Sly Dog
Tweak, Sample, Loop.
|
Bericht door een moderator:
|
|
|
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
|
Bericht door een moderator:
|
|
|

Origineel geplaatst door Tymon
Hallo allemaal! Eerste berichtje hier en meteen vraag ik om een gunst
Mijn situatie: Ik ben gitarist maar hou ervan soms ook andere geluiden te kunnen bespelen dan de "normale" gitaar sounds. Nu speel ik sinds enkele jaren ook gitaar synth. In principe niets anders dan een systeem wat pitches omzet naar MIDI informatie en deze met een crappy synth module afspeelt. Gelukkig zit er MIDI out op het apparaat zodat ik ook VSTi en andere modules kan gebruiken. Alhoewel ik mij goed thuis voel in software vind ik het niet altijd even prettig om VSTi te gebruiken voor het bespelen van mijn gitaar synth. Hier zullen ongetwijfeld dezelfde redenen gelden als bij toetsenisten om hardware of software te prefereren dus daar zal ik verder niet over uitweiden.
OK, so far voor de introductie, hier een lijstje met wat ik graag zou willen:
- Het bedoeld gebruik is:
Een module die aan wordt gestuurd door een gitaar synth. De gitaar synth gebruikt voor elke snaar een eigen MIDI kanaal, om deze reden moet de synth minimaal 6 voice multitimbral zijn. Ik wil ook gerust akkoorden kunnen pakken dus een niet te lage polyfonie is ook fijn.
Ik ben vooral geinteresseerd in vette, warme pad sounds en vloeiende, zeer expressieve, lead sounds. Geen steriele digitale klanken (geen Sherinian lead sounds dus, voor diegene die weten wie ik bedoel) maar vooral organische, expressieve klanken. Met een gitaar synth heb je aardig wat MIDI controllers om aan te sturen en die zou ik ook graag allemaal willen benutten om vooral de leads zo expressief mogelijk te maken, vroeger of later zou het ook gaaf zijn om een breath controller te kunnen gebruiken voor nog meer expressie mogelijkheden. Ik hecht weinig waarde aan imitatie van akoestische instrumenten, ook al is het leuk om die mogelijkheid te hebben. Voor leads zoek ik het denk ik vooral in een kruising van synth en "echte" blaasinstrumenten, denk aan synthy dwarsfluiten enzo. Programmeerwerk ben ik niet vies van en ik wil de sounds dan ook 100% naar mijn eigen hand kunnen zetten (geen preset bak dus). Qua genre zit ik vooral in de experimentele, ambient, prog, fusion kant.
- Mijn budget is:
Het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk2e hands maakt me niet uit, ik hoef niet perse de nieuwste state-of-the-art turbo synth, als de sounds mij maar liggen. Denk in principe tot 500 euro. Mocht ik niet kunnen vinden wat ik zoek met dat budget dan spaar ik gewoon langer door en zou mijn budget tot max 1000 euro groeien.
- Eventueel andere gear die je hebt
Geen nog. Ik ben dan ook van plan al mijn synth sounds uit 1 apparaat te halen, voor zover dat mogelijk blijkt natuurlijk.
Voor diegene die de specs van de gitaar synth willen bekijken: http://audioen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1
Ik verwacht geen super uitgebreide verhalen terug met wat voor mij wel of niet geschikt is (ook al stel ik dat natuurlijk wel erg op prijs!) dus een simpel lijstje met synth modules helpt mij al veel verder in het oerwoud der synths! Ik zoek daar zelf wel de bijbehorende info bij.
Bedankt alvast!!!
Origineel geplaatst door JanWieringa
Bedankt voor de vele antwoorden, de bovenstaande synths ga ik zo even de specs bekijken en wie weet zit er inderdaad wel een mooie tussen.
Owjah, ik zag nog een goeie vraag van iemand over op hoeveel midi sporen tegelijk wil je dat je synth kan lopen, als ik mij niet vergis is dit de multi-trimbal functie of zoiets(??) Ik wil hem graag op meerdere sporen laten lopen tegelijk net zoals ik bijvoorbeeld NI Kontakt 2 gebruik. is dit mogenlijk?
Nogmaals dank voor de Tips en Kunde.
Groet,
Jan
Origineel geplaatst door Sly Dog
ps. Vergeet de vraag van nieuw lid Tymon enkele posts hierboven ook niet, hè?![]()

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Ik heb een An1x maar zou eigenlijk ook wel iets met een ander karakter willen. Daarom de vraag:
Welke VA vult een An1x mooi aan? Wil wel tot 5 à 600 euro gaan denk ik. Nieuw heeft niet de voorkeur en ik heb niet echt haast ofzo. 't Mag ook best rackmount zijn. Boven het budget gaan zou wel mogen, maar dan gaat de an1x eruit en wil ik een bak mèt toetsen hebben.
Ik wil graag iets veelzijdigs, van lekker subtiel en zacht naar schreeuwend en stoer!
edit: het heeft wel de voorkeur om een redelijke polyfonie te hebben. Pads met een lange releasetijd die polyfoon gespeeld worden moeten niet lelijk afgekapt worden.

Origineel geplaatst door Dekk
Hallo,
Dit is mijn eerste berichtje hier
Na hééél vroeger eens een kleuterkeyboard te hebben gehad en na jaren muziek gemaakt te hebben met een PC wil ik nu eindelijk serieus muziek gaan maken met
een wat professioneler apparaat. De reden dat ik mij heb aangemeld bij dit forum is enerzijds het feit dat er zeer veel informatie te vinden is over dit
onderwerp en anderzijds omdat ik m.i. slecht wordt geholpen door de gemiddelde muziekwinkel (althans, in de 4 die ik bezocht heb dan...)
Men denkt altijd dat ik een keyboard wil hebben en als ik dan naar de synths vraag dan pakt de verkoper steevast het goedkoopste model (?) en speelt zelf
even in 1 minuut een riedeltje en gaat weer voordat ik kan vragen of ik zèlf even mag spelen, maargoed...
Ik heb een aantal "eisen" waar m'n nieuwe synth aan moet voldoen. Ik zal er vast bijzeggen, ik ben een beetje een "noob" op dit gebied omdat ik 15 jaar
geleden voor het laatst een keyboard had en daarna nooit meer, laat staan een synth ;-)
Hier volgens de punten die ik wil zien in de synth:
Ik wil gaan voor een workstation en ik twijfel op dit moment tussen de Roland Fantom X7, Yamaha Motif ES 7 en Korg Triton Extreme 76 (?) Het kan natuurlijk
zo zijn dat meerdere synths hiervoor in aanmerking komen.
- min 76 toetsenklavier
- geluidskwaliteit moet zo hoog mogelijk liggen. van zowel de sampler als de weergave zelf.
- optische/coaxiale digitale output (Motif heeft deze helaas niet standaard, wel met een I/O board die in de VS zo'n $200 kost, maar in NL kan ik deze niet
vinden?
- Sampler aanwezig met ruim uitbreidbaar geheugen (triton maakt gebruik van SIMM (superouderwets?) en max 96MB?)
- Sequencer aanwezig met min 16 tracks.
- aanslaggevoeligheid instelbaar
- een beetje vloeiend lopende modulatie + pitch bend "joystick" Ik had laatst van een of andere goedkope synth geprobeerd maar deze was absoluut niet
vloeiend o.i.d.
- natuurlijk klinkende akoestische instrumenten (mega sound van yamaha heb ik gehoord en klinkt goed, maar wat is het verschil met de andere twee synths?)
tot zover even, ik kan op dit moment even niets meer verzinnen ;-)
Wat zijn jullie ervaringen met bovengenoemde synths? zijn er ook nog alternatieven?
Het budget wat ik heb ligt zo rond de 2500 euro.
De yamaha is het goedkoopst, zo'n 2100 euro, maar daar wil ik wel de extra i/o board bij hebben.
De workstation moet goed uitbreidbaar zijn (met het oog op de toekomst)
Hoe zit het met garantie?
Wat zijn de zwakke punten van bovengenoemde synths?
Als ik wat sample dan kan ik dat gebruiken in de sequencer om een composititie te maken, het geheugen van de sampler is natuurlijk niet oneindig. Als deze vol zit moet ik samples verwijderen, betekent dit ook dat ik de song in de sequencer waar ik deze sample in gebruik ook niet meer de sample bevat? (of stel ik nu een domme vraag ? ;-)
Ik wil in principe alles kunnen componeren, van house tot funk, van blues tot reggae en van rock tot fusion enz...
Ik hoor graag van jullie.
Grt,
Roy
Origineel geplaatst door bliepbliep
ik weet niet of het verstandig is om meteen 1 super dure vette mega synth te kopen als je 15 jaar geleden voor het laatst een keyboard had. als je muziek maakt op de computer raad ik aan om eens naar een USB keyboard te kijken het grote voordeel daarvan is, is dat je jouw werkwijze niet hoef te veranderen. je kan gewoon doorgaan op je PC alleen kan je het nu op een fatsoenlijke manier inspelen. het enige nadeel is als je live wilt spelen, dan zou je echt je pc mee moeten nemen.
suc6,
bliepbliep
Origineel geplaatst door bliepbliep
kijk, dat veranderd de zaak.
het handigste is denk ik om toch een alles in 1 apparaat te nemen. een ander super tof ding is de spectralis dit heeft dan wel geen toetsenbord maar kan een boel. ligt er maar net aan in wat voor genre je muziek wilt gaan maken.
bliepbliep