Welke synth moet ik kiezen?

Origineel geplaatst door gerrie79
voor 450 koop je een an1x en een cs1x :) (of een leuke analoge polysynth ;) )
natuurlijk.... maar daar heeft swanski niet veel aan

Origineel geplaatst door Funky Dee
[Ik zou trouwens gewoon een nieuwe kopen, kost nog maar +/- 450 euro en je hebt garantie. Tweedehands spul mankeert vaak iets [/B]

Ja en als je nieuw koopt is het ook zo niks meer waard. Ik heb vrijwel al mn spullen tweedehands en eigenlijk nooit problemen mee gehad.

OK, Funky Dee aan jouw berichten heb ik wat. :biertje: Hoe verhoudt deze synth bijvoorbeeld tov de Kurzweil K2000 of de Korg Prophecy en dan vooral dus ook gericht naar mijn vookeuren/situatie. En over het lijstje synth die mij opvielen hetzij door prijs of uiterlijk (zegt natuurlijk helemaal niet veel) die ik op de vorige pagina noem: zitten daar ook synths bij die ik absoluut wel of juist niet moet halen gezien mijn situatie/voorkeuren.

Nogmaals bedankt :)

gr Johan

De prophecy is een monosynth. Je kan er dus maar een geluid tegelijkertijd uithalen. Houd daar rekening mee.

Je hebt een multifunctionele synth met veel soundbanken en veel stemmen nodig denk ik. De korg prophecy is erg vet maar is een monosynth en je kunt hem ook downloaden als VSTi, en de k2000 ken ik niet.

Voor de meeste (multifunctionele) synths kun je orientaalse soundbanken downloaden en via midi inladen en dan gebruiken als soundmodule ofzo

Yamaha is lekker goedkoop en redelijk goed. Zelf ben ik niet zo'n fan van die nieuwe Roland en Korg rommel, maar dat moet je voor je zelf effe uitzoeken

Op marktplaats staat een CS6R module voor 250 euro, kijk daar is naar

Laatst gewijzigd:
De korg prophecy is erg vet maar is een monosynth en je kunt hem ook downloaden als VSTi.

---> downloaden als VSTi? Wat is dit precies aangezien me dit niets zegt :confused:

Op marktplaats staat een CS6R module voor 250 euro, kijk daar is naar.

---> een module is alleen het besturingssysteem of niet? Is dat niet voor een beginner als ikzelf moeilijk om te gebruiken?

---> En, deze module kan ik 'aansluiten' op mijn Korg PA 800 of via de PC?

---> En, dit is exact het besturingssysteem van de CS2X?

Sorry voor de vele vragen, maar jij weet tenminste waar je over praat? 8)

Bedankt FD

Ik heb het idee dat je niet precies weet wat het allemaal is, dus vraag ik me af waarom je eigenlijk een synthesizer wilt? :confused:

Ben je een live speler of wil je zelf muziek gaan produceren?

Mischien moet je je er eerst is wat meer in verdiepen voordat je zomaar iets koopt

Mischien heb je eerder iets aan een workstation ofzo, maar daar heb ik geen verstand van :eureka:

Ik weet ook niet veel over synths, vandaar dat ik bij mijn eerste post aangaf dat ik nog echt een groentje ben. Ik heb wel een Keyboard, de Korg PA 800 maar die wil ik graag aanvullen met een synth voor een begimnner zoals ik op de vorige pagina aangaf. Maar net zoals ik jaren geleden met mijn eerste keyboard ben begonnen wil ik ook eerst een goedkope synth kopen en kijken of het me bevalt en of het naast mijn Korg een toegevoegde waarde heeft. Zoals je weet speel ik voornamelijk orientaalse muziek. Ik weet globaal wat een synth kan en wat het verschil is met een keyboard, maar dat is het dan ook.

Of een synth voor mij interessant is en of het een toegevoegde waarde heeft voor mij is dus iets wat ik graag te weten wil komen maar ik hoop dus op een goedkope wijze een eerste synth te kunnen kopen die ook (of beter voornamelijk of grotendeels) voor Orientaalse muziek geschikt is.

Ik ben niet zozeer een live speler of iemand die zijn eigen muziek wil produceren. Wat ben ik dan wel? Iemand die thuis lekker veel speelt en voor muziek maken een meer dan dagelijkse hobby is en die in de toekomst misschien in een Orientaalse bandje gaat spelen. Dat kan ik nu ook wel, maar ik wil eerst beter worden voordat ik definitief in een band ga spelen. Daarnaast wil ik dus eerst 'proeven' aan een synth naast mijn Korg PA 800 alvorens ik de stap maak naar een triton, motif of fantom. Ik kan nu best al een Triton Classic kopen maar zoals ik al eerder aangaf zal ik die niet volledig kunnen gebruiken omdat ik technisch weinig tot niets weet over een synth.

Wat ik begrepen heb is dat een Synth naast een grote keyboard als de Korg PA 800 vooral geschikt is voor solo's en voor nog meer sounds en vooral type sounds. Je ziet bijvoorbeeld veel PA1X en PA 800 spelers met een Triton, Fantom of een Kurzweil. Een Prophecy schijnt ook een aardige synth te zijn om te combineren met een PA 1X of een PA 800 zoals je in de 3 demo's op de vorige pagina kunt zien en horen. Ik was dan ook van plan om de Prophecy te halen, maar jij kwam met die CS2X die nog wat goedkoper is en wellicht geschikter. Ik hoop dus eerst nog wat meer tips en adviezen te mogen ontvangen voordat ik een keuze ga maken.

Bedankt voor de posts iig, FD.

gr Johan

Wat anders..

Wat anders..

Dag mensen, ik ben al jaren nu onderhand in het bezit van een Yamaha Motif 6 en een Roland XP-80...

De XP-80 heb ik veel goeie sounds gemaakt, dus die zou ik eventueel willen houden!

de Motif die gebruik ik ook veel... oa: Orgel-Strings-Blazers vind ik erg goed hierin!
De Sampler optie is wat beperkt... 64 mb... die zou ik wel wat uitgebreider willen zien, en Dance Sounds zou aangenaam zijn. Wat wil ik.. ik wil alle stylen kunnen coveren dus ook nummers als Scooter-Special D-Elize-Tiesto etc kunnen nabootsen met de motif standaard sounds word dat moeilijk.
Kan iemand adviseren wat een goeie zet is? Over naar bv: Triton Extreme / Motif ES / Korg Triton Classic / Fantom X ?
Er moeten goeie Orgels-Stings-Blazers inzitten..!

@ funky dee: korg prophecy als vst? heb ik nog nooit van gehoord hoor.. maar als het bestaat hou ik me aanbevolen....

@swanski: tja je wilt heel graag iets kopen lijkt me, maar heb geduld, ik weet uit ervaring dat (zeker in het begin) er vaak aankopen gedaan worden die later niet de juiste keuze waren... mischien is het wel beter dat je een sampler koopt dan een synth, en het zou zonde zijn als je daar achter komt als je al een synth hebt gekocht... voor orientaalse geluiden kun je makkelijker uit de voeten met een sampler ( denk ik ) want dan koop je er bijvoorbeeld een cdrom bij met orientaalse dingen( of wat je eigenlijk moet doen met een sampler.. je sampled ze zelf:) ).... met een synth moet je alles zelf doen, want orientaalse geluiden die al standaard in een synth zitten heb ik nog niet vaak gezien... ze zijn er wel, maar als je van de 1024 presets er 20 orientaalse hebt is het veel en dan moeten de geluiden/instrumenten die jij wilt hebben er toevallig net bij zitten....en das denk ik niet genoeg waar voor je geld....

orientaalse muziek zit hem trouwens niet alleen in de geluiden, maar zeker ook in de gebruikte toonladders, kijk daar eens naar in de specs als je iets koopt... ik bedoel met een goede synth kun je best wel orientaals klinkende dingen maken, maar ik denk dat dat makkelijker is als je al een gevorderde synthesizernist..(ofzo) bent..

ik zou in ieder geval voor orientaalse sounds liever naar een sampler dan een synth zoeken... bedenk dat een redelijke sampler vaak bijna evenveel mogelijkheden biedt wat betreft sound design als een synth...zeker als je net begint met muziek maken kan het frusterend zijn als je alleen maar sounds hebt die je niet wilt, en als je dan een cd'tje hebt waarop al een hele verzameling geluiden staat die je zoekt kun je in ieder geval je muzikale ideeen uitwerken in plaats van de hele dag zonder kennis van een synth proberen een geluid te maken.... succes!

oh ja... een module is gewoon een synthesizer etc... maar dan zonder toetsenbord... die zou je kunnen kopen als je al een goed keyboard hebt wat lekker speelt..... meestal in 19 inch formaat das universeel ...

Origineel geplaatst door man-T
@ funky dee: korg prophecy als vst? heb ik nog nooit van gehoord hoor.. maar als het bestaat hou ik me aanbevolen....

Hebben? Stuur dan even een prive bericht of mail... Je kunt hem ook kopen, die zit in de Korg legacy collection geloof ik

@ Swanski, zoiets als een CS2x is goedkoop en makkelijk en je kunt er zelf geluiden in laden, maar er zitten als redelijk wat orientaalse dingen in en je kunt er ritmes mee maken dmv arpegiator + drumsoundbank

Maar als ik jouw was zou ik die 2dehandse CS6R kopen en de handleiding uit je hoofd leren, dan kom je al een heel eind :)

onee hij zit in de "Zero-G Nostalgia VSTi DVD" maar die kun je ook krijgen van me, ik spaar VST's en VSTi's :)

@ funky dee: Volgens mij bestaad er geen prophecy VST en zeker niet in de legancy daar zitten de MS20 polysix en wavestation in.

@ Swanski: Vergeet niet dat als je orientaalse muziek wil maken dat je er dan niet komt met alleen wat leuke geluidjes. Voor orientaalse muziek wordt volgens mij namelijk een natuur toonlader gebruikt en niet elke module kan dat, ik zou als ik jou was je daar even in verdiepen voordat je iets koop.

Man-T, PietPeter en wederom FunkyDee: Bedankt voor jullie tips.

Dat van de toonladder is uiteraard waar. Bij keyboards werk je dan met de arabic scale knoppen die ervoor zorgen dat je ook kunt spelen met kwarttonen wat absoluut een must have is voor een speler van orientaalse muziek. Ik ging er eigenlijk van uit dat het instellen van kwarttonen bij een synth vrijwel altijd een optie is. Bij keyboards wordt dit meestal nadrukkelijk vermeld terwijl ik dit bij synths niet vaak zie. Is dit op een bepaalde specifieke wijze in de specificaties vermeld of is het op een andere wijze te vinden bij de specificaties.

Een sampler is inderdaad ook hetgeen waar ik een voorkeur voor had zoals ik mijn eerste bericht had aangegeven, maar ik vrees dat dat wat duur wordt maar net als bij keyboards is een sampler heel belangrijk voor een orientaalse toetsenist begrijp ik nu.

Die module op marktplaats ga ik eens goed en uitvoerig op google bestuderen en anders wacht ik het nog even af en ga dan gelijk voor het echte werk zoals de Fantom of Triton die populair zijn bij Orientaalse Korg-toetsenisten.

Nog een vraag over de module: door middel van een kabel kan ik een module 'aansluiten' op mijn Korg PA 800 of zeg ik nu iets doms? Maar hoe doe je dit als je live speelt? Lijkt me niet echt praktisch om een module naast je keyboard te hebben of is ook dit een domme opmerking? :o:

Voor andere tips en adviezen houd ik mij aanbevolen.

Nogmaals bedankt heren :biertje:

Origineel geplaatst door PietjePieter
@ funky dee: Volgens mij bestaad er geen prophecy VST en zeker niet in de legancy daar zitten de MS20 polysix en wavestation in.

Dude, ik heb hem en ben echt niet aan het trippen ofzo 8o) kijk maar:

Zero-G Nostalgia VSTi includes:

INSTRUMENTS & SYNTHS: ARP 2600, ARP String Ensemble, ARP Pro-Soloist, ARP Odyssey, Casio VL-Tone, Casio CZ101, Casio PT-30, Crumar Performer, Chamberlin, Chapman Stick, Clavinet D6, Delicia Medlodica , Dubreq Stylophone, Ensoniq SQ80, Ensoniq SQ-R, Elektronika EM-25, Elka Synthex, Eminent 310, Emulator 2, Fairlight CMI IIx, Farfisa organ, Farfisa Soundmaker, Fender Rhodes, Gem DEX20, Gem S2, Hammond B/C3, Hammond M102, Hohner Pianet, Jen bass Pedals, Kawai K5000, Korg Prophecy , Korg Trident, Korg Wavestation, Korg M1, Korg MS20, Korg Polysix, Korg X5DR, Mellotron, MemoryMoog, MiniMoog, Moog Taurus Mk1, Moog Opus, Moog Voyager, MultiVox MX202, NanoBass, Novation SuperNova II, Modulus Monowave, Novation K-Station, Oberheim Matrix 12, Oberheim Matrix 1000, PolyMoog, Prophet 5, PPG Wave 2.2, RMIElectrapiano, S+S synths, System 100, TB303, VP300 Vocoder Plus, Alpha Juno 2, D50, Jupiter 6, MKS50, RS202, SH101, Sci-Fi, Suzuki SX-500, TI Speak & Spell, Wurlitzer EP200, Wurlitzer EP203, Vako Orchestron, Vox Continental, Yamaha CP70, Yamaha DX7, Yamaha CS1x, Yamaha CS5, Yamaha CS80, Yamaha CVS10, Yamaha SY2, Yamaha SY85, Yamaha TX81Z.

BEATBOXES/DRUM SYNTHS: Ace Tone 'Rhythm Ace', Akai XE8, Akai XR10, Alesis HR16, Alesis HR16b, Alesis SR16, Boss DR55, Boss DR220, Fricke MFB512, Kawai R5/R50E, Korg DDD1, Korg DDM110/DDM220, Linn LM-1, Linn 9000, Mattel Synsonics, MXR 185, Sequential Drum Traks, Sequential Tom, CR78, TR606, TR707, TR727, TR808, TR909, Simmons SDSV, Yamaha RX11, Casio RZ1, Emu Drumulator, Keytek MDP40, Korg 'Mini Pops', Linn Drum Mk2, Oberheim DX, TD7 V-drums, TR505, Sakata DPM48, Sound master SR88, Sound Master Stix, Soundtech Rhythm 12, Pearl DRX-1, Pearl Syncussion, Yamaha DD10

Link

het enige dat jij hebt is een softsynth/ -sampler met samplesets waaronder ook een van de prophecy.... dat is dus geen prophecy vst.

@Hazes
Mijn idee.
Het is geeneens een synth maar een sampler.
Het is ook helemaal niet handig om gesampelde synths te gebruiken vind ik.

Hazes u haalt de woorden uit mn mond :mega:

Maar nu weer even on topic :)
Origineel geplaatst door swanski
Een sampler is inderdaad ook hetgeen waar ik een voorkeur voor had zoals ik mijn eerste bericht had aangegeven, maar ik vrees dat dat wat duur wordt maar net als bij keyboards is een sampler heel belangrijk voor een orientaalse toetsenist begrijp ik nu.

Nog een vraag over de module: door middel van een kabel kan ik een module 'aansluiten' op mijn Korg PA 800 of zeg ik nu iets doms? Maar hoe doe je dit als je live speelt? Lijkt me niet echt praktisch om een module naast je keyboard te hebben of is ook dit een domme opmerking? :o:

Nogmaals bedankt heren :biertje:

Samplers zijn op het ogenblik erg goed te betalen op de tweedehands markt. Neem een akai sampler bijvoorbeeld een S3000XL kost onder de 200 euro en voor 500 heb je een S6000 das helemaal een wereld apperaat.

Verder kan je modules idd aansturen met een kabel vanuit je PA 800 dit heet MIDI. Ik weet niet of de PA 800 ook een beetje goede midi controllefuncties bezit. Dit zal je moeten uitzoeken in de handlijding, maar een losse module hoeft niet onprakties te zijn live, omdat je hem vaak helemaal kan aansturen vanuit je masterkeyboard. Dus ook program chance enzo. Ik gebruik live 1 masterkeyboard met een stuk of 4 modules werkt perfect. Mijn tip zoek is uit wat je PA 800 allemaal kan met midi. :mega:

Back