatie + pitch bend "joystick" Ik had laatst van een of andere goedkope synth geprobeerd maar deze was absoluut niet

vloeiend o.i.d.
- natuurlijk klinkende akoestische instrumenten (mega sound van yamaha heb ik gehoord en klinkt goed, maar wat is het verschil met de andere twee synths?)

tot zover even, ik kan op dit moment even niets meer verzinnen ;-)
Wat zijn jullie ervaringen met bovengenoemde synths? zijn er ook nog alternatieven?
Het budget wat ik heb ligt zo rond de 2500 euro.
De yamaha is het goedkoopst, zo'n 2100 euro, maar daar wil ik wel de extra i/o board bij hebben.
De workstation moet goed uitbreidbaar zijn (met het oog op de toekomst)
Hoe zit het met garantie?
Wat zijn de zwakke punten van bovengenoemde synths?

Als ik wat sample dan kan ik dat gebruiken in de sequencer om een composititie te maken, het geheugen van de sampler is natuurlijk niet oneindig. Als deze vol zit moet ik samples verwijderen, betekent dit ook dat ik de song in de sequencer waar ik deze sample in gebruik ook niet meer de sample bevat? (of stel ik nu een domme vraag ? ;-)

Ik wil in principe alles kunnen componeren, van house tot funk, van blues tot reggae en van rock tot fusion enz...

Ik hoor graag van jullie.

Grt,
Roy

Re: Welkom, en wlke synth?

Re: Welkom, en wlke synth?

Origineel geplaatst door Dekk
Hallo,

Dit is mijn eerste berichtje hier :)
Na hééél vroeger eens een kleuterkeyboard te hebben gehad en na jaren muziek gemaakt te hebben met een PC wil ik nu eindelijk serieus muziek gaan maken met

een wat professioneler apparaat. De reden dat ik mij heb aangemeld bij dit forum is enerzijds het feit dat er zeer veel informatie te vinden is over dit

onderwerp en anderzijds omdat ik m.i. slecht wordt geholpen door de gemiddelde muziekwinkel (althans, in de 4 die ik bezocht heb dan...)
Men denkt altijd dat ik een keyboard wil hebben en als ik dan naar de synths vraag dan pakt de verkoper steevast het goedkoopste model (?) en speelt zelf

even in 1 minuut een riedeltje en gaat weer voordat ik kan vragen of ik zèlf even mag spelen, maargoed...

Ik heb een aantal "eisen" waar m'n nieuwe synth aan moet voldoen. Ik zal er vast bijzeggen, ik ben een beetje een "noob" op dit gebied omdat ik 15 jaar

geleden voor het laatst een keyboard had en daarna nooit meer, laat staan een synth ;-)

Hier volgens de punten die ik wil zien in de synth:

Ik wil gaan voor een workstation en ik twijfel op dit moment tussen de Roland Fantom X7, Yamaha Motif ES 7 en Korg Triton Extreme 76 (?) Het kan natuurlijk

zo zijn dat meerdere synths hiervoor in aanmerking komen.

- min 76 toetsenklavier
- geluidskwaliteit moet zo hoog mogelijk liggen. van zowel de sampler als de weergave zelf.
- optische/coaxiale digitale output (Motif heeft deze helaas niet standaard, wel met een I/O board die in de VS zo'n $200 kost, maar in NL kan ik deze niet

vinden?
- Sampler aanwezig met ruim uitbreidbaar geheugen (triton maakt gebruik van SIMM (superouderwets?) en max 96MB?)
- Sequencer aanwezig met min 16 tracks.
- aanslaggevoeligheid instelbaar
- een beetje vloeiend lopende modulatie + pitch bend "joystick" Ik had laatst van een of andere goedkope synth geprobeerd maar deze was absoluut niet

vloeiend o.i.d.
- natuurlijk klinkende akoestische instrumenten (mega sound van yamaha heb ik gehoord en klinkt goed, maar wat is het verschil met de andere twee synths?)

tot zover even, ik kan op dit moment even niets meer verzinnen ;-)
Wat zijn jullie ervaringen met bovengenoemde synths? zijn er ook nog alternatieven?
Het budget wat ik heb ligt zo rond de 2500 euro.
De yamaha is het goedkoopst, zo'n 2100 euro, maar daar wil ik wel de extra i/o board bij hebben.
De workstation moet goed uitbreidbaar zijn (met het oog op de toekomst)
Hoe zit het met garantie?
Wat zijn de zwakke punten van bovengenoemde synths?

Als ik wat sample dan kan ik dat gebruiken in de sequencer om een composititie te maken, het geheugen van de sampler is natuurlijk niet oneindig. Als deze vol zit moet ik samples verwijderen, betekent dit ook dat ik de song in de sequencer waar ik deze sample in gebruik ook niet meer de sample bevat? (of stel ik nu een domme vraag ? ;-)

Ik wil in principe alles kunnen componeren, van house tot funk, van blues tot reggae en van rock tot fusion enz...

Ik hoor graag van jullie.

Grt,
Roy

ik weet niet of het verstandig is om meteen 1 super dure vette mega synth te kopen als je 15 jaar geleden voor het laatst een keyboard had. als je muziek maakt op de computer raad ik aan om eens naar een USB keyboard te kijken het grote voordeel daarvan is, is dat je jouw werkwijze niet hoef te veranderen. je kan gewoon doorgaan op je PC alleen kan je het nu op een fatsoenlijke manier inspelen. het enige nadeel is als je live wilt spelen, dan zou je echt je pc mee moeten nemen.

suc6,

bliepbliep

Re: Re: Welkom, en wlke synth?

Re: Re: Welkom, en wlke synth?

Origineel geplaatst door bliepbliep
ik weet niet of het verstandig is om meteen 1 super dure vette mega synth te kopen als je 15 jaar geleden voor het laatst een keyboard had. als je muziek maakt op de computer raad ik aan om eens naar een USB keyboard te kijken het grote voordeel daarvan is, is dat je jouw werkwijze niet hoef te veranderen. je kan gewoon doorgaan op je PC alleen kan je het nu op een fatsoenlijke manier inspelen. het enige nadeel is als je live wilt spelen, dan zou je echt je pc mee moeten nemen.

suc6,

bliepbliep

Bedankt voor je reactie.

Wel, ik heb in de tussentijd wel op diverse keyboards en synths gespeeld alleen ik heb er nooit een in m'n bezit gehad. Ik wil eigenlijk een stuk minder achter m'n PC zitten, bovendien heb ik, om een beetje fatsoenlijk te componeren met een PC, een goede geluidskaart nodig en speciale en niet al te goedkope software. De reden dat ik minder tijd wil doorbrengen achter m'n PC heeft te maken met het feit dat ik daar letterlijk doodmoe van wordt. Mijn ogen zijn behoorlijk verslechterd door het turen naar het beeldscherm en tja, op de een of andere manier blijf ik gewoon niet geconcentreerd achter m'n PC zitten. Tot slot is de PC die ik nu heb weliswaar "zwaar" genoeg om mee te componeren, ook deze is niet van mij en moet ik december weg (PC is van 't werk van een vriend van me, en die gaat in december daar weg > dus de PC moet ook weer terug) Ik moet dan dus ook al een PC aanschaffen terwijl ik wel 2 oude PC's heb waar ik prima mee uit de voeten kan (tekstverwerken en internetten eigenlijk)

Tenslotte heb ik deze maand een behoorlijke bonus gehad van 1500 euro schoon van m'n werk door een overname van een ander bedrijf dus feitelijk zou een "supersynth" mij dus ca. 1000 euro kosten, iets wat ik er echt wel voor over heb. Anderen gaan op vakantie (en na de vakantie is het geld op en heb je niet meer, behalve wat foto's ;-)) en weer anderen kopen een nieuwe lederen bankstel omdat de vorige al 5 jaar oud is (ik zeg maar wat)
Met zo'n synth ben je constructief en kun je tenminste even vooruit denk ik.

kijk, dat veranderd de zaak.

het handigste is denk ik om toch een alles in 1 apparaat te nemen. een ander super tof ding is de spectralis dit heeft dan wel geen toetsenbord maar kan een boel. ligt er maar net aan in wat voor genre je muziek wilt gaan maken.

bliepbliep

Origineel geplaatst door bliepbliep
kijk, dat veranderd de zaak.

het handigste is denk ik om toch een alles in 1 apparaat te nemen. een ander super tof ding is de spectralis dit heeft dan wel geen toetsenbord maar kan een boel. ligt er maar net aan in wat voor genre je muziek wilt gaan maken.

bliepbliep

Leuk ding wel, maar ik wil eigenlijk wèl een klavier erbij :)
Bovendien is dat apparaat wat je daar noemt vooral geschikt voor het maken van allerlei elektronische muziekgenres als house, elektro, ambient, triphop, dub enz
Ik zoek dan toch iets meer "allrounds"

Vandaag ga ik iig even langs diverse muziekwinkels om de 3 workstations die ik in m'n eerste post heb genoemd uit te proberen (de Triton extreme, Fantom X en Motif ES)

Wat ik bij de Motif jammer vindt is dat deze standaard geen 24 bit digital I/O heeft, daar moet je dan een expansion board voor kopen en als ik de specis bekijk staat er alleen iets over een coaxiale en optische digitale ingang/uitgang en niets over 24 bits. Dus ik ben bang dat ik nog altijd 16 bits output heb (?) Wat dan wel weer zo is is dat met deze I/O board, de sampler tot 48Khz kan opnemen, wat natuurlijk weer een voordeel is t.o.v. de on board samplers in de triton en fantom... en verder is de mLan expansie board ook wel in orde en niet al te duur.

Ik leun dus eigenlijk qua specs naar de Motif, maar het belangrijkste moet nog komen, het spelen zelf, het aanvoelen. Als bij wijze van spreken de Triton geweldig aanvoelt en de overige synths niet, wordt het toch echt de Triton ;-)

En nogmaals, ik heb zomaar uit het niets 1400 euro erbij gekregen (waar ik dus ECHT niet op gerekend had) dus feitelijk kost zo'n workstation mij ca 1000 euro...

Back